دیوان عدالت اداری صلاحیت ورود و ابطال دستورات اداری دادستان کل کشور را دارد

علی‌اکبر بختیاری، مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری در توضیح رای اخیر دیوان عدالت اداری :

دیوان عدالت اداری صلاحیت ورود و ابطال دستورات اداری دادستان کل کشور را دارد

علی‌اکبر بختیاری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در خصوص ابطال بخشنامه‌‌های شماره ۹۱/۱۶۳۴/۲/۸۸۱/۱۴۰ و ۹۱/۴۷۱/۲/۹۱۱/۱۴۰ مورخ ۱۹ دی ماه سال ۸۸ و ۲۱ مرداد ماه سال ۹۱ دادستان کل کشور و اینکه آیا دیوان عدالت صلاحیت ورود به بخشنامه‌ها و دستورات قضایی را دارد یا خیر؟ اظهارکرد: در این مساله ابتدا باید تفاوت دستور قضایی و اداری را لحاظ کنیم زیرا دادستان می‌تواند دستورات اداری و قضایی بسیاری را صادر کند.

این مقام مسئول در دیوان عدالت اداری ادامه داد: در ارتباط با این موضوع نیز نماینده دادستان کل کشور آمد، به مساله رسیدگی و نهایتا رای صادر شد.

بختیاری توضیح داد: آن چیزی که دیوان عدالت اداری نمی‌تواند ورود کند حتی اگر دستور یا بخشنامه اداری باشد، تصمیمات رییس قوه‌قضاییه است. طبق قانون، دیوان عدالت اداری به دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه ها و بخشنامه‌هایی که شخص رییس قوه‌قضاییه صادر و اتخاذ می‌کند ورود نمی‌کند اما ورود دیوان عدالت به تصمیات اداری دیگر مراجع منعی ندارد.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری طی دادنامه شماره ۶۲-۶۱-۶۰، مـاده ۲۶ اصلاحی آییـن نـامه اجـرایی اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر و دستورالعمل‌های فوق‌الذکر دادستان کل کشور از حیث تعیین حق تجدیدنظر برای محکوم علیه و یا وکیل وی آن هم در فرجه مقرر در قانون آیین دادرسی کیفری را مغایر حکم پیش گفته مقنن دانست و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ابطال کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا