تشریح مباحث جلسه مشترک کمیسیون جهش تولید درباره نحوه اجرای قانون تسهیل

سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون جهش تولید بیان کرد

پایگاه خبری اختبار- سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون جهش تولید و وزیر اقتصاد دولت محمود احمدی نژاد مباحث مطرح شده در جلسه مشترک امروز بعد ازظهر درباره معضل نحوه اجرای قانون تسهیل صدور مجوزها را تشریح کرد.

رئیس کمیسیون جهش تولید با تشریح مباحث مطرح شده در جلسه مشترک امروز بعد از ظهر این کمیسیون، بر مواضع قبلی خود مبنی بر اعمال نمره تراز به عنوان مبنای پذیرش در آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه اصرار کرد.

آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه که ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شد نخستین آزمونی در کشور است که بر اساس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار برگزار شده است.

سیدشمس الدین حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در توضیح نشست مشترک کمیسیون‌های ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، اصل نودم قانون اساسی و حقوقی و قضایی  پیرامون بررسی نحوه اجرای ماده ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار با محوریت چگونگی محاسبه حدنصاب شناور بر مبنای نمره تراز در آزمون‌ها، گفت: ما در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ بعد از کش و قوس‌های فراوان در نهایت قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را تصویب کردیم، قانون مذکور در این تاریخ از سوی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد، در واقع قانون در ۲۴ اسفندماه سال ۱۴۰۰ تصویب شد و در تاریخ ۳۰ فروردین سال ۱۴۰۱ به تایید شورای نگهبان رسید.

مهمترین هدف قانون تسهیل شکستن انحصارات است

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی با اشاره به این قانون ۵ ماده‌ای، افزود: این قانون هدف مشخصی دارد و مهمترین هدف این قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و در عین حال شکستن انحصارات است. در فرایند بررسی و تصویب این قانون و قانون اصلاح ماده یک و ۷ اصل ۴۴ قانون اساسی نکاتی مطرح می‌شد به طور مثال وکالت جزء کسب و کارها نیست، با چنین تفسیرهایی، رویه های خاصی مترادف شده بود.

وی در ادامه اظهار کرد: به همین دلیل در ماده ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به صراحت ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۷ فروردین ۱۳۷۶ را اصلاح کردیم و در تبصره یک ماده ۵ این قانون آمده است که کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا و البته کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه مکلفند هرسال از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام کنند و داوطلبانی که حداقل ۷۰ درصد «امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائز بالاترین امتیاز» را کسب کردند، به عنوان پذیرفته شده جهت طی مراحل مقتضی به مراجع صدور مجوز مربوط معرفی می‌گردند.

حسینی یادآور شد: قانون تصویب و ابلاغ شده است اما در روزهای اخیر تفاسیری پدید آمده است به طور مشخص از سوی برخی از نهادها مطرح شده که مراد قانونگذار در این ماده، نمره خام است نه نمره تراز. این در حالی است که اگر شما به متن مذاکرات مراجعه کنید، می‌بینید که در جایگاه رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی که به نوعی کمیسیون تخصصی بررسی این طرح قانونی بود و حتی سخنگوی کمیسیون و نماینده دولت که وزارت اقتصاد بود و رئیس مجلس در مذاکرات بارها تاکید شده که در این ماده قانونی مراد «تراز نمره» است.

در متن قانون کلمه «امتیاز» به صراحت آمده است

وزیر امور اقتصاد و دارایی در دولت محمود احمدی نژاد تصریح کرد: از نظر ما هیچ ابهامی وجود نداشته و ندارد کما اینکه حدود دو هفته قبل بیانیه‌ای به امضای بیش از ۱۶۰ نماینده از ۱۹۰ نماینده حاضر در صحن مجلس رسید و در آن بر این نکته تاکید شد ضمن آنکه اساسا در متن قانون کلمه «امتیاز» به صراحت آمده است.

وی ادامه داد: البته این ابهامات را به طور مثال کانون وکلا در فرایند تصویب قانون هم مطرح کرده بود حتی در جایی برداشت ناصواب از پاسخ سازمان سنجش و آموزش کشور داشت که سازمان سنجش در ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۰ آن برداشت ناصواب و ناقص آنها را مورد خطاب و انتقاد قرار داد.

حسینی با اشاره به نشست امروز کمیسیون، گفت: با توجه به مباحثی که در این زمینه متوجه شدیم به طور مثال اینکه مرکز وکلای قوه قضاییه آزمون برگزار کرده اما نتایج را اعلام نمی‌کند، نشست مشترکی با حضور نمایندگان کمیسیون جهش و رونق تولید به عنوان کمیسیون مسئول و کمیسیون‌های اصل نود و قضایی که با جزئیات مسائل را دنبال کرده بودند و مستندات و مکاتبات متعددی در فرایند تصویب قانون داشتند، برگزار کردیم. رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه، معاون وزیر دادگستری و مرکز پژوهش‌ها نیز در این جلسه حضور پیدا کردند.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه در ماده ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تاکید کردیم که برگزاری آزمون باید از طریق سازمان سنجش صورت بگیرد و از نظر ما و قوانین و تشکیلات اداری کشور، مرجع علمی و اجرایی آزمون‌ها، سازمان سنجش است و ما در قانون برای این سازمان وظایفی مشخص کردیم، رئیس سازمان سنجش و معاون وی هم در جلسه امروز کمیسیون حضور پیدا کردند.

همه افراد  موظفند که به هدف قانون تسهیل توجه کنند

وی تصریح کرد: بر اساس جمع بندی جلسه امروز، همه افراد و نهادها موظفند که به هدف قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار توجه کنند، هدف قانون شکستن انحصار و تسهیل صدور مجوزها است، ضمن اینکه در عین حال قانون گذار به یک نکته توجه داشته که نصاب علمی باید رعایت شود لذا نصاب علمی یا به عبارتی کفایت علمی را در قانون جایگزین ظرفیت یا محدودیت عددی کردیم. نصاب علمی که نسبی است و بر اساس روش ها و تکنیک های آماری توسط سازمان سنجش انجام می شود جایگزین ظرفیت عددی شود، مورد تاکید ماست.

حسینی معتقد است: توسعه رقابت در خدمات قضایی و جایگزینی نصاب علمی به جای ظرفیت عددی چیزی است که در سند تحول قضایی هم تصویب شده است، لذا نه تنها مجلس این دغدغه را داشته بلکه قوه قضاییه هم در سند تحول قضایی به آن اشاره کرده است. نکته مهم تر اینکه در فرایند تصویب قانون این مهم از سوی سازمان سنجش مورد تاکید قرار گرفته است و سازمان سنجش در همان بیانیه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۰ به صراحت گفته است که رویه اعمال حدنصاب ۷۰ درصد و مصوبه مجلس شورای اسلامی از اصول و ملاک های سنجش و اندازه گیری است.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی یادآور شد: رویکردی که پذیرفته شده و آگاهانه است اینکه سازمان سنجش که متولی آزمون های بزرگ است و در تمامی آزمون ها با ظرفیت عددی یا غیره از «تراز» استفاده می‌کند و این مورد تاکید ما هم قرار گرفته است لذا هیچ تفسیری یا ابهامی وجود ندارد. آن چیزی که در قانون تاکید شده بحث امتیاز نمرات است و لفظ تراز بارها مورد تصریح قرار گرفته و در متن مذاکرات هم آمده است.

ملاک تراز است و نه نمره خام

حسینی افزود: رئیس سازمان سنجش هم امروز متن مذاکرات را مشاهده کرد و از منظر خود گفت که هیچ ابهامی وجود ندارد، جمع بندی جلسه مشترک سه کمیسیون این بود که ملاک در آزمون‌های مذکور «تراز» است و این نه تنها مورد پذیرش بلکه مورد تاکید سازمان سنجش هم قرار گرفت. مسئولان سازمان سنجش اذعان داشتند که در آزمون های بزرگ نه معقول است و نه معمول که ملاک نمره خام باشد بلکه معمول و معقول این است که تراز ملاک قرار گیرد.

وی ادامه داد: به سازمان سنجش گفتیم اگر نیاز به استعلام است، استعلام کنند و ما هم صراحتا و به صورت مکتوب پاسخ خواهیم داد. با توجه به متن مذاکرات و نگارش قانون هیچ ابهامی در این خصوص که ملاک تراز است و نه نمره خام، وجود ندارد. براساس متن قانون و متن مذاکرات و مجموعه مستندات و مکاتباتی که در حین تصویب قانون صورت گرفته و موجود است، هیچ ابهامی وجود ندارد لذا ملاک تراز است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۳ دیدگاه ها

  1. اقای حسینی ارزش نداری که بخام جوابت بدم.و سلام..کسانی ک میخان بیان بفرما…انشالا اینده ن چندان دور مشاهده میکنین وضعیت کارتون را…

  2. خدا کنه همه قبول شن. ایشان که گفته خدا غضب خواهد کرد چون میدونه قراره وکلای قدر و قدرتمندی وارد عرصه شه نگرانه. اینو بدونید کسی روزی کس دیگه رو نمیخوره.اینقدر بخیل نباشید و برای هم رشته هاتون ارزوی موفقیت کنید. با همین دیدگاهی که دارید پیشرفت نکردید و چشمتون به دست اینو و اونه.کار خودتونو کنید

  3. رحمت خدا نازل شده و رحتمش بر سر هشتاد هزار داوطلب بنده خدایی هست که چندین ساله پشت درب بسته ازمون گیر کردند. مطمین باش با اجرای این طرح خیلی ها به ارزوشون میرسن و وکیل میشن و فکر نکنید وکلایی که قبلا قبول شدن الان همشون علامه هستند و باسواد. ملاک سواد حقوقی رو اشتباه فهمیدید. حالا ببینید و تماشا کنید چه وکلای قدر و قدرتمندی از دل این طرح خوب کارشون رو شروع میکنند.ان شالله روزی برسه هر هشتاد هزار داوطلب وکالت رو به راحتی پذیرش کنند.الهی امین

  4. هر کجای دنیا بود و مجلس همچین قانونی تصویب میکرد مردم خاکشو به توبره میبستن…!!!من که خودم حقوق خوندم دیگه جرات وکیل گرفتن نخواهم داشت خدا به داد مردم برسه…

  5. آقای حسینی مطمئنم هیچی از حقوق و وکالت نمی دونید، نمی دونم چرا وکالت خاری شده تو چشم مجلسی ها، جلوی ورود بی سوادها، بی انگیزه ها رو به این حرفه مقدس رو بگیرید، والله خشم خدا نازل خواهد شد…

    1. نمی دونم که چرا اینقدر وکلای مدعی علم، از این داوطلبینی که به قول اینها بیسواد هستند، هراس دارند؟ آیا نه اینکه از قدیم گفتند «پسته بی مغز اگر لب وا کند، رسوا شود»؟ پس اگر واقعا بیسواد هستند، چرا می ترسید؟

    2. و چنان از واژۀ «مقدّس» برای شغل وکالت استفاده می کنید که انگار دارید فی سبیل الله کار می کنید و یا اینکه هرکدام از وکلا در سال دهها وکالت معاضدتی و یا تسخیری بر عهده می گیرند و باید بدونید که مردم کور نیستند و التفات دارند که بسیاری از وکلا علاوه بر اینکه بر اساس مبالغ مشخص شده قانونی کار نمی کنند، حتی به عرف جاافتاده ۱۰ درصد هم قانع نیستند؛ پس لطفاً کلمه مقدّس را برای لفّاظی و تطهیر کلام خودتون آلوده نکنید.

    3. شما که وکیلین باسوادین از ما بیسوادان چرا میترسین ؟تنها وکالت خاری نشده این طرح مربوط به کلیه ارگاناس سردفتری – قضاوت – استخدامیا و…ضمنا اشخاصی که این دوره قبول میشن خیلی باسوادتر و به روزتر از شمان که باسوالاتی مثله ابلاغیه کجا میره نمیره منقول غیرمنقول کدومه و….قبول شدن

  6. اقتصاد دانان ناآگاه از امور حقوقی و هم مکتب وزیر مستعفی مدعی اشتغالزایی با یک میلیون تومان

  7. برادر بزرگوار ضمن عرض سلام و ادب و احترام . الان سرانه وکیل در تمام دنیا چند برابر ایران هست ضمن اینکه سرانه پرونده های دادگستری خیلی کمتره یغنی اونا همدیگر رو میحورند . یک وکیل خوب و کار بلد هرگز بیکار نمی ماند . از طرفی انحصار آفت جامعه است . اتفاقا با این طرح رقابت بین کسانی است که مجرب باسواد و با تجربه هستند اگر شماها با تجربه هستید پس چرا نگرانید !!!!!!!!!!

    1. سرانه وکیل توی پیشرفته ترین کشورهای دنیا یک وکیل برای بین هر ۹۰۰(فرانسه) تا (ژاپن)۱۳۰۰ که توی ایران این نصاب حدود ۹۵۰ هست … توجه داشته باشید تازه اون برای کشورهایی هست که حداقل ۸۰ درصد پرونده ها با وکیل به دادگاه میره نه ایران که همه مردم خودشونو علامه میدونن … در مورد قسمت دوم حرفتونتو همه جای دنیا از جمله آمریکا به جز اتکا به آزمون وکالت (که در آمریکا بار نام دارد)هیچ راهی برای تشخیص علم و صلاحیت وکیل وجود ندارد که اگر بود اونها عقلشون از شماها بیشتر بود میرفتند دنبالش… پس به جای این مغلطه ها رک و راست بگویید ما حال نداریم درس بخونیم

  8. حسین جان وکیل ها قرار نیست همدیگر را بخورند… ما در کشور بیش از ده میلیون پروندخ دادگستری داریم که اگر فرض محال بگیریم که از این ده میلیون ۵ میلیونش پرونده های بی نیاز از وکیل باشد باز هم ۵ میلیون دیگر پرونده در کشور هست… که اگر از این ۵ میلیون فقط ۲ میلیون پرونده آنچنانی باش که شما دوست داری اون وقت اگر صد هزار نفر وگیل در کشور داشته باشیم به هر کدام ۲۰ تا پرونده آنچنانی خواهد رسید که خودشان با تشریک مساعی وکلای قدیمی تر و سایر همکاران می توانند به سهولت کار کنند… به قول یک بنده خدایی در اتوبوس حرف قشنگی زد… گفت جا تنگ نیست… نظر تنگ است. راه را برای جوانان باز کنیم…

    1. اینا نمیفهمن فقط به فکر جیب خودشونن فردایی همون جوان میاد به علت نداشتن شغل یا قاتل خودشون میشه یا سارق یا مزاحم ناموس اوقت میفهمن تازه ریشه مشکلات کجاس یاد سریاله معلم دهکده بخیر که معلمیکه قاضی بود استعفا داد تا با اموزش از پایه تا حدی ریشه ظلمو بخشکونه تا ولی جامعه جهان چهارمی هیچ وقت اینارو نمیفهمه چون فقط من من میکنه اون دسته از عزیزان که ناراحتن موندم ناراحتیتون چیه ملاک تراز هست یعنی هرکی بخونه قبوله برین سراغ وزارت علوم اعتراض کنید چرا هردانشگاه و موسسه ای داره پذیرش میکنه بدون ازمون ورودی این رشته رو مثال بزنم علمی کاربردی ها یا پیام نوری ها و…..امیدوارم نویسنده این پست نظرمو بدون کمی کاستی منتشر کنه که یه عده بفهمن ما جوان ها هم حق زندگی داریم ماهایی که سهمیه نداریم

  9. حالا بفرمایید مصاحبه چی میشه؟ اون که تو طرح تسهیل اصلا و ابدا نبود! یه جلسه هم برای مصاحبه تشکیل شود لطفا

    1. احتمالاعزیزم مصاحبه حذفه چون بعد قبولی تو ازمون اولیه باید ازمون اختبارم بدیم که اونجا هم کتبیه هم شفاهی و هم مصاحبه!سخت ترین جا برای زندگی همین ایرانه شما یه نگاه به همین ترکیه کنید جا دور نه اصلا این همه ازمون خبری نیست و هرکی راحت اشتغال داره به هر شغلی وکالت تو ترکیه بدون ازمونه بعد گذروندن دانشگاه شما مستقیما دوره کاراموزیتون اگه بخوایین با گرفتن مجوز شروع میشه نخوایین هم میرین شرکت یا موسسه حقوقی میزنید و…نمونه هاش زیاده خیلی از ایرانیا مقیم ترکیه الان این کارو کردن بخصوص حقوقیا که فعالیت دارن تو مهاجرت و خرید فروش ملکی و وکالت هم ترکیه هم ایران و….کارا دیگه نمیدونم تو ایران چرا همه چیزو سخت میکنن بعد یه عده هم سالا راحت قبول شدن اعتراض میکنن بخاطر منافع جیب خودشون عوض پیشرفت و راه درست ما جوان ها هم میدونیم چه خبره ولی ماهم کار میخواییم ماهم حق زندگی داریم والا بخدا ماها سوادمون خیلی بیشتر از شماهاس منتها استایل سوالات فرق کرده دیگه با حفظیات کسی قبول نیست واقعا باید درک کنی و صحیح ترین گزینه انتخاب حتی یکی از اساتید دکترینم وقتی همین ازمون که خیلیا مسخره کردن مثله هرسال کلید داد کانال تلگرامش هردرس ۴ ۵ غلط داشت سریعا برداشت کلیدو پس از ما جوان ها چه انتظاراتی دارین یه لیسانسیه؟؟؟؟اونم بدون سهمیه باز خیلیاتون سهمیه دارین و امتیاز راحت بیست درصد جلویین ازما حتی بازم بهتون ارفاق قایل شدن به ما هفتاد درصد گفتن شماها شصت درصد!!!!!!ضمنا وکیلیم که واقعا وکیل باشه و کار بلد و رو موکلش همه جوره حامی پولشو در میاره نیازی به این نداره بزنه سرش

  10. آقای حسینی شما شکمت سیره بچه هات سر کارن تا فامیلاتو بردی سرکار اینهمه وکیل جامعه میخواد چیکار چرا با آینده ما جوونها بازی میکنی خدا ازت نگذره دو سال دیگه کار أموزی این وکیلها تموم میشه اینهمه وکیل تو جامعه همدیگه رو بخورن چرا دست از این جوونها لر نمیداری چی میخوای از جون ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا