تاکید دوباره دستگاه قضایی بر اعمال آیین نامه مصوب ۱۴۰۰ بر کارآموزان قبولی آزمون وکالت ۱۳۹۹

پایگاه خبری اختبار- عضو هیأت مدیره کانون وکلای مرکز با اشاره ضرورت تعیین تکلیف مقررات حاکم بر کارآموزان گفت که دستگاه قضایی در نامه‌ای به کانون وکلا، بر لزوم اجرای آیین‌نامه لایحه استقلال مصوب سال ۱۴۰۰ نسبت به قبول‌شدگان آزمون وکالت ۱۳۹۹ تاکید کرده است.

به گزارش اختبار، بر اساس دستور جلسه اعلام شده از سوی کانون وکلای دادگستری مرکز، قرار بود هیات مدیره این کانون در جلسه روز سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ خود به «طرح موضوع و بررسی نامه سرپرست معاونت منابع انسانی دادگستری استان تهران در امور کارآموزان» بپردازد.

بااینحال ساعاتی پس از پایان جلسه و در گزارش کوتاهی که از سوی روابط‌عمومی کانون منتشر شد چنین آمد که «مصوب شد با توجه به ضرورت اتخاذ تصمیم واحد در این خصوص موضوع به اتحادیه ارجاع تا در اولین جلسه هیات عمومی کانون ها مطرح شود».

با پیگیری‌های به‌عمل آمده درباره محتوای این نامه، سعید باقری، عضو علی‌البدل هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز به خبرنگار اختبار گفت: دستور دوم جلسه اخیر هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز به اختلاف کانون وکلا با قوه قضاییه در مورد کارآموزان وکالت ورودی ٩٩ باز می‌گردد؛ با این توضیح که بنا به رویه معمول درخصوص طی دوره کارآموزی کارآموزان لازم است قوه قضاییه بستری را فراهم کند تا کارآموزان بتوانند دوره خود را بگذرانند.

مکاتبه با قوه قضاییه درباره وضعیت کارآموزان جدید

وی ادامه داد: قوه قضاییه معتقد است آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال مصوب ۱۴۰۰ در مورد کارآموزان باید به طور کامل اجرا شود ولی کانون وکلا آن را قابل اجرا نمی‌داند و بر اجرای آیین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلای مصوب ١٣٣٢ تاکید دارد.

باقری افزود: از یک سو کانون وکلا از موضع خود عدول نکرده است و از سوی دیگر دستگاه قضا بر اجرای آیین‌نامه سال ۱۴۰۰ تاکید دارد. به همین منظور کانون وکلا طی مکاتبه ای با دستگاه قضا خواستار تعیین تکلیف وضعیت کارآموزان شد.

موکول شدن تصمیم‌گیری درباره موضوع به جلسه مجمع عمومی اسکودا

این وکیل دادگستری گفت: مع الوصف قوه قضاییه در این مکاتبات نیز همچنان بر اجرای آیین‌نامه اخیر التصویب قوه تاکید کرده است. به همین دلیل باتوجه به اهمیت موضوع و ضرورت یکسان بودن رویه کانون‌ها برای جلوگیری از نقض مصوبه مجمع عمومی، قرار شد موضوع به زودی در جلسه مجمع عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) مطرح گردد.

وجود دو دیدگاه در کانون‌ها درباره موضوع

وی با اشاره به وجود دو دیدگاه در خصوص این مسئله گفت: برخی معتقدند تحت هیچ شرایطی نباید زیر بار اجرای این آیین نامه که بدون رعایت ماده ٢٢ لایحه استقلال کانون وکلا تنظیم شده است رفت و برخی دیگر معتقدند درخصوص بخشی از آیین نامه که کانون ها در تدوین آن نقش داشته اند و ناقض استقلال کانون وکلا نیست می توان قائل به اجرای آیین نامه مصوب ۱۴۰۰ بود.

بیشتر بخوانید:

مصوبه جدید کارگروه کمیسیون کارآموزی اسکودا درباره کارآموزان وکالت ۹۹
قوه قضاییه کارآموزی قبول‌شدگان آزمون وکالت ۹۹ را مطابق آیین‌نامه جدید لایحه استقلال می‌داند
آزمونی برای سنجش احترام به حقوق کارآموزان وکالت
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا