دستور و گزارش شانزدهمین جلسه هیات مدیره کانون وکلای مرکز

دستور و گزارش شانزدهمین جلسه هیات مدیره کانون وکلای مرکز

منبع: وکلای ملت ۴

دستور شانزدهمین جلسه هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز

روز یکشنبه مورخ ۱/۴/۹۳ ساعت ۸ صبح

۱-   گزارش همایش قوه قضائیه

۲-   دفاع از قربانیان طوفان تهران و حوادث طبیعی

۳-   وام کارمندان و وکلاء

۴-   گزارش ملاقات با مسولان مالیاتی کشور

۵-   پرونده های صدور

۶-   بررسی و ساختار دو کمیسیون مستقل (کمیسیون اختبار و کمیسیون کارآموزی)

 

اهم مصوبات  شانزدهمین جلسه  هیات مدیره کانون مرکز

۱- دفاع از قربانیان حوادث طبیعی از طریق معرفی وکلای معاضدتی برای دفاع از آنها در مراجع قضایی و اداری در چهارچوب قانون بعمل آید

۲- جهت مذاکره و همکاری با کارگروه سازمان مالیاتی که برای بررسی مسایل مالیاتی وکلا تشکیل شده است آقایان فرض پور، مصباح، امینی و محمدنبی تعیین تا با اختیار کامل از هیات مدیره موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کنند.

۳- برای انجام اختبار از کارآموزان کمیته ای مستقل از کمیسیون کارآموزی تحت عنوان کمیته اختبار تشکیل می شود.

۴- تقاضای تغییر محل جغرافیایی اشتغال برای کسانی که پروانه آنها در مرحله صدور پروانه است صرفا بعد از صدور پروانه وکالت برای محل تعیینی و انقضای شش ماه از تاریخ صدور قابل طرح در کمیسیون نقل و انتقال خواهدبود.

 

گزارش شانزدهمین جلسه هیات مدیره کانون مرکز – یک شنبه ۱/۴/۹۳

تهیه و تنظیم :سمیه سیدباقری – وکیل دادگستری
 
شانزدهمین نشست هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز به ریاست علی نجفی توانا در ساعت ٨/١٠  با تلاوت ایاتی از کلام الله مجید برگزار شد. حاضرین در جلسه اقایان نجفی توانا ، مصباح، مالکی، دیوسالار، امینی، کاکاافشار ، کامیار، سردارزاده، احمدی لاکلایه، حامدتوسلی، فرض پور، سمامی و خانم ضرابی
 
اولین دستور جلسه: گزارش همایش قوه قضاییه
 
جلیل مالکی:بر اساس مطالب عنوان شده از اقای لاریجانی ایشان عزم خود را جزم نموده اند تحت عنوان نظارت استقلال کانون را از بین ببرند تلقین مینمایند قصد نظارت دارند, نه دخالت .انچه در لایحه امده دخالت است حال زمان بحث علمی است. باید از دکتر کاتوزیا ن . ازمایش. اشوری و سایرین بخواهیم وارد صحنه شوند و با استدلال علمی جواب بدهند. 
نجفی توانا: به نظر، دولت موضوع را به رییس جمهور منعکس نموده. اگر واکنش دولت مثبت بود از علمای حقوق دعوت می شود .ریاست قوه با تمام قدرت در صدد پیگیری این لایحه است ما هم در دولت و مجلس پیگییری می کنیم
علی حامد توسلی: برای همایش ها کمیسیون تشریفات تعیین شود. بهتر بود در همایش هیات مدیره کانون وکلا در جایی مشخص و کنار هم می نشستند نه متفرق.
عیسی امینی: در همایش حضور نداشتم اما انچه در سایت خواندم نشانگر این است که ریس قوه قضاییه لحن ارامتری داشتند به نظر  شرایط مساعدتر است. پیشنهاد دکتر مالکی را قبول دارم از علمای حقوق دعوت بعمل اید.
محمدرضا کامیار: ما در هفته قوه قضاییه هستیم بهتر است نسبت به این مسله در قالب پیام تبریک و گرامیداشت  واکنش نشان دهیم با ارسال پیام تبریک 
امینی: در تایید نظر اقای کامیار به قضات و مدیران و رییس قوه قضاییه کارت تبریک ارسال نماییم خوب است. 
اکبر سردار زاده: هزینه گل زیاد  خواهد بود یک جلد قران ارسال نماییم
نجفی توانا: اگهی برای کلیه مقامات قضایی  و نامه برا ی رییس قوه و یک جلد قران مناسب است.
اسماعیل مصباح: اگهی در جراید هم بشود . 
 
دومین دستور جلسه:دفاع از قربانیان طوفان و حوادث طبیعی
 
نجفی توانا: طوفان موجب مرگ تعدادی از مردم شد ما با مباحث حقوقی در ارتباط هستیم بهتر است واکنش حقوقی داشته باشیم.
 کامیار: کانون به عنوان نهاد مدنی در مواردی که اسیب به جامعه وارد میشود باید به کمک بشتابد و با اقدامی  حقوقی همکاری کند.
 سردارزاده:اداره معاضدت میتواند وکیل خاص هر موضوع انتخاب کند وکلای مصمم که دنبال احقاق حق مردم بروند. 
امینی: موضوع را رسانه ای نکنیم  چون موضع گیری در برابر دولت است. به اداره معاضدت ابلاغ کنیم اگر زیان دیدگان مراجعه کردند کمک کند. 
مصوبه به اتفاق ارا: دفاع از قربانیانان حوادث طبیعی از طریق معرفی وکلای معاضدتی برای دفاع از انها در مراجع قضایی و اداری در چهارچوب قانون بعمل آید.
 
سومین دستور جلسه: وام کارمندان و وکلا  
 
نجفی توانا : بانک ها به وکلا وام قابل توجهی می دهند با سود مناسب . باید ضابطه ای برای اعطای وام تعیین شود تا تبعیض نباشد.
 سردارزاده: بانک ها با حمایت و معرفی صندوق وام در اختیا وکلا قرار میدهند جهت خرید ملزومات دفترو دفتر. مدت وام اگر طولانی تر باشد و سود آن کمتر خوب است. در مورد کارمندان الاهم فالاهم شود زیر نظر نایب رییس انجام دهیم 
عبدالله سمامی : خارج از کمیسون وام یک کمیسیون رفاهی تشکیل شود علاوه بر بحث وام بحث های رفاهی دیگر هم  مهم هست در زمان انتخابات هم مطرح شد .
میتراضرابی: در اولویت تعلق وام سابقه وکالت را لحاظ کنیم تا با سایر ادارات متحدالشکل شویم. سابقه وکالت بیشتر باشد بازپرداخت اقساط هم مطمین تر است
امینی: در وام به کارمندان بی قانونی یا بی ایین نامه بودن مطرح است. وام کارمندان از صندوق خودمان است نه صندوق حمایت. بهتر است نایب رییس  و چند عضو مثل مدیر داخلی این امر را مدیریت کنند. وام وکلا بحث مهمتری است. قبل از عید با مجاهدت فراوان صندوق را اجبار کردیم به تصویب ایین نامه که تا امروز اجرا نشده. ایین نامه تصویب شده و لذا ما باید مجری ان باشیم . وام صندق باید بین کانون ها تقسیم شود .دو سوم  سرمایه صندوق را مرکز داده پس وام هم نسبت به سهم باید تقسیم شود. اسم این کار تبعیض نیست ..من با حرف خانم ضرابی مخالفم نیاز های مالی در تجربه های پایین رخ میدهد فشار بر وکلای جوان زیاد است .ضمنا ۵ شنبه انتخابات مجمع صندوق حمایت است .باید از مدیران جدید بخواهیم  ایین نامه را اجرایی کنند و جواب بدهند چرا تا بحال اجرا نشده است.
نجفی توانا: راجع به کارمندان آیین نامه داریم و می شود با نظر جمعی از مسولین  و مدیر داخلی و اعضای هیات مدیره به وام انها رسیدگی نمود.
علی کاکا افشار: در کانون کمیسیون وام تشکیل میشود بر اختیارات ان تکیه کنیم. مواردی بود که کمیسون ,وام را تصویب ننموده بود  و  رئیس کانون مورد را به صندوق ارجاع داد ولی صندوق حهت ارجاع به بانک و پرداخت وام ، مصوبه کمیسیون را مطالبه نمود؟
سردارزاده: صندوق آبروی ما و سرمایه جامعه وکالت است
نجفی توانا: ۵شنبه همه با هم به انتخابات خواهیم رفت بعد از انتخابات راجع به وام تصمیم خواهیم گرفت. 
 
جهارمین دستور جلسه : گزارش ملاقات با مسولین مالیاتی
 
امینی: ملاقاتی با حضور آقای مصباح و اینجانب با معاون سازمان مالیاتی انجام شد ایشان شخص بسیار فاضلی بودند. دغدغه ایشان فرار جامعه وکالت از مالیات بود. جمع بندی ما این است که چون اصناف دیگر با این سازمان تفاهم نامه منعقد نموده اند ما هم منعقد کنیم. این امر بسیار سخت است ولی باید انجام شود۱. چند مطلب مهم مورد توجه ما این است که ١- یکی از مشکلات علی الراس شدن مالیات است ۲- استیجاری بودن دفاتر و کاراموزان .قرار شد در این مورد  کارگروه تشکیل شود و ما هم نمایندگانی  جهت مذاکره و همکاری با این کارگروه برای فردا به سازمان مالیاتی معرفی نماییم.
نجفی توانا: اقای فرض پور، امینی ، محمد نبی و مصباح تا حصول نتیجه با اختیار کامل از هیات مدیره موضوع را پیگیری کنند.
 مصباح:از مسایل مالیاتی بی اطلاع هستم ایجاد کارگروه فوریت دارد و باید تخصصی باشد. البته مدیران سازمان مالیاتی  از فرار وکلا در پرداخت مالیات اظهار نگرانی میکردند و به همه وکلا این امر را تعمیم میدادند من بیا ن نمودم  انچه که نشانکر عملکرد وکیل است دفتر مالیاتی اوست ونباید به عموم نسبت داد
نجفی توانا: اقایان امینی، مصباح ، محمد نبی و فرض پوراز جهت تعیین سیاست کلی تعین شدند و از متخصصین هم کمک خواهیم گرفت
 سمامی: سخنرانی شب قبل دادستان کل نشان می دهد که وکلا از پرداخت مالیات فرار می کنند. نظر من کمیته متشکل از اعضای هیات مدیره و کار گروه باشد
محمد فرض پور: باید از مواضع برتر و مدیریت درسطح بالا برای وصول به تفاهم نامه بهره بریم اینجانب مقدمات ملاقات را حتی با اقای وزیر فراهم می نمایم.
 
پنجمین دستور جلسه: تشکیل کمیته اختبا ر مستقل از کمیسیون کارآموزی
 
نجفی توانا: کمیسیون کاراموزی نظر بر برگزاری اختبار دارد اما نظر دیگر این است که هیات مدیره بستر اختبار را با انتخاب افراد خبره و مختلف فراهم نماید و هر سال هیاتی جداگانه تعیین نماید. من نیز مدافع نظر دوم هستم.چرا که عطش حضور در کمیسیون  کاراموزی به جهت برگزاری اختبار و در نهایت نمره دادن به کاراموز جهت اوردن رای در انتخابات است که شایبه هایی را ایجاد نموده است. 
مصباح : ماده ۴۱ ایین نامه ابهام دارد دو بحث بین کمیسون کاراموزی و هیات مدیره وجود داشته و دارد. کمیسیون کاراموزی نظر دارد: اختبار دنباله  وظایف این کمیسیون است و هیات مدیره نظر دارد این موضوع منافات با انتخاب اعضای هیات علمی هر ساله از بین اشخاص مختلف ,وتوسط هیات مدیره ندارد. رسانیدن کاراموز تا مرحله اختبار با کمیسین کاراموزی است و اختبار بوسیله اساتید خواهد بود. در قوانین مدون نام کمسیون کاراموزی و ترفیعات وجود دارد  اما سایر کمیسیونها به مناسبت اقتضای کار از طرف هیات مدیره ها  تشکیل شده اند
فرض پور:کمیسیون کاراموزی از جاذبه بیشتری برخوردار است و علت ان اختبار است اگر تفکیک شود خیلی ازاعضای کمسیسون کاراموزی, کنار میروند. یکی از محاسن یا معایب : کسانی که در کمیسیون کاراموزی عضو میشوند با این هدف که به اختبار برسند. یکی دیگر از مزایا یا معایب : اعضای کمیسیون کاراموزی در طول دوره کاراموزی از کاراموز شناخت پیدا می کنند و بر اساس این شناخت در اختبار به او نمره خواهند داد. اساتید غیر از کمیسون کاراموزی پیشینه او را نمی داند.
سمامی :من موافق افتراق هستم شاید بین کاراموز و اعضای کمیسیون کاراموزی مسایلی و اختلاف عقاید پیش اید که در صورتی که استاد دیگری اختبار را برگزار نماید این امر,اثر منفی در اختبار ندارد .
سردارزاده: در سال ۹۰ مصوبه داریم وهیات مدیره موافقت نموده کمیسیون کاراموزی اختبار را بر عهده بگیرد نظر اقای فرض پور و صحه برمفید بودن شناسایی قبلی اعضای کمیسیون از کاراموزان را قبول دارم. 
کاکاافشار:موضوع برای من روشن نیست رویه ۵۰ ساله وجود دارد که کمیسیون کار اموزی همه امور را انجام می دهد .
 ضرابی:  من موافق جدایی هستم  شاید خاطره بد از کاراموز در اختبار او اثر گزارد
 کامیار: با توجه به مفاد ماده۴۱ ایامیتوانیم کمیسیون دیگری ایجاد کنیم؟ ایا ومیتوان هر دو را با هم جمع نمود؟ بدین نحو که کمیسیون پیشنهاد بدهد و هیات مدیره با رعایت نظر کمیسیون اعضا اختبار را انتخاب کند؟ 
نجفی توانا: م ۴۱ برگزاری اختبار را مد نظر دارد وظیفه کمیسیون کاراموزی تدارک پرونده ها بعد از ارزیابی تکالیف دوره کاراموزی است.
 امینی: من موافق هستم هیات مدیره در اختبا ر کاراموز نقش داشته باشد.
سردارزاده: فی الحال  هم کمیسیون کاراموزی از سایر اساتید کمک میگیرد  و همچنین اگر کمیسیون کاراموزی از هیات اختبار جدا باشند باز هم بحث تحبیب قلوب صادق است و استاد اختبار هم ممکن است روزی در انتخابات شرکت کند.
نجفی توانا :کمسیون کاراموزی قابل تغییر نیست اما هیات اختبار شناور است. هیات مدیره بعد از این،  افراد را برای هیات اختبار از میان افراد مختلف تعیین خواهد نمود
مصوبه: انفکاک بین کمیسیون کاراموزی و کمیته اختبار  ( به اتفاق ارا تصویب شد)
 
ششمین دستور جلسه
 
  نجفی توانا: بعضی قضات که محل جغرافیایی انها عوض می شود پروانه وکالت دریافت نمی نمایند تا شهر انها عوض نشود. 
مصوبه: اول پروانه وکالت دریافت نمایند ۲ –بعد از دریافت پروانه تا ۶ ماه حق تقاضا ندارند ۳- بعد از ان موضوع در کمیسیون نقل و انتقال بررسی خواهد 
دستور بعدی بررسی پروانه صدور بود که از ساعت ١٠/۴۵ طبق ایین نامه غیر علنی برگزار شد .
 
منبع : همراهان کانون

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا