تحلیل و بررسی سوال ۹۵ درس حقوق جزای آزمون وکالت ۹۳

تحلیل و بررسی سوال ۹۵ درس حقوق جزای آزمون وکالت ۹۳

نویسنده: میثم ابراهیمی – کارشناس ارشد حقوق کیفری و جرم شناسی از دانشگاه تهران

به نظر می رسد پاسخ سوال ۹۵ حقوق جزای کانون وکلای سال ۹۳ به این دلایل مطابق کلید سازمان سنجش اشتباه باشد:

اولا- اسناد توسط دشمنان ربوده شده و لفظ “دشمن” در ماده ۵۰۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۷۵ – تعزیرات،  حائز اهمیت بوده و نشان دهنده امنیتی بودن جرم می باشد، لذا از ذیل ماده ۵۴۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ – تعزیرات، خروج موضوعی دارد.

ثانیا ً- طریق ارتکاب جرم تخلیه اطلاعاتی مهم نیست وحتی به صورت کتبی، شفاهی، مفقود شدن، ربوده شدن اطلاعات امکان پذیر است در غیر این صورت این جرم عنصر مادی ندارد که استدلالی غلط می باشد چرا که ارائه اطلاعات به دشمان به هر طریقی عنصر مادی این جرم را تشکیل می دهد.

 ثالثا ً- در سوال مذکور به صراحت از اسناد طبقه بندی نام برده ( که منظور تقسیم بندی اسناد به کلی سری، سری، خیلی محرمانه و محرمانه می باشد ) که دلیل دیگری بر امنیتی بودن جرم و قرار گرفتن آن ذیل ماده ۵۰۶ قانون مجازات اسلامی می باشد این در حالی است که ماده ۵۴۴ قانون تعزیرات به نظر، اسناد فوق الذکر را در بر نمی گیرد و تنها مربوط به اسناد عادی دولتی می باشد و این را می توان با رجوع به صدر این ماده و شیوه و فلسفه تشریع آن متوجه شد. دلیل دیگر تفسیر به نفع متهم می باشد چرا که مجازات ماده ۵۰۶ قانون مجازات اسلامی – تعزیرات، خفیف تر از جرم موضوع ماده ۵۴۴ تعزیرات است. در نتیجه جرم مذکور در سوال ۹۵ آزمون وکالت ۹۳ همان جرم تخلیه اطلاعاتی می باشد.

برای مطالعه بیشتر نگاه کنید به کتاب دکتر میرمحمد صادقی، جزای اختصاصی، ج ۳، چاپ هجدهم، صص ۱۰۰- ۱۰۳ و همچنین عباس زراعت، شرح قانون مجازات اسلامی، ج اول، ص ۷۳

* سایت اختبار آمادۀ دریافت و انتشار نقد و نظرات علمی که با ساختار نگارشی تحلیلی و مستند تنظیم شده باشند، می باشد. برای خواندن راهنمای ارسال مطالب به سایت اختبار اینجا کلیک کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا