بررسی روند تصمیم گیری در مورد منبع درس آیین دادرسی کیفری در آزمون وکالت ۹۳

با توجه به بروز بحث و تردیدهای جدید

بررسی روند تصمیم گیری در مورد منبع درس آیین دادرسی کیفری در آزمون وکالت ۹۳

هزینه ی سنگین بی ثباتی در تصمیم گیری، به روح و جان داوطلبان آزمون وارد می شود

نویسنده: سیاوش هوشیار

اختبار- در حالی که بیش از سه ماه از تصویب قانون جدید آیین دادرسی کیفری می گذرد، هنوز هم بحث در مورد زمان لازم الاجرا شدن این قانون ادامه دارد و به تبع آن و با توجه به تقارن زمان لازم الاجرا شدن این قانون با برگزاری آزمون وکالت ۱۳۹۳ بحث و تردید در مورد این که منبع درس آیین دادرسی کیفری در این آزمون چه باشد نیز در جریان است.

در این زمینه هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در هشتمین جلسه خود در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ تصویب نمود که در همایش سراسری اسکودا در مشهد که روزهای ۳۱ اردیبهشت و اول خرداد برگزار می شد قانون آیین دادرسی کیفری فعلی (مصوب ۱۳۷۸) را به عنوان منبع درس آیین دادرسی کیفری در آزمون وکالت ۹۳ پیشنهاد کند.

دومین دستور کار همایش سراسری اسکودا در مشهد بررسی منبع درس آیین دادرسی کیفری در آزمون وکالت ۹۳ بود، نهایتا پس از بحث و بررسی این موضوع و عمدتا با تکیه بر این استدلال که در زمان برگزاری آزمون وکالت در پاییز ۱۳۹۳، قانون آیین دادرسی جدید (مصوب ۱۳۹۲) لازم الاجرا شده است و قانون فعلی (مصوب ۱۳۷۸) منسوخ می شود و طرح سوال و امتحان گرفتن از یک قانون منسوخ قبیح است، تصویب شد که منبع درس آیین دادرسی کیفری در آزمون وکالت ۹۳ قانون آیین دادرسی کیفری جدید (مصوب ۱۳۹۲) باشد.

با توجه به این که اسکودا به عنوان نماینده کانون های وکلای دادگستری ایران مجری و برگزار کننده آزمون وکالت است، این مصوبه موجب آرامش خاطر و اطمینان داوطلبان آزمون وکالت ۹۳ شد و به نوعی تصور بر این بود که بلاتکلیفی آنان پایان یافته است.

متاسفانه در حالی که داوطلبان آزمون وکالت با اطمینان مشغول مطالعۀ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و آماده سازی خود برای شرکت در آزمون بودند، روز یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ انتشار خبری درباره درخواست تمدید مهلت شش ماهه برای لازم الاجرا شدن قانون آیین دادرسی کیفری جدید از سوی رییس قوه قضاییه در دیدار با اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، باز هم موجب بروز بحث و تردید هایی در مورد منبع این درس در آزمون پیش رو شد.

در همین راستا بررسی مجدد این موضوع در دستور بیست و پنجمین جلسه هیات مدیره کانون وکلای مرکز قرار گرفت، در این جلسه که صبح روز دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ برگزار شد پس از بحث و بررسی این موضوع نهایتا تصمیم گرفته شد که این بررسی این دستور تا اوایل شهریور ماه به تعویق بیفتد.

نکته ی نگران کننده ای که در این جلسه مطرح شد، اشاره به بروز برخی تردید ها در مدیران اسکودا است، آقای دکتر نجفی توانا با اشاره به تردید های اسکودا در این زمینه به مذاکره خود با آقای دکتر کشاورز ریاست اسکودا اشاره کرده اند که ایشان معتقد به تصمیم گیری در مورد منبع درس آیین دادرسی کیفری در زمان انتشار آگهی آزمون وکالت ۹۳ می باشند، همان طور که آقای دکتر نجفی توانا هم در این جلسه اشاره کردند تصمیم گیری در آن زمان بسیار دیر خواهد بود. آگهی آزمون وکالت معمولا در شهریور ماه هر سال منتشر می شود و عملا فرصتی برای مطالعه برای داوطلبان باقی نخواهد ماند.

در جلسه اخیر هیات مدیره کانون وکلای مرکز با وجود تاکید برخی از اعضا بر ضرورت باقی ماندن بر مصوبه همایش مشهد باز هم برخی نظرات در مورد این که در صورت تغییر زمان اجرایی شدن قانون، منبع آزمون وکالت ۹۳ هم به همان قانون فعلی برگردد ابراز شد و نهایتا با توجه به عدم امکان تصمیم گیری، به پیشنهاد رییس جلسه تصمیم گیری در مورد این دستور به اوایل شهریور ماه موکول شد.

البته باید توجه داشت که عملا کانون وکلای مرکز امکان اقدام مستقل در زمینه تعیین منبع درس آیین دادرسی کیفری در آزمون پیش رو را نخواهد داشت و با توجه به برگزاری هماهنگ و سراسری آزمون وکالت توسط اسکودا، این اسکودا خواهد بود که می تواند با عدول از مصوبات قبلی خود تصمیمات جدید را اجرایی کند.

خوب است مدیران اسکودا و هیات مدیره های کانون های وکلای دادگستری فارغ از بحث های نظری و علمی در مورد قانون لاحق و سابق و ناسخ و منسوخ، توجه جدی به شرایط روحی و روانی هزاران داوطلب آزمون وکالت ۹۳ داشته باشند، زیرا این نوع بی ثباتی موجب بروز استرس و هیجانات شدیدی به داوطلبان آزمون وکالت می شود که هزینه و خسارت آن بسیار بزرگ تر از نقص ناشی از پس و پیش شدن اجرای چند ماهه ی قانون خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا