جزییات ثبت‌نام داوطلبان و رسیدگی به اعتراضات آزمون سال ۹۸ مرکز وکلای قوه قضاییه

پایگاه خبری اختبار- رئیس کمیسیون کارآموزی مرکز وکلای قوه قضاییه شب گذشته (۲۰ مرداد) در یک پخش زنده اینستاگرامی (لایو) برخی از سؤالات پذیرفته‌شدگان آزمون سال ۱۳۹۸ این مرز را پاسخ داد. بیشترین سؤالات طرح شده به پیامک‌های ارسالی برای داوطلبان و نیز آزمون‌ آنلاین دروس پیش‌نیاز افرادی بود که در یک یا چند درس آزمون تستی نمره کمتر از ۵۰ درصد کسب کرده‌اند.

برخی از نکات مهم مطرح شده از سوی رامتین قانع در این لایو اینستاگرامی را در ادامه ‌می‌خوانید:

شیوه اعتراض به رد صلاحیت داوطلبان

برخی داورطلبان آزمون ۹۸پیامک دعوت به ثبت نام دریافت کرده بودند و متعاقباً پیامک «فعلا در مرحله ثبت نام حاضر نشوید» دریافت کردند. بر اساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸۷ مصوب رییس قوه قضاییه منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹، پس از انجام آزمون، مصاحبه، تحقیق و گزینش، صلاحیت اخلاقی و رفتاری پذیرفته شدگان توسط هیات تعیین صلاحیت، تایید و یا رد خواهد شد. یعنی پس از شرکت در تست و مصاحبه و اخذ استعلام های قانون، این هیات تعیین صلاحیت موضوع ماده ۹ باید مجوز دهد. لذا کسانی که پیامک با محتوای “برای شما در سایر مشاغل و حرف آرزوی موفقیت می‌کنیم” دریافت کرده‌اند، به معنای رد صلاحیت است. البته ماده ۲ همین آیین‌نامه هیات نظارت را پیش بینی کرده که مطابق بند پ ماده ۲، وظیفه رسیدگی و تجدیدنظر نسبت به تصمیمان هیات تعیین صلاحیت را دارد. داوطلبان می توانند از صفحه شخصی خود نسبت به این مسئله اعتراض کنند. نظر این هیات قطعی است.

انواع پیامک هایی داوطلبان در این مدت دریافت کرده‌اند:

۱) تقسیم بندی زمانی مراجعه برای ثبت نام: در همه مراکز به جز کهگیلویه و بویر احمد، ثبت نام براساس حروب الفبا طبق برنامه در حال انجام است و تا شنبه ادامه دارد. کسانی که به هردلیلی موفق به ثبت نام در این مدت نشوند، مجددا می توانند کسری مدارک را جبران کنند و در شهریورماه مجددا مراجعه کنند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل مشکلات اتوماسیون ثبت‌نام به تاخیر افتاده که با رفع این مشکل، انجام خواهد شد.

۲) مهیا نبودن فعلی شرایط ثبت نام: دریافت این پیامک چند دلیل دارد؛ پاسخ استعلام ها واصل نشده است و یا پاسخ واصل شده وموید ایراد است. برای مثال تست اعتیاد مثبت شده که ناشی از مصرف دارو بوده است. حالت سوم، مشکلات گزینشی ناشی از تشابه اسمی است. در این خصوص هیات مدیره باید متناسب با شرایط داوطلبان تصمیم مقتضی اتخاذ کند. یعنی یا دوباره تست گرفته شود و یا تعهد اخذ شود. در مواردی نیز ممکن است پاسخ تست درست باشد و شخص واجد شرایط نباشد.

۳) انتخاب مجدد حوزه: این پیامک برای کسانی ارسال شده که چه ذخیره ذکر شده باشد و چه خیر، تراز بالای ۱۰۰۰۰ داشته اند. این گروه ۵۰۰ نفر آخر قبولی های امسال هستند و صرفا امکان انتخاب از میان حوزه های باقیمانده و ظرفیت خالی را دارند و باید تعهد بدهند در همان حوزه کار کنند و امکان انتقالی طی بازه زمانی مشخص را ندارند.

۴) مصاحبه مجدد: این پیامک برای کسانی ارسال شده که رتبه تستی آنها بین ۱ تا ۴۰۰۰ بوده ولی درمجموع به حد نصاب نرسیده و اعتراض ثبت کرده اند. یعنی تست بالای ۵۰درصد بوده و مصاحبه اثر کاهنده داشته است. این مسئله شامل دو گروه می شود: گروهی که فایل صوتی مصاحبه آنان وجود دارد که در این صورت ابتدا فایل بررسی می شود و درصورت احراز حد نصاب، نمره واقعی داده می شود و مصاحبه لازم نیست. گروه دوم فایل صوتی مصاحبه ندارند که حتما باید مصاحبه شوند. زمان مصاحبه اعلام خواهد شد.

۵) دریافت پیامک اشتباه و سپس اصلاحی

۶) پیامک پزشکی قانونی برای داوطلبان سال ۹۸ و ۹۹: باتوجه به شرایط به اول شهریور موکول شده است.

۷) عدم پذیرش اعتراض: نمره و تراز این داوطلبین پایین بوده است.

حاشیه‌های آزمون دروس پیش‌نیاز

قبولی هیچکس به دلیل مردود شدن در تست های عدالتخانه و عدم کسب حدنصاب، رد نمی شود.

بعضی از داوطلبان خواستار افزایش زمان امتحان شده‌اند اما افزایش زمان امتحان عدالتخانه زمینه تقلب را فراهم می کند.

اشخاص متعددی در آزمون مدنی نتوانستند وارد سایت شوند. یک آزمون آزمایشی برگزار کرده بودیم که متاسفانه از ۹۷۳۹ نفر مجاز در این آزمون، ۲۶۰۰ نفر وارد شدند و وضعیت را چک کردند. در آزمون مدنی از ۴۷۳۰ نفر مجلز، ۲۷۴۰ نفر توانستند وارد سایت شوند و در آزمون تجارت، از ۴۷۰۰ نفر ۴۲۰۰ نفر توانستند وارد آزمون شوند.

علی رغم تذکرات متعدد به استاد طراح سوال حقوق مدنی، سوالات خارج از منبع طرح شد که به دلیل این دو موضوع آزمون برای کسانی که موفق به ورود در سایت نشدند و همچنین برای کسانی که نمره قبولی کسب نکردند تکرار خواهد شد.

آخرین مهلت برای استعفای کارمندان

از آنجا که احتمال رد صلاحیت فرد وجود دارد، یک فرصت ۶ ماهه تمدید شده که داوطلبان کارمند، به جز اخذ پروانه و دریافت پرونده بتوانند فعلا کارآموزی‌شان را انجام دهند و هنگام دریافت پروانه استعفا بدهند تا مشکلی رخ ندهد. اگرچه با ثبت کد ملی اشخاص، امکان اگاهی از وضعیت اشتغال فرد وجود دارد اما اگر شخصی همزمان با دریافت پروانه، شغل دولتی داشته باشد پروانه اش لغو می شود.

تکمیل‌ظرفیت ایثارگران

افرادی به مصاحبه دعوت می‌شوند که تا حالا مصاحبه نشدند و نمرات این افراد با نمرات افرادی که مصاحبه شدند و قبول نشدند مقایسه می شود و نهایتاً افراد برتر به عنوان قبولی معرفی می شوند. پذیرش ایثارگران دو شرط نیز دارد:
۱. حداکثر ظرفیت ایثارگران ۳۰ درصد کل ظرفیت است؛
۲. این افراد باید ۷۰٪ نمره آخرین نفر کسب کنند.

انتقال‌های مجاز

انتقالی ها در دوره کارآموزی براساس مواد ۷۱ و ۷۴ آیین نامه، مستلزم اخذ موافقت کمیسیون های مبدا، مقصد و کارآموزی است. ۳ انتقال مجاز فعلی عبارتند از: از تهران به هر مقصدی؛ از کلان‌شهرها به هر مقصدی جز سایر کلان‌شهرها؛ از مرکز استان به سایر شهرهای همان استان. در مورد سایرین باید دلیل تقاضا بررسی شود در غیر این صورت داوطلبان مجددا در آزمون شرکت کنند تا حوزه مورد نظر را انتخاب کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا