تعویق احتمالی آزمون وکالت ۹۹؛ چند هفته یا چند ماه؟

پایگاه خبری اختبار- در روزهای اخیر و با قوت گرفتن زمزمه‌های تعویق آزمون وکالت ۹۹ به نظر می‌رسد باید منتظر خبر موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا با به تاخیر افتادن زمان برگزاری این آزمون باشیم؛ آزمونی که به گفته مسئولان حدود ۸۵ هزار نفر برای شرکت در آن ثبت‌نام کرده‌اند و بر اساس تقویم زمانی اعلام شده، قرار است روز ۲۸ آذر برگزار شود.

انتظار داوطلبان این آزمون برای تعیین تکلیف نهایی و اعلام خبر قطعی در اینباره، به‌ویژه با اطلاعیه معاونت منابع انسانی قوه قضاییه درباره تعویق مرحله تشریحی آزمون قضاوت ۹۹ شدت یافته است، تاجایی که شب گذشته دکتر عیسی امینی، رئیس سابق کانون وکلای داگستری مرکز نیز در توییتی به لزوم تعیین تکلیف «شفاف و به موقع» آزمون تاکید کرد.

با این وجود سوالی که مطرح می‌شود این است که تعویق احتمالی آزمون وکالت چه مدت خواهد بود؟ بعضی داوطلبان صرفاً موافق تعویق چند هفته‌ای هستند تا دوران اوج شیوع کرونا سپری شده و آمار مبتلایان و قربانیان بیماری نزولی شود، در مقابل اما گروه دیگری خواهان برگزاری آزمون در اواخر اسفند یا اوایل بهار هستند، زمانی که گرم‌شدن نسبی هوا امکان تهویه بهتر را برای حوزه‌های امتحانی فراهم کند.

نگاهی به آزمون‌های به‌تعویق افتاده در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که تغییرات زمان آزمون چندان طولانی نبوده و  نهایتا چند هفته به طول انجامیده است. برای مثال آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور که قرار بود در روزهای ۶ و ۷ آذر برگزار شود به روزهای ۱۱و ۱۲ دی‌ماه موکول شده است.

در همین رابطه ابراهیم کیانی، نایب‌رئیس اسکودا، به خبرگزاری فارس چنین گفته است: «بیماری کرونا در شرایط فعلی در جامعه‌مان ماندگار است. این نظری است که کارشناسان ستاد ملی مقابله با کرونا بارها آن را تکرار کرده‌اند. برگزاری این آزمون نیز زمانی طولانی به تعویق نخواهد افتاد و مانند آزمون‌های دیگر حتی با فرض و احتمال تعویق چند هفته‌ای به هر حال برگزار خواهد شد. از داوطلبان می‌خواهیم آرامش خود را حفظ کنند و تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا باشند. به زودی در این زمینه اطلاع‌رسانی و زمان نهایی برگزاری این آزمون با رعایت شیوه‌نامه های ستاد ملی مقابله با کرونا به اطلاع آن ها خواهد رسید.»

کیانی همچنین موضع اسکودا درباره زمان برگزاری آزمون را چنین تشریح کرده است: «موضع اسکودا در این زمینه همان فصل الخطاب مقام معظم رهبری در زمینه برخورد با این بیماری است: «ایشان بارها فرمودند که تنها مرجع تصمیم‌گیری در زمینه مقابله با بیماری کرونا ستادی است که برای این امر تعیین شده است. بنا براین ما نیز به تبعیت از ایشان تصمیم‌گیری در زمینه برگزاری این آزمون را به عهده متخصصان این ستاد می‌گذاریم. مسئولان سازمان سنجش با این عزیزان در  تعامل هستند و در صورت به تعویق افتادن این آزمون در این زمینه به شرکت کنندگان اطلاع‌رسانی می‌شود.»

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز نیز مانند ابراهیم کیانی، کانون‌ها را تابع نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا دانسته است. جلیل مالکی در عین حال رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را نیز امکان‌پذیر دانسته و گفته است: «این آزمون در سراسر کشور برگزار می‌شود. با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و مدارس امکان فاصله‌گذاری اجتماعی مناسب بین شرکت‌کنندگان و برگزاری آزمون با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد. در این شرایط ما نیز مانند داوطلبین منتظر رای و تصمیم نهایی کارشناسان این امر هستیم و پس از ابلاغ هر دستورالعملی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۶۷ دیدگاه ها

  1. برگزاری ازمون در این شرایط کرونای انگلیسی واقعا جنایت است انشااله مسولین تصمیم عاقلانه بگیرن و بخاطر سلامتی شرکت کنندگان وخانواده هایشان به تعویق بیندازند.

  2. از نظر من چون ازمون وکالت در مراکز استان های برگزار میشه اصلا کاره درستی نیست که این همه داوطلب رو از شهرستان ها به مراکز استان های بکشونیم یا ازمون به تعویق بیفته تا حداقل از سرمای هوا کاسته بشه یا ازمون با ازمون ۱۴۰۰ادغام بشه که البته تعویق آزمون به اردیبهشت یا خرداد ماه پیشنهاد بهتری ست چون حداقل میتونیم از تهویه هوا مناسبی برخوردار باشیم ./

  3. باسلام با عنایت به شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا و اینکه اکثر شرکت کنندگان در آزمون وکالت از شهرستان ها به مراکز استانها بایستی عزیمت کنند وباعث شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشور خواهد شد بنظرم آزمون وکالت در تاریخ ۲۲ اسفند برگزار نشه وبه تاریخ دیگری بعد از شروع واکسیناسیون موکول بشه بهتره.

  4. کسایی که مخالف به تعویق افتادن آزمون هستن دقیقا همونایی هستن که امثالشون باعث شده کرونا تا الان جولان بده و جون میلیون ها آدم و بگیره، شماهایی که بخاطر منافع خودتون حاضرین یه عده بی گناه گرفتار این مریضی لعنتی بشن و بمیرن اگه یک درصد احتمال بدین تو این آزمون خودتون به کرونا انگلیسی مبتلا میشین و خدایی نکرده به عزیزانتون منتقل میکنین و حداقل یکیشون جونشون و از دست میدن بازم انقدر پافشاری میکنین تو برگزاری آزمون؟
    اگر واقعا مطالعتون بدرد بخور باشه تا ده سال بعد اینم مطالبی که خوندین فراموشتون نمیشه یک دوماه اینور اونور که دیگه جای خود داره!
    حالا شما فکر کنید من دارم وقت میخرم ولی نه درواقع جون عزیزانم بیشتر از منافع شخصی خودم برام اهمیت داره برعکس بعضی از شما ها.

  5. واقعا انقدر سخته یه جواب قطعی بدین ؟؟ آقا جان ما نمیخوایم بمیریم یا عامل مرگ عزیزامون باشیم حالا هر کوته فکری که فکر میکنه ما میخوایم وقت بخریم یزار اینجوری فکر کنه فقط دلم میخواد یبار با خودش فکر کنه که اگه یه هفته مونده به آزمون خودش کرونا بگیره و نتونه واسه آزمون آماده بشه آیا باز هم اعتقاد داره ما داریم وقت میخریم

  6. چون فصل الخطاب آمده تبعیت می کنین!
    خوب برادر من خودت حرفتو بزن چرا به این اون وصل می کنی. زبانشو داری دانششم داری…

  7. حالا مثلا اونایی که نخوندن تو این ۲ماه به مایی که خوندیم برسن حقت باشه چه ۲ماه بخونی چه ۲ سال بخونی قبول میشی به اینجور چیزا نیست تا زمانی که واقعا برای وکالت ساخته نشده باشی قطعا وکیل نخواهی شد وقتی انقدر خودخواهی چطور میتونی با عدالت و انصاف از حق دیگران حمایت کنی کمی فکر و عین بچه های ۲ساله صحبت نکنید شماها قرار وکیل شید قرار نیست وارد کودستان بشید

  8. سلام ما هم وکالت قوه قضاییه قبول شدیم هم قضاوت.پانسیونا باز بود کتابخونه باز بود الان سه هفته اس تو خونه شلوغه نمیتونیم بخونیم مهتریت اثر تعویق بخاطر عدم مطالعه هست نه کرونا و این چیزا ما نمیتونیم جمع بندی کنیم هر ۵۰۰نفر ۲نفر مکان و اتاق مناسب داره.

  9. با سلام الان من ۶ ماهه بکوب میخونم یکماهه همه جا تعطیله خونه ها شلوغ و چجوری میتوانیم جمع بندی کنیم. تازه هم سرما خوردم تا ده روز هم بی حال هستیم.بحث رعایت فاصله نیست رو جلسه بحث شرایط بد مطالعه هست.نمیتوانیم این ماه درس بخونیم. برگزار هم بشه آمادگی کامل نداریم.

  10. سلام . بیایید کلاهمون رو قاضی کنیم. کسی که یکسال خونده با چند ماه تعویق نه دلسرد میشه نه بادی سوادشو میبره چون آنقدر آرای وحدت رویه و مطالب حقوقی داریم که بشه مغز رو گرم نگه داشت که هیچ فول آپشن تثبیت کرد. از اون ور هم نگاه کنیم به خداوندی خدا هر کی نخونده یا به قول بعضی دوستان بهانه جو هستند چند ماه که هیچ بگن آذر ۱۴۰۰ باور کنید نمیییییی خونن… .بنده حقیر هم مثل خیلی از دوستان از شهرستان اطراف به مرکز آزمون خواهم رفت و با نقیله عمومی و بچه هم داریم که برگردیم و ناقل باشیم و خدای ناکرده منتقل کنیم و با این آمار فوتی ،احتمال مرگ چند نفر رو فراهم می کنیم. بنا به فرموده رهبری هم معیار و میزان ، ستاد کرونا هس. عزیزان احتیاط شرط عقل است. چون بنده کسی رو هم ندارم که بعد گرفتن هم تازه مراقبت کنه خودم برا خودم شرط گذاشته بودم اگه آذر بالای ۵۰۰ نفر باشه آمار فوتی ها امسال آزمون حاضر نشم… باور بفرمائید یک هفته بود که کلا قید آزمون امسال رو زدم و با خبر تعویق باز دلگرم شدم. سپاس از اختبار عزیز و همه حقوق خوان ها

  11. از دوستانی که نظر به تعویق ازمون تا اسفند و اول بهار دارن سوالی دارم، تو چه سطح از امادگی برای ازمون هستین؟؟چنتا منبع را کامل خوندید؟چند دور منابعتونا دوره کردید؟آیا تو تمام مدت شروع بیماری کرونا پاتونا از خونه بیرون نذاشتید؟؟ بازار نرفتید؟حتی مهمونی هم نرفتید؟؟
    کنکور با اون تعداد میلیونی برگزار شد این ازمون که به ۱۰۰هزار نفر هم نمیرسه
    واقعا تاسف باره که تعدادی کوتاهی خودشونا میخوان به اسم کرونا تموم کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا