درخواست و مستندات اعاده دادرسی کیفری باید به دبیرخانه دیوان عالی کشور تسلیم شود

معاون نظارت دیوان عالی کشور اعلام کرد :

درخواست و مستندات اعاده دادرسی کیفری باید شخصا یا توسط نماینده محکوم علیه به دبیرخانه دیوان عالی کشور تسلیم شود

دبیرخانه دیوان عالی کشور به درخواست هایی که از طریق پست واصل می شوند ترتیب اثر نمی دهد

به گزارش اداره روابط عمومی و تشریفات دیوان عالی کشور، آقای دکتر غلامرضا انصاری معاون نظارت دیوان عالی کشور اظهار داشت: افرادی که درخواست اعاده دادرسی به استناد مادّه ۴۷۴ قانون آئین دادرسی کیفری را دارند باید جهت رسیدگی به آن، درخواست و مستندات خود را به دبیرخانه دیوان ‏عالی‏ کشور تسلیم نمایند.

دکتر انصاری افزود: درخواست اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور باید همراه مستندات موارد موضوع مادّه ۴۷۴ قانون آئین دادرسی کیفری باشد تا شعب دیوان عالی کشور بتوانند پس از احراز انطباق موضوع درخواست با یکی از موارد مادّه ۴۷۴ قانون تصمیم مقتضی اتّخاذ نمایند. بنابراین ارسال درخواست اعاده دادرسی توسط افراد حقوقی یا حقیقی به وسیله پست به علّت عدم احراز هویت درخواست کننده و نقص مستندات موجب انباشته شدن این گونه درخواست ها در دبیرخانه دیوان می‏ گردد.

معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی اضافه کرد: غالب درخواست‏ ها که به وسیله پست به دبیرخانه دیوان ارسال شده ناقص بوده که دبیرخانه به علّت نقص درخواست از ارسال این گونه درخواست ها جهت ارجاع به شعبه معذور است. بنابراین متقاضیان اعاده دادرسی در اجرای مادّه ۴۷۴ قانون آئین دادرسی کیفری باید درخواست خود را شخصاً یا توسط نماینده قانونی یا وکیل خود به دبیرخانه دیوان عالی کشور تسلیم نموده تا پس از تأیید کامل بودن مدارک توسط کارشناسان دبیرخانه مراتب جهت ارجاع به نظر معاون محترم قضائی برسد.

ضمناً به استناد ماده ۴۷۵ قانون آئین دادرسی کیفری به جز دادستان کل کشور و دادستان مجری حکم شخص محکوم علیه پرونده یا وکیل یا نماینده قانونی او و درصورت فوت یا غیبت محکوم علیه، همسر و وراث قانونی (وصی) او می‏ تواند درخواست اعاده دادرسی نمایند. اغلب مشاهده می گردد که شاکی پرونده نیز به علّت رأی برائت برای متهم درخواست اعاده دادرسی از دیوان را دارد که این گونه درخواست‏ها به علّت اینکه فاقد وجاهت قانونی است در دبیرخانه پذیرفته نمی‏ شود و استدعای ما از درخواست کنندگان اعاده دادرسی این است که شخصاً یا وکیل و یا نماینده قانونی شخص محکوم علیه با مراجعه به دبیرخانه درخواست خود را تسلیم نماید.

از قانون آیین دادرسی کیفری :

ماده ۴۷۴ – درخواست اعاده دادرسی در مورد احکام محکومیت قطعی دادگاه‌ها اعم از آنکه حکم مذکور به اجراءگذاشته شده یا نشده باشد در موارد زیر پذیرفته می‌شود:

الف- کسی به اتهام قتل شخصی محکوم شود و سپس زنده بودن وی محرز گردد.

ب- چند نفر به اتهام ارتکاب جرمی محکوم شوند و ارتکاب آن جرم به‌گونه‏ای باشد که نتوان بیش از یک مرتکب برای آن قائل شد.

پ – شخصی به علت انتساب جرمی محکوم شود و فرد دیگری نیز به موجب حکمی از مرجع قضایی به علت انتساب همان جرم محکوم شده باشد، به طوری که از تعارض و تضاد مفاد دو حکم، بی‌گناهی یکی از آنان احراز گردد.

ت- درباره شخصی به اتهام واحد، احکام متفاوتی صادر شود.

ث- در دادگاه صالح ثابت شود که اسناد جعلی یا شهادت خلاف واقع گواهان، مبنای حکم بوده است.

ج – پس از صدور حکم قطعی، واقعه جدیدی حادث و یا ظاهر یا ادله جدیدی ارائه شود که موجب اثبات بی‌گناهی محکومٌ‌علیه یا عدم تقصیر وی باشد.

چ- عمل ارتکابی جرم نباشد و یا مجازات مورد حکم بیش از مجازات مقرر قانونی باشد.

ماده ۴۷۵ – اشخاص زیر حق درخواست اعاده دادرسی دارند:

الف- محکومٌ‌علیه یا وکیل یا نماینده قانونی او و در صورت فوت یا غیبت محکومٌ‌علیه، همسر و وراث قانونی و وصی او

ب- دادستان کل کشور

پ- دادستان مجری حکم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام مدت ۵/۵ سال ونیمه پرونده ام دردیوان عالی کشور مانده است وتاکنون رسیدگی نشده چرا با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا