دکتر اسکینی: «قانون تسهیل» ضررهای جبران‌ناپذیری به بار خواهد آورد

پایگاه خبری اختبار- استاد برجسته حقوق خصوصی کشور در دیدار با وکلای دادگستری نسبت به نتایج تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار ابراز نگرانی کرد.

به گزارش اختبار به نقل از روابط‌عمومی کانون وکلای دادگستری کرمانشاه، دکتر ربیعا اسکینی در دیدار با اعضای این کانون با اشاره به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درخصوص آزمون وکالت اظهار داشت: با تصویب این قانون مطمئنا ایجاد اشکال خواهد شد.

او با بیان «تدوین‌کنندگان این قانون هدف خود را مبارزه با انحصارگرایی و رانت عنوان می‌کنند» گفت: واقعیت این است که انتخاب وکلا ربطی به کانون‌ها ندارد؛ آزمونی برگزار می‌شود و هر فردی که صلاحیت علمی داشته باشد، از هر طبقه و خانواده‌ای باشد، وارد جرگه وکالت می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این درحالی است که در کشورهای پیشرفته مانند فرانسه که سال گذشته مستقیماً درگیر آن بودم، کانون های وکلا در مورد جذب وکلا بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کنند و خود کانون‌ها امتحانات تشریحی برگزار می‌کند و بعد از این مراحل در جلساتی اخلاق و رفتار، وضعیت روانی و حتی شرایط جسمانی کاندیداها بررسی‌ می‌شود تا در نهایت تصمیم گرفته شود که آیا این فرد می‌تواند وکیل شود یا خیر.

دکتر اسکینی ضمن اشاره به اینکه درحال حاضر با همین فرایند فعلی برگزاری آزمون هم با مشکل روبرو هستیم افزود: متاسفانه قانون تسهیل با جذب بی‌رویه افرادی که کمترین سواد حقوقی را دارند، نه تنها باتمام سیستم های حقوقی پیشرفته دنیا در تضاد است بلکه نتیجه آن چیزی جز بروز مشکلات متعدد در سیستم حقوقی و قضایی کشور، اشتغال کاذب و بازی کردن با جان و مال و آبروی مردم نیست.

او ضمن انتقاد از بی‌توجهی قانونگذاران به دیدگاه‌های کارشناسی ادامه داد: قبل از تصویب این قانون بارها به بنده گفتند با مسئولین راجع‌به مضرات و خطرات این قانون صحبت کنید که من به آن‌ها گفتم متاسفانه مانند گذشته به حرف‌های اساتید توجه نمی‌کنند. ما می‌رویم صحبت می‌کنیم اما آن‌ها کار خودشان را می‌کنند.

تجربه ممکن است ما را بعداً سر عقل بیاورد اما با تجربه کردن این قانون، ضررهای جبران‌ناپذیری حتی برای جوان‌های ما به بار خواهد نشست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۴ دیدگاه ها

  1. سلام
    عجیب هست دوستان شرکت کننده آزمون به حدی رسیده اند که صحبتهای آقای دکتر گرانقدر را زیر سوال می برند!!!!!

  2. آقای دکتر و استاد مسلم حقوق
    چرا الان که مدت مدیدی است که از زمان اعلام نتایج مرکز وکلا گذشته ، هیچ خبری از نتایج نیست
    اول میگفتند که طرح استسفاریه رو باید شورای نگهبان تایید کنه ، بعد گفتن حالا باید مجلس به دولت اعلام کنه ، بعد گفتن که در روزنامه رسمی چاپ بشه ، یکشون می گفت دو سه روز آینده اعلام میشه و….. این همه ابهام در طولانی شدن زمان اعلام نتایج
    آقای دکتر چرا در خصوص حق داوطلبا حرفی نمی زنی مثلا شما استاد حقوق هستید سوگند خوردین که از مردم دفاع کنین ، داوطلبا مردم نیستن. وا حسینا. ای کاش مصاحبه نمی کردید ، ذهنیتی بهتری از شما داشتیم.

  3. باسلام ، جناب دکتر اسکینی حرف درست را شما زدید از فرانسه فرمودید. اینجا هم لطف کنند کانون به جای راحتی کار که با ۱۲۰ تست اختلافی و در ساعتی محدود بخواهند صلاحیت علمی داوطلب را معیین کنند . لطفا با همان صراحت لهجه که قانون تسهیل را نقد کردید بفرمایید ایا با تست و مدت زمان سرعتی می توان وکیل خوب انتخاب کرد؟ بله کانون هم مثل فرانسه امتحان تشریحی برگزار کنند و با توجه به نمره بدون انحصار جذب کنند همه هم فکر کنم موافق باشند. نه اینکه برای راحتی کار یه تست و یه دستگاه نمره سنج با سوالات بعضا خیلی اشتباه قبولی اعلام کنند راحتترین کار برای جذب وکیل. خود جنابعالی صاحب نظر هستید که حقوق تفسیری است و با تست مطلق نمیتوان گفت که راه کدام است اگر چنین بود که اصلا وکیل معنا نداشت تو جلسات دفاع هر که تفسیر منطقی تر داشته باشد او موفق تر است و تست ظلمی است که کانون به داوطلبان بعضا نخبه وارد میکند . خود جنابعالی استاد دانشگاه هستید چند نفر از اساتید از پس گذراندن تستهای کانون بر نیامدند ولی جالب تر اینکه همه انها کتاب حقوقی دارند و خود کانون از کتابهای انها برای سوال تست استفاده میکند. لطفا اینها را هم بی طرفانه از انتقاد به کانون مطرح نمایید . سپاس

  4. اگر به نظرات اساتید و متخصصان در همه زمینه ها توجه میشد این چنین کشور عقب مانده ای نداشتیم، اساتیدی مثل دکتر اسکینی و مرحوم کاتوزیان باید قانون می نوشتند نه کسانی که نماینده مجلس بوده و حتی الفاظ حقوقی را نمی تونه درست بخونه

  5. نه اینطور نیست پس چرا مصاحبه میکنند و مرحله ای بنام گزینش گذاشته اند؟ طبق قانون اساسی باید همه در انتخاب شغل ازاد باشند نه اینکه پیرمرد گرایی کنند!

  6. جناب دکتر جنابعالی استاد بنده در دانشگاه مفید قم بودید خوب یادمان هست یکی از دعاهای شما پس از تدریس این جمله معروفتان بود:”انشاالله روزی برسد برای عامه مردم دسترسی به وکیل همانندمراجعه به پزشک چنان ارزان و سهل الوصول شود که کسی در دادگاه ها بی وکیل نباشد”.

  7. چرا اصرار به کم سوادی پذیرفته شدگان قانون تسهیل دارید؟ به نظر آقایان کسی که ۷۰ درصد نمره میانگین یک درصد از بهترین نمرات رو کسب کنه بیسواده؟؟؟ با فرض هفتاد هزار نفر شرکت کننده باید میانگین نمره ۷۰۰نفر از بالاترین نمرات رو در کسب کنه.بیشتر نمرات مربوط به کانون مرکز و حدود۱۲۰۰۰هست(به استناد کارنامه های چند سال که در اختلار بارگذاری شده)و بعیده که کمترین طراز این ۷۰۰نفر از ۱۰۰۰۰ هم پایین‌تر باشه.به نظر آقایان طراز۷۰۰۰ برای قبولی در آزمون کمه؟؟؟
    آیا ازمونهای سال‌های قبل قبولی با طراز ۶۰۰۰نداشته که اینقدر روی بیسوادی قبولی شدگان مانور میدن؟؟؟
    چیزی که منتقدین رو آزار میده برداشته شدن انحصار با تعیین ظرفیته…وگرنه خودشون هم میدونند که دست‌کم در چندسال اول افت آنچنانی در سطح میانگین نمره ای که ملاک قبولی هست پیش نمیاد…آقای دکتر می‌فرمایند در فرانسه مراحل دریافت پروانه بسیار سخته و امتحاناتی تشریحی برگزار میشه و ای کاش روال صدور پروانه در ایران هم همینطور بود و سوالاتی تشریحی و پرونده هایی مشابه پرونده های دادگاه(مثل مسابقه دادگاه مجازی که دانشگاه مشهد چند دوره برگزار کرد)ملاک تشخیص صلاحیت اخذ پروانه می‌بود نه حفظ کردن قانون و فراگیری روش‌های تست زنی در آموزشگاه‌ها و امتحانی تستی…مگر نه اینکه همین حالا و به اذعان آقایان هستند وکلایی که درآمدشان پاسخ گوی مخارج نیست؟؟؟مگر نه اینکه تعدادی از وکلا قیمت‌های حق الوکاله یکدیگر را میشکنند؟؟؟ و آیا اینها نشانه هایی از ضعف وضعیت فعلی نیست؟؟؟؟
    چرا نمی‌خواهید بگذارید بقول سعدی《 مشک خود ببوید》و وکیل منصف و با سواد بتواند خودش و کارش و حق الوکاله اش را به جامعه بشناساند و کسی که جز این باشد به دنبال توانایی های خود در زمینه دیگری بگردد…
    اینقدر رشته ای که دوستش داریم و به آن عشق میورزیم رو در دعواهای واهی نشکنیم…

  8. جناب آقای دکتر سلام و درود خدمت شما.
    آزمون تستی بسیار کلیشه ای و با وضع نابسامانی طراحی و سازمان دهی می‌شود.
    بنده معتقدم،روش آزمون تستی نمی‌تواند معیار و مبنای صحیح برای سنجش علمی حقوقدان باشد.
    به قول شما روش تشریحی و ارزیابی علمی بصورت حضوری(گزینش علمی به شیوه دکتری)، می‌تواند راهگشا باشد.

  9. سلام مردم همانطور که پزشک حاذق و ماهر را انتخاب می‌کنند وکیل ماهر و حاذق را انتخاب می‌کنند استدلال دکتر درست نیست چه بسا پزشکان بی سوادی که با جان مردم بازی میکنند

  10. به همون خدای احد و واحد قسم که ما طرح تسهیل رو اصلا نخواستیم از دم. به خدا راضی هستیم مثل سالهای قبل، سوالها استاندارد باشن و به نسبت شرکت کننده مثل سالهای قبل پذیرش انجام بشه، مثلا مثل سال ۹۹ که ۷ هزار نفر قبول شدن الانم همینجوری باشه، نه اینکه بیان هم سوالهای وحشتناک بدن و هم ۲۸۰۰ نفر بگیرن!!
    این یعنی، بی انصافی مطلق، تخلف آشکار..

  11. باسلام جناب اقای دکتر اسکینی الان وکلای شما باسوادند؟من ثابت میکنم بیشتروکلای شما جرات روبرو شدن با قاصی را ندارند

  12. جناب اسکینی ضمن احترام به نظرات شما؛درحیرتم از شما که به کشور های مختلف جهان از جمله کانادا سفر کرده اید و درآنجا تسهیل صدور پروانه وکالت را مشاهده کرده اید چنین صحبت می‌کنید؟؟
    البته شاید همنشینی با جناب کوشا روی ارائه نظر این چنینی شما اثرگذار بوده ++

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا