درخواست دادستان کل کشور برای حذف دادسرا در ۵۰ شهرستان

پایگاه خبری اختبار- معاون دادستان کل کشور از درخواست دادستان کل از رییس قوه قضاییه برای حذف دادسرا در ۵۰ شهرستان خبر داد و این تصمیم را اقدامی برای صرفه جویی در بودجه و نیروی انسانی قوه قضاییه و تسریع در رسیدگی به پرونده­‌ها دانست.

به گزارش اختبار به نقل از دادستانی کل کشور، عبدالصمد خرم‌آبادی معاون نظارت و هماهنگی امور دادسراها و ضابطین دادستانی کل کشور گفت: در معاونت نظارت دادستانی کل کشور یک واحد نظارت الکترونیک وجود دارد و همکاران قضایی و اداری که بر امور رایانه تسلط دارند در این واحد انجام وظیفه می­‌کنند و بر اقدامات قضات دادسراهای سراسر کشور از طریق الکترونیکی نظارت دارند.

وی اظهار کرد: تعداد پرونده­‌های وارده و مختومه هر یک از شعب دادسراها و اقداماتی که بر روی این پرونده انجام شده است، تعداد قرارهای بازداشت، جلب به دادرسی، تعلیق تعقیب، منع و موقوفی تعقیب هر یک از شعب از طریق سامانه­‌های الکترونیکی موجود در واحد الکترونیکی معاونت نظارت در اختیار قضات و کارمندان این واحد قرار می‌­گیرد.

معاون نظارت بر دادسراهای دادستانی کل کشور افزود: واحد نظارت الکترونیک به صورت دوره‌­ای بر اقدامات هر یک از شعب دادسراهای سراسر کشور نظارت دارد، معاون نظارت و هر یک از ادارات کل گزارش کار واحد نظارت الکترونیک را مورد بررسی قرار داده و براساس گزارشات واصله تصمیماتی را اتخاذ می­‌نمایند و نتیجه تصمیمات به دادستان محترم کل کشور و سایر مسئولین عالی قضایی ارایه می­شود و بر اساس این گزارشات تصمیمات مهمی اتخاذ می­‌گردد.

به عنوان مثال معاونت نظارت دادستانی کل کشور در سال ۱۳۹۸ از طریق نظارت الکترونیکی آنلاین تعداد پرونده‌های وارده به هر یک از دادسراهای سراسر کشور را به تفکیک مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسید که حدود پنجاه شهرستان از شهرستان‌هایی که دادسرا در آن­ها تشکیل شده است در واقع به لحاظ قلت تعداد پرونده‌های وارده ظرفیت تشکیل دادسرا را نداشته‌­اند و تشکیل دادسرا در آن شهرستان­ها از ابتدا اشتباه بوده و به هیچ وجه قابل توجیه نیست. موضوع به دادستان محترم کل کشور گزارش شد و دادستان کل کشور نیز از ریاست محترم قوه قضاییه درخواست کردند که دادسرا در حدود پنجاه شهرستان حذف شوند و دادگاه‌­های شهرستان در آن مناطق با روش دادگاه بخش به پرونده­‌ها رسیدگی نمایند.

وی توضیح داد: لذا حذف دادسرا در این ۵۰ شهرستان هم باعث صرفه جویی در بودجه و نیروی انسانی قوه قضاییه و هم باعث تسریع در رسیدگی به پرونده­‌های مردم در دادگاه خواهد شد. در آن شهرستان­ها که دادسرا حذف شده است رئیس دادگاه وظیفه دادستان و مدعی­‌العموم را نیز بر عهده دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا