تصویب رسیدگی خارج از نوبت طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار

پایگاه خبری اختبار- نمایندگان مجلس با در اولویت قرار گرفتن طرح تسهیل صدور برخی مجوزها برای کسب و کار در خارج از نوبت موافقت کردند.

به گزارش اختبار و به نقل از خبرگزاری خانه ملت در جلسه امروز مجلس با تصمیم نمایندگان، طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار هفته آینده در دستورکار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.

 نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۷ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی با ۱۵۷ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر با رسیدگی خارج از توبت این طرح مواقت کردند. براین اساس طرح تسهیل صدور برخی مجوزها برای کسب و کارها هفته آینده در دستورکار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.

احسان خاندوزی طراح اصلی این طرح و وزیر اقتصاد جدید ایران است.

بیشتر بخوانید:

نایب رییس اسکودا: طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در واقع طرح پذیرش مردودین آزمون وکالت است

از منظر حقوق آلمان حرفه وکالت کسب و کار تلقی نمی‌شود

نماینده مردم خلخال وکوثر: اولویت کشور بحث واکسیناسیون عمومی است

سیدغنی نظری خانقاه نماینده مردم خلخال وکوثر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با اولویت قرار گرفتن طرح تسهیل صدور برخی مجوزها برای کسب و کار، در دستورکار صحن، گفت: این طرح یکی از نیازهای اساسی کشور است اما جزو اولویت ها نیست. اکنون اولویت کشور بحث واکسیناسیون عمومی است و ما هنوز بعد از یک سال و نیم نتوانسته ایم اولویت های کشور را تشخیص دهیم.

با تصویب این طرح بسیاری از وکلا به خیل بیکاران اضافه خواهند شد

وی ادامه داد: برخی تبصره ها در این طرح موجب بیکار شدن افراد می شوند مانند بخش هایی که مربوط به وکالت و سردفتری است، آزمون های وکالت سردفتری در کشور برگزار می شود که با تصویب این طرح بسیاری از وکلا به خیل بیکاران اضافه خواهند شد.

نظری خانقاه تصریح کرد: این طرح موجب برهم زدن نظم موجود براساس قوانین کلی می شود و بسیار اشتباه است، همچنین گزارش این طرح در اختیار نمایندگان برای بررسی بیشتر قرار نگرفته است.

در مقابل، جعفر قادری نماینده شیراز و زرقان در مجلس در موافقت با اولویت این طرح، گفت: این طرح حدود ۷ ماه با محوریت خاندوزی وزیر اقتصاد و حضور کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس، دیوان محاسبات، دولت و اصناف و… بررسی و در نهایت با اکثریت آراء در کمیسیون ویژه جهش تولید تصویب شد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی کشور با کسری بیش از ۵۰ درصدی بودجه در کشور مواجه هستیم باید برای ایجاد رونق اقتصادی و جذب سرمایه خارج از کشور و نگهداری سرمایه ها در داخل محیط کسب و کار را تسهیل کنیم.

دو تبصره این طرح مربوط به دفترداران و وکلا است

قادری تاکید کرد: دو تبصره این طرح مربوط به دفترداران و وکلا است که می توان با ارائه پیشنهادات نمایندگان آن را اصلاح یا حذف کرد.

عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید اظهار کرد: رتبه کشورمان در حوزه تسهیل محیط کسب و کار در دنیا ۱۲۷ است و در حوزه اقتصادی که یک زمانی رتبه ۱۶ را داشتیم اکنون به رتبه ۲۶ تنزل پیدا کرده ایم که این موضوع با توجه به نیاز کشور به رونق تولید قابل قبول نیست و نمی تواند سرمایه ها را جذب کرد.

متن کامل طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار

ماده ۵- سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است هرساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون سردفتری و دفتریاری اقدام نماید. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالا ترین امتیاز را کسب کنند به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می شوند. هرگونه انتقال امتیاز موضوع این ماده از جمله انتقال امتیاز موضوع ماده ۶۹ این قانون منوط به قبولی انتقال گیرنده در آزمون مذکور است.

تبصره ۱- کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالا ترین امتیاز را کسب کرده اند، قبول اعلام شده و جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوطه معرفی می گردند. نظارت بر اجرای این تبصره برعهده وزیر دادگستری است و وزارت مزبور مکلف است درصورت استنکاف کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده از برگزاری آزمون، راساً به برگزاری آن اقدام کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۳ دیدگاه ها

  1. برخی واقعیات نگفتنی است اما حالا که شما با ورشکسته توصیف کردن دانش آموختگان رشته های ریاضی فنی این باب را باز کردید بهتر است بدانید برخلاف ادعای بی پایه شما بچه های ریاضی از سطح بالای هوش، تحلیل و استدلال برخوردارند بعکس بچه های انسانی و اقتصاد که حافظه محورند و سست استدلال. یکی از علل اساسی بی سر و سامانی وضعیت وکالت در کشور ، همانست که با سوق دادن دانش آموزان انسانی بسمت حقوق که رشته ای استدلالی و زیر بنایی است و پیوند آن با ظواهر و تحلیل های قشری ، به اشتباه جای این دو گروه را عوض کرده اند. در کشورهای دیگر نیز بهترین و با فراست ترین دانش آموزان خود را بسمت حقوق و مدیریت هدایت می کنند . در حالی که در اینجا کاملا بر عکس است . افرادی که در بحث و طراحی فکر و دلیل آوری ضعف مفرط دارند حقوق می خوانند و موقعیت های کلیدی و مدیریتی را تصاحب می کنند و وضعیت همانی است که می بینیم . امید است این قانون با هموار کردن راه زبدگان خوش فکر و ورود آنها به عرصه های اقتصاد و مدیریت و پس زدن مدعیان ظاهرآراء کمک بزرگی به پیشرفت و ارتقای کشور کند و طلیعه ای بر پایان انحصارات بی دلیل و زیان آور فعلی باشد.

  2. آقای محترم شاید ندیده اید که با اطلاع رسانی همین سایت تعداد بسیاری از نفرات برتر حتی اول آزمون وکالت امسال و سال‌های گذشته دانش آموخته دانشگاه پیام نور بوده اند؟ همین آزمونی که متولیان کانون آن را سطح بالا و نخبه شناس دانسته اند .

  3. بنده وکیل هستم و صادقانه میگم حق با شماست آقای جعفری که گفتین خاک سیاه! اساسا مرکز مشاوران تیر خلاصی بود بر پیکر زخم خورده ی وکالت و دیگه موندم چطور دوستان راضی نشدن و حالا میگن بازم بیشتر بازم بیشتر….وای بیچاره نهاد تنهای وکالت

    1. ماده ۱۷۸
      واقعا تیر خلاصه
      اساسا اعتقادی به نصاب علمی نداره!
      یعنی چطوری میشه با یه مصاحبه ده دقیقه ای فردی که کتبی ۶۹ داره برابر گرفته بشه با فردی که کتبی ۳۲ داره!
      کاش نماینده ها وارد این موضوع بشوند و با نسخ ماده ۱۷۸ به وکالت جان دوباره بدهند .

    2. با سلام بنده کارشناس حقوق هستم هر کارشناس حقوق باید ۱وکیل باشه ولی لزوم نداره هر وکیل بتونه وکالت کنه هر پزشک پس از پایان دوره مجوز طبابت میگیره ولی دیلیل بر دکتر بودنش نیست انشاا… طرح کسب و کار به زودی زود اجرا بشه و تیر خلاصی بشه برای وکیل نماها که چندین سال بیکار بودن و فقط خوندن توانستند قبول بشوند ولی هیچگونه نماد وکالت ندارند و حتی توان دفاع از موکل وکیل بودن تنها به قبولی در تستهای مسخره کانون نیست وکالت مهارته که در عمل بدست میاد وکالت وجاهت می خواد نه وکیلی که هیچ تناسبی با وکالت ندارند فقط صرف داشتن مجوز یدک می‌کشد

      1. شما چطوری وکالت رو با پزشکی مقایسه میکنی !!!
        وکیل نماها همان افرادی هستند که با مدرک دکترا سالهاست نمیتونن وکالت قبول شوند …
        انوقت یه دانشجو لیسانسه یه بعد فارغ التحصلی قبول میشه !
        انجاست که ارزش مدرک میره زیر سوال اساسا نمیشه گفت شخصی که مدرک دکترا داره حتما از لیسانسه بیشتر میدونه !
        پس اساسا مدرک لیسانس حقوق نشون دهنده معلومات حقوقی نیست .
        درادامه مطلب پزشکی اکثر وکلا حاظر هستند با تودیع پروانه وکالت شروع به تحصیل پزشکی کنن !!!
        اینجا معلوم میشه ، انحصار یعنی چه ….

  4. نماینده محترم! شما بهتر از هر کسی واقفید که برای حفظ عدالت و دفاع از حقوق مردم می بایست به وکالت و شأن آن همانطور نگاه شود که می بایست به قضاوت نظر داشت. ناگفته پیداست که با تصویب این طرح علاوه بر ورود اشخاص فاقد صلاحیت علمی و وهن جایگاه رفیع وکالت، در کوتاه مدت شاهد مضرات این طرح خواهیم بود چرا که مردم بی اطلاع از وضعیت علمی پذیرفته شدگان این طرح، در نهایت در راهروهای مراجع قضایی سرگردان خواهند شد. به راستی چرا برای ساماندهی مراکز آموزش عالی که بی حساب و کتاب در رشته حقوق دانشجو پذیرفته و با تحمیل هزینه های گزاف بر خانواده ها موجب سرگردانی خیل عظیم فارغ التحصیلان این رشته شده اند طرحی نو در نمی اندازند. برای مثال عرض می کنم: در استان ما که کمتر از یک و نیم میلیون جمعیت دارد دوازده مرکز آموزش عالی پذیرای دانشجویان کارشناسی رشته حقوق و شش مرکز نیز به همین طریق پذیرای دانشجویان شاخه های مختلف کارشناسی ارشد حقوق هستند!!!! حال سوالاتی در ذهن متبادر می شود که استعداد جامعه حقوقی استان چقدر بوده و بر فرض اینکه هر دانشگاه هر ساله حداقل پنجاه دانشجو و بر اساس مشاهده های شخصی بنده حتی دو تا برابر این تعداد فارغ التحصیل رشته حقوق داشته باشند هر سال بیش از هشتصد نفر فارغ التحصیل خواهیم داشت که به این تعداد می بایست دانش آموختگان رشته فقه و مبانی حقوق را هم باید اضافه کرد که نتیجه آن آماری وحشتناک خواهد بود!!!!!!؟؟؟؟؟؟ و چه کسی است که نداند این داستان تلخ در سایر استان ها با آماری مشابه تکرار شده!!!! نماینده بزرگوار! شما از جانب ملت نماینده اصلاح امور هستید پس از شما استدعا داریم برای دکمه سرگردان طراحان این طرح موهن، کت ندوزید! باسپاس و تقدیم احترام مجدد

  5. هو الوکیل

    در خصوص طرح فوق الذکر مواردی رو لازمه که به عنوان یه وکیل مطرح کنم. تصویب چنین طرحی با ۷۰ درصد ۱ درصد نفرات بدتر چیزی در حدود میانگین ۵۰ درصد خواهد بود. برای کسانی که حدی از اطلاعات رو دارا هستند و پایه ضعیفی دارند به هیچ وجه قبولی میسر نخواهد شد. فرض کنید فردی شانسی و باری به هر جهت هم قبول شد، سوال بنده اینه که آیا چنین فردی سواد و هنر لازم در جهت دفاع از موکل رو داره قطعا خیر. خود طرف هم آبروش میره و هم وجدانش معذبه. پذیرش وکالت با مشاوران عملا نابود شد. بخاد بیشتر از این بشه منطقی و عقلانی هم نیست هرچند کانون هم کار خودشو بلده و میتونه چنین طرح هایی رو دور بزنه. کسی که وکیل میخاد بشه باید مثل ماها که خون دل خوردیم، زحمت بکشه. الکی به کسی بها نمیدن. تصویب چنین طرح هایی قطعا سفارشی و رانت بازی است. وکالت تخصص ملاکه نه شومن بازی و داد و هوار کردن. طرف ۱۵ ساله وکیله یه لایحه نمیتونه بنویسه و خیلی موارد دیگ. برا من نوعی که خداروشکر کارم رو درست انجام میدم و موکل هام ازم راضی هستن هیچ فرقی نداره پ. یاعلی

  6. سلام.
    وکالت که به خاک سیاه نشسته بود با تصویب این طرح فاتحه اش خوانده شد.
    از آمریکا گفتین… جناب حقوقدان، ماشینمون به آمریکا رفته که دارین سیستم اونجا رو با اینجا قیاس میکنین؟ مضحکه. فراموش کردی که تو آمریکا نمیزارن با رتبه های میلیاردی از دانشگاه پیام نور و آزاد و غیر انتفاعی کیلویی لیسانس حقوق بگیری.

  7. با سلام..واقعا من در عجبم از این ک افرادی ک تو مجلس هستن واقعا دارن به عنوان نماینده ملت کار میکنن آیا..!! یا هر چیزی رو ک به مذاق خودشون خوش میاد سریع طرحشو میدن برا تصویب..الان شما نمیخواد تو ظرفیت کانون وکلا دس ببری بیا ی فکری بکن به حال وضعیت معیشت مردم ک ظرفیت سفره هاشون روز به روز خالی تر از قبل میشه..انرژی یتونو بذارین برا واردات واکسن آقایون بی کفایت..شماها فقط برا سلفی گرفتن تو عجله دارین..اگه به فکر آمار بیکاری تو کشور هستین چرا نمتونین تو ظرفیت نظام مهندسی یا پزشکی دس ببرین..!! وقتی یه عده بی سواد اونجا صندلی اشغال کرده باشن نتیجه میشه میشه این اوضاع اسفناک..مردم دارن از گشنگی میمیرن..جنگ نیس تو کشورمون ولی اندازه چندتا جنگ هر روز داریم کشته میدیم..گشنه ایم نثل یمنی ها..بی ثباتیم مثل افغانستان..و مسئولان عبدالله بن زبیری که هیچ وقت سیرمونی ندارن..

  8. با سلام و احترام . بنظر بنده طرح خوبی هست و قبلا هم بنده نظر دادم که اگر وکالت را تخصصی کنند به هیچ وجه وکیل زیاد نداریم و حتی اگر همه فارغ التحصیلان حقوق هم جذب شوند باز وکیل کم داریم . شما فکر کنید ( وکیل کیفری . وکیل تجاری . وکیل امور اداری . وکیل محیط زیست و… ) با این وضعیت فعلی یک بل بشو و درهم ریختگی در امر وکالت وجود دارد . الان در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و نظام های حقوقی در جهان شما فقط وکیل تخصصی را می یابید و اینطور نیست که یک وکیل هم پرونده های حقوقی و هم کیفری و هم تجاری و اداری و… را کار کند . الان وکالت وضعیتش غیر تخصصی و غیر حرفه ای و از طرفی آراء صادره توسط مراجع قضایی ما هم غنای کافی علمی را مانند برخی نظام های حقوقی جهان ندارد . برای نمونه به یک رای اشاره می کنم . در رایی که در ایالات متحده به عنوان ((قضییه مک دونالند)) مشهور هست هریک از وکلای پرونده بیش از ۱۵ صفحه لوایح مستند به همرات مستندات کامل ارائه می نمایند و متعاقب امر قاضی رسیدگی کننده نظام کامل لا در آن سرزمین رایی را صادر می کند بطور مستند و مستدل که بالغ بر ۳۰ صفحه هست . و در آینده این رای یکی از منابع حقوق آن نظام حقوقی و مورد مطالعه دانشجویان حقوق و وکلا و… در آن سیستم قضایی می شود . چرا ؟ چون وکالت تخصصی بوده و وکلا سالها روی ان تخصصی که کار می کنند زحمت کشیده اند و خون دل خورده اند . ولی متاسفانه در وکالت ما می بینید کمتر پیش می آید وکیلی روی موضوعی تمرکز کند و پرونده ها رو بصورت تخصصی دنبال نماید و اگر هم باشند تعدادشان محدود است و بدتر و متاسفانه تراز ان این که می بینید تعدای از وکلا که تعدادشان هم کم نیست از موکل پول های قابل توجهی می گیرند و فقط جهت رفع تکلیف یک لایحه یا مستنداتی رو برای پرونده تهیه می کنند . امید است مطالب فوق مورد توجه مسئولین محترم مرتبط در کشور و از جمله اسکودا و کانون های وکلای کشور و مشاروان حقوقی , جهت تخصصی نمودن هرچه سریعتر امر وکالت قرار گیرد . تشکر از همه عزیزان و به امید موفقیت برای همه جوانان کشور و پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که بتوانیم در آینده نزدیک حرف های مهمی به عنوان یک کشور دارای بنیه حقوقی و قضایی قوی برای جهانیان داشته باشیم . انشالله .

  9. یه عده خیلی بخل دارن رو به وکلا! بندگان خدا یه حساب سرانگشتی کنید آخه وکیل بشید به چه قیمت؟! مگه الان که لیسانس حقوق از دانشگاههای سطح پایین دارید ارزشی داره! خوب پروانه هم میشه همین! هرچند که شده الانم به لطف مرکز مشاوران! چرا لیسانس حقوق ارزش نداره درحالی که در گذشته ارزش داشت؟ چون به شدت دم دستی شد و هر شکست خورده ی رشته های مهندسی اومد حقوق پیام نور ثبت نام کرد و سه ساله تموم کرد و اومد تو صف وکالت! حالا هم نوبت وکالته! یعنی زین پس ساده ترین کار در ایران میشه بری پیام نور لیسانس حقوق بگیری بیای پروانه بگیری بشی وکیل، تمااااااااام آدما میتونن همچین کاری کنن! آخه این دیگه چه رشته ای چه شغلی؟ حالا ببینید هر پیر زن و پیر مردی به راحتی وکیل میشه جالبه که این شغل سقف سنی عجیبی هم داره بازنشستگی معنی نمیده اصلا هرکی بازنشسته میشه دیگه میاد وکیل میشه واااااااای آبروی وکالت رفت! چرا یه عده جوان دارن ذوق میکنن عجیبه! آخه شما ها وکالت میخواستین به این قیمت؟ به این راحتی؟ هرکی کنارتون وکیل شه؟ پس هنوز نفهمیدین پروانه ی بدون پرونده چه آبرویی ازتون خواهد برد

  10. وکلای با سابقه هیچ ضرری نمیبینن
    فقط مشکل وکلای جوون زیادتر میشه که برای یه پرونده باید گدایی کنن
    از طرفی حق الوکاله هیچ تغییری نمیکنه چون اگه کمتر بشه برای کسی به صرفه نیست دیگه وکالت کنه میره اسنپی جایی کار میکنه و درآمدشم بهتره

  11. دوستان به نظرتون بعد تصویب این قانون :
    چه اتفاقی برای بازار وکالت میوفته ؟
    تعداد دفاتر وکالت هم مثل بقالی ها میشه ؟
    یعنی سر هر کوچه سه تا دفتر وکالت ؟

    1. بعد تصویب قبولی سخت تر میشه. امسال در ازمون کانون وکلا میانگین ۱% برتر نمرشون ۷۰% بوده. حالا ۷۰% از ۷۰ میشه ۴۹% . در حالیکه آخرین نمره های آزمون ۹۹ تقریبا ۴۵% بوده.

  12. تو دانشگاهی که من درس میخوندم مهندسان زیادی داشتن حقوق میخوندن از جمله خود من, علتش هم اینه که این مملکت مملکت تولید نیست و تمام حمایتها فقط شعار و شعر هست, اما تا دلتون بخواد پرونده کیفری در جریان هست , وقتی مهندسین میبینن کارخانه دارها هر روز لاغرتر و نحیف تر میشن و وکلا فربه تر و پروار تر خب اونایی که فرصت و توان دارن ترجیح میدن تغییر وضعیت بدن.

    این میشه که وکالت جذاب میشه برای مردم به گونه ای که که کار و زندگیشون رو رها کنند و وکیل بشن؛ پس احتمالا قانون بعدی که باید به صورت خارج از نوبت یررسی بشه الزام طرفین دعوا به داشتن وکیل باشه چون در آینده نه چندان دور وکیل بیکار بسیار داریم و از طرفی هم برای دولت درآمدزایی داره و هم برای سیستم قضا ژست عدالت گستری.

  13. لطفا تصویب نکنید. اگرچه کسب ۷۰ درصد از نمره قبولی ۱ درصد هم واقعا کار سختی هست. و باز هم خیلی ها نمیتونن. ولی واقعا اگر میشد یه امضا جمع کرد برای عدم تصویب چنین چیزی من امضا میکردم با اینکه چندسال هست پشت آزمون موندم. وکیلی که هر درس را کمتر از ۷۰ درصد بزند دیگر وکیل نیست. وکیل را با امثال کاتوزیان و نوربها بسنجیم بنظرم. امیدوارم رای نیاورد

  14. کی میگه وکیل بیکار میشه؟ اگه بیکاریه جلو دانشگاهارو بگیرین اگه بیکاریه به قضات و کارمندان بازنشسته ها یا کارشناسان بازنشسته که با پارتی استخدام هم حقوق بازنشستگی میگیرین هم بدون ازمون وکیلن رو بگیرین یه جوان ارزوشو سد نکنید اگه کسبوکار نیست وکالت پس چیه؟ اتفاقا جلو فسادم گرفته میشه و افراد نالایق از گردونه این حرفه شغل کنار میرن تا حق و حقوق موکل دفاع شه نه فقط جیب موکلا زده شه و در اخر بگن به ماچه قاضی رای داده و بندازن گردنه قضات بیسوادی خودشونو مورد بوده طرف کرونا بوده اعتراض نداده بعد میگه خوب کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا