تا کنون حدود ۲۰ هزار نفر از مرکز امور مشاوران حقوقی پروانه دریافت کرده اند

رییس مرکز امور مشاوران حقوقی قوه قضاییه:

تا کنون حدود ۲۰ هزار نفر از مرکز امور مشاوران حقوقی پروانه دریافت کرده اند

رییس مرکز امور مشاوران حقوقی قوه قضاییه در رابطه با اعتراض کانون‌های وکلای دادگستری مبنی بر غیرقانونی بودن جذب وکیل توسط مرکز مشاوران گفت: پروانه‌ای که برای وکلا صادر می‌شود پروانه دائمی است و به خاطر انجام امور آنها این مرکز باید وجود داشته باشد. با توجه به اینکه ماده ۱۸۷ به تصویب رسید و هدف از آن استفاده از ظرفیت‌های موجود است و زمینه لازم برای پذیرش وکیل وجود داشته‌، این مجموعه از ظرفیت خود استفاده کرده و تا تعیین تکلیف نهایی که در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده وظایف خود را انجام داده که از جمله این وظایف برگزاری آزمون و پذیرش وکیل است.

رییس مرکز مشاوران حقوقی، وکلا‌ و کارشناسان قوه قضاییه درباره سرانجام لایحه جامع وکالت گفت: بعد از اینکه این امر در ماده ۲۱۲ قانون برنامه پنجم توسعه پیش بینی شد قوه قضاییه ظرف یک سال لایحه را تهیه و آن را به دولت ارائه کرد. در حالی که دولت قبلی موظف بود ظرف ۴ ماه لایحه به مجلس بفرستد آن را به کمیسیون لوایح دولت فرستاد و دو سال در آنجا ماند و کلا آن چیزی که پیشنهاد قوه قضاییه بود تغییر پیدا کرد.

وی ادامه داد: بعد از روی کارآمدن دولت جدید، قوه قضاییه اعلام کرد که این تغییرات مورد قبولش نیست و مجددا آن را از دولت مسترد کرد و در حال حاضر با جلسات متعددی که تشکیل شده،‌ با حضور ریاست محترم قوه قضاییه این طرح مجددا مورد بررسی قرار گرفته و مراحل نهایی تصویب را در قوه قضاییه می‌گذارند تا ان‌شاءالله به زودی به دولت ارائه شود و از این طریق به مجلس تقدیم شود.

مومنی با بیان اینکه در لایحه جدید سعی شده اختلافات تا حد ممکن تقلیل پیدا کند، گفت: البته صلاحدید مملکت و جامعه فقط به عهده وکلا نیست، بلکه مسئولان قوا باید در این مورد تصمیم بگیرند و مسلما پذیرش وکیل با وجود تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان حقوق و نیاز جامعه و دادگستری ها منطبق با مصلحت جامعه است و چیزی که کانونی‌ها ابراز می‌کنند تنها در جهت صلاح‌دید و منفعت خودشان است که هر چه وکیل کمتر باشد به نفعشان است.

مومنی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای برگزاری آزمون در سال آینده دارید یا خیر؟ گفت: فعلا نمی شود تصمیم گرفت. ما منتظریم ببنیم طرحی که ارائه می‌شود به تصویب می‌رسد یا خیر. اگر تصویب شود یک مجموعه جدید ایجاد می‌شود و امورات را به عهده می‌گیرند ولی اگر تصویب نشود احتمال اینکه آزمون دیگری هم برگزار شود وجود دارد.

وی درباره تعداد آزمون‌های برگزار شده توسط مرکز مشاوران قوه قضاییه گفت: آزمون سال ۹۲ شانزدهمین آزمونی است که توسط مرکز برگزار می ‌شود. در حال حاضر حدود ۲۰ هزار وکیل از این مرکز پروانه وکالت دریافت کرده‌اند و کانون‌های وکلای دادگستری نیز ۳۶ هزار نفر وکیل دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا