تکلیف قانونی سازمان ثبت به برگزاری آزمون سردفتری ۱۴۰۱

رئیس سازمان: مجوز سردفتری را به دارندگان مرتبه علمی و عملی کافی می‌دهیم

پایگاه خبری اختبار- با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف به برگزاری سالانه آزمون سردفتری و دفتریاری شده است.

به گزارش اختبار، آزمون سردفتری در ۱۵ سال گذشته (از ۱۳۸۶ تاکنون) تنها یک بار در سال ۱۳۹۷ برای جذب حدود ۱۰۰۰ سردفتر جدید برگزار شد، آزمونی که حواشی متعددی داشت.

خداییان، رئیس سابق سازمان ثبت اسناد و املاک پیش‌تر وعده داده بود پس از تصویب آیین‌نامه جدید دفاتر اسناد رسمی، آزمون سردفتری برگزار خواهد شد. اما علی‌رغم تصویب و ابلاغ این آیین‌نامه در فروردین سال ۱۴۰۰، باز هم تا امروز خبری از برگزاری آزمون جدید نبوده است.

این درحالی است که در مردادماه ۱۴۰۰، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران از مکاتبات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راستای برگزاری آزمون سردفتری اسناد رسمی خبر داد و گفته بود: «سازمان ثبت مکاتباتی با حوزه‌های مختلف سراسر کشور انجام داده است و اکنون در حال بررسی نیاز سنجی‌های از حیث میزان درآمد دفاتر، اوضاع اقتصادی و شرایط خاص حوزه ثبتی هستیم و اگر این جمع بندی‌ها انجام شود آزمون در سال جاری برگزار خواهد شد.»

خندانی همچنین تاکید کرده بود که: «متولی برگزاری آزمون سردفتری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و آن‌ها باید به جمع‌بندی برسند و اگر لازم به برگزاری این آزمون باشد حتما اطلاع رسانی خواهد شد.»

تصویب قانون تسهیل و الزامی شدن برگزاری آزمون سردفتری

طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار پس از حواشی و کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام در فروردین‌ماه سال جاری به تایید شورای نگهبان رسید با عنوان «قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار» در روزنامه رسمی ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ منتشر شد.

بر اساس ماده ۳ این قانون، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف شده است آزمون سردفتری را هرساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور برگزار کند.

در این ماده آمده است:

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است هرساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون سردفتری و دفتریاری اقدام نماید. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند، به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می‌شوند. هرگونه انتقال موضوع این ماده از جمله انتقال امتیاز موضوع ماده (۶۹) این قانون منوط به قبولی انتقال گیرنده در آزمون مذکور است.

برای مشمولان بند «چ» ماده (۸۸) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی، نصاب مذکور در این ماده حداقل شصت درصد (۶۰%) است.

نحوه اجرای قانون در آزمون جدید سردفتری

بر اساس قانون تسهیل… کسانی که در آزمون سردفتری برگزار شده توسط سازمان سنجش نصاب نمره لازم (۷۰ درصد نمره ۱ درصد برتر) را کسب کنند، برای طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت معرفی می‌شوند.

آزمون سردفتری نیز از جمله آزمون‌هایی است که پس از مرحله کتبی (تستی)، پذیرفته‌شدگان اولیه به مصاحبه شفاهی دعوت می‌شوند.

بر اساس ماده ۳ آیین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، مراحل جذب سردفتران به شکل زیر است:

الف‏‏‏‌ـ اعلام عمومی مهلت ثبت‌نام و شرایط عمومی و اختصاصی لازم جهت ثبت‌نام داوطلبان؛

ب‏‏‏‌ ـ ثبت‌نام از واجدین شرایط در مهلت مقرر؛

پ ـ برگزاری آزمون کتبی تستی؛

ت‌ ـ مصاحبه با ثبت‌نام کنندگان، توسط هیأت، پس از پایان مهلت تعیین شده و پذیرش سردفتران مورد نیاز پس از طی مراحل گزینش.

با توجه به این ماده، به نظر می‌رسد برگزارکنندگان می‌توانند در مرحله مصاحبه و سپس گزینش، معیارهای مد نظر خود را برای جذب نهایی پذیرفته‌شدگان اعمال کنند.

در همین راستا، حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور روز گذشته (۲۳ اردیبهشت) با اشاره به تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و‌کار گفته است: «ما با تمکین به قانون، و باستناد خود قانون از تمام ظرفیت ها و اختیارات قانونی خویش در جهت جذب صحیح و اصولی و شایسته ی سردفتر، اقدام خواهیم کرد و مجوز ورود به این حرفه را به کسانی می دهیم که از مرتبه علمی و عملی کافی برخوردار باشند.»

شرایط آزمون سردفتری اسناد رسمی

شرایط ، مواد امتحانی و منابع آزمون سردفتری را از اینجا مشاهده کنید:

شرایط ، مواد امتحانی و منابع آزمون سردفتری اسناد رسمی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. گند بزنید به قانون و به پکالت و الانم به سردفتری و به قیمتها بیکاری رو از آشکار به پنهان تغییر داد بعد از تولید هزاران وکیل بیکار الان هزاران سردفتر بیکار در پارت بعدی

  2. فارغ التحصیلان حقوق توجه کنندازابتداسردفتری سرابی بیش نبوده بنده ۱۵سال سابقه سردفتری دارم دنبال وکالت یابنگاه ماشین یامعاملات ملکی باشیدصددرصدموفق تریدبنده به حکم وجدان شماروراهنمایی کردم وهمیشه یادتان باشدآوازدهل شنیدن ازدورخوش است

  3. سلام کسانی که به فکر اشتغال به سردفتری هستند از چند دفترخانه درتهران و شهرستانها تحقیق نمایند که در تامین هزینه و اجاره دفتر مشکل دارند که هر روز به تعدادشان اضافه میشود و هر روز تعداد متقاضی استعفا زیاد میشود، طرح کسب و کار ، طرح اشتغال زدائی است نه اشتغال زایی. با ورشکستگی صندوق بیمه کانون ، آینده روشنی برای سردفتران شاغل متصور نیست، دفاتری زیادی هستند که هزینه شان بالاتر از درآمدشان هسن و یا ماهی ۱یا۲میلیون درآمد ندارند ، و …

  4. سلام سرورانی که فارغ التحصیل حقوق هستید و خواستار دفتر اسناد رسمی بی زحمت به چند دفتر چه تهران و چه شهرستان سر بزنید ببینید ایا مخارج خودشو رو در میارن به نظر همه سران دفتر فاتحه دفترخونه خوانده شده بیایید میبینید البته چون میاید و چیزی برا باختن ندارید مشکلی ندارید ولی مراقب هدر رفتم عمرتون و اشفتگی خاطر حودتون حدااقل باشید

  5. جناب شما نمی خواد برای سازمان ثبت تعیین تکلیف کنی….. نمی خواد به فکر سردفتری باشی…. با رفتن سند خودرو از دفاتر دیگه سردفتری به درد نمی خوره…. من سردفترم ماهی ده میلیون درامد ندارم…. که هز این مقدار هزینه ها را باید دربیام… و عملا بار منفی مالی دارم…. سردفترها بر خلاف وکلا درامدشان زیر نظر دولت … و دولت اشرافیت به میزان درامد دفاتر داره‌… میزان هزینه سند در کل ایران یکسان و عملا امکان رقابت وجود نداره…. حتی کسایی که طرح تسهیل گذاشتن خودشان گفتن با وجود سامانه های الکترونیکی نیازی به شغل سردفتری نیست… و دفاتر موجود هم باید برن….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا