دکتر شیخ الاسلامی: بیمه کردن مهریه طرح بسیار خوبی است که نیازمند حمایت دولت است

دکتر شیخ الاسلامی نایب رییس هیات مدیره کانون وکلای خراسان گفت: بیمه کردن مهریه نیازمند حمایت دولت است و دولت باید مبلغ منطقی را به عنوان مبلغ پایه برای تحقق این امر اعلام کند

دکتر عباس شیخ‌الاسلامی استاد دانشگاه آزاد مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه خراسان، درباره بیمه کردن مهریه، خاطرنشان کرد: بیمه کردن مهریه طرح بسیار خوبی است که نیازمند حمایت دولت است و دولت باید مبلغ منطقی را به عنوان مبلغ پایه قرار دهد تا از ابتدای زندگی خانم‌ها تضمین مالی برای دریافت مهریه داشته باشند و هم‌چنین آقایان نیز دغدغه فکری در این باره نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مهریه توافق بین زن و مرد است و قانون آن را تعیین نمی‌کند، گفت: هم اکنون بحثی که راجع به این موضوع مطرح است، این است که آقایان به علت عدم توان پرداخت مهریه تا ۱۱۰ سکه و تا زمان تقسیط آن در زندان می‌ماند.

دکتر شیخ الاسلامی درباره راهکارهایی که باعث زندان‌زدایی می‌شود، گفت: اولین راهکار و در حال حاضر تنها کاری که انجام گرفته این است که رییس قوه قضاییه امسال آیین‌نامه نحوه قانون اجرای احکام مالی را تغییر داد و اصل را بر اعسار گذاشت و عدم اعسار را طرف مقابل (طلبکار) باید اثبات کند که چرخش یا انقلاب اثباتی در این قضیه صورت گرفت.

وی افزود: راهکار دوم درباره‌ی قانون حمایت از خانواده است که می‌گوید افرادی که تا سقف ۱۰۰ سکه مهریه محکوم شده‌اند زندان می‌روند اما بیشتر از این تعداد زندان نخواهند رفت اما این بدان معنا نیست که بیشتر از ۱۰۰ سکه نمی‌توان مهریه تعیین کرد.

استادیار دانشکده حقوق دانشگاه آزاد مشهد درباره زندان زدایی نیز گفت: باید به اصل قانون سال ۱۳۵۲ بازگردیم که ممنوعیت حبس محکومان بدهی مالی را داشتیم، یعنی هیچ کس را برای محکومیت و بدهی مالی به زندان نفرستیم. باید سیستم‌های ثبتی و مالی کشور را قوی کنیم تا اینکه دارایی افراد را توقیف کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا