دلایل نارضایتی وکلا از شغل وکالت

چرا برخی وکلا از شغل خود لذت نمی‌برند؟

پایگاه خبری اختبار- برخی وکلا علل نارضایتی‌شان را از شغل وکالت برشمرده‌اند.

سالی کین (Sally Kane)، وکیل و حقوقدان، معتقد است وکالت یکی از حرفه‌ای‌ترین مشاغل است که در کنار مزایای بسیار، معایبی نیز دارد. او در سایت the balance careers مورخ ۲۸ ژانویه ۲۰۱۹ در قالب یک یادداشت، معایب این حرفه را بررسی کرده است.

علاوه بر این تی دویل (Ty Doyle)، وکیل و حقوقدان، طی یادداشتی در سایت quora مواردی را برشمرده است.

در ادامه خلاصه‌ای از دلایلی که این دو نویسنده برای برخی نارضایتی‌های شغلی وکلا ذکر کرده‌اند می‌خوانیم:

تقریبا تمامی وکلا از شغل خود لذت می‌برند اما  بنا به یک‌سری دلایل ناراضی هستند.

۱- کار مداوم

اکثر وکلا همواره ساعت کار نامحدود و غیرمشخصی دارند. آنان تقریبا شش روز در هفته کار می‌کنند که اعم از حضور در دفتر وکالت خود، شرکت در جلسات محاکمه و… است. لازم به ذکر است این ساعت‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند و در روزهای تعطیل نیز در حال ساماندهی امور کاری خود هستند. حرفه وکالت هیچ‌گاه به‌طور کامل قابل انطباق با برنامه‌های شخص وکیل نیست. مطمئنا، حرفه‌های دیگری نیز وجود دارد که افراد ساعت‌ها برای آن وقت می گذارند اما تفاوت وکالت با سایر مشاغل در این است که وکیل ساعت‌ها روی پرونده مطالعه می‌کند و به تحقیق می‌پردازد فارغ از اینکه بخواهد برای آن ساعت‌ها حق‌الزحمه‌ای دریافت کند. همین امر سبب می‌شود زمانی که باید در خانه در حال استراحت باشد، درگیر پرونده‌ها می‌شود و درمورد برخی وکلا به از دست دادن زندگی شخصی و یا رها کردن شغل وکالت منجر شود.

۲- بازار کار رقابتی

امروزه به دلیل بالا رفتن تعداد وکلا، آنان مجبورند زمان بیشتری را صرف فعالیت کنند تا بتوانند پرونده و به تبع آن درآمد بیشتری داشته باشند.

۳- ماهیت رابطه وکالت و موکل

وظیفه وکیل این است که مشکلات دیگران را حل کند و راه‌حل ارائه دهد. فرآیند این تحقیق بسیار چالش‌انگیز و فکری اما همراه با استرس است. برخی از موکلان انتظارات نادرست و غیرمنطقی از وکلا دارند که در حیطه اختیارات آن‌ها نمی‌گنجد. علاوه بر این گاهی برخی مسائل در آخرین لحظه مطرح می‌شود بدون اینکه وکیل قبلا در جریان قرار گرفته شده باشد. برخی موکلان از نتیجه‌ای که دریافت می‌کنند ناراضی هستند و صرفا خواهان پیروزی در دادگاه هستند و این کسب موفقیت راصرفا به عهده وکیل می‌گذارند فارغ از اینکه به اهمیت نقش قضات و میزان قوت ادله خود توجهی داشته باشند.

علاوه بر این وکلا با طیف گسترده‌ای از موکلان سروکار دارند؛ فقیر و پولدار، خلافکار و بی‌گناه و…. تشخیص این امور بسیار دشوار است.

۴‌- به‌روز بودن و اطلاع از آخرین قوانین کشور

بسیاری از موکلان تصور درستی از وکلا ندارند و صرفا حضور وکیل در جلسات دادگاه را مشاهده می‌کنند اما باید یادآور شد که وظیفه اصلی وکیل اطلاع از آخرین قوانین است تا بر این اساس بتواند لایحه بنویسد.

۵- برخورد نادرست با وکلا

بسیاری از مردم از حجم فعالیت وکلا بی‌اطلاع‌اند و صرفا به میزان درآمد آنان توجه دارند. همین امر سبب بدبینی مردم نسبت به وکلا شده است. گاهی در رسانه‌ها نیز این برخورد نادرست قابل مشاهده است.

برای بسیاری از وکلا، وجهه و موقعیت اجتماعی بسیار مهم‌تر از میزان درآمد است.

۶- میزان استرس

مهلت‌های قانونی جهت طرح شکایت و…، تقاضای موکلان، ساعت‌های طولانی فعالیت و تغییر قوانین باعث تحمل استرس و اضطراب زیادی می‌شود. به همین دلیل افسردگی و خودکشی در میان وکلا رایج است و ۴۴ درصد از کسانی که به‌تازگی توسط انجمن حقوقی آمریکا مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اعلام کردند که این حرفه را به یک فرد جوان توصیه نمی‌کنند.

از نظر پزشکی، جریان بی‌وقفه خبرهای هولناک بر سلامت جسمی و روانی تاثیر منفی دارد. بر اساس نظریه روحیه‌محور در روانشناسی، افرادی که مضطرب هستند خودشان بیشتر تمایل دارند که به دنبال اخبار اضطراب‌آور بروند و به همین دلیل تصور می‌کنند که حجم این خبرها در رسانه‌ها زیاد است.

در ادامه به پژوهشی که توسط (Soteris Phoraris) در سایت careeraddict درمورد درآمد وکلا در برخی کشورها در سال ۲۰۱۸ صورت گرفته است، اشاره می‌کنیم:

میانگین سالانه حقوق وکلا در انگلستان:  ۷۴.۱۱۱ یورو

میانگین سالانه حقوق وکلا در بلژیک:  ۷۶.۵۰۲.۸۲۰ یورو

میانگین سالانه حقوق وکلا درسنگاپور: ۷۸.۱۳۸.۸۸۰ یورو

میانگین سالانه حقوق وکلا در لسترالیا: ۸۹.۷۳۴.۴۱ یورو

میانگین سالانه حقوق وکلا در فرانسه: ۱۱۰.۵۱۰.۷۳۰ یورو

میانگین سالانه حقوق وکلا در ژاپن: ۱۱۰.۹۹۹.۵۹۰ یورو

میانگین سالانه حقوق وکلا در آفریقای جنوبی: ۱۴۰.۳۳۲.۴۴۰ یورو

میانگین سالانه حقوق وکلا در هنگ‌کنگ: ۱۴۳.۱۰۲.۶۰۰ یورو

میانگین سالانه حقوق وکلا در سوئیس: ۱۵۳.۰۷۵.۵۴۰ یورو

میانگین سالانه حقوق وکلا در ایالات متحده آمریکا: ۱۶۶.۵۱۰.۲۳۰ یورو

 

منابع:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. با سلام . وکیل متحصص در یک زمینه می تواند از ۱۰۰ میلیون تا بیشتر در سال کسب درامد کند . ولی باید متخصص و فقط در یک زمینه خواص کار کند . مثل حما و نقل تجاری یا مشاور امور حقوقی مالی.

  2. علی آقا من با این نظر شما مخالفم ، چون وکیل ممکنه کمتر پرونده بگیره اما سرشت کار وکالت با استرس هست شما ممکنه برای یک پرونده هم همه چیزت بهم بریزه و روانت داغون بشه ولی با این صحبت که گفتین همه چیز پول نیس خیلی موافقم درود بر شما

  3. باسلام وخسته نباشیدخدمت مدیریت سایت خوب اختبار.درابتدابسیارسپاسگزاریم ازبروزرسانی اخباردرهمه ی حوزه هاعلی الخصوص اخبارحقوقی.بنده بااین مقاله عنوانی درمورد کاروکالت بایدعرض کنم بله صحت داردکاربسیارپراسترس وپرمشغله ای است.بسیاری ازدوستان بنده دچارناراحتیهای روحی وروانی شدیدی شده اند.اماازمزایای شغل وکالت این است که کاملا ازلحاظ درامدوسرمایه وضع بسیارخویی دارندناگفته نمانداز موقعیت اجتماعی خوبی برخوردارند.بااین مقاله بنده کاملا موافقم.

    1. سلام توی وارد کردن دستمزدها اشتباه کردید توی منبعی که پا ورقی کردید دستمزدها به پوند وارد شده نه یورو همچنین تو وارد کردن اعداد مثلا دستمزد یک وکیل در آمریکا ۱۶۶ هزار پونده ولی شما عددی که وارد کردید ۱۶۶ میلیون یورو خونده میشه.

  4. هر کس رضایت نداره تشریف بیاره پروانه وکالتش رو تودیع کنه و اجازه بده دیگران استفاده کنند.این چه صحبتی هست از هر کسی سوال کنی میگه هر وکیلی با سواد و با لیاقت هست و توانایی داره درامد بالا و رضایت داره.درضمن همه چیز هم پول نیست.میتونه کمتر به خودش فشار بیاره و تفریح هم بکنه.

  5. همه را گفتید الا ایران
    میانگین سالانه درآمد وکلا درایران چقدر است؟
    درآمد وکیل خوب وکاردرست را بفرمایید منظورم باسواد ومسولیت پذیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا