طرح الغای قانون سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت و جایگزینی قوانین جدید

اعلام وصول شده در جلسه علنی روز ۱۳۹۹/۸/۲۹ مجلس شورای اسلامی

عنوان طرح: الغای قانون سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت و جایگزینی قوانین جدید

ماده واحده: قانون سرقفلی از تاریخ تصویب این ماده واحده لغو می‌گردد و کلیه اماکن تجاری و خدماتی جدیدالتاسیس با انتقال مالکیت خرید و فروش می شود و حق مالکیت در موارد سرقفلی قبلی در فرجه زمانی ده ساله به شرح زیر تعیین تکلیف می‌گردد:

۱. فروش حق مالکیت توسط مالکین به دارندگان حق کسب و پیشه و تجارت و سرقفلی
۲. خرید حق سرقفلی و کسب و پیشه و تجارت توسط مالکین

تبصره ۱. قیمت حق مالکیت و حق کسب و پیشه و تجارت و سرقفلی با قیمت روز و با توافق انجام می‌گیرد و در صورت عدم توافق، با ارجاع امر به کارشناس قیمت‌گذاری می‌گردد.

تبصره ۲. تنها مواردی که پیش از تصویب قانون به صورت سرقفلی بوده، در فرجه زمانی ده ساله و تا تعیین تکلیف حق مالکیت، امکان خرید و فروش سرقفلی را دارند.

تبصره ۳. آیین‌نامه اجرایی این ماده واحده توسط وزارت دادگستری و وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور ظرف سه ماه تهیه و به تصویب هیات دولت می‌رسد.

تبصره ۴. از تاریخ تصویب این قانون کلیه قوانین مغایر با آن لغو می‌گردد و این قانون نافی قوانین مربوط به اجاره و مالک و مستاجر نمی‌باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۹ دیدگاه ها

  1. این قوانین مالک و مستاجر موجود مانند یک بام و دو هوا می مانند و باید یکپارچه شوند و طبق شرع رفتار شود. البته باید توجه نمود که بار تمامی این مشکلات به گردن کسانی است که قوانین را بدون توجه به شرع و وضع حاصله و جهانی وضع میکنند و گناه آنرا تا قیامت بردوش میکشندو باید در محضر عدل الهی، پاسخگو باشند

  2. قانون روابط موجر و مستاجر ۱۳۵۶ برخلاف شرع اسلام است توجه بفرمایید که در دیار کفر قوانین اسلامی اجرا میشود اما اینجا نمیدانم چرا اینگونه رفتار میشود با اینکه همه به شرع واقف هستند و ادعای مسلمانی و اجرای قوانین اسلامی را دارند.
    فلسفه حق کسب و پیشه در ابتدا فقط برای هزینه انتقال اسباب و لوازم محل تجاری برای جابجایی بوده است و دوم برای اولویت بودن مستاجر قبلی برای ادامه قرارداد است ولی با قیمت جدیدی که مالک تعیین میکند نه همان اجاره سابق و الان تغییر شکل داده شده است. از فلسفه وجودی و ایجاد آن بسیار کیلومترها دارد
    اگر پولی که مالک درابتدا میگیرد ۱- برای کاهش هزینه اجاره ماهانه است که سود آن از مبلغ اجاره کسر شود ۲- برای جبران خسارت مستاجر به ملک است و اینها به سرقفلی تعبیر شده است که بسیار منافات دارد و مانند اجاره و رهن اماکن مسکونی میباشدو اینکه تعبیر به سرقفلی میشود اشتباه محض است و همگان اینرا میدانند و چرا در این تاریکی نشسته اند نمیدانم .
    مستاجر ۱-ملک تجاری را غصب نموده و هیچ پولی هم در ابتدا نداده اند و اجاره ناچیز میپردازند که بهای یک آدامس هم نمیباشد
    ۲- هر کاری هم بخواهند در مغازه انجام میدهند و قانون حمایت اعمال خلاف آنها را میکند و اگر با مدارک و مستندات کامل هم باشد طبق قانون رفتار نمیشود و باز هم رد میشود.
    ۳- حق کسب پیشه میگویند برای فعالیت در ملک است که ایجاد شده است . خوب این فعالیت به خودی خود انجام میشود و نیازی به فعالیت بیشتری ندارد و مشتری در صورتیکه مغازه دار صادق باشد که البته باید باشد و قیمتها مناسب باشد خرید میکند .
    ۴- حق کسب و پیشه همانند قیمت زمین حساب میشود مگر مالک زمین است و کلی هم به ملک صدمه زده است و باید خسارت بدهد و در آخر هم به قیمت خون پدرش میخواهد پولی بگیرد و برود انصاف کجاست معلوم نیست.
    ۵- مالک حتی اگر بخواهد ملک را تخریب کند و حق کسب و پیشه که از بین میرود ، بازهم باید پول چند برابر زمین را بدهد تا مستاجر رفع زحمت نماید

    1. تمام سرقفلی داران ثابق در این مدت طولانی حق خود را که ۸۰ درصد ارزش ملک است فروختند حتی بیشتر کسانی که آن را خریده امروز پیر شدند.‌ خود ما و سرقفلی داران دیگر ساختمان مون آن را خریدیم همه راضی به فروش به غیر شدیم .اما مالک منتظره ساختمون خراب بشه حقمون رو تصاحب کنه. رضایت نمیده

  3. حق کسب و پیشه غیر شرعی بوده و غصب مال دیگران و باعث ظلم و ستم به مالک.
    مستاجر عملا مالک شده و پول ناچیز به عنوان اجاره پرداخت می کند و دادگاهها هم با کوچکترین بهانه حق را به مستاجر می دهند.

  4. به نام خدا
    امیدوار هستیم این قانون کثیف سرقفلی و ظلمی که مالکین بر دارندگان سرقفلی روا می دارند بزودی برچیده شود. مالکین مجتمع های تجاری هر روز زندگی را به کام سرقفلی داران سیاه می کنند کما اینکه به پول ملک سرقفلی واگذار کرده اند ولی یک عمر طلبکار شده همواره زورگویی و ستم می کنن. به امید تصویب الغای سرقفلی

  5. سلام خواهش میکنیم این طرح اجرایی شود و قانون کسب وپیشه لغو شود به طورکلی معنی ندارد سرقفلی مورد دیگر هست درست ولی کسب پیشه بی معنی هست تمامش کنید

  6. با سلام .انشالله که طرح الغاء قانون سرقفلی در صحن علنی مجلس تصویب بشه .با الغاء قانون سرقفلی و تصویب آن تمامی دعاوی سرقفلی در دادگاهها به صفر خواهد رسید.اشخاصی که دارای سرقفلی هستند بسیار سپاسگزار و تمام عمر دعا گوی نمایندگان مجلس خواهند بود.

  7. خیلی خوب میشه که قوانین قبلی الغا شن .چون هم دعاوی مالک و مستاجر از دادگاهها جمع میشه و هم مستاجرین به حقشون میرسن .مغازه ای خریداری شده به قیمت مالکیت ولی به نام سرقفلی یا همون حق کسب و پیشه.ولی متاسفانه طبق قانون قبل شما نمیتوانی یدونه میخ به دیوار بکوبی .چون بهانه ای دست مالک بیافته و باعث تخلیه ملک و تحویل به مالک میشه اون هم بدون پول .حساب کن هم پول بدی هم طنابت دار دست مالک باشه .چنین قانون چرتی در هیچ کشور وجود نداشته.مالک هم که از فرصت استفاده میکنه و هر بهانه ای دستش بیاد علیه مستاجر اقدام میکنهپ.درحالی که اسمش مستاجر ه .پول مالکیت به مالک یا همون ارباب داده.و باز هم مالک قلدری میکند و حق کشی .اکثر شکایت ها در تمامی دادگاه های کشور دعاوی مالک و مستاجره .هم پول بدی هم از روزی بترسی که مالک بصورت مفت بتونه مالتو بکشه بالا و یه اب هم روش بخوره.آن هم به این دلیل ((بابت مغازه ای که پول آنچنانی پرداخت کردی و سرقفلی را به قیمت مالکیت از ارباب خریدی چرا بدون رضایت ارباب مغازه رو اجاره دادی یا اینکه چرا شغلت رو تغییر دادی !و چرا به دیوار میخ کوبیدی البته این میخ کوبیدن یه اصطلاحه که به معنی اینه ک بدون جلب رضایت مالک هیچ کاری نمیتونی انجام بدی)).حالا این قانون جدید انشالله که تایید بشه و مستاجرین بتونن به حقشون برسن و در ضمن برای اداره دارایی نیز درآمد بسیاری خواهد داشت با خرید و فروش مغازه ها نیز درصدی پول به عنوان نقل و انتقال به حساب دارایی خواهد رفت ک عالی خواهد بود .

  8. خیلی قانونه خوبیه اگه بشه ما مغازمون الان بسته است ۳ساله میگه ۴۰سال پیش به شما اجاره دادم یک کاری کنید الان اون کار اصلا تو اون محله نیست یعنی اصلا اون شغل دیگه نیست اما میگه باید اون کارو بکنید یا مغازرو ببندید

  9. سلام
    خیلی عالی میشه،هم اینکه دادگاه و شکایت بازی از طرف موجر و مستاجر تموم میشهو از بابت سرقفلی دادگاهها خلوت میشه و هم اینکه تو این وضعیت اقتصادی هم میشه تغییر شغل داد و یا اینکه اجاره بدن مغازه رو،باعث و بانی این کار هر کی هست خدا خیرش بده

  10. اگر این طرح، بررسی کارشناسی و تبدیل به قانون شود، موقوفات عام احیا شده و درآمد موقوفات افزایش پیدا می‌کند. چرا که در حال حاضر مستأجرین دارای حق کسب و پیشه در موقوفات، اجاره‌بهاء بسیار ناچیزی به موقوفه پرداخت می‌کنند.

  11. قانون سرقفلی ؟!
    عجب …
    دانشجوهای ترم اول حقوق لایحه بنویسن بهتر از این آش شله قلمکار درمیاد !

    1. سلام .بله فرمایش شما درست است .ما در شهر زنجان نیز همین مشکل رو داریم .حدود ۲۸ عدد مستاجر و یک مالک از سال ۵۸ با هم درگیر هستند .مالک در سال ۵۸ و قبل آن میاد و بصورت سرقفلی مغازه رو به اشخاصی میفروشه آن هم به قیمت مالکیت .و از سال ۷۱ که میبینه اون مغازه ها ارزش بیشتری پیدا کردن با بهانه هایی میاد علیه مستاجرین طرح شکایت میکنه و با زور و ترفند میخاد مغازه رو به قیمت ناچیز از دست مستاجرین در بیاره. شما حساب کن مستاجری که از سال ۵۸ و قبل آن تمام عمر و زندگی خودش رو در اون مغازه گذاشته و در آن زمان با بدبختی پول جور کرده و مغازه خریده. حالا این قانون انشالله که به داد و فریاد چندین ساله مستاجرین برسه و اونارو از دست مالکین نجات بده .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا