اعلام نتایج و ظرفیت آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه تا آخر هفته آینده

رئیس کمیسیون کارآموزی مرکز وکلای قوه قضاییه:

امسال برای اولین بار تست روانشناسی داوطلبان انجام می‌شود

تعیین میانگین ۵۰ درصد برای دعوت به مصاحبه شفاهی

پایگاه خبری اختبار- رئیس کمیسیون کارآموزی مرکز وکلا قوه قضائیه اعلام کرد که هم زمان با اعلام نتایج آزمون وکالت در هفته آینده، ظرفیت وکلایی که قرار است جذب این مرکز شوند نیز مشخص خواهد شد.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، رامتین قانع درارتباط با تعداد افرادی که امسال بعد از طی کردن مراحل آزمون کتبی و شفاهی (مصاحبه) جذب می‌شوند گفت: تعداد وکلایی که جذب خواهند شد به نتایج نیازسنجی استان‌ها بستگی دارد؛ به این معنا که از الان نمی‌توان عدد مشخصی را اعلام کرد. چون امسال موضوعات جدیدی در آزمون‌ وکالت داشتیم. به عنوان مثال دانشجویان سال آخر کارشناسی و افراد مشمول نیز توانستند در آزمون شرکت کنند، سهمیه‌هایی هم مخصوص خانواده محترم ایثارگران داشتیم  و نیازسنجی‌هایی که توسط مراکز استانی انجام شده باید همه این‌ موضوعات جمع بندی شود تا ما بتوانیم در نهایت تعداد جذب نهایی وکلا را اعلام کنیم.

قانع افزود: با توجه به اینکه نتیجه آزمون نیز تا پایان هفته آینده اعلام می‌شود، تا آن زمان نتایج تعداد جذب وکلا جمع‌بندی می‌شود و ظرفیت استان‌ها نیز مشخص می‌شود.

وی در ارتباط با حد نصاب علمی که داوطلبان وکالت باید برای ورود به مرحله مصاحبه کسب کنند گفت: میانگین نمرات داوطلبان باید در آزمون کتبی به ۵۰ برسد یعنی ابتدائا باید ۵۰ درصد نمره را کسب کنند تا به مصاحبه دعوت شوند.

رئیس کمیسیون کارآموزی مرکز وکلا قوه قضائیه درباره‌ پروسه انجام مصاحبه داوطلبان با بیان اینکه «برای اولین بار ما در واقع به شکلی از کمک روان‌شناسان بهره می بریم» گفت: صرف اینکه کسی حقوق خوانده باشد به این معنی نخواهد بود که وکیل موفقی خواهد شد، یعنی باید از نظر شخصیتی نیز متناسب با شغلی که متقاضی آن است باشد. بعضی‌ها ممکن است تست خوب بزنند و اطلاعاتشان نیز خوب باشد ولی  در نهایت متخصص روان‌شناسی او را با توجه به روحیاتش مناسب شغل وکالت نداند. یک قسمت دیگر مصاحبه، مصاحبه‌های علمی است که خود آن چند لایه است که افراد به صرف اینکه خوب تست می‌زنند نتوانند وارد شود و معلوم شود که حداقل اطلاعات لازم را دارند؛ منظور ما این نیست که کسی که در ابتدای امر است مسلط به تمام امور باشد ولی باید یک حداقل‌هایی را برای شروع داشته باشد.

قانع در ارتباط با فرایند کارآموزی که داوطلبان بعد از انجام مصاحبه طی می‌کنند نیز گفت: بعد از این که داوطلب از مراحل آزمون کتبی و مصاحبه عبور کرد پذیرفته شده‌ی نهایی تلقی می‌شود و بعد از آن به کمیسیون کارآموزی معرفی می شود. کمیسیون کارآموزی فرایند آموزشی ۱۸ ماهه را برای کارآموزان تعریف کرده است که این شامل حضور در محاکم می‌شود. یعنی کارآموزان به صورت هفته‌ای یک روز در یک شعبه‌ای که با هماهنگی آموزش دادگستری مشخص می‌شود شرکت کنند و از نزدیک فرایند دادرسی را ببینند هم چنین از حضورشان باید گزارش تهیه کنند و گزارش‌هایشان را نیز ما بررسی می‌کنیم تا متوجه شویم چقدر از حضور در محاکم دستاورد دارند.

رئیس مرکز وکلا قوه قضائیه استان البرز خاطرنشان کرد: علاوه بر این برای کارآموزان کلاس‌های علمی برگذار می‌کنیم تا آن دروسی که برایشان کاربردی‌تر است و در دانشگاه به صورت تئوری خواندند اما الان لازم است که با جنبه‌های عملیاتی و اجراییش آشنا بشوند را بگذرانند. هم چنین کلاس‌ها و کارگاه‌های کاربردی برای کارآموزان درنظر گرفته شده است. گرایش مرکز و علاقمندی مرکز به جای تربیت وکلای عمومی به تربیت وکلای متخصص است، ما هم ترجیح می‌دهیم وکلای ما در شاخه‌های مشخصی به صورت تخصصی کار کنند. متاسفانه فرایند فعلی دانشگاه‌ها این نیست و یک سری دروس را به صورت عمومی به همه آموزش می‌دهند اما ما کارآموزمان را در معرض انواع آموزش‌ها قرار می‌دهیم تا علاقمندیشان را کشف کند و ما ترجیح می‌دهیم که وکلا به یک شاخه و موضوع خاصی در حقوق شناخته شوند.

رئیس کمیسیون کارآموزی مرکز وکلا قوه قضائیه در ارتباط با انتخاب حوزه قضایی داوطلبان که قرار است در آن حوزه وکالت کنند نیز گفت: بعد اینکه نمره داوطلبان اعلام شود و مراحل مصاحبه را پشت سر گذاشتند باید به ترتیب اولویتشان ده حوزه قضایی را انتخاب کنند. برخلاف سنوات قبل که داوطلب قبل از آزمون می‌گفت متقاضی کدام استان است الان این فرصت را به داوطلب داده‌ایم تا نمره‌اش بیاید و بعد ببیند شرایطش نسبت به سایر داوطلبان چگونه است و بعد ده اولویتش را به ما اعلام کند و ما هم براساس نمره تقسیم بندی می‌کنیم یعنی افرادی را که داوطلب یک استان هستند را براساس بالاترین نمره به آن استان اختصاص می‌دهیم و یک درصدی را هم برای بومی‌های آن استان درنظر گرفتیم که آن‌هایی که انتخابشان استان خودشان است یک اولویتی داشته باشند.

اعلام نتایج و ظرفیت آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه تا آخر هفته آینده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۲۲ دیدگاه ها

  1. سلام لطفا در مورد حدنصاب سهمیه هم شفاف سازی لازم رو انجام بدین ما واقعا گیج شدیم!
    افراد بالای ۵٠٪؜ همونایی خواهند بود که کانون هم قبول میشن در این صورت مرکز خیلییییی تعداد کمی باید جذب بشن ! واقعا حدنصاب قراردادن در این شرایط خیلی حرکته عجیبیه!

  2. با سلام
    من مطمئنم ۵۰ درصد را کسب نموده ام و به چه جهات و جنبه هایی در نظر گرفته است که روانشناس تشخیص دهد که آیا من داوطلب مراجعه کننده صلاحیت وکیل شدن را دارم یا خیر ؟ چه معیار های سنجش و ارزشی در نظر گرفته شده است

  3. سلام خسته نباشید کاش رشته حقوق همون اقتدار قدیم داشت دیگه ما هم اینقدر زجرنمی کشیدیم واسه قبول شدن اصلا به نظر من ظرفیت داشتن ازمون وکالت کاره نادرستیه .بنظر من هر کس رو که علاقه داره بهش پروانه بدن بعدن خود جامعه و بازار تعیین میکنه کی وکیله کی نیست انوقت ادم با خیال راحت میره دنبال یه شغل دیگه ولی اینطوری پشت درهای بسته ادمو کلافه میکنه و عمر گران میگذرد وهیچی

    1. هم رشته‌ای محترم، یعنی حق‌الناس مردم مهم نیست؟! یعنی جان و مال و آبروی مردم مهم نیست که یک شخص باصلاحیت وکالت اون رو به عهده بگیره یا یک شخص بیسواد؟! چون صرفاً شما دوست داری وکیل بشید؟! ببخشید مگه جان و مال و آبروی مردم، بازیچه هست؟! همین الان وضعیت وکالت اینه وای بحال اون روزی که آزمون وکالت و ظرفیت رو بردارند!

    2. نظر شما محترم ولی خدارو شکر که شما مسئول نشدید وگرنه مردم رو‌بیچاره میکردید مثل اینکه بگین همه دکتر بشن بعدا هر‌دکتری تونست مریضا رو مداوا کنه بهش آفرین بگیم اون مریضایی هم که زیر دست دکتر نابلد نابود شدن دیگه قسمتشون این بوده … این ادعا که هرکس حقوق ‌خونده حتما باید وکیل بشه واقعا نشانه ی نادانی بعضی افراد هست ، مثل بقیه رشته ها آزمون استخدامی شرکت کنید . آیا سایر رشته ها همه موقع فارغ التحصیلی براشون شغل آماده هست؟

  4. ایراد دوستان معترض اینه که از نهادی که از پایه غیر قانونی و جهت تخریب جایگاه وکالت و کانون وکلا مثل قارچ سبز شده و هدفی جز ساختن و پرداختن وکیل الدوله ها نداره، انتظار کار منطقی و اصولی دارن. هر چند ایراداتی به اسکودا بابت طرح سئوالات اختلافی وارده ولی باید اذعان داشت که آزمون وکالت کانون وکلا تنها آزمون شفاف و صحیحی است که در این کشور برگزار میشه. بعد آزمون هر کس دقیق میدونه چیکار کرده و حتی کم و بیش میتونه رتبه خودشم تخمین بزنه.

    1. با قسمتی از حرفایی شما موافقم اما انقد که اسکودا تطهیر کردیت اینحور نیست دوست عزیز همش تعصب اونی که از پل گذشته خرش میگه بقیه همه سقوط کنند اون کسی که خودش رفته از این دره سقوط نکرده هرکس میخواد بیاد بالا هل میده که بیافته سقوط کنه نمیدونم چرا اما بقیه هم حق دارند هرکس که حقوق خونده حق داره در رشته های حقوق کار کنه زندکی کنه

      1. نه دوست عزیز . من هم مثل شما داوطلب امسال هستم . سه ساله دارم تو کانون شرکت میکنم. ولی سختی و دشواری راه و صعب العبور بودنش نباید باعث بشه چشم رو حقایق ببندیم. اینها میخوان وکالت رو هم مثل خیلی از چیزهای دیگه تبدیل به یه کار بی ارزش کنن. همون کاری که با راه اندازی دانشگاههای رنگارنگ برای تحصیلات عالیه کردن و خیلی چیزهای دیگه. من هر چند آزمون کانون رو سخت میبینم ولی واقعا هر کس بعد قبول شدنش میتونه ادعا کنه زحمت کشیده، حقشه و باسواده و به تناسب رتبش بگه من نفر فلان استان خودم هستم. به نظرم هر فارغ التحصیل حقوقی باید از روال کانون برای جذب اینچنین کارآموز حمایت کنه تا وکالت هم تبدیل به یکی از نهادهای تهی و بی ارزش موجود نشه. این تنها راه حفظ اعتبار و جایگاه شغل وکالت و رشته حقوق هستش.

  5. قبلا میگفتیم :” مرکز وکلا به دادمون برس” الان باید بگیم :” کانون وکلا از دست این مرکز به دادمون برس”

  6. میدونید چی دل منو آتیش میزنه؟؟!!!!
    توی این گیرو دار یکی مینویسه :” درصد سهمیه ها چقدره؟”

  7. این تازه از نتایج سحر است باش تا صبح دولتش بدمد بیشتر این ازمون برخلاف مقررات استخدامیه نه ظرفیتی اعلام میکننن نه حد نصابی نه شهری بعد بیا و قبول شی تازه بری مرحله روانشناسی که باز یه درو دکون باز کردن که یه پولی بگیرن تو روانشناسیم حتما صد میگیرن تو این جاده های شلوغ با این کرایه ها هی بریم و بیایم فقط باید هزینه بکنیم بعد بگن نه از نظر روانشناسی اینجا دروغ سنجیت بیشتر از حد نرمال بوده این پول که با این مشقت تو سرما بریم برف بروفم حمالی کنم با فوق لیسانس دانشگاه تهران مرکز اموزش قوه هرروز یه طزی میده اینجور که شما میگید باید همه وکلای قبلی رو بیارن ازمون روانشناسی و شخصیت بدن چه اشتباهی کردم چه غلطی کردم رفتم انسانی یه تجربی میرفتم اینقد که اینجا اذیت شدم و درس خوندم الان راحت یه دکتر متخصص بودم نه روانشناسی میخواست نه چیزی راحت یه پرستاری فوریتی تکنسینی چیزی میوردی بخدا اینقد که کارگری کردم و حمالی کردم همه پولشو خرج درسو دانشگاه کردم جم میکردم الان هم خونمو داشتم هم زمینمو هم ماشینم الان چی اسو پاس برگشتم سر پله اول از بس جواب دوس و اشنا رو دادم بخدا خسته شدم وقتی بگن با این همه درس خوندن باز اومدی کارگری چی بگم چه می دونن تو این ازمونا چه خبره خدا به همه جونا رجم کنه خدا به حق محمد و ال محمد چندتا مسول از خطه باکری ها از خط همت ها و بابایی ها از خط اوینی ها و حاج احمد متوسلیان بیان که بفکر مردم باشن نمیدونم چی شد که به اینجا رسیدیم که حالو روزمون این شد هرکی میاد فقط بفکر خودشه فکر میکنه بیت المال ارث باباشه هرکی میخواد یچی ازش بکنه بعد اینجا جونا افسردگی گرفتن همه نا امید و گرفته الهم عجل لولیک الفرج به حق محمد و ال محمد

    1. برادر دردی که شما داری خیلی از جوون های تحصیل کرده دارنش. قانون اساسی میگه هر فردی در انتخاب شغل آزاد است. بر اساس این اصل همین که یک فرد از سلامت روحی و روانی عمومی برخوردار باشد جهت انتخاب شغل کفایت میکنه و برگزاری ازمون سنجش شخصیت و ممانعت از ورود تعداد کثیری از افراد به مشاغل حقوقی چیزی است که عملا اصل آزادی انتخاب شغل را به صورت کامل محدود میکند. سوال این است که این همه فارغ التحصیلی که مدرک حقوق دارند و اکثرا در ازمون شخصیت مردود اعلام میشوند چه کار باید بکنند؟
      مگر این همه قضات و وکلایی که الان در جامعه ما مشغول هستند سنجش شخصیت شدند؟ چند نفرشان نمیتوانند کار انجام دهند؟
      شخصیت و روابط عمومی خوب چیزی است که باعث تعالی و پیشرفت فرد در هر کاری خواهد داشت و نباید مانعی باشد برای ورود افراد به مشاغل

  8. با سلام قرار دادن ۵۰ درصد میانگین در آزمون کانون وکلا نیست در آزمون سال ۹۷ رتبه آزاد بدون سهمیه با میانگین ۴۲ درصد قبول شدند . با میانگین ۵۰درصد شاید در کل کشور ۵۰۰ نفر هم قبول نشوند .باید رتبه بندی بدون حد نصاب و از نمره بالا به پایین تا طرفیت اعلام شده باشد .

  9. با سلام و احترام از آنجایی که سوالات امتحانی نمره منفی داشت گذاشتن معیار میانگین ۵۰درصد نمره برای دعوت به مصاحبه شفاهی زیاد است لطفا در این زمینه تجدید نظر فرمایید مثلا آن را ۴۰ درصد قرار دهید با تشکر .

  10. یه تشکر و یه عذر خواهی من به قوه قضاییه بدهکارم من فکر کردم صرفا میخواند جذب بی رویه کنند ولی این مراحل نشون داد دنبال وکلای باسوادند مخصوصا اینکه قراره وکلای تخصصی در شاخه های مختلف تربیت کنند البته بازم سه تا اشکال عمده هست اولا کارشناسای قوه قضاییه کاش کمک می کردند این مراحلو نهاد مستقلی مثل کانون وکلا اعمال کنه نه اینکه موازی سازی کنند و وکلای وابسته به بدنه حاکمیت تحویل جامعه بدند ثانیا کاش سهمیه اعمال نمی کردند برای یه موکل سواد و توانایی وکیل مهمه نه جانباز بودن وکیل یا والدین وکیلش ثالثا این مرحله عقیدتی واقعا تعرض به حقوق افراده لزومی نداره کسی که می خواد وکیل یا قاضی بشه تفتیش عقاید بشه این کار هم از لحاظ اخلاقی و هم طبق اصل ۲۳ قانون اساسی کار نادرستیه

  11. با سلام من از اول گفتم آزمون فرمالیته است فقط می خواستند هزینه ثبت نام را جمع کنند دوباره مثل سال ۹۶ افراد را جذب می کنند و خلاص

  12. سلام
    خیالتون راحت باشه دوستان امسال نه کاری به معدل دارن نه ظرفیتی مطرحه. مصاحبه علمی و تست روانشناسیم فرمالیته هست
    مدیران مرکز هر روز یه حرف جدید میزنن تکلیفشون با خودشونم مشخص نیس

    1. من موندم اینا خودشون از خودشون خجالت نمیکش هر روز یه تصمیمی میگیرن بدبختی اینجاست که اینا رأس حقوقی کشورن و باید خیلی دقیق و منظم و قانونمند تصمیم بگیرن

  13. این برخورد حق حقوق خوندهاییه که واسه پروانه گرفتن حاضرن همه چیزو زیر پا بذارن نتیجشم میبینن

    1. بالایه دیوار نباش عزیز ایور دیوارم ببین مجبوریم میفهمی مجبور فشار خونواده و مملکت و وضع افتصادیو…مطمعن باش این صدهزار نصفش خوندن اومدن وسط سالیان سال کاری با بازنشسته ها و کارمندان و…ندارم ولی جوانا بیکار مثله خودم تنها امیدمون اینه که اونم داره بازی میخوره ما دهه هفتادیا رنگ هیچ لذتیو ندیدیم

      1. بله ما دهه هفتادیا تابحال متضرریم فقط خدا به دادمون برسه چون تابحال باما بازی کرده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا