جلیل مالکی: آزمون وکالت باقی و پابرجاست

پایگاه خبری اختبار- جلیل مالکی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در واکنش به تایید طرح اصلاح مواد ۱ و ۷ قانون قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهار قانون اساسی از سوی شورای نگهبان گفت: این مصوبه هیچ ارتباطی به کانون‌های وکلای دادگستری ندارد.

به گزارش اختبار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به این سوال که آیا وکالت جزء کسب و کار شناخته می‌شود یا خیر تصریح کرد: کسب و کار تلقی شدن مشاغل مختلف درباره آن دسته از موسسات دولتی و غیر دولتی است که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند، اما کانون‌های وکلا دادگستری هیچ سهمی از بودجه عمومی کشور ندارند.

وی ادامه داد: طی ۱۰۰ سال اخیر هیچ یک از کانون‌های دادگستری ریالی از بودجه دولت استفاده نکرده‌اند، به همین دلیل مشمول قانون نیستند.

مالکی ضمن اشاره به قانون و در پاسخ به این سوال که آیا وکالت مشمول این ماده می‌شود گفت: به موجب ماده ۲۹ قانون برنامه ششم کانون‌های وکلا خروج موضوعی از مصوبه شورای نگهبان و کسب و کار تلقی شدن دارند.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به این سوال که آیا شائبه آزمون وکالت صحیح است یا خیر گفت: متأسفانه فضای رسانه‌ای ایجاد شده که به مردم القا می‌کند کانون‌های دادگستری زیر کسب و کار رفته‌اند، اما باید گفت ماهیت قانون‌ها کسب و کار نیستند، بلکه جزئی از حقوق ملت به شمار می‌روند و زیر فصل اقتصاد نیستند.

بیشتر بخوانید

مرجع قضایی، وکالت را کسب و کار ندانست

وی با بیان اینکه این مصوبه هیچ ارتباطی به کانون‌های وکلای دادگستری ندارد تصریح کرد: پذیرش کماکان با آزمون انجام می‌شود و همه ساله کمیسیون ماده یک کیفیت اخذ وکالت ظرفیت را مشخص کرده و ما بر اساس آن آزمون را برگزار می‌کنیم و آزمون وکالت باقی و پابرجاست و هیچ کسی نمی‌تواند بگوید آزمون منتفی شده است.

مالکی در پاسخ به این سوال که کسب و کار تلقی شدن مشاغل مختلف مربوط به چه دسته‌ای است گفت: تمام سازمان‌ها و نهاد‌هایی که مشمول ماده ۲۹ قانون برنامه ششم هستند و از بودجه دولت استفاده می‌کنند، کسب و کار تلقی خواهند شد.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: وکالت به هیچ عنوان کسب و کار شناخته نمی‌شود، زیرا کار وکالت دادگستری مانند قضاوت است و هرگاه قضاوت کسب و کار شد وکالت هم به عنوان کسب و کار تلقی می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۱ دیدگاه ها

  1. به قول شما اینهمه سختگیری میکنن سوال تو جواب ندادن خدا میدونه چه سوال اشتباه و بی منطقی مطرح کردی اما اگر آزمون حذف کنن چه وضعی پیش میخواهد بیاد

  2. مسلما ایشون و خیلی از وکلا و مؤسسات آموزشی تمایلی به حذف آزمون ندارند چون به نفع این موسسات و به نفع انحصار وکالت از جانب معدودی وکیل هستش این آزمون هم رانت ایجاد کرده هم ناعدالتی اجتماعی و هم توهین به سیستم آموزشی که خودشون رو بالاتر از سیستم آموزشی کشور میدونن
    الان هم بنظرشون بالاتر از قانون هستن

    1. آقای جواد سیستم آموزشی که شما از اون طرفداری می‌کنید که فاتحه اش خونده شده، چقدر جالبه فارغ‌التحصیلان دوغوزآباد و تورغوزآباد هم ادعای اخذ پروانه وکالت بدون آزمون رو دارند! جنابعالی برو یقه وزارت علوم رو بگیر که در دانشگاه ها و مؤسسات فاقد استانداردهای آموزشی بدون آزمون دانشجوی رشته حقوق جذب میکنه! حالا جور این بی‌خردی وزارت علوم رو کانون‌های وکلا باید بکشند؟!
      موفق و پیروز باشید.

  3. وکالت آزاد است در اسلام و هم غرب،چرا می خواهید انحصاری باشد؟بجای این حرفها وکالت خانواده را مطرح می کردید، با سیلی از حقوق خوانها مواجه نمی شدیم

  4. عرض سلان کانون اگر کیسه دوخته باشه هم آیا این منطقه که دولت ضعف خودش را که از عهده ی تولید شغل برنیامده از طریق خراب کردن وکالت ضعف خودش را جبران کنه؟ به خداقسم سه ساله پشت آزمونم با بدترین وضع مالی به امید بدست آوردن یه شغل مناسب ، سه تا لیسانس یه ارشد دارم زن و بچه دار مستاجر حالا که ما شانس قبولیمون رفته بالا چون سه ساله شب و روز میخونیم دریته که اینطور با خراب کردن وکالت زحمات مارا هدر بدن

  5. تکلیف مجوز دفترخانه و سردفتری چه شد که اصلا آزمون هم برگزار نمیکنند و حتی پروانه سردفتری را برای نسل بعد به ارث میگذارند

  6. یک دلیل بیارید که کسب و کار نیست.
    کدوم وکیل برا رضای خدا میاد از موکلش دفاع کنه
    انحصار ایجادشده طوری هست که پولشونو پیش میگیرن بدون مسولیت پذیری و جوابگوی اشتباهاتشون نیستن
    چه برسه به کم کاری و …

  7. واقعا حرفتون رو قبول دارم.من از یک وکیل با ۱۶سال سابقه وکالت یک سوال حقوقی پرسیدم دقیقا دو هفتست جوابی براش پیدا نکرده.گرچه خودم جواب رو میدونستم فقط محض این پرسیدم که سواد جناب وکیل رو بسنجم.ولی متاسفانه ایشان بلد نبودن.واقعا چطور اینها وکیل میشن و با افتخار در صفحات اینستاگرامی از سوابق مشعشع وکالتشون صحبت میکنن ولی ساده ترین سوال رو بلد نیستن جواب بدن.واقعا ادم متعجب میشه چجور پرونده رو در دادگاه پیش میبرن.

  8. حتی شورای نگهبان هم حق ندارد در تفسیر قانون اساسی از حقوق ملت از جمله (وکالت)، تفسیر به رأی و به حقوق مردم خدشه وارد نماید. وکیل و کانون وکلای دادگستری طبق نصوص داخلی و بین‌المللی، مستقل هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا