دستورالعمل اجرایی قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

دستورالعمل اجرایی قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

مصوب ۱۳۹۴/۰۹/۲۲ ستاد امر به معروف و نهی از منکر

ماده ۱ ـ اصطلاحات

قانون: قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مصوب ۲۳/ ۱/ ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی

دستورالعمل: دستورالعمل اجرایی قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و اصلاحات بعدی آن

اعضای ستاد: اعضای مصرح در ماده ۱۹ قانون

ستاد: ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر

دستگاه اجرایی: دستگاه‌های اجرایی ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری

شورا: شوراهای امر به معروف و نهی از منکر

ماده ۲ ـ ستاد برای انجام وظایف قانونی، دارای ساختار اداری اجرایی است. این ساختار به استناد مواد ۱۹ و ۲۰ قانون در سه سطح مرکز، استان و شهرستان تعریف و در چارچوب قوانین و مقررات مربوط اداره می‌گردد. هدایت و اداره امور اجرایی، اداری و مالی ستاد و نظارت و پیگیری مصوبات جلسات اعضای ستاد برعهده دبیر می‌باشد. دبیر ستاد، ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی لازم را تهیه و پس از تأیید رییس ستاد به تصویب سازمان مدیریت و برنامه ریزی می‌رساند.

تبصره ۱ ـ ستاد شهرستان با هماهنگی ستاد استان در چارچوب قانون، سیاست‌ها و خط مشی‌های ابلاغی اقدام نموده و ستاد استان بر فعالیت ستاد های شهرستانی نظارت می‌نماید.

تبصره ۲ ـ احکام رئیس ستاد استان توسط رئیس ستاد و رئیس ستاد شهرستان توسط رئیس ستاد استان صادر می‌شود.

تبصره ۳  ـ دبیرستاد استان و شهرستان به ترتیب توسط رییس ستاد استان و شهرستان انتخاب و به همان ترتیب با حکم رییس ستاد و استان منصوب می‌شود.

تبصره ۴ ـ در تقسیمات کشوری کوچک‌تر از شهرستان، تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در مراکز واحدهای تابعه شهرستان برای انجام وظایف محوله با پیشنهاد ستاد شهرستان و تأیید ستاداستان بلامانع است.

ماده ۳ ـ اعضای ستاد حداقل سالی سه بار (هر چهار ماه) و استان حداقل سالی چهار بار(فصلی) و شهرستان حداقل سالی شش بار (هر دو ماه) تشکیل جلسه داده و براساس آیین نامه داخلی، جلسات آن‌ها اداره می‌شود.

تبصره ـ با تشخیص رئیس ستادها در صورت ضرورت جلسه فوق‌العاده تشکیل می‌گردد.

ماده ۴ ـ ستاد می‌تواند حسب مورد کارگروه‌های تخصصی با دعوت از نمایندگان اعضای ستاد و کارشناسان متخصص تشکیل دهد. دستگاه‌های اجرایی و قضایی  موظفند  نسبت به  موارد ارجاعی ستاد بررسی،  اظهار نظر کارشناسی و اقدام نمایند.

ماده ۵  ـ رؤسای دستگاه‌ها مسؤول ترویج و اجرای امر به معروف و نهی از منکر در دستگاه متبوع بوده و موظفند علاوه بر تشکیل شوراهای امر به معروف و نهی از منکر سازوکار اجرایی مناسب را برای این منظور طراحی و ایجاد و نتایج اقدامات به عمل آمده را در هر فصل به ستاد ارائه نمایند. ضوابط مربوط به تعیین اعضا، اختیارات و حدود وظایف شوراها توسط رییس ستاد ابلاغ می‌گردد.

تبصره ـ امکانات و اعتبارات لازم برای اجرایی شدن وظایف و برنامه‌های شوراها توسط واحد متبوع تأمین می‌گردد.

ماده ۶ ـ افرادی که در اجرای امر به معروف و نهی از منکر، توسط اشخاص حقوقی مورد تعدی (موارد مذکور در قسمت اخیر ماده ۹ قانون) قرار گیرند، می‌توانند رأساً یا از طریق ستاد های مربوط جهت احقاق حق خود اقدام و ستادها پس از بررسی و احراز صحت مطالب، مراتب را از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری می نماید.

ماده ۷ ـ دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۱۰ قانون، مکلفند برنامه اجرایی (آموزش و اطلاع رسانی) سالانه خود را در چارچوب سیاست‌ها و خط‌مشی های ابلاغی ستاد برای فراهم آوردن شرایط اقامه امر به معروف و نهی از منکر و بالابردن سطح آگاهی‌های عمومی، تدوین و به ستاد ارایه دهند.

ماده ۸ ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی در اجرای ماده ۲۳ قانون هر سال در موافقتنامه بودجه دستگاه‌های اجرایی و قضائی، اعتبارات مورد نیاز را منظور می‌نماید.

ماده ۹ ـ در اجرای ماده ۱۱ قانون، شعبه یا شعب ویژه قضایی (در دیوان‌عالی کشور، دادسراها و محاکم) پس از ابلاغ دستورالعمل اختصاص خواهد یافت. اختصاص شعب ویژه در شهرستان‌ها حسب مورد با درخواست رییس ستاد شهرستان و طی تشریفات قانونی مربوط خواهد بود.

ماده ۱۰ ـ در اجرای تبصره ماده ۱۳ قانون، ستاد قبل از پرداخت دیه، اذن و اختیارات قانونی جهت وصول دیه و خسارات پرداختی به مجنی‌علیه یا ولی وی را اخذ می‌نماید.

ماده ۱۱ ـ دبیرخانه کمیته کشوری موضوع تبصره ماده ۱۵ قانون در ستاد تشکیل می‌گردد. ستاد استان با قید فوریت مستندات مربوط به احراز شهادت یا جانبازی فردی را که در مقام اجرای امر به معروف و نهی از منکر آسیب جسمی یا جانی دیده است، به دبیرخانه ارسال می‌دارد. کمیته کشوری ظرف ۴۸ ساعت نتیجه بررسی را به شعب ویژه قضایی موضوع ماده ۱۱ قانون ارایه و شعب مذکور خارج از نوبت رسیدگی می‌نماید.

ماده ۱۲ ـ در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۷ قانون، تفاهم نامه ای برای آموزش عمومی و تخصصی ضابطان امر به معروف و نهی از منکر، بین قوه قضاییه، سازمان بسیج مستضعفین و ستاد منعقد می‌گردد.

ماده ۱۳ ـ شوراهای امر به معروف و نهی از منکر نیروهای مسلح در چارچوب این قانون با هماهنگی ستاد و از طریق ستادکل نیروهای مسلح تشکیل خواهد شد.

ماده ۱۴ ـ ستاد موظف است با مشارکت و همکاری همه دستگاه‌ها، شاخص‌های عمومی و اختصاصی برای بررسی میزان اهتمام هر دستگاه‌ نسبت به امر به معروف و نهی از منکر و میزان تأثیر آن را تهیه و پس از تأیید و ابلاغ رییس ستاد، نسبت به ارزیابی دستگاه‌ها اقدام نماید.

ماده ۱۵ ـ ستاد موظف است میزان عمل به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه را از طریق پژوهش‌های دوره‌ای منظم بر اساس شاخص‌های مدون رصد نماید و بر اساس آن برای ترویج این دو فریضه برنامه‌ریزی کند.

ماده ۱۶ ـ در اجرای بند ۱۰ ماده ۱۶ قانون، ستاد مکلف است، امور حقوقی و قضایی مربوط به اقدامات قانونی آمران به معروف و ناهیان از منکر را در مراجع ذیصلاح تا حصول نتیجه پیگیری نماید.

ماده ۱۷ ـ در اجرای بند ۸ ماده ۱۶ قانون، ستاد مکلف است، روش‌های صحیح امر به معروف و نهی از منکر زبانی و نوشتاری و حدود آن را به منظور ترویج و گسترش فرهنگ فریضتین با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مشمول قانون، سمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی و مراکز دینی برای عموم مردم تدوین و آموزش دهد.

ماده ۱۸ ـ وزارت کشور و استانداری‌ها حسب مورد و براساس قوانین و مقررات مربوط درخواست تشکیل جمعیت‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد متقاضی فعالیت در زمینه امر به معروف و نهی از منکر را به ستاد اعلام و ستاد مرکز و استان حداکثر ظرف مدت یک ماه درخواست دریافتی را بررسی و نتیجه را برای اقدام لازم به وزارت کشور اعلام می‌نماید. وزارت کشور مکلف است حداکثر ظرف مدت دو ماه نتیجه نهایی را به ستاد و متقاضی اعلام نماید.

تبصره ـ ستاد فهرست جمعیت‌ها و سازمان‌های مردم نهادی را که به تأیید نهایی رسیده‌اند، در اختیار مبادی ذیربط قرار می‌دهد.

ماده ۱۹ ـ در اجرای بند ۶ ماده ۱۶ قانون، ستاد موظف است نسبت به اقدامات دستگاه‌ها و مراکز موضوع ماده ۱۸ قانون به طرق مقتضی بررسی لازم (حضوری و غیرحضوری) را اعمال نموده و موارد ارتکاب منکر را حسب مورد به مراجع ذی صلاح گزارش و تا حصول نتیجه پیگیری نماید.

ماده ۲۰ ـ دستگاه های موضوع ماده ۱۲ قانون مکلفند هر ۶ ماه یکبار گزارش اقدامات خود را درخصوص آگاه سازی اتباع خارجی نسبت به قوانین و مقررات و رعایت شؤونات اسلامی به ستاد ارایه نمایند.

ماده ۲۱ ـ به استناد ماده ۱۶ قانون، ستاد مکلف است به منظور گسترش معروف‌ها و زدودن منکرها طرح‌های اجرایی تهیه و تدوین نموده و پس از تصویب اعضای ستاد و ابلاغ رییس، لازم الاجراست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام و خداقوت در سال ۱۳۸۷ در یکی از پارک های اطراف شهر تهران دیدم که چند پسر جوان مزاحم خانواده ای شده و با تذکر افرادی که در پارک بودند هم کوتاه نیامدند و به کار خود ادامه دادند، یکی از این افراد مزاحم به سمت دخترخانومی که در حال تاب بازی کردن بود رفت و او را هول داد و به زمین انداخت خانواده ی آن دختر به سمت پسر رفتند و درگیری شدت گرفت از آنجایی که نیروی پلیس نبود و اکثر مردم هم از ترس درگیری و آسیب دیدن جلو نمی رفتند چند نفر و بنده رفتیم برای ممانعت از آسیب بیشتر و آن ها را از هم جدا کردیم در این حین افرادی از دوستان آن جوانان مزاحم به پارک یورش کرده و ضرباتی با چاقو و مشت و لگد به بدن بنده وارد کردند بطوری که بیهوش شدم و با حضور پلیس با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدم بخاطر شدت جراحت و خونریری حدودا ۱۰ روز دربیمارستان بستری بودم که مدارک پزشکی و بیمارستان و همچنین پرونده قضایی موجود میباشد،در حال حاضر چند سالی است که در بسیج فعالیت مستمر دارم عضو گردان هم هستم بعداز گذشت جند سال از آن اتفاق میخوام برای جانبازی اقدام کنم لطفاً راهنمایی کنید چطور و از کجا باید پیگیری کنم،ممنون از توجهتون یاعلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا