بررسی بازتاب تحولات سهمیه ایثارگران در نتایج آزمون وکالت ۹۶

بررسی بازتاب تحولات سهمیه ایثارگران در نتایج آزمون وکالت ۹۶

پیش بینی می شود داوطلبان سهمیه ایثارگران در همه کانون ها بتوانند کل ۳۰ درصد ظرفیت را تکمیل کنند

پایگاه خبری اختبار- تغییر مبنای قانونی سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت، موجب آثار عمده ای از نتایج آزمون وکالت ۹۶ شد که در این مطلب به بررسی آن پرداخته ایم.

بررسی بازتاب تحولات سهمیه ایثارگران در نتایج آزمون وکالت 96

مبنای سهمیه ایثارگران پیش از تصویب قانون جامع خدمات رسانی

تا آزمون وکالت ۱۳۹۱ اعمال سهمیه ایثارگران به استناد مادۀ ۳ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب ۱۳۷۶انجام می شد، بر اساس این قانون ۳۰ درصد ظرفیت هر کانون به سه گروه تعلق می گرفت:

الف- کسانی که شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه داشته یا در اسارت دشمن بوده اند

ب- جانبازان ۲۵ درصد به بالا

ج- پدر، مادر یا فرزندان شهدا و جانبازان ۵۰ درصد به بالا

وضعیت سهمیه ایثارگران پس از تصویب قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران

با این حال از آزمون وکالت ۹۲ و با تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مبنای اعمال سهمیه ایثارگران تغییر کرد و ۲۵ درصد ظرفیت هر کانون به گروه های زیر تعلق گرفت:

الف- خانواده شاهد یعنی خانواده های معظمی که در راه اعتلای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب یکی ازاعضای خانواده شان ( پدر ، مادر، همسر، فرزند) شهید یا مفقود الاثر یا اسیر شده باشد.

ب- جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر

پ – آزادگان با شش ماه سابقه اسارت

ت- رزمندگان با شش ماه سابقه حضور در جبهه

با این تغییر، علاوه بر اینکه هم میزان سهمیه از ۳۰ به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد، پدر، مادر و فرزندان جانبازان نیز از شمول سهمیه ایثارگران خارج شدند، این تغییرات به علاوۀ اینکه کانون های وکلا با استفاده از ملاک مادۀ … قانون جامع خدمات رسانی کسب حدنصاب ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده در سهمیه آزاد را نیز شرط پذیرش داوطلبان سهمیه ایثارگران قرار دادند، موجب شد پذیرش داوطلبان سهمیه ایثارگران به نحو چشم گیری کاهش پیدا کند به نحوی که در برخی از کانون ها تنها یک یا چند نفر پذیرفته می شدند.

علت خالی ماندن ظرفیت سهمیه ایثارگران این بود که داوطلبان سهمیه ایثارگران نمی توانستند حدنصاب ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده در سهمیه آزاد را کسب کنند و کانون های وکلا هم این ظرفیت باقیمانده را از داوطلبان سهمیه آزاد پذیرش می کردند.

وضعیت سهمیه ایثارگران پس از الحاق مادۀ ۵۹ مکرر مصوب ۱۳۹۵ به قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران

این شرایط در دوره های آزمون وکالت ۹۲ تا ۹۵ ادامه داشت، مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۵ طی بند (چ) ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه… یک ماده با شماره ۵۹ مکرر به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران الحاق کرد، طبق این ماده دو اتفاق مهم افتاد:

اول- سهمیه ایثارگران از ۲۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش یافت

دوم- دامنه شمول افراد برای استفاده از سهمیه ایثارگران توسعه پیدا کرد

بر اساس این ماده گروه های زیر مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران شناخته شدند:

الف- فرزندان و همسران شهدا

ب- جانبازان با حداقل ۱۰% جانبازی

پ- آزادگان با داشتن حداقل سه ماه سابقه اسارت

ت- رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه

ث- همسر و فرزندان جانبازان ۲۵% و بالاتر

ج- فرزندان و همسران آزادگان

چ- فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه

طبق حکم جدید قانون چه کسانی به دارندگان سهمیه ایثارگران افزوده شدند؟

بر اساس این حکم جدید این افراد که قبلا و در زمان حکومت مادۀ ۵۹ مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران نبودند، مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران شدند و به افراد دارای سهمیه افزوده شدند:

۱- جانبازان با درصد جانبازی ۱۰ تا ۲۵ درصد

۲- آزادگان با سه تا شش ماه سابقه اسارت

۳- همسر و فرزندان جانبازان ۲۵% و بالاتر

۴- فرزندان و همسران آزادگان

۵- فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه

افزوده شدن افرادی که تا کنون مشمول سهمیه ایثارگران نبودند

در میان این افراد، دسته اول و دوم و همسر و فرزندان جانبازان ۲۵ تا ۵۰%  و افراد دسته چهارم و پنجم، حتی در زمان حکومت مادۀ ۳ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت هم از سهمیه ایثارگران برخوردار نبودند و از این حیث پتانسیل بالایی در میان این افراد برای استفاده از سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶ که نخستین فرصت برای استفاده از سهمیه شان بود وجود داشته است.

تغییرات کمی و کیفی افراد مشمول سهمیه ایثارگران

علاوه بر این از لحاظ کیفی هم افرادی که مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶ شدند از سطح بالاتری برخودار هستند، فرزندان جانبازان و آزادگان و رزمندگان در سنین جوانی هستند و به تازگی فارغ التحصیل شده اند و فرصت و فراغت بیشتری برای مطالعه داشته اند و از آمادگی علمی بالاتری نسبت به خود جانبازان و آزادگان و رزمندگان که با توجه به گذشت حدود سه دهه از پایان جنگ تحمیلی عموما در دهه ششم عمر خود هستند، برخوردارند، ضمن اینکه این عزیزان قطعا در این محدوده سنی مسوولیت های خانوادگی و شغلی بر عهده دارند که مانع از کسب آمادگی و مطالعه کافی ایشان می شود.

در یک جمع بندی کلی می توانیم بگوییم که در آزمون وکالت ۹۶ تغییر مقررات موجب دو تغییر در مورد سهمیه ایثارگران شده است:

اول- تغییر کمی: یعنی افزایش عده افراد مشمول استفاده از سهمیه

دوم- تغییر کیفی: یعنی ۱- افزوده شدن افرادی که هم دارای اشتیاق و انگیزه برای استفاده از سهمیه ای که برای اولین بار به آنان اختصاص داده شده است بودند و ۲- افراد افزوده شده دارای سطح علمی و آمادگی بالاتری نسبت به افراد سابق بودند

مشکل اصلی داوطلبان سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶ چه خواهد بود ؟

مجموع این تغییرات موجب شده است که ترکیب پذیرش داوطلبان سهمیه های آزاد و ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶ به طور کلی متحول شود، برخلاف دوره های اخیر که داوطلبان سهمیه ایثارگران برای کسب حد نصاب نمره پذیرش در آزمون و استفاده از سهیمه مشکل داشتند، در این دوره از آزمون به نظر می رسد که مشکل داوطلبان سهمیه ایثارگران پذیرفته نشدن در آزمون حتی با وجود کسب حد نصاب نمره باشد.

داوطلبان سهمیه آزاد امیدی به استفاده از باقیمانده ظرفیت سهمیه ایثارگران نداشته باشند

پیش بینی می شود که داوطلبان سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶ بتوانند همه ۳۰ درصد ظرفیت اختصاص یافته به خود را در همه کانون ها پر کنند و مشابه دوره های اخیر داوطلبان سهمیه آزاد نباید هیچ امید و نگاهی به باقیمانده ظرفیت ایثارگران داشته باشند.

بر اساس اطلاعات اولیه به دست آمده از نتایج آزمون وکالت ۹۶ که از سوی داوطلبان برای پایگاه خبری اختبار ارسال شده است، نمره تراز رتبه ۷۷۰ کانون وکلای دادگستری مرکز حدود ۸۵۰۰ خواهد بود، یعنی هر یک از داوطلبان سهمیه ایثارگران که نمره تراز بالاتر از ۶۰۰۰ کسب کرده باشد حدنصاب نمره را کسب کرده و تا سقف ۳۰ درصد کل ظرفیت پذیرفته خواهد شد، این در حالی است بر اساس همین بر آوردها نمره تراز رتبه ۳۳۰ سهمیه ایثارگران در کانون وکلای مرکز حدود ۷۰۰۰ است، و اختلاف ۱۰۰۰ نمره تراز خود نشان دهنده از سطح بالای نمرات داوطلبان سهمیه ایثارگران و رقابت سخت آنان بر سر سهمیه اختصاص یافته است.

زیان دیده شرایط فعلی چه کسانی هستند ؟

در شرایط فعلی زیان دیده اصلی بر خلاف تصور اولیه داوطلبان سهمیه آزاد نیستند، چون شرایط جدید موجب خارج شدن بخشی از داوطلبان قوی از رقابت با آنان شده است، نمرات داوطلبان سهمیه ایثارگران در خیلی موارد از رتبه های برتر سهمیه آزاد هم بیشتر است!

باید گفت در این میان زیاندیده اصلی خود داوطلبان سهمیه ایثارگران هستند، مخصوصا جانبازان و آزادگان و رزمندگان که در دوره های اخیر در میدان خالی از فرزندانشان به رقابت می پرداختند و امروز در برابر آمادگی علمی فرزندان خودشان بازنده شدند.

نویسنده سیاوش هوشیار

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۹۶ دیدگاه ها

  1. آقای هوشیار،لطفا جواب بدید.وقتی کانون مرکز سال پیش علاوه بر سهمیه اعلام شده از ایثارگران پذیرفت پس معنیش این میشه که اگه بقیه کانونها هم اگر بخان میتونن این کارو بکنن درسته؟

    1. سلام

      اصولا بین کانون مرکز و سایر کانون ها در سال های اخیر تفاوت عمده ای در نگرش نسبت به پذیرش کارآموز مشهود بوده است

      در دوره های اخیر کانون های دیگر بعضا حتی برای پذیرش همان تعداد ظرفیت اعلام شده در آگهی آزمون هم مقاومت می کرده اند بنا بر این به نظر من هیچ انتظاری برای ارفاق در این زمینه نباید داشت

  2. سلام استاد ,۲تا سوال داشتم اول اینکه از ظرفیت ۵۰نفری بنده با تراز۶۰۱۱سهمیه ایثارگری, توانستم۷۰درصد نمره اخرین فرد قبول شده یعنی تراز۸۴۰۳رتبه۳۵ سهمیه ازاد را کسب کنم یا نه؟؟
    سوال دوم اینکه تعیین ۷۰درصد باید با تراز همون نفر۳۵سهمیه ازاد محاسبه بشه یا نفر۵۰؟؟
    ممنون میشم جوابمو بدید

    1. سلام

      شما قطعا ۷۰ درصد نمره تراز نفر آخر سهمیه آزاد که رتبه ۳۵ است را کسب می کنید، ولی باید به این نکته هم توجه داشته باشید که کل ظرفیت یهمیه ایثارگران در این کانون ۱۵ نفر است و شما باید رتبه کمتر از ۱۵ را کسب کرده باشید

      1. آیا بنظر شما امکانشم هست که هیات مدیره کانون به حدنصاب۷۰درصدی که من بدست اوردم توجهی نکنه و پذیرفته نشم؟

      2. جناب هوشیار رتبه هایی که امسال اعلام شد، رتبه هر داوطلب در کانون است و البته سهمیه نیز در آن لحاظ شده، پاسخهای جنابعالی بر این اساس مفروض است که امسال هم مانند سالهای گذشته، رتبه ها در دو لیست آزاد و سهمیه ایثارگران اعلام شده و این فرض جنابعالی اشتباه است. رتبه ها در کل اعلام شده و آنهایی که سهمیه ایثارگران داشته اند هم این سهمیه لحاظ شده است. همانطور که در کارنامه ها مشهود است، ما دو لیست با دو سهمیه آزاد و ایثارگران نمی بینیم بلکه یک رتبه اعلام شده است که رتبه نهایی داوطلبان است، خواه کسانی که سهمیه آزاد بودندو خواه کسانی که سهمیه ایثارگران داشتند. به عبارت دیگر، تمام کسانی که رتبه شان در کانون مرکز بالای ۱۱۰۰ است، قبول می شوند، با احترام

        1. حالا اگر کسی تمایل داشت حرف دروغ من را قبول کند

          این موضوع مربوط به امسال نیست، ما دست کم در این چندسال اخیر به دقت آزمون را رصد می کنیم

          همیشه رتبه ها به همین نحو اعلام میشده است و در کارنامه درج می شده

          مفهوم رتبه در کانون و سهمیه را بارها توضیح داده ایم

           

  3. سلام من وتبه ام ٧٨٧ مرکز است ( آزاد) آیا امکان قبولی من هست؟ خواهش می کنم جواب بدین خیلی استرس دارم

  4. دوستان در مورد سه چهارم خدمت وظیفه سربازان دوره جنگ تحمیلی که به صورت داوطلبانه حساب میشه.توضیح میدید
    من یک چیزایی شنیدم اما اطلاعاتم کامل نیست.؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام

      من جستجو کردم ظاهرا طبق دستور فرماندهی کل قوا دستورالعملی در این زمینه تنظیم و ابلاغ شده است

      دوستان نهایتا توجه داشته باشند که برای بهره مندی از مزایای ایثارگری افراد باید به مراجع ذیربط مراجعه و سوابقشان را مسجل کنند

  5. سلام دکتر هوشیار لطفا جواب منم بدین ممنون میشم کانون من ۳۰ظرفیت داره من دقیقا نفر ۲۰ام هیچ سهمیه ایهم ندارم ۳۰درصدش میشه ۹نفر حالا اگر تو شرایط بد ۱۰نفر هم سهمیه بگیره باز من قبول میشم درسته؟

    1. شما حتماً قبول میشید چون در هر فرضی اگه ۱۰ نفر بگیرن نفر ۲۱ تا ۳۰ میشه ۱۰ نفر و به شما برخورد نمیکنه

  6. سلام
    رقابت جدید بین ایثارگران بسیار مفید هتستش چون افرادی که می خواهند پروانه بگیرند به دلیل بالا بودن علم حقوق هم وکیل خوبی میشن و هم از حقوق موکل به خوبی دفاع می کنند و هم ابروی وکالت را حفظ می کنند

  7. باسلام
    آیا این سهمیه ها فقط مختص امسال بود؟یا در سال های آینده هم قابلیت اجرایی داره؟

  8. خواهش می کنم از سایت اختبار که به اسکودا این مطلب رو انتقال بده که از طرق قانونی سهمیه ی ایثارگران رو کلن جدا کنن از سهمیه آزاد . سالی ۵۰ نفر ۱۰۰ نفر ایثارگر بگیرن و جدا باشه سهمیه شون از آزاد که اینقدر استرس ایجاد نکنه . ما هم آدمیم آخه !!! میگن ۱۰۵ نفر بعد میبینی ۷۰ نفر بیشتر نیست !!! اینطوری برای سال بعد با هزار آزردگی خاطر باید بخونیم که آیا بشه ایا نشه ! کبن سهمیه رو جدا کنن یگن مثلن ۱۰۰ نفر آزاد ۴۰ نفر هم سهمیه اینجوری اختلاف و دل آزردگی هم پیش نمیاد . بخدا خیلی فشار روحی و جسمی روی داوطلبین آزمون وکالت هست مخصوصن برای کسانی که سنشون داره هی میره بالاتر و هر سال هم قبول نمی شن و باید هی بخونن برای سال بعد . این مطلب رو در اوج استیصال و افسردگی می نویسم . جناب آقای رییس جدید اسکودا خواهشن پدرانه اقدام کنید خواهش می کنم ازتون

      1. جناب هوشیار خواهش می کنم این مطلب رو شما انتقال بدین . من بیان نکردم که سهمیه نبوده و نباید باشد . من عرض کردم سهمیه ایثار گران رو منفک کنن از سهمیه آزاد که از دل بچه های آزاد برداشته نشه ! به هر حال سایت شما از حیث اطلاع رسانی و انتقال مطالب به مسولین از جایگاه ویژه ای برخورداره . از همین جا اگه شروع کنیم ذره ذره و پله پله عملی خواهد شد . دوستان دیگری هم که برای سال یعد قراره بخونن حمایت و پیگیری کنن تا سال بعد کسی که از ۱۰۵ تا ۷۰ به بالا میشه از شدت اضطراب و استرس به مشکل برنخوره . با احترام

  9. سلام آقای هوشیار چند بار سوالی پرسیدم جواب ندادین،منتظرم لطفا جواب بدید ،من ۸۰ خراسان شدم که ظرفیت کل ۱۰۵ نفر است ، شما در سایتتون نوشتین تا ۷۳ یا ۷۴ در خراسان آزاد قبول می شن ،بقیه برای سهمیه است که همه پر می شه ، موسسات به ما می گن خیلی کشیده بشه تا۹۰ خراسان هست ،ولی من معدل ۴ ایثارگران و توی سایتتون گذاشتین حساب کردم شد ،۱۲:۵۳ وقتی معدل ۴ شده ۱۲:۵۳ پس بقیه هم امکان داره ۳۲ نفر ظرفیت خراسان را پر کنن ،آیا امکانش هست اضافه بر ظرفیت خراسان گرفته بشه یعنی ۱۱۰ نفر آزاد بقیه سهمیه یا نه؟مرکز این اتفاق پارسال افتاد ، تا حالا در خراسان این اتفاق افتاده ؟ می شه اعتراض کنیم برای این کار که کسانی با تراز بالای ۸۰۰۰ هزار از قبولی نمونن به خاطر کسی از ایثار گران با تراز۶۰۰۰ (حتما جواب بدید منتظرم ) ،چقدر در خراسان به قبولی ما امیدی هست ؟بچه های ایثارگران مثل مرکز به نظر شما خراسان همه رو پر می کنن ؟

    1. سلام

      من همان روز اول پیش بینی کردم که در همه کانون ها سهمیه ایثارگران به طور کامل پر خواهد شد

      چند نفر دیگر هم به من گفته اند که موسسات چنین مطالبی گفته اند و امید می دهند، من نمی دانم موسسه با چه انگیزه ای این کار را می کند یا بر چه اساس نظر می دهند ولی این یک واقعیت است که موسسات همیشه اهداف تجاری خاص خودشان را دارند

      در مورد کانون هایی غیر از کانون مرکز متاسفانه واقعیت این است که همین تعداد ظرفیت تعیین شده هم گاهی به زور پذیرش می شوند و به جز کانون مرکز من تا به حال ندیده ام که کانون دیگری گشایشی برای پذیرش مازاد بر ظرفیت داشته باشد

      البته مواردی در دوره های قبل داشته ایم که کانون ها زیر بار پذیرش همان تعداد ظرفیت اعلام شده در آگهی هم نمی رفتند

  10. سلآم استآد هوشیآر..میگن کآنون زیر بآره ۳۰ درصد سهمیه نمیره و کآمل اعمآل نمیکنه..!این درسته..؟!

  11. سلام استاد من رتبه ۱۴ سهمیه همدان رو آوردم تراز ۶۴۶۵ همدان یعنی ۷۰ درصد امتیاز رو هم کسب کردم آیا جز ۱۵ نفر سهمیه همدان هستم و قبول میشم ممنون میشم اگر جواب بدین

        1. سلام

          این رتبه را در چه سهمیه ای به دست آورده اید

          به نظر می رسد در سهمیه ایثارگران باشید

          با این رتبه در سهمیه ایثارگران به نظر نمی رسد که قبول بشوید

  12. جناب دکتر هوشیار و دوستان
    سه چهارم خدمت سربازی افرادی که تو منطقه بوده داوطلبانه حساب میشه؟؟؟
    خوب فرضا کسی که پدرش ۱۶ ماه سربازیشون تو منطقه عملیاتی بوده خوب ۱۲ ماهش داوطلبانه حساب میشه دیگه .
    لطفا راهنمایی بفرمایید.
    قبلا از بذل عنایت جنابعالی تشکر میکنم .

  13. سلام جناب استاد.در کانون اصفهان که ظرفیت کل ۱۱۰ نفر و ۷۷ نفر ظرفیت آزاد و ۳۳ نفر ظرفیت سهمیه بود رتبه ۲۷ در سهمیه رو آوردم.آیا امیدی به قبولی هست؟

    1. سلام
      براتون ارزوی موفقیت میکنم وان شا الله که جزو لیست قبولی ها باشید
      اگر اشکالی نداره میتونم ترازتون رو بپرسم ..ممنون میشم که اگر مایلید جواب بدید

  14. عرض ادب و خدا قوت خدمت عزیزان در سایت اختبار
    خدمت مخاطبین محترم عارضم که با تصویب قانون جدید هرکس که تنها یکسال هم جبهه داشته حالا سرباز بوده یا هرچی فرقی نداره و فرزندشم سهمیه داره!! اضافه کردن این جمعیت گسترده به سایر ایثارگران مانند جانبازان، آزادگان و فرزندان شهدا حتی باعث تضییع شدن حق افرادی مانند فرزندان شهدا شده و به راحتی می توان گفت ۹۰% کسانی ک با سهمیه امسال قبول میشن فرزند رزمنده هستن نه سایر ایثارگران، چرا که جمعیت رزمندگان و فرزندانشان حداقل دو برابر سایر ایثارگرانی همچون فرزند شهید یا خود جانبازان و آزادگان هست، درواقع با تصویب قانون جدید نه تنها بیش از پیش به ضرر داوطلبین آزاد شد بلکه باعث تضییع حق ایثارگران واقعی مانند آزادگان ، جانبازان و فرزندان شهدا گردید!!
    بنده تعجب میکنم چرا سایر ایثارگران نسبت به چنین موضوعی اعتراضی نکرده اند!!
    تصویب قانون ششم توسعه عملا از فرزندان رزمنده حمایت کرد و به نفع این جمعیت گسترده شده!!
    این موضوع رو حتی می توان از تعداد بالای پیامهایشان دریافت که چند برابر ایثارگران حقیقی می باشند!!

    1. سلام البته توجه داشته باشید که صرفا فرزندان اشخاصی که ۱۲ ماه حضور داوطلبانه در جبهه داشته اند مشمول استفاده از سهمیه هستند و این شامل فرزندان افرادی که فرضا خدمت سربازی را در جبهه ها گذرانده اند نیست

    2. بچرااین مطلبو میگید که فرزندان رزمندگان جز سهمیه تیثارگران نمی باشن باید چقدر ظلم در حق رزمنده ها بشه پدر من بیش از هفتادماه جبهه داره کل جوانیش تو جبهه گذرونده اونم کاملا داوطلبانه و چرا باید اجرش از کسی که چند ماه جبهه بیشتر نداره وجانباز شده کمتر باشه حتما باید تیر میحورد یا شهید میشد تا ایثارگر حساب میشد

  15. سلام استاد عزیز
    درکانون اصفهان که ظرفیت ۱۱۰ نفر بود رتبه ۹۵ کسب کردم سهمیه آزاد تراز ۸۵۰۰

    آیا قبول میشوم؟
    مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا