طرح الغای قانون سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت و جایگزینی قوانین جدید

اعلام وصول شده در جلسه علنی روز ۱۳۹۹/۸/۲۹ مجلس شورای اسلامی

عنوان طرح: الغای قانون سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت و جایگزینی قوانین جدید

ماده واحده: قانون سرقفلی از تاریخ تصویب این ماده واحده لغو می‌گردد و کلیه اماکن تجاری و خدماتی جدیدالتاسیس با انتقال مالکیت خرید و فروش می شود و حق مالکیت در موارد سرقفلی قبلی در فرجه زمانی ده ساله به شرح زیر تعیین تکلیف می‌گردد:

۱. فروش حق مالکیت توسط مالکین به دارندگان حق کسب و پیشه و تجارت و سرقفلی
۲. خرید حق سرقفلی و کسب و پیشه و تجارت توسط مالکین

تبصره ۱. قیمت حق مالکیت و حق کسب و پیشه و تجارت و سرقفلی با قیمت روز و با توافق انجام می‌گیرد و در صورت عدم توافق، با ارجاع امر به کارشناس قیمت‌گذاری می‌گردد.

تبصره ۲. تنها مواردی که پیش از تصویب قانون به صورت سرقفلی بوده، در فرجه زمانی ده ساله و تا تعیین تکلیف حق مالکیت، امکان خرید و فروش سرقفلی را دارند.

تبصره ۳. آیین‌نامه اجرایی این ماده واحده توسط وزارت دادگستری و وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور ظرف سه ماه تهیه و به تصویب هیات دولت می‌رسد.

تبصره ۴. از تاریخ تصویب این قانون کلیه قوانین مغایر با آن لغو می‌گردد و این قانون نافی قوانین مربوط به اجاره و مالک و مستاجر نمی‌باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۹ دیدگاه ها

  1. سلام و درود.متاسفانه نماینده ها یا خواب هستن یا کوتاهی میکنند پس کی باید‌ این قانون بی فایده رو که مغازه دارها را در انتخاب شغل و اجاره دادن مغازه خودشان بی اختیار میکند تغییر بدهند …ملک های زیادی هستند که مالکین اولیه فوت کردن و الان کلی وارث دارند و هرروز با خودشان و حتی مغازه دارها درگیرند

    1. این قانون سالها پیش باید اصلاح میشد در مناطق زلزله زده جان بسیاری به خاطر فرسودگی نامهای سرقفلی دار از بین رفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا