جزییات جذب و نحوه رسیدگی به اعتراض داوطلبان مرحله مصاحبه آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه ۹۸

علی بهادری جهرمی تشریح کرد:

پایگاه خبری اختبار- رئیس مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضاییه، شب گذشته در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی (لایو) درباره فرایند جذب پذیرفته‌شدگان مرحله مصاحبه آزمون سال ۹۸ این مرکز و نحوه بررسی اعتراضات احتمالی، توضیحاتی را ارائه داد. به گفته بهادری جهرمی، در شرایطی امکان انجام مجدد مصاحبه داوطلبان نیز وجود خواهد داشت.

به گزارش اختبار، او در این لایو تست‌زدن را نیمی از توانمندی و استعداد لازم برای داوطلبان دانست و گفت: در مرحله دوم قدرت بیان و روش استدلال و توانمندی های شخصیتی فرد و سایر شرایط قانونی احراز می شود. مجموع این دو نمره، نمره داوطلب را مشخص خواهد کرد.  در آزمون سال ۹۸ هیچ داوطلبی را نداشتیم که نمره کامل تستی را کسب کرده باشد و بالاترین نمرات، حدود ۸۰ از ۱۰۰ بود. کسی که در مرحله تستی ۸ از ۱۰ را کسب کرده باشد، اگر حتی دو نمره در مصاحبه بگیرد، قبول محسوب می شود. به‌عبارت دیگر، کسی که جمع نمراتش در مصاحبه و تست ۱۰ شده باشد قبول است.

فرایند رسیدگی به اعتراضات

بهادری جهرمی درباره رسیدگی به اعتراضات داوطلبان مرحله مصاحبه گفت: همانگونه که در مرحله کتبی اعتراضات را پذیرفتیم، در مرحله شفاهی نیز به اعتراضات رسیدگی خواهیم کرد. در مرحله تستی هم دانشگاه پیام نور اعتراضات را بررسی کرد و هم یک سامانه در مرکز فعال کردیم که هر داوطلب می‌توانست تک‌تک تست‌هایش را مشاهده کند. امکان رسیدگی حضوری هم وجود دارد. از ۱۰۷هزار نفر، ۸۰ نفر خواستند حضوری پاسخنامه های خود راببینند. مبلغ اعتراض حضوری ۵۰ هزار تومان [برای هر درس] بود که در صورت احراز تصحیح نادرست تست و صحت ادعای داوطلب، مبلغ اخذ شده به او مسترد می‌شد.  هزار نفر نیز از طریق سایت به طور رایگان پاسخنامه تفصیلی خود را مشاهده کردند.

مشابه همین روند برای آزمون شفاهی نیز پیش‌بینی خواهد شد؛ حدود یک‌سوم داوطلبان امتیاز لازم را در این مرحله کسب نکردند. با اینکه در آزمون شفاهی سخت گرفتیم، اما بیش از تخمین خودمان قبولی داشتیم. داوطلبان با مشاهده کارنامه متوجه خواهند شد که نمرات آزمون شفاهی آنان از تستی آنان بهتر بوده است.

برای بررسی اعتراضات، فایل صوتی مصاحبه بررسی خواهد شد. درخصوص مصاحبه‌هایی که ضبط نشده اند، چنانچه داوطلب حداقل نمره ۵ از ۱۰ را در آزمون تستی کسب کرده باشد،‌ امکان برگزاری مجدد جلسه مصاحبه وجود دارد.

کسی که اعتراض کند و اعتراضش پذیرفته شود، در همان حوزه انتخابی خود پذیرش خواهد شد.

جزییات بیشتر درباره فرایند اعتراض مردود شدگان مصاحبه به زودی اعلام خواهد شد.

کارنامه انتخاب حوزه قضایی، هدیه‌ای به داوطلبان بود

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه با اشاره به اعلام نتایج انتخاب حوزه قضایی داوطلبان و مشکلاتی که پس از این فرایند ایجاد شد گفت: کارنامه دیروز هدیه‌ای از جانب ما به داوطلبان بود که ما را از هدیه دادن پشیمان کردند. ما می‌توانستیم یکسره به داوطلبان کارنامه بدهیم که کجا قبول شده اند اما این کار را نکردیم و مشابه کنکور سراسری ابتدا رتبه را اعلام کردیم تا اشخاص متناسب با رتبه، حوزه منتخب خود را معین کنند. درواقع برای اینکه یک بار دیگر و به طور عینی تر بتوانند انتخاب محل ها را بررسی کنند، به آنها پیش نمایش دادیم و رتبه و نمره آنان را در حوزه قید کردیم.

البته انفورماتیک فراموش کرده بود حوزه انتخابی داوطلبان را در پیش نمایش ارائه دهد و من نیز عذرخواهی میکنم. امروز پیش‌کارنامه‌ها مطابق انتخاب محل‌ها نمایش داده می‌شود.

داوطلبان توجه کنند که این نتایج، قطعی نیست چرا که با جابجا کردن انتخاب ها توسط خود شخص و سایر داوطلبان وضعیت تغییر خواهد کرد. تا فردا مهلت جابجایی انتخاب ها وجود دارد. اولا بهتر است داوطلبان انتخاب های واقعی درخصوص حوزه‌هایی که امکان پذیرش دارند، داشته باشند. ثانیا واقعا قصد وکالت یا کارآموزی در آن حوزه را داشته باشند زیرا جابجایی و انتقال نخواهیم داشت مگر در موارد خاص مثل بیماری صعب‌العلاج.

همچنین امتیاز خاصی برای بانوان متأهل نداریم. زنان متأهل حوزه‌ای را انتخاب کند که بتواند در آنجا کار کند زیرا این مشکل مرکز نیست که او نتوانسته نمره کسب کند.

چهارشنبه آخر وقت کارنامه نهایی متناسب با آخرین انتخاب صادر می شود. لطفا همان ساعت ۶ مراجعه نکنید تا سامانه قادر به پاسخگویی باشد. یک روز بعد درگاه اعتراض باز می شود. با تشکیل پرونده کارآموزی نتایج استعلام ها به هیات استان ها اعلام می شود و آنان که پاسخ استعلامشان مثبت باشد می توانند ادامه دهند. البته برای فرآیند کارآموزی متوقف بر دریافت پاسخ استعلام ها نمی شویم تا داوطلبان متضرر نشوند.

عملکرد داوطلبان رصد می‌شود

علی بهادری جهرمی در ادامه سخنان خود به رصد عملکرد داوطلبان اشاره کرده و گفت: یکی از کارویژه‌های کمیسیون کارآموزی،‌ رصد فعالیت‌های فضای مجازی یا مراجعات و تماس‌های داوطلبان بود.

با داوطلبانی که این مدت شئون وکالتی و حقوقدانی و دانشگاهی را رعایت نکره‌اند برخورد صورت خواهد گرفت.

در مقابل برای برخی دیگر از داوطلبان جایگاه‌هایی را در مرکز اختصاص دادیم و در سطوح عالی با ما همکاری می‌کنند. این رصدها در دوره کارآموزی و مطابق دستورالعمل کارآموزی نیز ادامه خواهد داشت.

هرکس نتواند در دوره کارآموزی سطح خود را به حداقل های لازم برساند، پروانه دریافت نخواهد کرد و شوخی نداریم.

همچنین برای تشویق کارآموزان، ظرفیت مراکز استان‌ها را ۱۰درصد کاهش دادیم و در انتهای دوره کارآموزی ۱۰درصد اول کارآموزان استان که از نظر اخلاقی و نمرات کسب شده برتر باشند در صورت به مراکز استان منتقل می‌شوند.

وضعیت داوطلبان سهمیه ایثارگری

بهادری جهرمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: داوطلبان سهمیه ایثارگرای که نمره سهمیه را کسب کرده باشند فعلاً قبول‌شده محسوب می شوند تا اعلام نتایج ایثارگری برسد.  کسانی که گواهی ایثارگری آنان به تایید نرسد باید به فکر آزمون سال بعد باشند و اگر قصد مطالبه خسارت دارند، از نیروهای مسلح شکایت کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. با سلام و خسته نباشید خدمت تک تک دوستان و زحمت کشان
    اینجانب چون بچه دهات هستم و قبل مصاحبه دو شب پشت سر هم به خطر آبیاری باغچه نتونستم بخوابم و در روز مصاحبه واقعا نتونستم از حق خود دفاع کرده و با استفاده از این سطح علمی خود جزئیات سوالات را جواب بدم با این حال اعتراض دادم ولی متاسفانه موفق نشدم.

  2. سلام من مرحله تستی قبول شدم ولی مصاحبه رد شدم بخاطر اینکه یکی با من لج کرد از ۵ نفر فقط یه روانشناس که فقط میخواست خودی نشون بده منو رد کرد همه میگفتن ادم صادق و درستی هستم اون میگفت هیجانش بالاست و الکی الکی منو رد کرد کی باید جواب این بی عدالتی بده خدا میدونه اصلا معلوم نبود کی به کیه هرکسی رییس بود نمیدونم کسیم اینو میخونه یا ن من حاضرم برای صدق گفتارم مجددا مصاحبه کنم ممنون اگه کسی بخونه یا پیگیر باشه هرچند بعید میدونم

  3. با سلام و وقت بخیر لطفا اگر اطلاعی در این زمینه دارید ، بفرمایید قبول شدگان امسال باید بعد از اتمام مهلت اعتراضات برای تشکیل پرونده کارآموزی اقدام کنن یا اینکه ازطرف مرکز وکلای محترم برای تشکیل پرونده فراخوانی میشن؟
    سپاس از زحماتتون

  4. با سلام. کجا باید بریم اعتراض کنیم؟ من اصلا نمیدونم چی شد مصاحبه رد شدم در حالی که همه سوالات رو جواب دادم الان هم نمیدونم کجا اعتراض کنم. یکی راهنمایی کنه لطفا

  5. خیلی جالب با اعتماد به نفس می فرمایند دوساعت تست زنی دلیل بر گزینش صحیح و قابلیت فرد نیست و نمی شود ملاک باشد ،اما پانزده تا سی دقیقه مصاحبه توسط افراد مختلف روش دقیقی برا ی گزینش است!!!!امی فرمایند ما استاد دانشگاه و عضو هیات علمی داریم که نمی تواند تست بزند و رتبه اش شده ده هزار ولی در مصاحبه خیلی خوب بوده و جزء بهترینها شده!!!اقای دکتر داوطلبی که دکتر باشه و عضو هیات علمی اگه نتونه جواب چند تا سوال تستی رو بده که حداقل هاست حق ندارد صرفا فقط به خاطر نظر شخصی شما جزء بهترینها قرار بگیره

    1. باسلام و عرض ادب و تشکر از کسانی که در اختبار زحمت می کشند روشی که مرکز وکلا در پیش گرفت برای بعضیها مطلقا با بی عدالتی همراه بود منظور بنده اینه که اونایی که زحمت کشیدند در مرحله تستی با نمره خوب قبول شدند در مرحله تشریحی عکس این موضوع بود و اونایی که نمره تستی ضعیف بودند در تشریحی عالی شدند بنده با یکی از دوستان صحبت میکردم میگفت که امید به قبولی ندارم و جواب عکس داد و من که مصاحبه نمره تستی خوب بود امیدوار بودم جواب عکس دادند.اصل مطلب سنجش‌ علمی وارونه شد .الهی امنا به فضلک و لا توامنا به عدلک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا