تلاش برخی بازنشسته‌ها برای معاف کردن خود از آزمون اختبار برای اخذ پروانه وکالت

دردسرهای متقاضیان بند «دال» برای کانون‌های وکلا

پایگاه خبری اختبار- مذاکرات هیأت‌مدیره کانون وکلای مرکز حکایت از آن دارد که برخی از بازنشستگان که مطابق بند «د» ماده ۸ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری، بدون آزمون پروانه کارآموزی وکالت دریافت می‌کنند، به دلیل عدم توان گذشتن از مرحله اختبار، به دنبال طرح دعوا برای معاف دانستن خود از اختبار پایان دوره کارآموزی هستند.

به گزارش اختبار مطابق بند «د» ماده ۸ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری، «کسانی که دارای لیسانس حقوق قضائی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه علمیه قم با حداقل ۵ سال سابقه کار متوالی یا ۱۰ سال ‌متناوب در سمت‌های حقوقی در دستگاههای دولتی و وابسته به دولت و نهادها و نیروهای مسلح باشند و با داشتن سی سال‌ سابقه خدمت بازنشسته شوند بدون رعایت شرط سن با انجام نصف مدت مقرر کارآموزی» پروانه وکالت دریافت می‌کنند.

بخشی از مذاکرات جلسه مورخ ١٣٩٧/١٠/١۶ هیأت‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز به این شرح است:

امینی: عده‌ای از متقاضیان بند «د» که چند بار در آزمون مردود شدند اعتراض دارند و مدعى اند که باید از اختبار معاف باشند ولی باید به متقاضیان بند «د» بگوییم که اگر شکایتی دارند، راه قانونی دادگاه انتظامی قضات است که آن مرجع نیز در آراى متعدد اعلام کردند که اختبار برای متقاضیان بند «د» ضروری است.

برخی از متقاضیان بند «د» که کارآموز بودند و در آزمون اختبار موفق نبودند معتقدند که نباید آزمون اختبار بدهند. مصوبات هیأت‌مدیره و نص قانون عیناً باید رعایت شود. هیأت مدیره به اتفاق آرا اعلام نمود که پس از موفقیت آنها در آزمون اختبار، امکان تحلیف برای آنها وجود دارد.

به اجماع تصویب شد.

کوشا: ما نباید تحت فشار قرار بگیریم و باید با این‌ها برخورد کنیم. من بعداً متوجه شدم در جلسه‌ای گفته ‌شد چنین‌وچنان می‌کنیم، من خیلی ناراحت شدم.

به نماینده‌ی ایشان هم گفتم که شما به جای اینکه درس بخوانید و مثل مابقی قبول بشوید، می‌خواهید قانون را دور بزنید و به همین دلیل به دادستانی کل رفتید و نقبی زدید تا با رئیس کانون ملاقات کنید و ایشان هم با قاطعیت اعلام نمودند تنها راه «اختبار» و اجرای قانون است. الان تمامی شعبات دادگاه انتظامی قضات رأی وحدت رویه دارند که چنین دعاوی‌ای را قبول نکنند. دوره‌ی کارآموزی ایشان نصف است و این ارفاقى است که قانونگذار در حق این دسته از متقاضیان کرده است.

حسن‌زاده: سخن این افرد این است که در بخش شفاهی مراعات این‌ها را بکنیم و طبعاً ملاک قانون و تساوی است.

ارفع‌نیا: پیشنهاد می‌دهم که اگر کسی دو یا سه بار امتحان بدهد و قبول نشود به کلی محروم شود.

آقایی: این بند «د» یکی از مشکلات سراسر کانون‌ها است. ما در دوره‌ی بیست و نهم برنامه‌ای تدوین کردیم تا دویست و بیست ساعت کلاس بگذاریم و خود متقاضیان هم هزینه‌اش را بپردازند. (ساعتی ۱۰ هزار تومان) و نهایتاً در اختبار شرکت کنند. استادهایی هم انتخاب کردیم که در تدریس و حضور و غیاب جدی باشند. به رغم اینکه این پیشنهاد را دادیم زمان کلاس‌ها را به چهل ساعت تقلیل دادند.

کوشا: همین افرادی که در این کلاس‌ها شرکت کردند قبول نشدند.

کوشا: سؤالاتی که ما می‌دهیم در حد آزمونی‌هاست و این‌ها نمی‌توانند جواب بدهند. ما دو کار می‌توانیم بکنیم: یکی اینکه سؤالات را از استادهایی بگیریم که همان افراد در کلاس‌هایشان شرکت کرده بودند و یا اینکه بنای کار را بر سخت‌گیری و اجرای قانون بگذاریم. این‌ها به هر حال کشش این امور را ندارند. آیا ما مسئولیت داریم حتماً به این‌ها پروانه بدهیم؟

حجتی: من چند بار در این کلاس‌ها درس داده‌ام ولی این‌ها بدیهیات آیین دادرسی کیفری و حقوق جزا را بلد نیستند. اتفاقاً به نظر من باید به این‌ها سخت بگیریم تا دو روز دیگر این افراد نروند با پروانه‌ی کانون وکلا در دادگاه دفاع کنند.

پاسبان: من با نماینده‌‌ی آن‌ها صحبت کردم و به او گفتم: شما باید حداقل صلاحیت را داشته باشید و ما بارها آزمون شما را تجدید و به شما کمک کرده‌ایم. به آنها گفتم تنها کانونی که به شما پروانه می‌دهد ماییم. گفتند:می‌خواهیم برویم از مقامات پیگیرى کنیم. گفتم: بروید، ولی بدانید که روز به روز ذهنیت ما و جامعه ی وکالت را نسبت به خودتان منفی‌تر می‌کنید. او دو درخواست را مطرح کرد: یکی اینکه در آزمون اختبار آینده زمان بیشتر به آن‌ها داده شود و دیگری اینکه اختبار ایشان جداگانه برگزار شود. البته صرفاً حامل پیغام هستم.

باقری: به هر حال، این‌ها وقتی پروانه می‌گیرند محصول کانون وکلای دادگستری هستند. اگر توانایی‌اش را ندارید، برای اخذ پروانه نیایید. به نظرم کوتاه آمدن، باج دادن و مصالح انسانی راه به این قضیه ندارد. اینکه ما برای اختبار درجه‌بندی آسان، متوسط و سخت بگذاریم درست نیست.

روحانی: این‌ها پول می‌دهند و آموزش می‌بینند و نمره‌شان می‌شود یک. پیشنهادم این است که نمره‌ای را برای شرکتشان در کلاس‌ها لحاظ شود.

امینی: از دکتر کوشا تقاضا می‌کنم که کمیسیون کارآموزی در بخش نمره‌ی تکالیف، نمره‌ای را برای حضور در کلاسهای آموزشی در نظر بگیرد. به هر حال، آنها اعضای کانون هستند ولی با حق مساوی با همه‌ی همکاران ما. امکان تبعیض جز ارائه‌ی کلاسهای آموزشی وجود ندارد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. قانون اگر اصلاح شود هم به نفع جامعه حقوقی هست وهم به نفع این بازنشسته ها ؛شما بازشسته ها دیگه وکالت به چه درد میخوره الان نوه های شما باید دانشجو باشند .خسته نشدید ازاین همه کار کردن یه چند وقت از عمرتون تا زنده اید تفریح کنید .بند د و پ وج و غیره حذف شود.

  2. ارفع‌نیا: پیشنهاد می‌دهم که اگر کسی دو یا سه بار امتحان بدهد و قبول نشود به کلی محروم شود.

    روحانی: این‌ها پول می‌دهند و آموزش می‌بینند و نمره‌شان می‌شود یک. پیشنهادم این است که نمره‌ای را برای شرکتشان در کلاس‌ها لحاظ شود.

    😂 😂 😂

  3. سلام مجدد.میتونی از سایت دفترخانه۵۵۵تهران کپی کنی.ضمنا جالب اینکه خود کانون سردفتران،به خاطر لطف ومحبتی که به دفتریاران داره،داخل سایت خودش بار گذاری نکرده!

  4. آزمون تشریحی اختبار که کتاب باز هم هست قبول نمی شن! بعضی ها خودشون وکیل می شن(آزمون وکالت) بعضی ها رو وکیل می کنند اگه از وکالت چیزی مونده به خاطر گروه اوله امیدوارم مسئولین کانون به این موضوع اهمیت بدن و اجازه ندهند پروانه های کیلویی بی کاریی و بی اعتمادی به وکلا را سراسری کنه.

  5. سلام خانم زنده دل.لطفا طرح جدید قانون دفاتر اسناد رسمی(طرحی قابل تامل!!!صرفا برای سران دفاتر و تیر خلاص به دفتریاران) راجهت تبادل نظر واطلاع دفتریاران داخل سایت قرار دهید.ضمنا برای سردفتران و نمایندگانی از مجلس که این طرح را پی ریزی کرده اند وحقوق بیش از هفت هزار دفتریار وخانواده تحت تکفل انان را لگد مال کرده اند،متاسفم…شکی ندارم در صورت تصویب این طرح تاوان ان را پس خواهند داد!

    1. سلام

      اگر منظور شما “طرح اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران” باشه که در اسفند ۹۶ در مجلس اعلام وصول شد، این طرح در مرداد سال جاری در کمیسیون اجتماعی مجلس رد شد و در مهرماه ۹۷ هم با درخواست قاضی زاده هاشمی، عضو هیات رئیسه مجلس، کلا بایگانی شد.

      اگر طرح دیگری مد نظر شماست نام دقیقش رو بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا