اعلام وصول طرح ممنوعیت صدور و تمدید هر نوع پروانه اشتغال برای شاغلین و بازنشستگان

این طرح در جلسه 1399/7/9 از سوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد

پایگاه خبری اختبار- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به معضل بیکاری خیل عظیم جوانان از جمله فارغ التحصیلان جوان رشته حقوق، طرحی با عنوان «ممنوعیت صدور و تمدید هر نوع پروانه اشتغال برای شاغلین و بازنشستگان» تقدیم مجلس شورای اسلامی کردند.

این طرح در جلسه ۱۳۹۹/۷/۹ از سوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و در فرایند بررسی و تصویب قرار گرفت.

بر اساس این طرح افرادی که به هر عنوان از صندوق های بیمه حقوق یا مستمری دریافت می کنند نمی توانند پروانه وکالت یا کارشناسی رسمی و … دریافت کنند و کسانی هم که قبلا پروانه دریافت کرده اند ظرف یک سال از تصویب این قانون باید با افراد جدید جایگزین شوند.

متن طرح ممنوعیت صدور و تمدید هر نوع پروانه اشتغال برای شاغلین و بازنشستگان به این شرح است:

ماده واحده- صدور و تمدید هر نوع مجوز یا پروانه اشتغال به کار وکالت، کارشناسی از قبیل کارشناسان رسمی دادگستری، نظام مهندسی، خدمات مشاوره، ترخیص‌کاری و خدمات گمرکی، ازدواج و طلاق، امور اتباع بیگانه، تعویض پلاک، صدور گواهینامه، حج و زیارت، قرارداد برونسپاری، انواع داروخانه‌ها و مراکز درمانی، خدمات انتظامی و قضایی و سایر عناوین مشابه برای افراد حقیقی و حقوقی که هریک از اعضای آن در هریک از صندوق‌های بیمه حقوق و یا مستمری دریافت می‌کنند یا در هریک از آنها عضو هستند ممنوع است.

تبصره: کسانی که قبلاً مجوز و یا پروانه دریافت کرده‌اند باید تا یک‌سال بعد از این قانون، با افراد دارای صلاحیت جایگزین گردند.

بر اساس ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا بازنشستگان قضایی و کارمندان سمت های حقوقی و نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی می توانند بدون شرکت در آزمون وکالت، پروانه دریافت کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۱ دیدگاه ها

  1. سلام، من کارمند رسمی دولت با حقوق برجی سه میلیونی اگر کار دوم نکنم دیگه هیچ وقت با این شرایط نه میتوانم خانه دار شوم و نه ماشین دار! شما چاره ای نداری یا باید کار دوم کنی یا با این حقوق و مخارج باید خدایی ناکرده دزد باشی!!!، بنده ۲۹ سال دارم و قریب به ۱۱ سال دارم تلاش میکنم تا به این جایی که هم اکنون قرار دارم رسیدم! هم ازمون استخدامی قبول شدم و هم نظام مهندسی!! تازه میخوام ثمره این تلاش ۱۱ ساله رو برداشت کنم!!! با یک طرح یک شبه و ناخردانه کل این تلاش من نابود میشه!! چند سال دیگه باید تلاش کنم در یک زمینه دیگر تا بتونم ثمره شو برداشت کنم؟ خداوند متعال نیز در قرآن فرموده است: “آیا کسانی که می دانند و نمیدانند برابرند؟”. در هر حال باید یک فرقی میان کسی که سال ها زحمت کشیده با کسی که نکشیده باشه!

  2. نمایندگان ساده اندیش، باسلام
    ۱- کشورها اروپایی و به ویژه خانم مرکل در آلمان، سن بازنشستگی را به ۶۳ سال افزایش داده اند تا از حداکثر توان کاری یک شاغل استفاده کنند سندیکاهای مختلف تظاهرات راه می اندازند در مخالفت با این تصمیم، تا شاغلین زودتر بازنشست شده و به تفریح خود برسند. نماینده های ما برعکس دنیا، قانون تصویب می کنند.
    ۲- بازنشسته های ما از سر ناچاری و به دلیل کمبود حقوق بازنشستگی، مجبور به ادامه فعالیت در بخش خصوصی (و نه بخش دولتی) هستند و ایرادی هم ندارد، اگر فرد بازنشسته ای که مثلا پروانه اشتغال به کار مهندسی دارد پروانه اش را باطل کنید، او که از حوزه اشتغال کشور خارج نمی شود، مجبور می شود یک پراید بخرد، در اسنپ مسافرکشی کند!!!. حرفه تخصصی اش را میگیرید به حرفه غیر تخصصی وادارش می کنید!!! شغل جدیدی هم اضافه نکرده اید!!!
    ۳- اگر نماینده های به اصطلاح انقلابی، صداقت دارند از خوشون شروع کنند و کاندیداتوری یا ادامه حضور افراد باز نشسته در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و….. را ممنوع کنند (یه سوزن به خود بزنید، یه جوالدوز به دیکران).
    ۴- ملتی را که تحت فشارها و استرس های گوناگون معیشتی، سیاسی و …هستند بهش شوک جدید وارد نکنید.
    ۵- افراد باز نشسته، دارای تجربه هستند و در بخش خصوصی توان کارآفرینی دارند و به تولید ثروت ملی کمک می کنند.از گردونه خارج کردن افراد صاحب تجربه، ایجاد مشاغل را کمتر و کشور را فقیر تر می کند.
    ۶- فقر را به صورت کوپنی توزیع نکنید، روابط خارجی کشور را عادی کنید، تحریم ها را بردارید، تا کشور در مسیر توسعه حرکت کند، همه کار کنند و همه از زندگی لذت ببرند
    ۷- نماینده پوپولیست و ساده لوح، مشکلی از کشور حل نمی کند، با ندانم کاری، مشکلی بر مشکلات دیگر می افزاید.

  3. طرح فوق به دو موضوع مهم توجه نکرده است:
    اول: کارشناس رسمی دادگستری شغل محسوب نمی شود زیرا حقوق ثابت ندارد ، بیمه ندارد ، اگر هم پرونده ای جهت کارشناسی بدهند قاضی با میل خودش دویست یا سیصد هزار تومان دستور می دهد، ساعت کاری مشخص ندارد و خلاصه بگویم در بهترین حالت به طور متوسط یک کارشناس ماهی یک میلیون تومان کار به وی داده نمی شود . خوب ماهی یک میلیون تومان شغل است؟
    دوم : کارشناس در هر رشته ای علاوه بر کسب تخصص آکادمیک باید یافته های خود را با تجربه مفید آزموده باشد و تبحر پیدا کرده باشد. فارغ التحصیل بی تجربه نمی تواند کارشناس باشد و اگر این اتفاق بیفتد مشکلات پرونده های دادگاهها صد چندان می شود. این بار باید عده ای دیگر بیایند و کار کارشناسان را بررسی و اصلاح کنند.
    سوم: راه حل مشکل بیکاری این نیست که نون عده ای دیگر قطع گردد بلکه را آن اصلاح و توسعه اقتصادی است ، افزایش تولید است ، افزایش کیفیت تولید است ، فارغ التحصیل بیکار باید جذب بخش تولید و خدمات گردد نه اینکه بلافاصله به بخش نظارتی و قضاوت ورود پیدا کند.

  4. طرح بسیار بسیار خوبیه ، هم معضل بیکاری جوانان حل میشه هم جلو رانت بازی را (البته اگه باشه) میگیره زیرا مسلماً قضاتی که بعد از سی سال کار قضایی وارد کار وکالت میشن ، چه خواسته وچه خواسته میتوانند در پرونده تاثیر گذار باشن

    1. دقیقا درسته
      این اقایون طرحشون رو اینجوری اصلاح کنند که همینجوری به بازنشستگان پروانه ندن،بلکه بگن باید حتما از طریق آزمون قبول شوند
      شایسته سالاری را ادامه بدن نه اینکه محدودش کنند به کسانیکه قبلا در هیچ آزمونی پذیرفته نشدن…خوب همینا اگر تلاش بیشتری کنند کسی جلوشونو نگرفته می تونن پروانه بگیرن

  5. این طرح علاوه ب مخالف بودن بااصل۲۸قانون اساسی مشکلی راحل نمی کندزیرادرشرایط اقتصادی حال حاضراشخاص به اجبارشرایط اقتصادی مجبوربه فعالیت درچندشغل هستندتابتوانندجابگوی زن وفرزندخوددر شرایط اقتصادی موجودباشندبهتراست نمایندگان مجلس به جای ایجادتنش ومشکلات باطرح های بی فایده این چنینی طرح هایی درجهت بهبوداوضاع اقتصادی ارائه می دادندوکاش انقدراشتغال فراهم می کردندکه هرکس درانتخاب شغل و حتی چندشغل آزادی عمل داشت وشرایط راطوری فراهم می کردندکه هرشخص بایک شغل نیاززندگیش راتامین می کردو راحتی وآرامش روحی وفکری رابه مردم هدیه می دادندو هرروزیک تنش وشوک به ملت واردنمیشد.

  6. این طرح منکر حق انتخاب شغل نیست، صرفا منکر انتخاب چندین شغل در یک دوره زمانی است که کاملا عقلانی می باشد.

    1. اولا اینموارد شامل شغل نمیشن و شغل محسوب نمیشوند دوما راه بر بیکاران بسته نیست بشرط قبولی در ازمون همین الان هم میتونن
      کارشناس رسمی و…. بشوند منتها چون از لحاظ علمی و تجربی ضعیف هستن راه بجایی نمیبرن وای بحال روزی که کارشناس اموراتی
      مثل امور ثبتی به افراد بی تجربه واگذار بشه کلی مشکل دردعاوی ثبتی و نضییع حق بوجودمیاد این موارد گاو نرمیخواد ومرد کهن
      هرچند فضای ورودبه کارشناسی رسمی کاملا رقابتی وبر اساس علم وذکاوت ازمون دهنده ها داره تعیین میشه

    2. جای تاسف داره وکلای ملت تعریف شغل رو نمیدونن واینمواردرو سغل محسوب میکنن کاری که نه ساعت مشخص داره نه بیمه داره نه حقوق مزایا ی مشخص
      وبصورت موردیپرداختی داره شغل نیست

  7. سلام طرح بسیار خوبی است در جهت حمایت از جوانان تحصیل کرده و بیکار.اما مهمتر از تصویب، اجرای آن است مگر قبلا قانون ممنوعیت به کار گیری بازنشستگان تصویب نشد پس چرا همچنان بعضی بازنشستگان در بخش دولتی مشغول کارند؟ بنا براین اگر قانونگذار راه استثنا و تبصره را باز نگذارد و مجری قانون نیز به لطایف الحیل قانون را دور نزند ، می توان امیدوار بود. علاوه بر این جا دارد نمایندگان طرح دیگری نیز در این راستا ارائه دهند و آن بازنشسته شدن پرسنل دولتی داری مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر و نیز ایثارگران در همان پایان ۳۰ سال کار است تا راه برای جوانان بیکار باز شود زیرا در حال حاضر این دو گروه تا ۳۵ سال می توانند شاغل باشند.

  8. سلام آیا منظور این طرح اینه که بازنشستگان حتی در صورت شرکت در آزمون و کسب قبولی هم نمی توانند پروانه ی وکالت دریافت کنند؟؟؟؟
    یا فقط برای بازنشستگانی است که با شرایط خاص و بدون ازمون پروانه اخذ کرده اند؟؟؟؟
    لطفا اگر کسی توضیحی داره بیان کنه.
    باتشکر

  9. سلام آیا منظور این طرح اینه که بازنشستگان حتی در صورت شرکت در آزمون و کسب قبولی هم نمی توانند پروانه ی وکالت دریافت کنند؟؟؟؟
    یا فقط برای بازنشستگانی است که با شرایط خاص و بدون ازمون پروانه اخذ کرده اند؟؟؟؟
    لطفا اگر کسی توضیحی داره بیان کنه.
    باتشکر

  10. این طرح به صراحت مخالف اصول قانون اساسی از جمله اصل ۲۸ قانون مذکورمبنی بر آزادی حق انتخاب شغل و همچنین در تضاد باحقوق بشر است . ماده (۲۳) اعلامیه جهانی حقوق بشرمی‌گوید: «هرکس حق دارد کار کند،کارخودرا آزادانه انتخاب کند، شرایط منصفانه ورضایت‌بخشی برای کارخواستار باشد ودرمقابل بیکاری موردحمایت قرارگیرد»
    لذا جا دارد مجلس به جای ارائه طرحهای غیر اصولی و پوپولیستی ، به فکر راهکارهایی برای رفع موانع واقعی در مسیر ارتقای شاخصهای کلان اقتصادی و تولید و اشتغال باشد.

  11. سلام یا من اشتباه متوجه شدم یا شما نوشته کارمندان حقوقی و قضات و نمایندگان میتونن بدون ازمون پروانه بگیرن ولی بازنشستگان غیر از این موارد بالا حتی اگر قبلا پروانه گرفته باشن باید جایگزین بشن خانم زنده دل لطفا راهنمایی کنید کدوم درسته

  12. بنظر طرح بسیار خوب و بجاوکارسازی است مخصوصا در این شرایط بسیار ناامید کننده از لحاظ اشتغال برای خیل عظیم فارغ التحصیلان بیکار ، هر چند دیر هنگام ،ولی با توجه به نفع بسیاری از افراد با نفوذ احتمال به سرانجام رسیدن ان بعید است

    1. پس تکلیف چند سال زحمت و هزینه ای که ما کردیم چی میشه؟ تازه بعد از زحمات فراوان امسال قبول شدم شاید از حقوق حداقل قانون کار نجات پیدا کنم این اوج بی خردی و بی فکریه

  13. عالی کاش یه سنم تعیین کنن بعد ۶۰ ۵۰ ساله دیگه وکلا بازنشسته شن
    ولی بازم عالیه دیگه قضات نمیان یا کارمندان چه با ازمون چه بدون ازمون پروانه بگیرن واقعا خبر خوبی بود بزارین جوانا بیان سرکار یخورده اوضاع جامعه بهتر شه پیران عزیزم تجربشونو انتشار بدن چیزی که کل جوامعه پیشرفته این مسیرو داره میره و برندن یه قدم شاید از جهان نسل چهارمی در بیاییم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا