تصویب کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت + متن طرح

پایگاه خبری اختبار- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت موافقت کردند.

به گزارش اختبار، در نشست علنی امروز- یکشنبه ۵ تیرماه- مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت که تقاضای اولویت آن دراجرای تبصره (۱) ماده (۱۰۰) آیین‌نامه داخلی مجلس در جلسه اول تیرماه به تصویب رسیده بود مورد بررسی قرار گرفت و کلیات آن با ۱۹۴ رای موافق ۱۹ رای مخالف و ۶رای ممتنع از ۲۳۰ آرای ماخوذه به تصویب رسید.

در ادامه به پیشنهاد رییس مجلس درخواست بررسی این طرح به صورت دو شوری به رای نمایندگان گذاشته شد، وکلای ملت با بررسی این طرح به صورت دوشوری موافقت کردند و طرح فوق برای بررسی دقیق‌تر به کمیسیون اجتماعی بازگردانده شد.

طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت
طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

متن کامل این طرح را در ادامه می‌خوانید.

همچنین برای خواندن متن اولیه این طرح که در جلسه علنی روز ۷ مهر ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده است، اینجا کلیک کنید

طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

ماده واحده- از زمان لازم الاجرا شدن این قانون، به کارگیری نیروی انسانی برای انجام وظایف خدماتی که ماهیت بلند مدت (بیش از یک سال) دارند و در حال حاضر از سوی شرکت‌های موضوع ماده (۱۷) قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوب ۷/۱۸.۱۳۸۶) و طرق دیگر در قالب شرکتی، حجمی، طرح‌های عمرانی، تامین نیروی انسانی و عناوین مشابه به کارگیری می‌شوند، در تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ با اصلاحات و الحاقات بعدی)، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن‌ها، صرفا از طریق انتشار آگهی عمومی، برگزاری آزمون، مصاحبه و طی مراحل گزینش به صورت متمرکز در کل کشور و در قالب قرارداد کار معین بدون محدودیت مقرر در تبصره ذیل ماده (۳۲) قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر محدودیت‌های مشابه در قوانین و مقررات دیگر دستگاه ها، بر اساس آیین نامه‌ای که ظرف مدت شش ماه با پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور به تصویب هیات وزیران می‌رسد، خواهد بود.

تبصره ۱- سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است استانداردهای کمی و کیفی مشاغل و نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام این خدمات را ظرف مدت پنج ماه به تصویب شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی برساند.

تبصره ۲- سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است ظرف حداکثر شش ماه از زمان لازم الاجرا شدن این قانون، با نیروهای شاغل در دستگاه‌های اجرایی که در قالب طرح‌های عمرانی، حجمی، شرکتی و سایر عناوین مشابه موضوع این قانون طرف قرارداد با شرکت‌های پیمانکاری موجود دستگاه‌های مشمول بوده و دارای حداقل دو سال سابقه خدمت هستند، درصورت کسب شرایط پذیرش در سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای قرارداد کارمعین منعقد نماید.

تبصره ۳- سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است برای نیروهای پذیرفته نشده موضوع تبصره (۲)، در قالب سامانه متمرکز پرداخت به ذینفع نهایی، مقدمات لازم را برای پرداخت عادلانه به تمامی این نیروها توسط دستگاه‌های مشمول، در قالب استانداردهای شغلی تعیین شده فراهم نماید.

تبصره ۴- ادامه فعالیت شرکت‌های ارائه دهنده خدمات، صرفا برای ارایه خدمات موقت (طول عمر یکسال و کمتر از یکسال) و همچنین موضوع تبصره (۴) این قانون، بر اساس دستورالعمل تدوین استانداردها، صلاحیت‌ها و ضوابط انضباطی مصوب شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی که ظرف مدت شش ماه مصوب خواهد شد، می‌باشد.

تبصره ۵- سازمان اداری و استخدامی کشور مجاز است در قالب سامانه نیروهای مشمول این قانون، نسبت به جابجایی نیروهای واجد الشرایط مازاد، از دستگاهی به دستگاه دیگر (بدون اخذ موافقت کارکنان)، یا از استانی به استانی دیگر منوط به موافقت کارکنان اقدام نماید.

تبصره ۶- سوابق تمام وقت اعم از دولتی و غیردولتی آن دسته از کارکنانی که پیش از این در دستگاه‌های اجرایی مذکور استخدام یا به کارگیری شده و یا بر اساس این قانون به کارگیری می‌شوند مشروط به پرداخت کسور مربوط، براساس دستورالعملی که ظرف مدت شش ماه به تصویب شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی می‌رسد، به عنوان سابقه جهت بازنشستگی لحاظ می‌گردد.

تبصره ۷- تخلف از مفاد این قانون و به کارگیری نیروی انسانی برای مشاغل خدماتی و تخصصی از طریق شرکت‌های پیمانکاری تامین نیروی انسانی در قالب قراردادهای موقت برای وظایف بلند مدت موضوع این قانون جرم بوده و بالاترین مقام دستگاه به مجازات مصرح در ماده (۵۹۸) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده مصوب ۱۳۷۵/۳/۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی) و انفصال از خدمات دولتی از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

تبصره ۸- اجرای احکام این قانون در خصوص دستگاه‌هایی که مستقیما زیر نظر رهبری است منوط به اذن معظم له می‌باشد.

تبصره ۹- ایثارگران از شمول احکام این قانون مستثنی بوده و تابع قوانین و مقررات خاص خود می‌باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۷ دیدگاه ها

  1. تامین اجتماعی شرکتی استخدام کرده با آزمون. که مجری آزمون هم سنجش و جهاد دانشگاهی بودن..

    حالا ما که زیر دو سال سابقه داریم آزمون دادیم و گزینش شدیم چیکار کنیم؟؟؟؟؟

  2. پس وضعیت نیروهای قراردادی با بیش از ۱۷ سال سابقه چه می شود؟ در این طرح اسمی از تبدیل وضعیت نیروهای قرادادی نشده است چرا؟؟؟؟؟؟؟!!!!

  3. با سلام
    این طرح دارای چند ابهام اساسی هست که معلومه شتابزده در مورد آن تصمیم گیری شده و احتمالا شورای نگهبان به آن ایراد می گیرد:
    ۱- در تبصره ۶ این طرح گفته شده سوابق دولتی و غیر دولتی کارکنان مشمول این طرح برای بازنشستگی ایشان لحاظ می گردد، در صورتی که این تبصره با قانون نقل و انتقال سوابق بیمه مصوب سال ۶۵ و همچنین نحوه تاثیر سوابق غیر دولتی در احتساب حقوق کارکنان دولت مصوب سال ۷۲ مغایرت دارد و چون این قوانین فعلا ملغی نشده کارمندان و کارگران و نظامیان رسمی شاغل در دستگاه های دولتی و نظامی فعلا نمی توانند سوابق بخش غیر دولتی خود را برای احتساب سنوات لازم برای بازنشستگی انتقال دهند که با تصویب این قانون و شمول آن برای کارکنان شرکتی به احتمال قوی موجب اعتراض کارکنان رسمی خواهدشد(توضیح اینکه طرحی از حدود ۳ سال پیش با عنوان نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی در کمیسیون اجتماعی و مرکز پژوهشهای مجلس و ……بررسی و کلیات آن در تاریخ ۶/۱۱/۱۴۰۰ در صحن تصویب ولی چون دو شوری شد به کمیسیون برگشت که تا این تاریخ خبری از وضعیت آن نیست).
    ۲- با توجه به اینکه کارکنان مشمول طرح ساماندهی به بدنه دولت ملحق میشوند و با توجه به تبصره ۶ این طرح و احتساب همه سوابق ایشان احتمالا زودتر از خیلی از کارکنان رسمی بازنشسته خواهند شد و وضعیت پاداش پایان خدمت ایشان معلوم نیست (چون تا الان شرکتهای پیمانکاری سنوات ایشان را در پایان هر سال تسویه می کند که طبیعتا شامل پاداش پایان خدمت نمی شوند) ولی با تبدیل وضعیت احتمالا باز اعتراضاتی از قبیل تبعیض و برده داری نوین و ….. (استدلال هایی که نمایندگان بانی این طرح با استناد به آن کلیات این طرح را تصویب کردند) را شاهد خواهیم بود که ایشان نیز خواهان پاداش پایان خدمت خواهند بود ،که احتمالا نمایندگان در آن زمان باز باید به دنبال طرحی جدید یا متممی جدید برای رفع این مشکل باشند.
    لذا شایسته بود نمایندگان محترم با در نظر گرفتن کلیه قوانین موجود و به دور از شتابزدگی طرحی جامع و کامل که رافع کل مشکلات کارکنان دولت اعم از رسمی، قراردادی، پیمانی،شرکتی و….. چه در زمان شاغلیت و چه در زمان بازنشستگی را تصویب می کردند. با تشکر

  4. آزمون دادم قبولم شدم ولی تو مصاحبه چون پارتی نداشتم رد شدم
    آخرش پارتی یا بقول خودشون معرف نیازه

    1. سلام چرا همش میگید معلمان و آموزشی ها و… چرا یک بار نشد کنتور نویسان بدبختی که همش در سختی های بد آب و هوا دارن برای شما درامد زایی میکنند نام ببرید؟مشکل بیرون از اداره کار کردن همینه که دیده نمیشی و هیچ چیزی بهت تعلق نمیگیره حتی جرائم سنگین هم شامل حقوق بخور نمیر میشه آخرشم با یه لگد بعداز ۵ سال فرسودگی کمر و زانوو چشم و ریزش موی سر و تحمل گرما و سرمای شدید و آلودگی هوا و عفونت شدید ریه و…… میگن دیگه شمارو نمیخاییم فلان فامیلشون میاد بجای ما کار میکنه واقعا جای تاسف داره برای این عدالت علی که ازش دَم میزنید.

  5. گرچه این طرح به دلیل از بین بردن رانت شرکت ها و برگرداندن پولهای کلانی بود که این شرکت ها به جیب میزدن مطرح شد ولی در نهایت این طرح بصورت کاملا ناعادلانه ای درامد
    چراکه اگر دستگاهی نیاز به نیرو دارد می بایست ازمون استخدامی برگزار کند و شایسته ترین نفرات استخدام شوند.
    ضمن اینکه در ابتدا این طرح با عنوان ساماندهی وضعیت استخدامی کارکنان مطرح شد که شامل تعیین تکلیف و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی بود اما در نهایت کاملا ماهیت خود را از دست داد و به چیز دیگری تبدیل شد در ابتدا برای برقراری عدالت مطرح شد و به بی عدالت ترین شکل ممکن تبدیل شد.

  6. من از سال ۹۲ بدون هیچ پارتی و فقط با مراجعه به واحد نهضت اداره آموزش و پرورش . به مدت نه سال در سرما و گرما و روستاهای دورافتاده و با کمترین حقوق ممکن . زحمت کشیدم . اگر از نظر شما این پارتی بازی محسوب میشه ، بسم الله … هنوز هم میتونی پارتی دار بشی ….

  7. آزمون واستخدامی هست اگه سوادش رو داری ومدرکت ازین فله ای ها نیست میتونید شرکت کنید واستخدام بشید.

  8. میخواین استخدام کنید آزمون بزارید برای همه تا عادلانه همه شرکت کنن ، چون همه دوست دارن سر کار دولتی باشن ، این شرکتیها با پارتی اومدن ناعادلانه ، اگه بدون آزمون استخدام شدن ظلم است بر جوانان بی پارتی

    1. بله درست میگید .اکثرا هم فامیلای خود نماینده ها هستن . دارن به خودشون و اطرافیانشون حال میدن . آزمون بذارید تا همه شرکت کنن .

    1. پس تکلیف نیروهای قرارداد کار معین تبصره ۳ با بیش از بیست سال سابقه و مدرک لیسانس و بالاتر چه می شود ؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا