جزئیات بازگشایی دانشگاه ها از ۱۴ فروردین

پایگاه خبری اختبار- معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در بیان جزئیاتی از جزئیات بازگشایی دانشگاه ها از ۱۴ فروردین از بازنگری در پروتکل بهداشتی بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خبر داد.

به گزارش اختبار به نقل از مهر، محسن فرهادی اعلام کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید از ۱۴ فروردین ماه بازگشایی شوند و به همین منظور یک بازنگری در پروتکل بهداشتی بازگشایی انجام شد.

فرهادی گفت: پروتکل بازنگری شده البته همان اصول اساسی پروتکل‌ها شامل رعایت اقدامات بهداشتی که بر پایه مسائل علمی طراحی شده و شناخت ویروس کرونا است را در بر دارد. در مهرماه ۱۴۰۰ پروتکلی برای دانشگاه‌ها اعلام شد که آن پروتکل را با تغییر کوچکی بازنگری کردیم. البته اقدامات اساسی از جمله عدم دست دادن، تهویه مناسب، زدن ماسک و داشتن تهویه در کلاس‌ها و رعایت فاصله اجتماعی مناسب کماکان ادامه دارد.

وی یادآور شد: در پاسخ به شرایط جدید در بازگشایی های مراکز آموزش عالی با معاونت‌های دانشجویی و آموزشی وزارت بهداشت و وزارت علوم جلساتی برگزار شده است پروتکل قبلی که به دانشگاه‌ها ابلاغ شده بود که در زمان خودش به دلیل شیوع اومیکرون دانشگاه‌ها اجرایی نشد، را برای وزارت کشور مجدداً ارسال کردیم تا کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا این موضوع را مصوب کرده و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا آن را به کل کشور ابلاغ خواهد کرد.

دانشگاه‌های علوم پزشکی هیچ موقع تعطیل نبودند

فرهادی با اشاره به شرایط متفاوت دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های غیر علوم پزشکی گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی هیچ موقع تعطیل نبودند و با توجه به ماهیت رشته‌های علوم پزشکی، این گروه در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار داشتند و معمولاً در مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستانها دانشجویان همزمان با کار دانشجویی خود ارائه خدمت هم داشتند.

مراقبت از بیماری؛ هسته اساسی پروتکل‌های بازگشایی در سال ۱۴۰۱

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: تقریباً برای مراکز آموزش عالی بر روی مراقبت از بیماری استوار شده است. در واقع غربالگری افراد بیمار از افراد سالم مهم است. اگر افرادی که بیمار هستند به موقع و در اسرع وقت شناخته شوند و منجر به این بشود که ارتباطات آنها چه در خوابگاه‌ها و چه در کلاس‌ها با سایر دانشجویان سالم هستند به حداقل برسد می‌توان کنترل بیشتری انجام داد.

طراحی و زمان‌بندی کلاس‌ها با امکان حداکثر تهویه

فرهادی یادآور شد: از مسئولین برگزاری کلاسهای دانشگاهی خواسته شده کلاس‌ها طوری طراحی شود و زمانبندی کلاس‌ها بگونه‌ای تهیه شود که امکان حداکثر تهویه برای زمان بین کلاس‌ها تأمین شود. نکته مهم در تهویه باز کردن کامل پنجره‌ها و درها برای مناطقی است که امکانات لازم تهویه را در اختیار ندارند اما مناطقی که از دستگاه‌های پیشرفته تهویه برخوردار هستند باید از این دستگاه‌ها استفاده کنند. با توجه به اینکه هوا رو به گرمی می‌رود امکان باز ماندن درب و پنجره‌ها برای کلاس‌ها فراهم است.

بیشتر بخوانید:

وی گفت: مناطقی که فن‌های مکانیکی در اختیار دارند باید فن‌ها روشن شود دانشگاه‌های تازه ساز و یا کلاس‌هایی که در ساختمانهای نوساز قرار دارند و از فن‌های پیشرفته استفاده می‌کنند باید فن آنها روشن و به کار گرفته شود.

عمده نگرانی ما در بخش خوابگاه‌ها است

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: محور دیگر پروتکل‌های بهداشتی خوابگاه‌ها هستند که عمده نگرانی ما در بخش خوابگاه‌ها است. زیرا عملاً امکان فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک در تمام طول روز در خوابگاه وجود ندارد. نکته مهم این است که تنها کسانی که سه دوز واکسن زده اند می‌توانند در خوابگاه اقامت داشته باشند. البته منظور واکسیناسیون کامل است. اگر افرادی دو دوز واکسن زده اند اما هنوز نوبت به دوز سوم نرسیده است مشکلی ندارند بلکه در نهایت منظور واکسیناسیون کامل است.

وی گفت: از همه مهمتر اینکه اگر فردی علائم بیماری دارد علائم بیماری کرونا دارد باید مسئول خوابگاه را مطلع کرده و خوابگاه را ترک کرده یا در منطقه قرنطینه خوابگاه قرار گیرد ضمن اینکه اگر همه دانشگاه‌ها به سامانه ایران من متصل شوند غربالگری میزان واکسیناسیون و ابتلاء به کرونا خیلی راحت تر قابل رصد کردن است.

قرار شده دانشگاه‌های وزارت علوم و سایر دانشگاه‌ها به سامانه ایران من متصل شوند

وی گفت: وزارت بهداشت به سامانه «ایران من» متصل است و قرار شد دانشگاه‌های وزارت علوم و سایر دانشگاه‌ها نیز به این سامانه متصل شوند و این سامانه اساس اتصالات باشد و میزان واکسن واکسیناسیون از سوی دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه‌ها همچنین زدن‌ ماسک در تمام طول مدت برنامه کلاسی رصد شود.

دانشجویان نسبت به اساتید بیشتر از واکسیناسیون استقبال کرده اند

فرهادی درباره میزان واکسیناسیون دانشجویان گفت: میزان واکسیناسیون دانشجویان تا حد مطلوبی انجام شده است به خصوص دانشگاه آزاد که اطلاع دارم میزان پوشش واکسن خوبی داشته است و بعد از آن دانشگاه‌های دولتی نیز پوشش واکسیناسیون خوبی داشتند ضمن اینکه دانشجویان نسبت به اساتید بیشتر از واکسیناسیون استقبال کرده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا