تصمیم تمدید مرخصی زندانیان تا پایان اردیبهشت

تصمیم تمدید مرخصی زندانیان تا پایان اردیبهشت

مشمولان و شرایط تمدید تا ۱۰ ازدیبهشت اعلام می‌شود

پایگاه خبری اختبار- رئیس‌جمهور صبح دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از تصمیم قوه قضاییه برای تمدید مرخصی زندانیان خبر داد.

حسن روحانی با اشاره به موافقت قوه قضائیه برای مرخصی زندانیان در شرایط فعلی گفت: پیش از این قرار بود مرخصی زندانیان تا پایان فروردین ادامه یابد اما با همان شرط قبلی ما مبنی بر اینکه زندانیانی که آزادی‌شان خطری ایجاد نکند از مرخصی استفاده کنند، این آزادی تا پایان اردیبهشت نیز ادامه پیدا می‌کند.

حسن روحانی در عین حال اضافه کرد که اجرایی‌کردن این تصمیم بر عهده قوه قضاییه است.

پیش از این نیز سخنگوی قوه قضاییه از تشکیل ۵۰۰ هیئت ویژه در تمامی حوزه‌های قضایی سراسر کشور برای بررسی وضعیت زندانیان تا دهم اردیبهشت خبر داده بود.

آقای اسماعیلی در گفت‌وگو با اخبار ساعت ۲۱ شبکه یک سیما گفته بود: ریاست قوه قضاییه بعد از تشکیل چندین جلسه کارشناسی، با صدور بخشنامه‌ای مقرر کرد که برای بررسی وضعیت زندانیان در حال مرخصی و حتی زندانیانی که در زندان هستند، از یک‌شنبه تمامی حوزه‌های قضایی سراسر کشور، هیأت‌های ویژه‌ای تشکیل و وضعیت زندانیان در حال مرخصی و حتی زندانیانی که مشمول بخشنامه مرخصی بودند اما نتوانستند تأمین لازم را تودیع کنند و به مرخصی بروند و همچنین زندانیانی که با قرار بازداشت هستند و محکوم نشدند را بررسی کنند و درباره آن‌ها تصمیم بگیرند. مأموریت این هیأت‌ها این است که مشخص کنند با لحاظ ارفاقات قانونی که در قانون مجازات اسلامی وجود دارد، مانند آزادی مشروط، تعلیق اجرای مجازات و امثال آن، شرایط عدم بازگشت به زندان برای چه تعداد از این افراد مهیا است؛ به گونه‌ای که این بخش از زندانیان اصلا مراجعتی به زندان نداشته باشند.همچنین مشخص می‌شود که چه تعدادی از زندانیان فعلی باید آزاد شوند و چه تعداد از افرادی که در حال مرخصی هستند، باید به زندان‌ها برگردند.

به گفته اسماعیلی نتیجه این بررسی‌ها حداکثر تا ۱۰ اردیبهشت به خود زندانی یا ضامن او ابلاغ می‌شود و پیش‌بینی می‌شود بخش قابل توجهی از زندانیان در حال مرخصی به زندان بازنگردند و حتی تعدادی از زندانیان حاضر از زندان هم آزاد شوند اما گروهی از زندانیان هم با شرایط و برنامه زمان‌بندی شده به صورت تدریجی برای ادامه تحمل محکومیت به زندان برخواهند گشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا