جزییات جذب پذیرفته‌شدگان آزمون فوق‌العاده مرکز وکلای قوه قضاییه، همچنان مبهم

با گذشت حدود سه هفته از اعلام نتایج مجدد؛

پایگاه خبری اختبار- با گذشت ۲۰ روز از اعلام نتایج مجدد آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه سال ۱۴۰۱، همچنان نحوه جذب و پذیرش پذیرفته‌شدگان این آزمون در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش اختبار، آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه موسوم به آزمون فوق‌العاده در ۲۳ اردیبهشت‌ماه سال جاری و چند روز پیش از لازم‌الاجرا شدن قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار برگزار شد اما برگزار‌کنندگان آزمون اعلام کردند که قبولی داوطلبان بر اساس معیار این قانون خواهد بود، تصمیمی که حواشی متعددی را در پی داشت که هنوز هم ادامه دارد.

چالش اصلی زمانی رخ داد که پس از تاکید مسئولان مرکز وکلای قوه قضاییه بر جذب داوطلبان بر اساس نمره تراز و اعلام عدد قبولی ۱۰ هزار و ۵۱۲ نفر از سوی برخی نمایندگان مجلس، زمزمه‌هایی مبنی بر لزوم حذف مصاحبه علمی شفاهی قبول‌شدگان شنیده شد.

معاون سابق مرکز: نیمی از قبولی‌های مرحله تستی، در مرحله شفاهی رد می‌شوند

رامتین قانع، معاون مرکز وکلای قوه قضاییه در زمان اعلام رقم تقریبی قبول‌شدگان آزمون فوق‌العاده از سوی برخی نمایندگان مجلس، در یک پست اینستاگرامی نوشت: «فارغ از اینکه عدد ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر پذیرفته شده مرحله تستی آزمون فوق‌العاده مرکز وکلا ، عدد دقیقی است یا خیر، باید توجه داشت که جذب مرکز ۲ مرحله ای بوده و هرگز تمامی پذیرفته‌شدگان مرحله تستی موفق به عبور از مرحله مصاحبه شفاهی و اخذ پروانه کارآموزی نخواهند شد. حسب تجربه حدود نیمی از این افراد در مصاحبه مردود می شوند.»

این اظهارات، واکنش‌هایی را در پی داشت و برخی اعلام کردند که مطابق قانون تسهیل… مرحله‌ای با عنوان مصاحبه شفاهی برای قبولی داوطلبان وجود ندارد.

نماینده مجلس: مصاحبه علمی، ممنوع است

اندکی بعد از انتشار نظرات رامتین قانع، جعفر قادری، عضو کمیسیون جهش تولید مجلس و از تدوین‌کنندگان طرح تسهیل صدور مجوزها به اقتصادآنلاین گفت: «در جلسات کمیسیون با وکلا که تاکنون برگزار شده هیچ صحبتی از آزمون شفاهی به میان نیامده بود. برگزاری آزمون شفاهی و در نظر گرفتن نمره آن برای جذب وکیل ممنوع است و باید برای آن از مجلس استفساریه گرفته شود.»

پس از این بود که مرکز وکلای قوه قضاییه در انتشار نتایج آزمون بر اساس نمره تراز دچار تردید شد و نهایتاً مسئولان امر تصمیم گرفتند پذیرش را بر اساس نمره خام انجام بدهند تا افرادی که صلاحیت علمی بیشتری دارند قبول شوند اما این تصمیم با مخالفت جدی نمایندگان مجلس روبرو شد و نهایتا طرحی دو فوریتی برای تعیین نمره تراز به عنوان معیار قبولی داوطلبان آزمونهای وکالت و سردفتری و کارشناسی رسمی تهیه و تصویب شد.

اعلام مجدد نتایج آزمون فوق‌العاده

در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ و درحالی‌که پیش‌تر یک بار نتایج آزمون فوق‌العاده مرکز وکلای قوه قضاییه بر اساس نمره خام اعلام شده بود، نتایج اصلاح شده بر اساس نمره تراز شده منتشر و گروه بیشتری از داوطلبان به عنوان پذیرفته‌شده مرحله کتبی تعیین شدند.

بااینحال اکنون این سوال برای قبول‌شدگان اولیه وجود دارد که ادامه مراحل جذب در این مرکز به چه ترتیب خواهد بود؟ آیا مصاحبه شفاهی به کلی حذف شده و صرفاً صلاحیت اخلاقی اشخاص در هیات تعیین صلاحیت بررسی می‌شود یا مصحبه شفاهی همچنان وجود خواهد داشت اما به جای مباحث علمی، پرسش‌های سیاسی و عقیدتی مطرح می‌شود؟

ماده ۹ آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه:

پس از انجام آزمون، مصاحبه، تحقیق و گزینش، صلاحیت اخلاقی و رفتاری پذیرفته شدگان توسط هیاتی بنام هیأت تعیین صلاحیت که اعضاء آن مرکب از رییس مرکز (بعنوان رییس هیأت) و چهار نفر از قضات عالی رتبه، وکلا، مشاورین خانواده یا کارشناسان رسمی به پیشنهاد هیأت نظارت و تصویب رییس قوه قضاییه است، تائید یا رد خواهد شد. جلسات و تصمیمات هیأت با دعوت رییس مرکز و با حضور و نظر موافق سه عضو که یکی از آنان رییس مرکز باشد رسمیت دارد.

در صورتیکه هیأت تعیین صلاحیت زوال صلاحیت اخلاقی یا رفتاری هریک از وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده را احراز نماید می‌تواند درخصوص ابطال پروانه، محرومیت دائم یا موقت از مشاغل فوق اتخاذ تصمیم نماید. این تصمیم ظرف بیست روز از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در هیأت نظارت است. رای هیأت نظارت در این خصوص قطعی است.

تبصره ـ مرکز مکلف است بررسی صلاحیت متقاضیان وکالت، کارشناسی رسمی و مشاوره خانواده را از هسته گزینش قوه قضائیه، حفاظت اطلاعات قوه قضاییه یا سایر نهادهای مربوط درخواست نماید. مراجع مذکور مکلفند بررسی‌های لازم را انجام و نتیجه بررسی را ظرف حداکثر مدت ۲ ماه به مرکز ارسال نماید و الا مرکز راساً تصمیم مقتضی اتخاذ می‌کند.

بخشی از این ابهام از صحبت‌های روز ۲۲ مرداد رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه ناشی می‌شود که گفته بود داوطلبان آزمون این مرکز گزینش خواهند شد.

او در یک نشست خبری اظهار داشته بود:‌ «ما در مرکز وکلا آزمون شفاهی نداریم بلکه گزینش داریم که بر اساس قانون است و آن را انجام خواهیم داد. طبیعی است افرادی که قرار است درباره جان و مال و ناموس مردم نظر دهند، گزینش شوند.»

اینک با گذشت نزدیک به ۵ ماه از برگزاری آزمون فوق‌العاده و نزدیک به ۳ هفته از دومین اعلام نتایج آن، همچنان داوطلبان آزمون منتظر هستند تا از نحوه جذب و سایر مراحلی که برای دریافت پروانه کارآموزی مرکز وکلای قوه قضاییه باید طی شود، اطلاع پیدا کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۹ دیدگاه ها

  1. چرا در مورد مرحله دوم آزمون مرکز صحبت نمیشه؟؟ ۱۰۰۰۰ داوطلب ارزش یک اطلاعیه ندارند؟؟
    خواهش میکنم پیگیری بفرمایید

  2. مرحله گزینش صرفا سنجش معیارهای عقیدتی است و به دلیل آنکه هیچگونه معیار مشخصی جهت پذیرش در آن وجود ندارد کاملا مفسده برانگیز است. چرا که علاوه بر اینکه حقوق مکتسبه افراد با نظر سلیقه ایی بخطر می افتد، باعث ایجاد انحصار و رانت نیز خواهد شد که هیچگونه حق اعتراضی به آن وجود ندارد. به بیانی دیگر این مرحله بدون هیچ مبنای مشخصی و صرفا بر اساس سلیقه گزینشگر ممکن است باعث تضییع زحمات چندین ساله داوطلبین شود.

  3. سلام واقعا پرسیدید خانم فاطمه؟؟؟ تحقیق محلی چی؟ بابا الان همه باهم دشمنن کسی چشم دیدن اون یکی و نداره این که نشد دلیل آخه

  4. سلام خانم زنده دل عزیز.ما که هرچی با مرکز تماس میگیریم کسی پاسخگو نیست.ممنون میشم شما پیگیری کنید که وضعیت مصاحبه و سایر مراحل تا رسیدن به مرحله کارآموزی به چه صورت هست و کی اطلاع رسانی میشه.
    ممنون از زحمات شما

  5. همون هایی که نمی تونستند نسبت به دغدغه داوطلبان آزمون بی تفاوت باشند، الآن چند وقته خوابند.
    دلم می سوزه برای اونایی که دلشون رو به این آدما خوش کردند و حرف های گذشته نه چندان دور حضرات رو باور کردند.

  6. با سلام، «اولا» مرکز وکلا تخلف کرد که از بین ۸۰ هزار داوطلب فقط ۲۸۰۰ نفر قبولی اعلام کرد چیزی که تاکنون سابقه نداشت لذا ابطال آن نتایج و اعمال تراز، موجب تصحیح مجدد در ۳۰ شهریور شد. حتی اگر بر اساس سالهای قبل قرار بود انتخاب کند لااقل باید ۸ هزار نفر میگرفت تا چه رسد به اینکه قانون تسهیل هم تصویب شده بود و میبایست ۱۰۵۱۲ نفر بگیرد (که البته بعید است الان، حتی ۸ هزار نفر هم گرفته باشد! که برخی از همینها هم چون در کانون اسکودا پذیرفته شدند میروند آنسمتی!).. «ثانیا»… این بهانه گزینش اکنون بازهم مانعی است، چون نظارت وجود ندارد و بازهم میتوانند به بهانه های مختلف و پرسیدن احکام، ریزش ایجاد کنند، در صورتی که همگی مستحضرید کسی که تا مرحله وکالت پیش رفته و با حبس خود در منزل، دروس فقهی و قانونی خوانده و و در آزمون قبول شده حتما دارای اخلاق و احکام ذاتی اجتماعی است. لذا این گزینش به چه شبیه خواهد بود؟ آیا در کانون اسکودا گزینشی هست که در اینجا هم باشد؟ قبول شدگان وکیل هستند، نه استاد حوزه یا روحانی!

  7. سلام خواهشن وبرای رضای خدا با اعصاب و روان این جوانان بازی نکنید و بترسی از خشم خدا و دعواهای سیاسی شما و قوانین مبهم حال و اینده متقاضیان را تحت شعاع قرار داده و متاسفانه جامعه به سمت عدم اعتماد و عدم اعتقاد پیش میرود

  8. ما تا کی باید منتظر باشیم یکم تفکر وعقل منطقی است که ما را تا ظهور مهدی منتظر نذارید

  9. سلام امروز با مرکز‌تماس گرفتم‌گفتن ۹۰ درصد مصاحبه علمی حذف و احتمال زیاد فقط سوالات عقدیتی است. و منتظر پیامک باید باشیم و تا حدود دوماه شاید طول بکشه پیامک بیاد.

  10. خوش بحال کسایی که کانون قبول شدن فقط ۹۰ تا کم آوردم … نه گزینش دارن نه این مسخره بازیارو میرن ثبت نام میکنن کارآموزیشون شروع میشه حالا ما باید یکسال کامل بابت این مسخره بازیاشون اذیت شیم مگه ما مسخره شماییم آخه یا از اول قبول نمیکردید حالا که قبول کردید این گزینش چه مسخره بازیه من که انصراف میدم میخونم واسه کانون ارزشش خیلی بیشتراز مرکز حداقل یکسال سرکار نیستی که بعد یکسال بگن تو گزینش رد شدی کانون بعد ۲سال کارآموزی اختبار میگیره و اینکه یک آقایی در کانون بود که گفت ما بعد ۲سال کاراموزی در اختبار کسی و رد نمیکنیم الان خیلیا هنوز که هنوزه میگن وکلای ماده ۱۸۷ نمیگن وکلای قوه قضاییه جمع کنید بساطتون و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا