بخشنامه مهم ستاد نیروهای مسلح درباره سهمیه ایثارگران

ارائه گواهی داوطلبی به ازای سه‌چهارم خدمت وظیفه ادامه می‌یابد

پایگاه خبری اختبار- معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با توجه به رأی اخیر هیأت‌عمومی دیوان عدالت اداری، بخشنامه جدیدی صادر کرد.

به گزارش اختبار، در آبان‌ماه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اعلام کرد که بند ۳ مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح موضوع: «احتساب سه چهارم مدت خدمت وظیفه به عنوان خدمت داوطلبانه» صرفاً در سطح نیروهای مسلح قابلیت اجرا دارد و قابل تسری به سایر دستگاه‌های اجرایی نیست.

اهمیت این رأی در آن بود که از سال ۱۳۹۶ و با تغییر برخی قوانین مربوط به مصادیق سهمیه ایثارگران، داوطلبان بسیاری در آزمون‌های مختلف (از جمله وکالت و آزمون‌های ورودی دانشگاه) با دریافت گواهی خدمت داوطلبانه بر مبنای سه‌چهارم خدمت وظیفه پدران خود، از سهمیه آزمون استفاده کرده بودند.

متن کامل دادنامه شماره ۲۳۹۷ مورخ ۱۳۹۸/۸/۱۴ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری را اینجا بخوانید

در پی صدور این رأی برخی مقامات نیروهای مسلح و نمایندگان مجلس نسبت به آن اعلام اعتراض و نارضایتی کردند و چند روز پیش حسن نوروزی (رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس) در مصاحبه‌ای چنین گفت: «در خصوص حکمی که دیوان عدالت اداری در رابطه با لغو احتساب مدت سه چهارم از خدمت سربازان و موظفین در مناطق جنگی صادر کرده بود، نشستی با مسئولان دیوان برگزار شد. در این نشست که رییس فراکسیون ایثارگران، معاون حقوقی بنیاد شهید و نماینده ستاد کل نیروهای مسلح حضور داشتند، بحث های سازنده ای انجام و مقرر شد اجحافی که به رزمندگان با لغو این مصوبه شده بود، با یک هماهنگی بین دیوان عدالت اداری و فراکسیون ایثارگران ستاد کل و بنیاد شهید، این مصوبه به حالت اول خود برگردد. من فکر می کنم تا چند روز آینده دیوان عدالت اداری با لغو حکم صادره قبلی خود، اجرای مصوبه را به حالت اول بازگرداند.»

نهایتاً امروز معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح بخشنامه جدیدی به‌عنوان «رفع ابهام» از بخشنامه پیشین صادر کرد که به‌نوعی تأیید رویه سابق ارائه گواهی داوطلبی در ازای ۳‌چهارم خدمت وظیفه است.

گفتنی‌ست رضا فضل زرندی (رئیس هیأت تخصصی امور داری و استخدامی دیوان عدالت اداری)، ناخدا یکم غلامرضا رحیمی‌پور (مدیر سیاست گذاری و توسعه مشمولین وظیفه معاونت نیروی انسانی ستادکل نیروهای مسلح) و حسن نوروزی از کسانی بوده‌اند که در جلسات منتهی به صدور این بخشنامه حضور و نقش داشته‌اند.

متن کامل بخشنامه شماره ۲۲۱۳/۱/۱۲/۹۸۱۱۸۴ مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۸ معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح به شرح زیر است:

با توجه به رأی دیوان عمومی [هیأت عمومی دیوان عدالت اداری] درخصوص چگونگی محاسبه سه‌چهارم خدمت کارکنان وظیفه و پایور جبهه به عنوان داوطلبانه، مراتب به شرح زیر اعلام می‌گردد. خواهشمند است دستور فرمایید جهت حسن اجرای مقررات مراتب مد نظر قرار گیرد:

با توجه به اینکه مطابق سند راهبردی خدمات‌رسانی به رزمندگان، خدمت سربازی موظفی بوده و مطابق تبصره ۲ همین بند حضور کارکنان وظیفه و پایور که با اختیار خود به جبهه اعزام شده‌اند داوطلبانه می‌باشد لذا به‌منظور تفکیک خدمت موظفی و داوطلبانه خدمت در جبهه کارکنان فوق، یک‌چهارم کل مدت جبهه کارکنان مذکور به عنوان موظفی و سه‌چهارم آن به عنوان داوطلبانه منظور گردیده است.

مطابق ضوابط تعیین تکلیف جبهه کارکنان دولت ابلاغی از سوی ستاد کل، مرجع صدور گواهی جبهه کارکنان وظیفه و پایور، نیروی به‌کارگیرنده آنان، کارکنان دولت با سازمان بسیج مستضعفین و کارکنان وزارت جهاد کشاورزی، همان وزارتخانه می‌باشد که دستگاه‌های دولتی پس از اخذ گواهی جبهه امتیازات قانونی آنان را واگذار خواهند نمود.

معاون نیروی اسنانی ستاد کل نیروهای مسلح

سرتیپ پاسدار محمدجواد زاده کمند

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۷۸ دیدگاه ها

  1. سلام بنده نیروی شرکتی دانشگاه علوم پزشکی هستم که قرار شده طبق طرح استفساریه تبصره ۱ بند ذ ماده ۸۷ فرزندان خانواده معزز شهدا و ایثارگران به کادر پیمانی تبدیل وضعیت شوند.یکی از شرایط تبدیل وضعیت ،حضور داوطلبانه حداقل ۶ ماه پدر در جبهه میباشد.با توجه به حضور ۲۴ ماهه پدر بنده به صورت سربازی در جبهه ،آیا طبق این بخشنامه جدید ،تیبدل وضعیت شامل من هم میشود یا نه؟ممنون میشم که پاسخ بدید.با تشکر.

  2. سلام خانم زنده دل…پدر من ۶ ماه جبهه داوطلبانه دارد و ۱۹ ماه خدمت سربازی در جبهه..آیا در آزمون وکالت من شامل سهمیه میشم یا نه؟

  3. تنها نهادی که از اجرای رای ٢٣٩٧ هیأت عمومی دیوان عدالت استکاف نموده اسکودا است👇👇

    اطلاعیه سازمان آموزش و پرورش مورخ ٩٨/١٠/٢٢

    با موضوع عدم احتساب سه چهارم مدت خدمت وظیفه به عنوان خدمت داوطلبانه
    با عنایت به دادنامه شماره ۲۳۹۷ مورخ ۱۳۹۸/۰۸/۱۴ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال نامه شماره ۳۷۷۵۹۸ مورخ ۱۳۹۷/۰۷/۲۰ رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام های پرداخت سازمان اداری و استخدامی کشور موضوع ” احتساب سه چهارم مدت خدمت وظیفه به عنوان خدمت داوطلبانه صرفاً در سطح نیروهای مسلح قابلیت اجرا دارد و قابل تسری به سایر دستگاه های اجرایی نیست” و با عنایت به پاسخ استعلامات صورت گرفته از دفترحقوقی، املاک و حمایت قضایی و سازمان اداری و استخدامی کشور؛ خواهشمند است دستور فرمایند در فرآیند مصاحبه استخدامی قبول شدگان چند برابر ظرفیت آزمون استخدام پیمانی سال جاری، از پذیرش و اعمال امتیاز مدارک و مستندات مربوطه خودداری فرمایند

    https://telegram.me/joinchat/AAAAAEQK3jDpObidLkR9uQ

    1. چند روز پیش امورحقوقی سازمان امور استخدامی احتساب سه چهارم خدمت جبهه نیروهای مسلح پایور و وظیفه را بعنوان داوطلبانه تایید وقانونی و لازم الاجرا دانست و این خبر را فاش نیوز هم در سایت خود وهم در صفحه اینستاگران خود زده است. آیا با این وجود مشکل حل شده یا خیر ؟

  4. سلام من در ازمون استخدامی دستگاههای اجرایی دولت شرکت کردم پدرم سرباز ارتش بوده زمان جنگ و کارت ایثار به مدت ۶ ماه داره منتو ازمون قبول شدم و الان میگن تو نمیتونی چون حضور داوطلبانه نبوده در صورتی که تو دفترچه هم توضیح و یا تبصره ایی در این خصوص نزده الان من باید چیکار کنم این همه زحمت کشیدم و ازمون قبول شدم

    1. بنده هم همین شرایط را دارم و کاملا سردر گم مانده ام صدور این رای کاش شامل ازمون های بعد از صدور بشود اگر راه حلی پیدا کردید لطفا انتشار دهید

  5. خانم زنده سلام..لطفا اگر میشه جواب منو بدید..بنده داوطلب سال ۹۹ آزمون وکالتم…آیا با این بخشنامه صادرشده من میتونم از سهمیه سه چهارم خدمت پدرم استفاده کنم یا نه؟ممنون میشم شما شفاف بگید تکلیفم مشخص شه

  6. چرا بین ایثارگران تفاوت قائل میشوند . مگر ایثارگران نیروهای مسلح جانفشانی نکردند . مگر از وطن اسلامی خود دفاع نکردند؟ مگر تا آخرین لحظه نجنگیدند و جان خود را فدای خاک میهن نکردند ؟ حالا به جای تقدیر و دست مریزاد گفتن یخدا قسم روا نیست این اجحاف و تبعیض را در حق آنها بکارببرید و آنها را مرزبندی کنید . از ریاست محترم قوه قضائیه و رئیس محترم دیوان عدالت خواهان رسیدگی و متوقف ساختن دادنامه اخیر هستیم تا ایثارگران نیروهای مسلح اعم از پایور و وظیفه به حقشان برسند .

  7. سلام…..خانم زنده دل لطفا بفرمایید که ممکنه برای ما که ازمون وکالت ۹۸ شرکت کردیم و قبول شدیم سهمیه ۳/۴ رو اعمال نکند..من زنگ میزنم کانون ها میگن هنوز چیزی مشخص نیست…اخه برای ازمون ارشد هم دوباره با همین شرایط کد ۱۲ رقمی دادن و ثبت نام کردیم چطور کانون هنوزمشخص نیست؟

    1. سلام
      همین بخشنامه برای حل این موضوع صادر شده. با توجه به اینکه کانونها مجدد از نیروهای مسلح استعلام می‌گیرند و نیروهای مسلح هم طبق این بخشنامه گواهی صادر می‌کنند قاعدتا مشکلی نیست.

  8. با سلام و احترام
    من متوجه نشدم .. قابل تسری به سایر دستگاه ها نیست یعنی چی…مثلا اگر کسی سرباز ارتش بوده و الان کارمند آموزش و پرورش باشه یا سایر دستگاه های غیر نظامی باشه شامل این بخشنامه نمیشه… لطفا پاسخ این سوال رو بفرمائید.

  9. عزیزان
    متن نامه را خواندم نظرات دوستان را هم خواندم
    بسیار متاسفم ازاینکه افرادی می خواهند وکیل شوند ولی قدرت تجزیه تحلیل مسائل را ندارند
    در بخشنامه پیشین کل سربازی به عنوان اجباری محسوب می شد و سه چهارم آن را به عنوان داوطلبانه می پذیرفتند یعنی اصل بر اجباری بودن کل دوره بود مثلا اگر کسی ۲۰ ماه در جبهه بود کل ۲۰ ماه به عنوان اجباری محسوب می شده اما جهت استفاده از سهمیه سه چهارم آن یعنی ۱۵ ماه را معادل داوطلبانه می پذیرفتند و دیوان گفته چون کل ۲۰ ماه اجباری است پس داوطلبانه بودنش باطل است
    اما در بخشنامه جدید نیروی مسلح اعلام کرده یک چهارم کل خدمت به عنوان اجباری و سه چهارم آن داوطلبانه است یعنی اصل بر این است که سه چهارم فردی که دوره جنگ خدمت کرده کلا داوطلبانه بوده مثلا فردی که ۲۰ ماه خدمت کرده ۵ ماه آن اجباری بوده و ۱۵ ماه آن داوطلبانه
    و این در حیطه اختیارات نیرو های مسلح است که یک سرباز چند ماه خدمت انجام دهد مثلا ممکن است فردی در سال ۹۷ به سربازی رفته ۱۸ ماه خدمت داشته باشد و فردی در سال ۹۸ با همان شرایط به سربازی برود و ۲۴ ماه خدمت انجام دهد و باز هم در حیطه وظایف نیروهای مسلح است که بخواهد مثلا ۱۰ ماه از این ۲۴ ماه را داوطلبانه تلقی کرده و ۱۴ ماه آن را به عنوان وظیفه و اجباری
    اکنون در بخشنامه جدید نیروهای مسلح اعلام کردند ما یک چهارم سربازی دوران جنگ را اجباری تلقی می کنیم یعنی سربازی که ۲۰ ماه خدمت کرده فقط ۵ ماه آن وظیفه اش بوده و اجباری بوده مابقی آن را داوطلبانه خدمت کرده است. پس اگر سه چهارم آن ۵ ماه که اجباری بوده را بخواهند داوطلبانه حساب کنند از رای دیوان استنکاف کرده اند نه ۱۵ ماه دیگر داوطلبانه بوده است.
    توجه فرمائید سربازی دوران جنگ را به دو قسمت اجباری و اختیاری تقسیم کرده اند یعنی بر خلاف بخشنامه پیشین اینطور نیست که کل خدمت اجباری بوده و سه چهارم آن را بخواهند داوطلبانه محسوب کنند.
    در بخشنامه جدید از همان ابتدا گفته یک چهارم اجباری است و سه چهارم داوطلبانه

    به عنوان فردی که می خواهید وکیل شوید حتما به اصول فقه مسلط شوید تا بتوانید درست تجزیه تحلیل کنید و فقط متکی به قانون نباشید شما ابتدا باید درک درستی نسبت به مسئله پیدا کنید .
    وکالت شغل شریفی است دفاع از جان انسانی و دفاع از مال و آبروی انسانی ممکن است در دستان شما باشد.

  10. وقتی قضات شریف و شجاع هیأت عمومی دیوان رای دادن ٣/۴ داوطلبانه ابطال شده و قابل تسری به سایر دستگاه ها نیست، اگر ١٠٠ مورد بخشنامه مخالفش صادر بشه غیر قانونی و تخلف هست. وگرنه هر وزارتخانه،سازمان یا ارگانی با صدور بخشنامه میاد رای دیوان رو بلااثر میکنه.

  11. ای کاش به جای اصرارهای بیهوده در جهت افزایش سهمیه های ناعادلانه کمی به ارتقای سیستم آزمون ها و عدالت آموزشی و استخدامی می اندیشیند….

  12. جالب انجاس که طرف قبلا از سهمیه استفاده کرده قبول شده الان گلایه میکنه چرا اینجور شد چرا اونجور شد سهمیه ازاد اینقدر پیگیر و ناراحت نیستن درسته جناب فضل زرندی حمایت کردند ولی همینجا عرض میکنم مقام بالاتر از ایشون چراغ سبز دادن بهتره این بحثا ناتمام ادامه ندیم و تلاش بیشتر کنیم

    1. هیچگاه سابقه نداشته و امکان ندارد بخشنامه ای در تعارض با رای هیات عمومی دیوان صادر شود، عدم اعمال رای مذکور از سوی هر مقام،نهاد،ارگان و سازمانی استنکاف محسوب و ضمانت اجرا خواهد داشت. حتی شده این مهم را به اطلاع رئیس محترم قوه قضائیه برسانیم، این کار را خواهیم کرد تا حقی مورد تضییع قرار نگیرد.

  13. با تشکر از خانم زنده دل بابت پاسخگویی
    درباره استنکاف نهادها و سازمان‌های دولتی از آرای صادره از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری: بر اساس ماده ۴۵ قانون دیوان عدالت، هرگاه پس از انتشار رای هیات عمومی در روزنامه رسمی کشور، مسوولان ذی‌ربط از اجرای آن استنکاف کنند به تقاضای ذی‌نفع یا رییس دیوان و با حکم یکی از شعب دیوان مستنکف به انفصال موقت از خدمات دولتی از سه ماه تا یک سال و پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شود که این ضمانت اجرای رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری است. مسلماً حق هر داوطلبی از عدم اجرای رای مذکور تضییع شود، از طریق اجرای احکام دیوان و دادگاه انتظامی قضات اقدام قانونی انجام خواهد داد.
    https://www.google.ae/amp/s/www.isna.ir/amp/8604-00736/

  14. به نام خدا
    بنده به عنوان فردی که سهمیه آزاد دارم کاملا از این بخشنامه راضی می باشم . چرا که نمره بنده طبق برآوردی که انجام داده ام در حدود ۲ نفر آخر سهمیه آزاد کانون انتخابی ام در سال گذشته می باشد. و با توجه به سختی آزمون امسال احتمال قبولی ام وجود داشت .
    اما با لغو سهمیه سه چهارم ایثارگران با تحقیقی که انجام داده ام در کانون انتخابی بنده ۵ یا ۶ نفر در سال قبل که با این سهمیه پذیرفته شده بودند تراز شان در اندازه ای بود که بدون این سهمیه حتی اگر در سهمیه آزاد شرکت می کردند نیز پذیرفته بودند و به این ترتیب امکان نداشت ۳ تا ۴ نفر انتهایی سهمیه آزاد سال قبل در صورت حضور آنان (سه چهارمی ها)در سهمیه آزاد پذیرفته شوند.
    خیلی از لغو این سهمیه ناراحت بودم چرا که اگر امسالم هم مثل سال قبل ۵ نفر از افرادی که در سهمیه سه چهارم نمره بالا داشتند در آزاد شرکت میکردند احتمال پذیرفته شدن من بسیار ضعیف می شد.
    ضمنا این سهمیه سبب رقابت عادلانه تر بین سهمیه ای ها می شود . افراد با نمره بالاتر در سهمیه پذیرفته می شوند چرا که افرادی که مشمول این سهمیه می شوند غالبا هم جوانتر می باشند و هم کوشاتر
    بنابراین افراد دیگر سهمیه ای که با خرسندی از حذف سهمیه سه چهارم به دنبال قبول شدن با نمره پایین بوده اند بهتر است تلاش خود را بیشتر کنند.
    شما به اندازه کافی از این سهمیه ها بهره برده اید و با اضافه شدن تعداد افراد مشمول سهمیه با احتساب سه چهارم خدمت کمی فقط رقابت بین شما سنگین تر شده است . ما با سهمیه آزاد چند سال است داریم تلاش می کنیم.
    واقعا کار نیروهای مسلح بابت این بخشنامه جای سپاس دارد تا رقابتی عادلانه تر در سهمیه داران شکل بگیرد.

    با تشکر از سایت اختبار

  15. کانون الزامی به پذیرش آیین نامه نداره و اجرای آیین نامه الزامی نیست باید دید رویکرد کانون ها چیست بنده امید دارم مازاد از سهمیه را به داوطلبان بدون سهمیه بدهند که انصاف واصل برابری انسانها در شرایط یکسان رعایت بشود

    1. سلام .لطفا بفرماید خدمت پرسنل کادر ناجا در مناطق عمبیاتی کردستان مشمول رزمدگان میشود .یعنی کسی که از سا ل ۱۳۷۳ت ۱۳۷۷ در منطقه عملیاتی اذربا یجانغرب وکردستان خدمت نموده است.ومنتطقه یادشده هم منطقه عملیاتی درج شده .میتواند سهمیه استفاده کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا