جزئیات شیوه نامه پذیرش بدون آزمون برگزیدگان علمی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، شیوه نامه اجرایی مربوط به ” آیین نامه ارائه تسهیلات به برگزیدگان علمی برای ورود به دوره های تحصیلی بالاتر” مصوب وزارت علوم ابلاغ شد، این آیین نامه برای ورود بدون آزمون برگزیدگان علمی به مقاطع بالاتر قابل اجرا است.

متن کامل آیین نامه به شرح ذیل است:

شیوه نامه اجرایی

در راستای تسهیل در اجرای آیین نامه ارائه تسهیلات به برگزیدگان علمی برای ورود به دوره های تحصیلی بالاتر شیوه نامه اجرایی به شرح زیر تدوین و ابلاغ می شود

همه دانش آموختگان دوره کاردانی پیوسته که حائز شرایط باشند می توانند در صورت موافقت دانشکده فنی و حرفه ای از تسهیلات آیین نامه پذیرش بدون آزمون صرفاً در آن دانشگاه بهره مند شوند.

صرفاً برای پذیرش در سال ۹۳-۹۲: گذراندن حداقل ۹۴ واحد درسی در پایان ۶ نیمسال تحصیلی مورد قبول است.

در خصوص رشته هایی که طبق مصوبه شورای عالی برنامه ریزی در دوره کارشناسی پیوسته برای ۹ نیمسال و در دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته برای ۹ نیمسال تدوین و تصویب شده است، دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته که پس از پایان ۷ نیمسال تحصیلی با گذراندن حداقل ۱۰۰ واحد درسی جزوه ده درصد برتر است و در دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دانشجویی که پس از ۴ نیمسال تحصیلی رتبه اول است واجد شرایط استفاده از تحصیلات آیین نامه مذکور هستند.

پذیرش دانشجویان و دانش آموختگان دوره های مختلف روزانه، شبانه، غیردولتی، پیام نور، با رعایت تبصره ۴ و ۱۰ ماده ۲ و طبق جدول زیر انجام می شود:

دوره دانش آموختگی دوره معرفی
روازنه – شبانه همه دوره ها
پیام نور پیام نور، غیردولتِی، نیمه حضوری، مجازی، پردیس دانشگاهی و بین الملل
ویژه فرهنگیان ویژه فرهنگیان، پیام نور، مجازی، پردیس دانشگاهی و بین الملل
دانشگاه فرهنگیان همه دوره ها از غیر روزانه
غیرانتفاعی غیرانتفاعی، مجازی، پیام نور، نیمه حضوری، پردیس دانشگاهی و بین الملل
پردیسهای دانشگاهی و دوره های بین الملل غیردولتی، مجازی، پیام نور، پردیس دانشگاهی و بین الملل
نیمه حضوری نیمه حضوری
مجازی مجازی
علمی کاربردی (دوره ترمی) علمی کاربردی، غیردولتی، مجازی، پیام نور، پردیس دانشگاهی و بین الملل

چنانچه دانشجو از سوی سازمان سنجش برای پذیرش بدون آزمون به دانشگاه یا موسسه معرفی شود و به هر دلیل ثبت نام نکند، امکان استفاده مجدد از سهمیه بدون آزمون را نخواهند داشت.

نکات مشترک در بین تمام متقاضیان

دانشگاهها و موسسات آموزش عالی برای پذیرش بدون آزمون دانشجویان باید فراخوان پذیش خود را اعلام و طبق مفاد بند مذکور اقدام به بررسی مدارک و پذیرش کنند، بدیهی است اسامی پذیرفته شدگان باید توسط دانشگاهها برای صدور مجوز نهایی به سازمان سنجش اعلام شود.

ظرفیت پذیرش بدون آزمون در دکتری

مهمترین جزئیات شیوه نامه اجرایی ارائه تسهیلات به برگزیدگان علمی برای مقطع بالاتر اعلام شد براساس این آیین نامه برترین های هر رشته دانشگاهی می توانند برای ورود بدون کنکور به مقاطع بالاتر تحصیل اقدام کنند.

دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مجازند حداکثر ۲۰ درصد ظرفیت پذیرش با آزمون نیمه متمرکز سازمان سنجش آموزش کشور در دوره دکتری خود در هریک از رشته محلها ( گرایشها ) را به پذیرش بدون آزمون اختصاص دهند که ۱۰ درصد با دانشجویان همان دانشگاه و ۱۰ درصد دوم با مشمولین سایر دانشگاهها تکمیل خواهد شد، بدیهی است ظرفیت مذکور مازاد بر ظرفیت پذیرش با آزمون است.

چنانچه ۲۰ درصد مذکور یک نفر باشد، دانشگاه مجاز است یک نفر از دانشجویان خود و یک نفر از دانشجویان سایر دانشگاهها را پذیرش کند.

رتبه بندی در دوره کارشناسی ارشد با رعایت موارد زیر انجام می شود:

پس از گذشتن ۴ نیمسال تحصیلی از هر ورودی در هر کد رشته محل و با احتساب مجموعه ظرفیتهای دوره روزانه و شبانه رتبه بندی انجام می شود در خصوص رشته هایی که طبق مصوبه شورای عالی برنامه ریزی در دوره کارشناسی ارشد برای ۵ نیمسال تدوین و تصویب شده است رتبه بندی پس از گذشتن ۵ نیمسال تحصیلی از هر ورودی در هر کد رشته محل انجام خواهد شد.

در صورتی که تعداد هر ورودی در هر کد رشته محل در دور کارشناسی ارشد تا ۵ نفر باشد، صرفاً رتبه اول، چنانچه ظرفیت بین ۶ تا ۱۰ نفر باشد، رتبه های اول و دوم برای تعداد ۱۱ نفر و بالاتر، رتبه های اول تا سوم معرفی خواهند شد.

نکات مربوط به دانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد

دانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد حداکثر تا سه سال پس از دانش آموختگی می توانند از تسهیلات پذیرش بدون آزمون برای ورود به دوره دکتری بهره مند شوند.

مقاله علمی پژوهشی دانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد باید مستخرج از پایان نامه و همراه یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه محل تحصیل باشد.

به منظور تسهیل در رتبه بندی دانشجویان نیمسال چهارم دوره کارشناسی ارشد رتبه بندی بدون احتساب نمره پایان نامه انجام می شود بدیهی است متقاضیان باید تا پایان شهریورماه سال تحصیلی و قبل از شروع دوره دکتری از پایان نامه دوره کارشناسی ارشد خود با درجه عالی دفاع کرده باشد.

برای دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی ارشد نیمسال چهارم که پس از پایان همان نیمسال دانش آموخته می شوند ارائه مقاله الزامی نیست.

چنانچه متقاضی در دوره دکتری پذیرفته شود موظف است تا پایان سال اول دوره دکتری خود مجوز پذیرش یا چاپ یک مقاله علمی پژوهشی مستخرج از پایان نامه دوره کارشناسی ارشد را ارائه کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا