دو کتاب ارزشمند از نویسنده‌ای نام‌آشنا

  «شرح جامع قانون مدنی» و «صفر تا صد حقوق کسب و کار»

اثر دکتر فرهاد بیات

شرح جامع قانون مدنی و صفر تا صد حقوق کسب‌وکار

در قسمت قبلی معرفی کتاب، به معرفی کتاب های شرح آزمونی آقای احمد غفوری پرداختیم.در این قسمت به معرفی کتاب شرح جامع قانون مدنی و صفر تا صد حقوق کسب و کار تالیف دکتر فرهاد بیات می‌پردازیم.

حقوق مدنی از مهمترین قوانین مصوب می باشد که جهت استفاده از آن مسلما به واژه نامه تخصصی و مطالعه تفسیر علمای حقوق و لزوم تشخیص نظر مقنن نیاز خواهیم داشت. حقوق مدنی همچنین از دروس مهم و تعیین کننده چه در دوره تحصیلی کارشناسی حقوق (در قالب ۸ درس حقوق مدنی ۱ الی ۸ در مجموع ۱۹ واحد درسی) و چه در دوره تحصیلات تکمیلی و همچنین آزمون های مشاغل حقوقی می باشد و در تعداد زیادی از گرایش های کارشناسی ارشد از مواد آزمونی می باشد. در آزمون ورودی وکالت و قضاوت نیز از ضریب و اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، مطالعه این درس، راهگشا در تمامی آزمون ها و دوره های تحصیلی می باشد. به طور مثال درس مدنی با ضریب ۳ در آزمون ورودی متقاضیان دوره کارآموزی وکالت از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش تعیین کننده ای در رتبه افراد دارد.

شرح جامع قانون مدنی

کتاب شرح جامع قانون مدنی بر اساس ترتیب مواد قانونی به نظم کشیده شده و هدف از آن، حرکت در محور قانون است تا در میدان عمل، کاربرد بیشتری داشته باشد. فعالان عرصه حقوقی می توانند با توجه به عناوین انتخاب شده برای هر ماده به راحتی حکم مسأله موردنظر خود را از میان انبوه مواد قانونی بیابند و با مطالعه حاشیه آن ماده، ضمن درک مفاهیم و اصطلاحات بکار رفته در متن مواد، با قوانین مرتبط، رویه قضایی و آرای حقوقدانان در آن زمینه بیشتر آشنا شوند. در راستای تأمین اهداف ذکر شده، کتاب شرح جامع قانون مدنی بر اساس اصول زیر نگارش یافته است:

  • تبیین واژه های به کار رفته در مواد و تمییز آنها از واژه های مشابه
  • توجه به قوانین مرتبط
  • گزینش و تلخیص آرای قضایی و حقوقی
  • توجه به قاعده مندی حقوق
  • نقد مستدل و منصفانه آراء و نظریات حقوقی و قضایی
  • پرهیز ار مباحث صرفا نظری و گاه ملال آور
  • رها نکردن خواننده در تردیدهای فکری و بیان نظر اقوی
  • توجه به آخرین تغییرات قانونی
  • پوشش آزمون های حقوقی
  • ذکر اقوال مختلف
  • رعایت اختصار در مستندسازی

صفر تا صد حقوق کسب و کار

یکی دیگر از کتاب هایی که توسط آقای دکتر فرهاد بیات تالیف شده است کتاب صفرتا صد حقوق کسب و کار به زبان ساده می باشد.

کتاب صفر تا صد حقوق کسب و کار ،کتابی است از جنس تجربه های عملی که به زبان ساده و کاربردی نگارش شده است و برای اشخاص و گروه های زیر مناسب است:

  • وکلا و کارشناسان دادگستری
  • شرکت های تجاری
  • موسسات غیر تجاری انتفاعی
  • استارت آپ ها
  • مشاور و کارشناس حقوقی،مالی و بازرگانی
  • مدیران شرکت ها و بنگاه های اقتصادی

شرح جامع قانون مدنی

همچنین در نظر داشته باشید که برای تهیه این کتاب میتوانید به سایت "هوالوکیل" از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی کتاب (به شکل تخصصی فقط کتاب های حقوقی) مراجعه و خرید خود را درب منزل تحویل بگیرید.

ارسال سریع به سراسر کشور

۱ روزه در تهران (پیک موتوری)

۳ روزه به سراسر کشور (پست پیشتاز)

https://www.hovalvakil.com

تلفن تماس : ۰۲۱۹۵۱۱۱۸۰۰

نویسنده:مصطفی مصلح تهرانی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. یعنی اقای امیر حسام اینقدر فوق کارشناسانه و مشروح نظر دادند که هیچکس سراغ ازمون وکالت و قضاوت نخواهد رفت.حرفتون منطقی و بجا،اما الان ازمون وکالت و مرکز مشاوران و … کنکوری و رقابتی شده که بخوای کل کتاب استاد فقید و بزرگوار مرحوم کاتوزیان رو بخونی چندسالی باید پشت ازمون بمونی. از من بشما ازمونیها ، هرکتابی که راحت اررتباط برقرار میکنید و متوجه میشید رو بخونید .

  2. ضمناً، هم رشته ای گرامی دانشجو و داوطلب آزمون باید از قبل کتاب های مقدماتی این دو استاد بزرگوار رو در مقطع کارشناسی مطالعه کرده باشند، یقیناً، دوره کردن کتابی که داوطلب اون رو از قبل مطالعه کرده بسیار آسان‌تر از مطالعه برای بار اول می باشد. فضای مجازی این امکان رو به طور کلی برای تمام دانشجویان وداوطلبان آزمون های حقوقی فراهم کرده است که دانشجو سوای از برنامه غالباً ناصحیح دانشگاه ها و اساتید دانشگاه های شهرستان؛ برنامه ای جدا برا تقویت علمی خود طراحی نماید و دانشجو از همان آغاز مطالعه کتاب را به جای جزوه در برنامه خود لحاظ نماید.

  3. خواندن کتاب های مقدماتی استاد فقید جناب آقای دکتر امیرناصر کاتوزیان و جناب آقای دکتر سید حسین صفایی برای آزمون های حقوقی کارشناسی ارشد و آزمون وکالت لازم و ضروری است، برای اینکه داوطلب آمادگی جواب دادن به هر سوألی را در این درس داشته باشد. در صورتی که خلاصه ها و کتاب های تست در این مورد نقصان دارند زیرا، ممکن است سوألی طرح شود که در جزوه یا کتاب تست نباشد. اگر دانشجوی مقطع کارشناسی از ترم اول بنا را برخواندن کتاب بگذارد و نه جزوه، قطعاً، مشکلی برای آمادگی آزمون کارشناسی ارشد و وکالت ندارد. بنده خودم برای آزمون وکالت فقط در حدود دو ماه و نیم درس خوندم چون اکثر منابع آزمون همان منابع سرفصل دروس کارشناسی معرفی شده توسط اساتیدم بودند.

  4. کتاب های دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی هم به دلیل عمق مطالب و سنگینی مباحث مخاطب خاص خودشو داره و اغلب پژوهشگران و دانشجویان فارغ التحصیل دوره کارشناسی ارشد و دکتری و علاقه مندان به فقه اسلامی بخش معاملات به کتاب های استاد مراجعه می کنند. همچنین، اشخاصی که مایل به مطالعه کتاب های استاد محمد جعفر جعفری لنگرودی می باشند باید تمامی کتاب‌های استاد رو داشته باشند چون ایشان بیشتر به کتب خودشون ارجاع می دهند.

  5. ضمناً، نظرات استاد جناب آقای دکتر صفایی و استاد فقید جناب آقای دکتر امیرناصر کاتوزیان غالباً در اکثر موارد شبیه به هم هستش. به جز در مواردی که در قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ و قانون بیمه اجباری شخص ثالث ۱۳۹۵ که کتاب دکتر کاتوزیان تو این خصوص به روز نشده، ولی کتاب آقای دکتر حبیب الله رحیمی و دکتر سید حسین صفایی در این موارد ویرایش شده. اگه میخواید بدونید که دکتر کاتوزیان با چه کسی بیشترین اختلاف نظر رو در رشته حقوق خصوصی دارند باید بدونید که درجه اول بیشترین اختلاف نظر رو با جناب آقای دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی و بعد از اون با مرحوم دکتر مهدی شهیدی دارند.

  6. ضمناً، دوست گرامی یقیناً آب سرچشمه زلال تر از آب های پایین دست می باشد. با آرزوی موفقیت برای تمامی داوطلبان آزمون های حقوقی.

  7. دوست عزیز این منابع برای آزمون نیست و برای مطالعه درسی حقوق مدنی می باشد. ثانیاً، اکثر طراحان از اساتید سه دانشگاه برتر تهران هستند. کتاب های عقود معین و قواعد عمومی قراردادها استاد فقید جناب آقای دکتر امیرناصر کاتوزیان برای مطالعه در مقطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) تألیف شده اند و نه برای آزمون وکالت. اگه شما می‌خواهید وکیل یا استاد و قاضی خوبی باشید باید حداقل منابع اصلی را در اختیار داشته باشید، مخصوصا اگر وکیل باشید و در حال تنظیم لایحه احتیاج دارید که کتابخانه غنی از منابع اصلی داشته باشید. خرید کتاب برای یک وکیل دادگستری هزینه و بار مالی زیادی ندارد. اما دانشجوی رشته حقوق باید کتاب های مقدماتی اصلی رشته حقوق را داشته باشد و اکیداً توصیه می کنم که به جزوه مراجعه نکنید. خودم زمانی اقدام به خواندن جزوه آقای دکتر محمد حسین شهبازی نمودم که از قبل کتاب های مقدماتی مرحوم دکتر امیرناصر کاتوزیان و جناب آقای دکتر صفایی رو مطالعه کرده بودم و خواندن جزوه مذکور هم صرفاً برای آزمون وکالت بود. دانشجوی رشته حقوق باید از اختلاف نظرها مطلع باشد زیرا این آگاهی به رشد و بلوغ شخصیت علمی وی در وکالت و قضاوت در آینده کمک می کند، در ثانی دوست عزیز دانشجویی که اهل مطالعه باشد می داند که کدام نظر اختلافی در آزمون های حقوقی و رویه قضایی عملی دادگاه ها بر دیگری ارجح می باشد. دوست عزیز و گرامی اکثر قریب به اتفاق اساتید سه دانشگاه برتر تهران صاحب تألیف می باشند و به دانشجو اصلا جزوه برای تدریس معرفی نمی کنند مثلا در یک درس چند کتاب به عنوان منبع تدریس با اولویت منبع اصلی معرفی می کنند و دانشجوی رشته حقوق از همان مقطع کارشناسی به مطالعه کتاب عادت می نماید و نه جزوه. در صورتی که خودم به عینه در برخی دانشگاه های شهرستان مشاهده کرده ام که مدرس در درس مهمی مانند حقوق مدنی سه اقدام به معرفی جزوه می نماید! آن هم یک جزوه سی یا چهل صفحه ای! دوست مهارت طراحی تست مهارتی نیست که هر کس داشته باشد و صرف داشتن مدرک دکتری ملازمه ای با داشتن مهارت طراحی تست ندارد. طراحان اصلی تست های آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری قریب به اتفاق از اساتید به نام می باشند. در صورتی که طراحان کتاب های تست غالبا فقط مدرک دارند و حتی خودم در تهران مشاهده نموده ام که کتاب تست و خلاصه نویسی یک موسسه معروف کنکور که جدیدا وارد جرگه آزمون کارشناسی ارشد و دکتری حقوق و وکالت شده است، توسط یک دانشجوی کارشناسی ارشد تألیف و طراحی شده است! موفق و پیروز باشید.

  8. با سلام و احترام

    کتاب صفر تا صد حقوق کسب و کار اثری ماندگار در عرصه حقوق کشور خواهد شد …..بدون هیچ تعصبی نسبت به جناب آقای دکتر بیات باید خدمت وکلای عزیز عرض نمایم که مطالعه این اثر مطمئنا گره گشای بسیاری از مسائل خواهد بود …

    بنده حقیر چون به عینه شاهد تلاش بی وقفه ایشان جهت ویرایش کتاب شرح حقوق مدنی بوده ام ویرایش جدید با کتاب های قبلی حداقل ۳۰% تفاوت دارد …….

  9. به نظرم برای مطالعه حقوق مدنی، کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی استاد فقید دکتر امیرناصر کاتوزیان به همراه توضیحات دکتر محمد حسین شهبازی به همراه تست ایشون و مطالعه کتب اصلی دکتر کاتوزیان مثل اموال و مالکیت و قواعد عمومی قراردادها و وقایع حقوقی و کتاب‌های دکتر صفایی (اشخاص و محجورین، اشخاص و اموال و قواعد عمومی قراردادها و مسئولیت مدنی و مختصر حقوق خانواده) به علاوه مطالعه قوانین و آرای وحدت رویه جدید بهترین منبع برای درس حقوق مدنی باشد. برای مطالعه رویه عملی و کاربردی و به روز در حقوق مدنی هم کتاب های آرای قضایی دادگاه های تجدیدنظر استان تهران (بخش حقوقی) و دیوان عالی کشور (بخش حقوقی) از انتشارات پژوهشگاه قوه قضاییه رو توصیه می کنم. دانشجوی رشته حقوق در دوران کارشناسی باید خودشو به خوندن کتاب ها و منابع اصلی عادت بده و از جزوه خوندن پرهیز کنه چون سم هستش. من خودم با خوندن منابع فوق تو آزمون کارآموزی وکالت تو حقوق مدنی درصد ١٠٠ رو کسب کردم. شخص داوطلب آزمون وکالت باید از طریق سایت روزنامه رسمی پیگیر قوانین و آرای جدید وحدت رویه دیوان عالی کشور باشد. بعد از قبولی در آزمون وکالت هم داوطلب آزمون وکالت تبدیل میشه به کارآموز وکالت که در این مقطع هم نباید از خوندن کتاب های تئوری غافل بشه البته به همراه مطالعه کتب عملی و کاربردی (رویه قضایی) مثل مجموعه کتاب های مذاکرات و آراء هیأت عمومی دیوان عالی کشور که هر ساله از طرف انتشارات اداره کل وحدت رویه و نشر مذاکرات هیأت عمومی دیوان عالی کشور منتشر می‌شود. همچنین داشتن مجموعه قوانین حقوقی و کیفری تنقیح شده از انتشارات قوه قضاییه و انتشارات روزنامه رسمی. برای تسلط بر لغات حقوقی هم کتاب پنج جلدی مبسوط در ترمینولوژی حقوق جناب آقای استاد دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی رو به دوستان پیشنهاد می کنم. یک توصیه می کنم به دوستان هم رشته ای عزیز و اون اینکه دانشجو باشید نه دانه جو. موفق و پیروز باشید.

    1. با سلام و احترام

      تمام مواردی که فرمایش دادید درست است ولی این کتاب هایی که شما فرمودید که اعمال حقوقی و ارث ، مسئولیت مدنی و دوره ۱ و ۲ عقود معین آن هم اگر نخواهیم تمام کتب عقود معین استاد را مطالعه کنیم را هم اگر اضافه کنیم یک طرف قضیه و بحث اختلافی بودن نظارات این دو بزرگوار باعث سردرگمی دانشجو خواهد شد …..این فقط از لحاظ تعدد منابع فقط برای یک درس …..بعد از آن امیر حسام خان عزیز شما فکر می کنید در حال حاضر با گرانی عجیب کاغذ و بالا رفتن حداقل ۵۰% هر جلد کتاب چند نفر از داوطلبین آزمون توانایی خرید این حجم کتاب را آن هم برای یک درس را دارند ؟؟؟؟؟

      پس بهتر است مثلا جزوه دکتر شهبازی و کتاب دکتر بیات یا نظم کنونی استاد فقید دکتر کاتوزیان را مطالعه کرده و تست را فراموش نفرمائند ……..

      بحث دیگری که مطرح است که گاهی اساتید مطرح می فرمایند این است که تست های تالیفی قابل قبول نیست ….بنده حقیر فقط یک سوال از حضرات دارم و آن این است …..مگر سوالات آزمون های وکالت و قضاوت و کنکور ارشد قبل از اینکه برچسب این آزمون ها را بر خود داشته باشند تالیفی نیستند ؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا