پاسخ دیوان عدالت اداری به ابهاماتی درباره مقرره جدید تبدیل وضعیت ایثارگران

تبدیل وضعیت ایثارگران

پایگاه خبری اختبار-  سرپرست معاونت حقوقی، پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری در نامه‌ای به رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کرد: نیروهایی که به واسطه شرکت‌های خصوصی اقدام به ارائه خدمت در دستگاه های اجرایی می کنند، تحت پوشش کارفرمایی غیردولتی هستند و دستگاه‌های اجرایی هیچگونه تعهد یا مسئولیتی در قبال آنها ندارند.

به گزارش اختبار به نقل از ایرنا، دیوان عدالت اداری در نامه‌ای به جمشید انصاری به ابهامات و سوالاتی درباره نحوه اجرای قانون استفساریه بند «و» ماده ۴۴ قانون پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۷ مهر ۱۳۹۹ راجع به تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران مشمول استفساریه مزبور پاسخ داده است.

براساس بند «و» ماده ۴۴ قانون پنجم توسعه «دستگاه‌های اجرایی موظفند حداقل ۲۵ درصد نیاز استخدامی خود را از میان فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر و فرزندان آزادگانی که حداقل پنج سال سابقه اسارت دارند بدون الزام به رعایت شرط سنی، تحصیلی و آزمونی تأمین و از ابتدا آنان را به صورت رسمی قطعی استخدام کنند. پنج درصد سهمیه استخدامی به سایر جانبازان، آزادگان، رزمندگان و همسر و فرزندان آنان اختصاص می‌یابد. در مواردی که نیاز به تخصص دارد شرایط علمی لازم‌الرعایه است.»

در این نامه برای پیشگیری از بروز شکایات درخصوص نحوه اجرای قانون استفساریه بند «و» ماده ۴۴ قانون پنجم، به آرای وحدت رویه شماره ۹۲ در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ و ۶۶۹ در تاریخ ۱۱ تیر ۱۳۹۸ دیوان عدالت اداری استناد کرده است.

دیوان عدالت اداری اعلام کرده است: استفساریه مزبور، مربوط به بند «و» ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه و شامل ایثارگرانی است که به کارگیری آنها در دستگاه‌های اجرایی مربوط به دوره زمانی اعتبار این قانون است.

این نامه می افزاید: ایثارگران مشمول استفساریه کسانی هستند که به صورتی غیر از وضعیت استخدام رسمی توسط دستگاه های اجرایی به  کارگیری شده‌اند که با توجه به قانون مدیریت خدمات کشوری صرفا شامل مستخدمان پیمانی موضوع بند ب ماده ۴۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان قراردادی موضوع تبصره ۳۲ و نیروهای کارگری موضوع  ماده ۱۲۴ قانون مورد اشاره و کارکنان دارای وضعیت مشابه در سایر دستگاه های اجرایی خارج از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری است.

در نامه دیوان عدالت اداری تصریح شده است: با توجه به تبصره ماده ۵۱ و ماده ۵۲ قانون مذکور در ممنوعیت هرگونه بکارگیری نیرو خارج از موارد فوق، بنابراین استفساریه، نیروهایی که به واسطه شرکت‌های خصوصی اقدام به ارائه خدمت در دستگاه های اجرایی می‌کنند (نیروهای شرکتی) شامل نمی‌شود.

دیوان عدالت اداری با اشاره به صراحت ماده ۱۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، می‌افزاید:‌ نیروهایی که به واسطه شرکت‌های خصوصی اقدام به ارائه خدمت در دستگاه های اجرایی می کنند،  در واقع «کارکنان تحت پوشش کارفرمایی غیردولتی تلقی می گردند و دستگاه های اجرایی هیچ گونه تعهد یا مسئولیتی در قبال این کارمندان ندارند».

همچنین در نامه دیوان عدالت اداری به رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تصریح شده است: با توجه به اینکه استفساریه مزبور تبدیل وضعیت ایثارگران مشمول را منوط به رعایت شرایط مندرج در بند «۹» ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه و اصلاحات بعدی آن کرده است بنابراین رعایت شرایط مصرحه از جمله وجود مجوز بکارگیری در زمان قانون برنامه پنجم توسعه و شرایط عمومی گزینش ضروری است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. سلام من درسال ۱۳۵۶در بانک استخدام شدم ودریال ۱۳۵۹ با اعلام جنگ به منطقه اعزام شده ومدت شش ماه ولادریافت کارت احتیاط وبرگ جبهه بانک هیچ گونه ترفیع ویا امتیازی ودرسال ۸۴ بازنشسته شدم نمیدانم چکار کنم.؟

  2. یادمان باشدوقتی همین ایثارگران بدون هیچ شرط وشروطی به ندای رهبرشان رفتن که سربدهندوازجان ومال خودگذشتندحالابایدبرای یک تغییروضعیت فرزنددلبندشان برایشان شرط وشروط بگذارند….تف به این روزگار…ننگ براین زمانه

  3. سلام و عرض ادب
    من در زمان جنگ بچه مدرسه ای بودم .حرمت خانواده های شهدا و جانبازان و …سر چشم همه ماها از جان فشانی آنها خبر داریم ولی آیا دولت هم از جان فشانی ما شرکتی ها خبر داره ؟ ما روزی هزار بار از شرمندگی جلو زن و بچه شهید و دوباره زنده میشیم. گاهی از شرمندگی روز ها پیش میاد که خودمون نمی ریم و مفقود الاثر میکنیم . خیلیامون به خاطر دو شغله بودن از خستگی تو راه برگشت به خونه تصادف و مفقود الجسد میشیم و تا متوجه بشن که بیچاره مرده همه دق کردن . همه ما سر تعظیم جلو مدیریت کشور فرود میاریم و احترام میذاریم ولی غیر از تورم -گرونی- بی انصافی- حق خوری که همه موارد رو تحمل میکنیم پولایی که حتی از شمردن نقطه هاش عاجزم چطوری از کشور خارج میشه و هیچ کس براش اهمیت نداره که جور این کسری بودجه کشور رو کیا باید بکشن ؟ من شرکتی پدر خودمو در میارم و مجبورم دم نزنم که مبادا از کار بیکار شم به نظرتون ما هم با این اوصاف در درجه شهید و مفقود و غیره ذالک هستیم یا خیر ؟ شرکتی بانک کشاورزی در شیراز خدایا خودمو به خودت سپردم نظر دادم .

  4. من نیروی شرکتی نگهبان اماکن دولتی هستم که از مجموع دریافتی شش میلیون تومان که به شرکت پرداخت میشه فقط دو میلیون و پانصد هزارتومان عایدم میشه! رسمی نخواستیم، جلوی این دزدی‌ها رو بگیرید. متاسفانه حرفی هم بزنی فورا اخراج!

  5. بنازم به این قانون
    یکی مصوب میکنه،اون یکی قبول نمیکنه،
    یکی دیگه شرایط بچه خودشو در نظر میگیره
    اون یکی نانه فدایت شوم مینویسه،،،
    خلاصه جمعشان جمعِ
    نخواستیم بخدا نخواستیم
    فقط هی نیاین امید بدین، بعد یه مدت فاتحه بخونین به اعصاب ملت.
    زنده باد نیروی زحمت کش شرکتی

  6. همش تبعیض قائل میشن ، اخه هدفشون از این طرح استفساریه ایثارگران نیروی شرکتیه ، وگرنه قراردادی و پیمانی که مشکلی تو دستگاهای اجرایی ندارن، با احساسات اینهمه نیروی شرکتی بازی کردن تو این یک ماه اخرش دیوان عدالت اداری میاد ی چیزی میگه …

  7. واقعا متاسفم ، بیشترین زحمات رو نیرو های شاغل در دستگاههای اجرایی با کمترین حقوق ، تازه تا بیان از حقشون در تمام مسائل دفاع کنند تهدید به اخراج میشوند ، یک نظام برده داری تمام عیار و اینجوری اجحاف در حقشون میشه، تو شرکت توزیع نیرو های رسمی یا قرارداد دائم هستند یا معین هیچ مشکلی هم ندارند ، مشکل ماییم که باید تبدیل و ضعیت بشیم ، خدا از کسایی که چوب لا چرخ میکنند نگذره، ( نیروی شرکتی با سابقه بیش از ۱۲ سال با پست کارشناسی شرکت توزیع )

  8. برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
    موضوع استفساریه:

    آیا دولت موظف است افراد مشمول ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاحات و الحاقات بعدی آن که در زمان حاکمیت قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۵/۱۰/۱۳۸۹ به صورتی غیر از استخدام رسمی به‌کارگیری شده‌اند را براساس شرایط مندرج در بند «و» ماده (۴۴) قانون مذکور (قانون برنامه پنجساله پنجم) و اصلاحات بعدی آن به صورت رسمی به استخدام درآورد؟

    پاسخ: بلی.

    محمدباقر قالیباف- رییس مجلس شورای اسلامی

  9. درود شرکتی که تحت نظارت وزاتخانه هست شرکت دولتی محسوب میشه؟؟
    و این قانون تبدیل وضعیت شامل این نیروهای شرکتی (دولتی)میشه یا نه؟

  10. سلام مگه شرکت دولتی هم داریم 🤔🤔
    اگه شرکت غیردولتیه چرا تو اسفساریه اعلام شده نیروهای شرکتی و ….
    اصلا چرا اسم شرکتی اورده شده پس ؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا