اولین واکنش رئیس قوه قضاییه به طرح تسهیل و انتقاد از ارائه «پیشنهادات غیر کارشناسی» در جریان تصویب طرح

پایگاه خبری اختبار- پنج روز پس از پایان بررسی طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار در مجلس و آغاز بررسی آن در شورای نگهبان، رئیس قوه قضاییه برای اولین بار از یک تریبون عمومی به این طرح واکنش نشان داد و از نمایندگان خواست «با استفاده از نظرات کارشناسان و پرهیز از تصویب پیشنهادات غیر کارشناسی که این طرح را ممکن است از هدف اولیه و اصلی خود خارج کند، قانونی جامع الاطراف تصویب کنند.»

به گزارش اختبار، فرایند طولانی و پرچالش تصویب طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در صحن علنی مجلس شورای اسلامی روز ۲۱ مهر به پایان رسید و با ارسال این طرح به شورای نگهبان، روز گذشته بررسی آن در مجمع مشورتی حقوقی این شورا آغاز شد.

نمایندگان خواست که با نگاهی جامع به این مسئله نگاه کنند

امروز اما حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در جلسه شورای عالی قضایی، با اشاره به ارائه برخی پیشنهادات در خصوص این طرح در صحن مجلس از نمایندگان خواست که با نگاهی جامع به این مسئله نگاه کنند.

بر اساس آنچه در گزارش میزان آمده است، رئیس دستگاه قضایی در همین راستا به معاون اول قوه قضاییه و معاونت‌های حقوقی و امور مجلس مأموریت داد که در بررسی این موضوع با مجلس همکاری کنند تا قانونی که وضع می‌شود کارشناسی شده و دقیق باشد.

حمایت معاون راهبردی قوه قضاییه  از طرح تسهیل

به نظر می‌رسد واکنش امروز رئیس قوه قضاییه مربوط به درج عبارتی درخصوص لزوم شرکت قضات در آزمون وکالت باشد، زیرا نه تنها نسبت به سایر بخش‌های این مصوبه هیچ انتقادی از سوی مسئولان دستگاه قضایی مطرح نشده بود، بلکه سید محمد صاحبکار خراسانی، معاون راهبردی قوه قضاییه، روز ۱۴ مهر و در زمان اوج تلاش کانون‌های وکلا برای جلوگیری از تصویب ماده ۶ طرح، گفته بود که این ماده و حذف ظرفیت آزمون وکالت، در راستای سند تحول قضایی است و قوه قضاییه از طرح‌هایی مانند طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار استقبال می‌کند.

صاحبکار خراسانی که فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک است، در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری فارس، حذف ظرفیت گذاری عددی را عاملی برای شکل گیری رقابت و شفافیت در حوزه خدمات حقوقی و انگیزه ای برای خدمات بهتر و ارزان‌تر برشمرده بود.

تصویب ممنوعیت قضات و نمایندگان مجلس از دریافت پروانه وکالت بدون شرکت در آزمون در آخرین دقایق

گفتنی‌ست در آخرین دقایق بررسی ماده ۶ طرح تسهیل… در جلسه روز ۲۱ مهر مجلس شورای اسلامی، پیشنهادی مبنی بر ممنوعیت قضات و نمایندگان مجلس از دریافت پروانه وکالت بدون شرکت در آزمون، مطرح و تصویب شد.

بلافاصله پس از تصویب این پیشنهاد، انتقادات گسترده‌ای از سوی قضات دادگستری مطرح شد و بر اساس برخی اخبار، قضات معترض در برخی حوزه‌های قضایی با حضور در دفاتر روسای دادگستری‌ها مراتب اعتراض خود به مصوبه نمایندگان را اعلام کرده‌اند.

با توجه به اینکه کار بررسی طرح تسهیل در مجلس فعلا به پایان رسیده است، باید منتظر ماند و دید سرنوشت این مصوبه چالش‌برانگیز در شورای نگهبان چه خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۸ دیدگاه ها

  1. حداقل برای ایثارگران واجد شرایط در دستگاه های دولتی، در این زمینه حقی قائل شوید چون با توجه به عوارضی که از حیث مجروحیت گرینانگیر آن هستند این امکان متاسفانه، براشون فراهم نیست.

  2. با سلام جناب آقای اژه ای عزیز
    خداوکیلی اصلا یک قاضی بازنشسته دنبال پرونده وکالت می‌ره نه برادر من دنبال لقمه گنده وچرب ونرم میرن خودتونا گول نزنید اصلا حذف بشن از وکالت فقط بتونن وکالت افراد کمیته امداد و بهزیستی را انجام بده اگر راست میگن

  3. واقعا از این عدالت متاسفم پس چرا وقت مجلس گرفتین اگر قاضی تون سواد داره چرا نباید ازمون بدهد اقای محسنی در عدالت شما یقین دارند مردم به قانون احترام بگذار و یک بام و دو هوا نکن با جوانان بیکار درس خوانده

  4. برخی از دوستان در این صفحه هیچگونه اطلاعات حقوقی ندارند و اصلا معنی حق مکتسب را نمی دانند . آقایانی که به موضوع عدم آزمون برخی اشخاص دارید اعلام نظر می کنید این یک حق قانونی است که از سال ها پیش برای ذینفعان آن ایجاد شده و بر اتکای بر آن اشخاص ۳۰ سال خدمت کرده اند و بازنشسته می شوند و اگر این امتیاز وجود نداشت در دوران جوانی از کارخود دست می کشیدند و سال ها پیش آزمون می دادند و الان یک وکیل حرفه ای با درامد های بالا بودند ولی حالا چه ؟ باید با ازبین رفتن حق مکتسبی که دارند تازه بیایند با فارغ التحصیلان جدید شروع به رقابت کنند آنهم در آزمون تستی برای اشخاصی که حقوق را استدلالی می دانند نه تست و تست زنی . از طرف دیگر اگر به فرض این فقره مجلس را بپذیریم باید سازوکارهای آزمون را مشخص کنند : اولا ؛ سن بالاتراز ۵۰ سال نمی توانند آزمون وکالت بدهند . ثانیا : اگر بخواهند افراد را از این امتیاز محروم کنند که همه آزمون بدهند باید سازوکاری در نظر بگیرند که همه ذینفعان (( حتی ذینفعان در مرکز مشاوران حقوقی قوه قضائیه که با داشتن سابقه هیئت علمی از آزمون معاف هستند )) در یک جا و به موجب یک تبصره و یا ماده واحده ای در نظر گرفته شود (( آزمون این ذینفعان به صورت تشریحی گرفته شود نه تستی و دوران کارآموزی هم یا ۹ ماه مثل الان یا معاف باشند بخاطر تجربه کاری و شرط سن هم برای آزمون نداشته باشند )) پس این طرح ها و یا ماده واحده علیهده باید با دقت و بررسی و کارشناسی صورت گیرد نه یک شبه انجام شود که تبعات داشته باشد .

    1. ۳۰ سال خدمت کرده که بتونه بعد از ۳۰ سال وکیل بشه؟؟؟ خب اگه هدفش از این ۳۰ سال خدمت، رسیدن به وکالت بوده، راه سختی رو انتخاب کرده. اگه میخواست وکیل بشه، همون اول میرفت وکیل میشد، نیاز نبود این راه دراز و ۳۰ ساله رو انتخاب کنه

      1. دوست گرامی، هیچ حق مکتسبی نه برای قضات بازنشسته و بازخریدی و نه برای کارمندان بازنشسته (نماینده حقوقی ارگان‌های دولتی و عمومی غیردولتی) وجود ندارد، چون کارمندان دولت و قضات ریسک قبول شغل آزاد را نداشتند به سمت استخدام دولتی رفتید! این رانتی که برای قاضی و نماینده حقوقی بازنشسته درنظر گرفتند، دقیقاً مثل رانت انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها مثلاً از دانشگاه زاهدان به دانشگاه تهران هستش! بنابراین، استدلال بلاوجه برای آن درست نکنید مگه خون قاضی و نماینده حقوقی بازنشسته که سی سال حقوق گرفته از یک جوان نخبه رنگین‌تر است؟! بازم میگم به نظر بنده اعطای پروانه وکالت به قضات و نمایندگان حقوقی بازنشسته اعم از با آزمون و بدون آزمون از بیخ و بن اشتباه است.
        موفق و پیروز باشید.

  5. درود بر جناب آیت الله اژه ای که درست می فرمایند . این طرح و بخصوص تبصره آن بدون در نظر گرفتن تبعات موضوع و بدون کارشناسی تصویب شده . ضمنا در پاسخ به این دوستانی که اینجا نسبت به بحث عدم آزمون قضات یا … که به موجب قانون بوده اعتراض می کنند : دوستان عزیز : ۱ – این یک حق مکتسب است که از سالیان گذشته برای ذینفعان ان ایجاد شده و ذینفعان به اتکاء براین قانون خدمت نموده اند و بازنشسته شدند , چه بسا اگر این حق مکتسب وجود نداشت این عزیزان ذینفع سال ها قبل و در دوران جوانی از کار قضایی یا دولتی یا … خارج شده بودند و الان یک وکیل حرفه ای بودند و حالا تازه باید مثل لیسانس های حقوق تازه از دانشگاه در آمده بیایند و در آزمون تستی شرکت کنند و با آنان در تست رقابت کنند و قبول شوند و کارآموزی ۱۸ ماه هم بروند , ضمن اینکه در حال حاضر اشخاصی می توانند در آزمون وکالت دادگستری شرکت کنند که حداکثر ۵۰ سال سن داشته باشند و از این حیث هم نمی توانند در آزمون شرکت کنند چون معمولا اشخاص با ۳۰ سال سابقه خدمت بیش از ۵۰ سال سن دارند . پس از این نظر هم این طرح اصلا مطالعه نشده و بقولا بصورت به یک دفعه و غیر کارشناسی تصویب شده که تبعات زیادی دارد . ۲ – متاسفانه دوستان این صفحه همچنین اعلام نظر می کنند و به قوانین موجود و بخصوص بحث حقوق مکتسبه و ایجاد حق نا آشنا هستند که انگاری اصلا حقوق نخوانده اند , آیا واقعا شما حقوق خوانده اید یا تاریخ یا جغرافی یا… خوانده اید ؟ چرا راجع به موضوعی نمی دانید اینگونه اعلام نظر می کنید . اصلا شما اگر هم حقوق خوانده باشید با این گونه تفکر هیچگاه نمی توانید اگر هم قبول شدید یک وکیل حتی معمولی شوید و پرونده ای را به سرانجام برسانید . یادتان باشد موازین حقوقی با قیراط است و با حتی یک نقطه یا کلمه بالا و پائین ممکن است یک نظام حقوقی دچار آسیب های جدی شود .

    1. بسیاری از اظهار نظرات دوستان نشان دهنده میزان سقوط امر وکالت در حد یک کسب بدون تخصص است.
      مواردی هست که این عزیزان در نظر نمیگیرند.
      ۱ – آیا آزمونی که کانون برای پروانه وکالت میگیرد ملاک واقعی برای حقوق دان بودن یا نبودن است. کلاسهایی که برای تست زنی در شهر های بزرگ وجود دارد برای شرکت کنندگان در شهرستانهای کوچک و روستا ها وجود ندارد و چه بسیار از حقوق دانان جوانی که به علت ناتوانی از شرکت در این کلاسها از قبولی در آزمون محروم میشوند.
      ۲ – چند درصد از وکلای دارای پروانه و شاغل میتوانند در آزمون قبول شوند؟ برای پاسخ به این سوال به وجدان رجوع شود! بنده بعید می دانم بیش از ۱۰ درصد وکلای موجود بتوانند در آزمون وکلا نمره قبولی را بیاورند.
      ۳ – برای کسانی که سالها در محاکم به عناوین مختلف اعم از قضاوت، نمایندگی حقوقی و … اشتغال داشتند، قراردادن شرط قبولی در آزمون اجحاف و نادیده گرفتن سابقه شان محسوب می شود.
      تا ببینیم نمایندگان فرهیخته و با سواد در مجلس در باره این موضوع چه تصمیمی اتخاذ خواهند کرد.

  6. دوست گرامی آقای سعید، فلسفه قانون وکالت مصوب ١٣١٧ این بود که در زمان تصویب قانون مزبور، وکیل به تعداد کافی وجود نداشت، بنابراین، با توجه به تعداد وکلا در جامعه امروز، فلسفه مذکور در زمان حاضر سالبه به انتفاء موضوع می‌باشد و نیازی به بکارگیری قضات بازنشسته یا بازخریدی اعم از با آزمون و بدون آزمون نیست! ادعای اعمال نفوذ نیز با عنایت به اوضاع و احوال الان، امری بدیهی است و با گذشت سه سال یا بیشتر از بازنشستگی رفع نمی‌شود. قضات می‌تونند تجربیات خود رو از طریق کارگاه‌های کاربردی به وکلای جوان انتقال دهند، در حال حاضر نیز مؤسسات خصوصی مثل شهر دانش و غیره در این زمینه فعالیت دارند.
    موفق و پیروز باشید.

    1. پاسخ به امیرحسام.
      درود بر شما. گویا برای حضرات قضات سی سال جولان دادن در دادگاه ها کافی نبوده بعد بازنشستگی میخوان چند سالی در کسوت وکالت انجام وظیفه کنند. ماشاءالله، الله اکبر امید به زندگی در این صنف زیاده. ما که در جوانی پیر شدیم و آمال و آرزوها خاکستر شد و به باد سپردیم.

  7. با سلام
    دوستان عزیزان چهار نسل جوان ومسن بیکار رشته حقوق بر سر آزمون وکالت دعوا دارند .اصلا بر سر موضوع مطالعه کار آفرینی نشده وهزار راه برای تامین شغل شأن وجود دارد .
    حال در این گیر و دار دیگر کافی نیست حالا آقایان سی سال حقوق گرفتن وکمر شونا اینجور که باید و شاید بستن و۹۹.۵درصد خونه دار وماشین دار و علی برکت الله شده آند .برای چی باید بعد بازنشستگی دنبال وکالت باشند .دیگر بس است

  8. با سلام – پیشنهاد اصلاحی که هیچ ربطی به اهداف طرح تسهیل ندارد در واقع توهین به جایگاه قضاوت است با توجه به فلسفه آزمون، اگر قاضی صلاحیت علمی ندارد که وکیل شود چگونه در طول مدت ٣٠ سال خدمت ،قضاوت در مورد جان و مال وناموس مردم به وی سپرده شده؟این مصوبه جایگاه قاضی را پایین تر از کارمندان دفتری و اداری و در ردیف فارغ التحصیلان تازه وارد حقوق که نزد قضات کارآموزی می کنند قرار می دهد.صلاحیت علمی قاضی جهت کسوت وکالت ٨۵سال پیش در قانون وکالت ١٣١۵مورد تایید قانون گذار قرارگرفته تا زنجیره انتقال تجربه قضایی به وکلاء و قضات جوان جریان داشته باشد.بر اساس آمار، پروندههایی که قضات بازنشسته وکالت می کنند اندک است.ادعای اعمال نفوذ نیز توهین به قضات شاغل است یعنی آنان نفوذپذیرند.
    قاضی تا سه سال در محل خدمت خود حق وکالت به هر نحو ندارد.

  9. اقای اژه ای مگر خون قضات رنگین تر است که نباید مثل مابقی افراد آزمون دهند ؟ اصلا چرا باید وارد حوزه وکالت شوند؟ ۳۰ سال یا ۴۰ سال قضاوت کافی نبود؟ یا اینکه مگر قاضی نبودند با همه قوانین آشنا هستند رویه ها را می دانند هزاران پرونده با موضوعات مختلف را بررسی و تحلیل نموده اند باید رتبه ۱ شوند دیگر نگران چه هستید؟ عدالت را رعایت نمائید قاضی القضات ایران!! عدالت همین چیزهاست به والله عدالت یعنی همین

    1. واقعا درک موضوع انقدر سخت است؟
      موضوع شرط سنی و‌کار آموزی است
      اول بیندیش بعد رگ تعصب و ندای عدالت عدالتت متورم گردد

  10. باسواد:
    اگر بتونی متوجه بشی مساله اصلی توهین آمیز بودن موضوعه والا برا کسی که ۳۰ سال قضاوت کرده امتحان اصلا سخت نیست
    بعلاوه اینکه محدودیت سنی که وجود داره هیچ قاضی بازنشسته ای نمیتونه امتحان بده.

  11. اوضاع دادگاه ها همینجوری هم قاراش میش هست و کارمندان دفتری از توضیح ۱۰۰ باره یک مطلب حقوقی به اشخاص عادی طرف دعوا به ستوه اومدند حالا شما ببین چهار تا وکیل پذیرش شدههم با با تراز علمی داغون به دادگاه ها رفت و آمدند کنند!!!!
    به قول معروف:
    گل بود به سبزه نیز آراسته شد!!
    جناب قاضی القضات هر گلی می زنی به سر خودت می زنی!

  12. به نام خدا
    باسلام

    جناب قاضی وکالت سواد می خواد شماها هم که همه با سواد ، پس اصلا ترس نداره شما با سوادا راحت قبول میشید تازه الان که خیلییییی راحت شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا