دفترخانه ها خدمات قضایی ارائه خواهند کرد

رییس کانون سردفتران و دفتریاران:
دفترخانه ها خدمات قضایی ارائه خواهند کرد

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: ۷ هزار و ۳۵۰ دفتر اسناد رسمی در شهرها و شهرستان‌های کشور داریم.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا دشتی اردکانی در مراسم پاسداشت روز قلم در گزارش کوتاهی از عملکرد کانون سردفتران و دفتریاران اظهار کرد: ما در سطح کشور ۷ هزار و ۳۵۰ دفتر اسناد رسمی در شهرها و شهرستان‌های کشور داریم.

وی ادامه داد: در سال ۹۱، ۳۶ میلیون خدمت ثبتی توسط ثبت اسناد انجام شده است که از این تعداد ۷ میلیون ثبت به صورت الکترونیکی بوده که این موضوع بسیار حائز اهمیت در اقتصاد کشور است.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران بیان کرد: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که ثبت‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، لذا باید فرآیندهای دیگر سازمان را نیز الکترونیکی کنیم.

دشتی اردکانی درخصوص اوراق نیم‌برگی و یک برگی نیز تصریح کرد: سال گذشته اوراق نیم‌برگی و یک برگی داشتیم که متاسفانه در بسیاری شهرها و استان‌ها با این موضوع مشکل داشتند که با تلاش از سال ۹۲ این اوراق حذف شد و در حال حاضر اوراق چهار برگی که بسیار ارزان است، جایگزین آن شده و از آن استفاده کردیم.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: از سال گذشته ۴۰ دفتر اسناد رسمی در تهران به عنوان پایلوت خدمات قضایی ارائه دادند.

به گزارش ایسنا دشتی اردکانی اظهار کرد: بارها اعلام کردیم سازمان ثبت تنها نهاد دولتی و خصوصی است که توسط چهار مرجع رسمی طبق قانون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که دفاتر اسناد و سازمان ثبت آخرین جایی است که مردم در آنجا به آرامش می‌رسند، این موضوع را مهم دانسته‌ایم و بازرسی را دقیق و ماهیانه انجام می‌دهیم.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران افزود: به دلیل عدم رعایت قوانین و غیبت سردفتران تخلف در دفتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد که زمانی که این اتفاق افتاد، مردم با مراجعه به مراکز بازرسی و بازرسی‌های مختلف مشکلاتشان حل می‌شود.

دشتی‌اردکانی تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های قوه قضاییه که باید مراجعات مردم به محاکم قضایی کاهش یابد، و تدبیری که حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری اندیشیده‌اند، مقرر شد خدمات الکترونیکی در دفتر اسناد رسمی و پیشخوان قضایی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته ۴۰ دفتر اسناد رسمی در تهران به عنوان پایلوت خدمات قضایی ارائه کرده‌اند که ۴۶ خدمت قضایی توسط این ۴۰ دفتر انجام می‌گیرد. همچنین از سال گذشته تاکنون خدمات قضایی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که در هفته آینده فراخوانی توسط قوه قضاییه ارائه می‌شود و کسانی که شرایط راه‌اندازی دفاتر الکترونیکی دارند برای کاهش مراجعات به دادگستری اقدام کنند.

وی درخصوص تعرفه‌ها نیز افزود: تعرفه‌ها مشخص شده و خدمات به صورت رایگان در برخی دفاتر صورت می‌گیرد که این خدمات برای طلاق ۱۳ هزار تومان و برای مابقی از ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان مشخص شده است که این ۱۳ هزار تومان سهم خود دفترخانه‌ها است.

دشتی اردکانی درخصوص تعویض پلاک توسط راهنمایی و رانندگی و دفاتر اسناد رسمی اظهار کرد: قانونگذار موضوع را مشخص کرده و تنظیم سند رسمی باید در دفاتر صورت گیرد، ولی هنوز آیین‌نامه آن مشخص نشده چراکه از چند بند آن ایراد گرفته‌اند.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران بیان کرد: آیین‌نامه این موضوع در کمیسیون تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۲ درصد تنظیم سند اجاره نسبت به سال گذشته بیشتر شده است که این آمار در ماه قبل اعلام شد. لذا مردم از مزایای سند رسمی بی‌اطلاع هستند چراکه اگر مطلع بودند، این مشکلات به وجود نمی‌آمد. همچنین اگر بین موجر و مستاجر مشکلی پیش آید، اداره ثبت کار تخلیه را انجام می‌دهد که این بزرگترین خدمت است. لذا در همین راستا تعرفه‌ها نیز مشخص شده که هزینه آن از ۲۵ هزار تومان تا ۲۵۰ هزار تومان است.

دشتی‌اردکانی در ادامه بیان کرد: این تعرفه از مراکز کوچک تا مراکز تجاری در نظر گفته می‌شود که اگر بخواهیم مثال بزنیم برای ملک مسکونی که ۱۰۰ میلیون تومان هزینه رهن و اجاره آن است، ۲۵۰ هزارتومان تعرفه در نظر گرفته می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا