خندانی: آزمون سردفتری در سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود

پایگاه خبری اختبار- رئیس کانون سردفتران و دفتریاران از نیازسنجی برای برگزاری آزمون سردفتری سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش اختبار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، علی خندانی در نشست خبری روز ۵ تیرماه خود در پاسخ به سوالی درباره برگزاری آزمون سردفتری گفت: قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار بر خلاف نیاز واقعی آزمون سالانه سردفتری را پیش‌بینی کرده است و متأسفانه توضیحات ما در مجلس و شورای نگهبان در این خصوص شنیده نشد. طبق آخرین نظرسنجی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از سراسر کشور، حوزه‌های ثبتی نیازی برای راه‌اندازی دفتر جدید اعلام نکرده‌اند و حتی نیمی از ورودی‌های آزمون ۹۷ درخواست تعطیلی یا انتقال دفاتر را داده‌اند زیرا درآمدهای خالص ۳ میلیون تومانی دارند.

مشاهده منابع آزمون سردفتری ۱۴۰۱کتب قوانین و مقررات ثبتی

ما نیازی به تأسیس یا گزینش جدید سردفتر نمی‌بینیم

وی اضافه کرد: ما نیازی به تأسیس یا گزینش جدید سردفتر نمی‌بینیم اما طبق قانون باید آزمون برگزار شود. به گفته خندانی، آزمون سردفتری ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد اما در حال نیازسنجی اولیه است تا بهترین استاندارد برای گزینش و جذب دفاتر انجام شود و زمان برگزاری آزمون از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام خواهد شد.

گفتنی‌ست بر اساس ماده ۳ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، «سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است هرساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون سردفتری و دفتریاری اقدام نماید. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند، به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می‌شوند. هرگونه انتقال موضوع این ماده از جمله انتقال امتیاز موضوع ماده (۶۹) این قانون منوط به قبولی انتقال گیرنده در آزمون مذکور است.»

از قانون

ماده ۳- ماده (۵) قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۳۵۴/۴/۲۵ به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۵- سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است هرساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون سردفتری و دفتریاری اقدام نماید. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند، به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می‌شوند. هرگونه انتقال موضوع این ماده از جمله انتقال امتیاز موضوع ماده (۶۹) این قانون منوط به قبولی انتقال گیرنده در آزمون مذکور است.

تبصره- برای مشمولان بند «چ» ماده (۸۸) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی، نصاب مذکور در این ماده حداقل شصت درصد (۶۰%) است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

  1. ببخشید میشه شرایط مشمولین آزمون رو بگین
    شرط سن داره شرکت در این آزمون؟میشه بگید کدوم شهر ها میخوان واینکه کی باید در سامانه ثبت نام کنیم؟

      1. سلام خانم زنده دل توی این آیین نامه برخلاف اینکه بارها دیوان عدالت رای به عدم تزاحم شاغل بودن در زمان ثبت نام داده باز هم شاغلین رو منع از ثبت نام کردن:/
        این آیین نامه قابل شکایت در دیوان هست قاعدتاً درسته ؟!

        1. سلام بله متاسفانه در زمانی که آیین‌نامه به صورت پیش‌نویس بود و همچنین بعد از تصویبش از سوی رئیس قوه قضاییه چند بار به این موضوع اشاره کردیم
          متاسفانه امکان شکایت از آیین‌نامه‌های رئیس قوه قضاییه در دیوان عدالت اداری وجود نداره و به نوعی با تصویب این مقرره، آرای وحدت رویه دیوان رو بی اثر کردن.

  2. داخل این مملکت همه ی کارها دیمی و سلیقه ای هست!! و همین بی انضباطی ها و عدم توجه به تعارض منافع سبب میشه که نسل جدید اعم از متقاضی ورود یا تازه کار بیشترین ضربه را بخوره وگرنه این دسته رؤسا که بار خودشون را سالها است که بسته اند و دعوا سر نون چربتر و پر پیمون تر هست

  3. چه عجب!!!!!!!! این شغل یکی از بهترین شغلا و بی استرس ترین شغلاس فقط جایی دیدم یکی میگفت سه میلیون درامد دارن سردفترا واقعا نمیدونم بخندم یا گریه !!!!!!! یه محضریه ساده تو دور افتاده ترین نقطه کشور با این وضع اقتصادی و قیمتا بالا که درامد سردفتران هم با درصد قیمتاس ظرفش ۱۰ ۱۵ میلیونه اونم دورافتاده ترین وگرنه همه میدونن مثلا تهران درامداشون تو شلوغ ترین جا حتی ماهی یه میلیارده از همه مهمتر که به ارث میرسه میتونی اینده به فرزندانه لیسانسی حقوقیت انتقالش بدی!

  4. سلام.تو طرح تسهیل نمره کشوری حساب میشه یا استانی؟یعنی افراد با کسب ۷۰ درصد یک درصد نمرات برتر کشوری قبول میشن یا استانی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا