تصویب مصوبه «تعیین حق‌الثبت مهریه» در کمیسیون حقوقی مجلس

پایگاه خبری اختبار- کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ماده‌ای را به تصویب رسانده که بر اساس آن برای ثبت مهریه مبلغی به عنوان حق‌الثبت دریافت می‌شود. این مبلغ برای مهریه‌های بالاتر از ۱۰۰ سکه رقم سنگینی خواهد بود.

به گزارش اختبار، مجلس شورای اسلامی از چندی پیش درحال بررسی طرح‌هایی درباره مهریه است، طرح‌هایی که هرازگاهی انتشار جزییاتی درباره آنها حواشی و واکنش‌هایی را ایجاد می‌کند.

در تازه‌ترین اظهارات درباره مصوبات مربوط به مهریه، محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، از تعیین مالیاتی برای ثبت مهریه خبر داد.

او درباره با اشاره به مصوبات جلسه روز دوشنبه (۲۲ فروردین) این کمیسیون به ایسنا گفت: این جلسه در ادامه رسیدگی به اصلاح موادی از قانون اجرای محکومیت‌های مالی، با موضوع قانون مهریه برگزار شد. در این جلسه اصلاحات خیلی خوبی درباره قانون محکومیت‌های مالی انجام شده است که بخش عمده‌ای از آن به موضوع مهریه بازمی‌گردد.

وی افزود: از جمله مصوبات امروز کمیسیون حقوقی موضوع پذیرش اعسار زوج پیش از اعزام به زندان بود؛ پیش از دستورالعمل اخیر رییس قوه در این زمینه، زوج پس از بازداشت و در زندان باید اعسار خود را ثابت می‌کرد اما بر اساس مصوبه امروز ما اعلام کردیم که اگر زوج درخواست اعسار داد، مادامی که ملاعتش ثابت نشود، به زندان نمی‌رود؛ این یک تحولی در قانون است.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی خاطر نشان کرد: در جلسه امروز کمیسیون همچنین مصوب کردیم که زوجه می‌تواند سند مهریه را به عنوان سند اجرایی در ادارات ثبت به اجرا بگذارد؛ این مصوبه در راستای قضا زدایی انجام شد و بر اساس آن دیگر نیازی نیست که برای اجرای مهریه، زوجه دادخواست بدهد تا حکم دادگاه بگیرد، بلکه صرف ارائه سند ازدواج به ادارات ثبت، مهریه به اجرا گذاشته می‌شود؛ در این مرحله اگر زوج مدعی است که پیشتر مهریه پرداخت کرده است، باید ادله پرداخت را ارائه دهد.

نقدعلی گفت: دیگر مصوبه امروز کمیسیون حقوقی و قضایی پیرامون بحث قرار دادن حق‌الثبت برای مهریه بود؛ ما حداقل مهریه را مهرالسنه یا حداکثر صد سکه قرار دادیم و مصوب کردیم که حق‌التحریر این میزان مهریه رقم مختصری معادل ۰.۲ درصد است؛ بر این اساس اگر فردی حین ثبت ازدواج مهریه بالایی را تعیین کرده است، از او به مراتب حق‌الثبت بیشتری دریافت خواهد شد. به نوعی این حق‌الثبت چیزی شبیه مالیات بر مهریه خواهد بود تا عاملی بازدارنده برای جلوگیری از تعیین مهریه‌های سنگین باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. با سلام چرا مردی که همسرش فوت کرده با توجه به شرایط اقتصادی موجود باید به خانواده همسر فوت شده مهریه پرداخت کنه بنده الان با درآمد ماهانه ۵میلیون تومن محکوم به پرداخت ۱۵۷سکه بهار آزادی شدم وهیچ گونه درآمد مازاد واموال منقول وغیر منقولی ندارم که بپردازم گناه من چیه

  2. با سلام بنظرم مهریه را باید ۲۴ سکه تعین وقابل پرداخت نمایید بطوری که مثال امروز خانم ها بعد از طلاق فقط به اندازه پول رهن یک منزل مسکونی در شهر مورد سکونت زمان طلاق گرفتن را داشته باشن سر پناهباشد برا ادراه ومخارج ..خود دیگر خود اقدام به کار ..نماید این منصفانه هست ن بیشتر و ن کمتر

  3. چرا معماری مجلس فراماسونی است.شبیه هرم با ۱۳ پنچره؟؟؟؟؟؟ آیا نما ایرانی نداشتیم؟؟؟؟ نما اسلامی نداشتیم؟؟؟؟؟ چرا انتشار نمیدهید.مگه خلاف شرع و قرآن حرف زدم.کاملا متشرع سوال پرسیدم.

    1. با سلام.
      من متوجه شدم قانونی جدید برای حق ثبت مهریه در سال ۱۴۰۲ مصوب شده، پس این قانون از کی اجرا میشود؟
      اگر تصویب شده چرا اجرایی نشده

  4. بااین مصوبه که دوباره زوج یا مرد باید حق الثبت را به عنوان مالیات پرداخت کندوزوجه به راحتی هرچه تمام از تبعات آن فارغ است بهتر نبود مصوبه ای را تصویب می‌کردید مبنی براینکه اگر زوجه یا خانواده او خواهان مهریه بالاتر از صد سکه هستند خود شخصا باید مالیات انرا پرداخت کنند به نظر بنده شاید این عامل بازدارنده تر برای تعیین بیش از صد سکه باشد وترویج ازدواج آسان باشد.

  5. خدایا این قوم رو از مانگیر ،شما بفکر جیب خودتی نه ملت ،بهتر نبود برای مهریه ای که قرار دریافت بشه مالیات ببندی نه برای همه اگه واقعا بفکر ملت هستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا