اصلاح آیین ­نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب ­ها

مورخ: ۱۴۰۰/۲/۲۰

اصلاح آیین ­نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب ­ها

  • وزارت نیرو
  • وزارت کشور
  • وزارت جهادکشاورزی
  • وزارت صنعت
  • معدن و تجارت
  • وزارت راه و شهرسازی
  • وزارت میراث فرهنگی
  • گردشگری و صنایع دستی
  • سازمان برنامه و بودجه کشور
  • سازمان حفاظت محیط ­زیست

هیات وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ هیات وزیران به پیشنهاد شماره ۱۴۰۰/۱۰۰/۴۹۸۸۲ مورخ ۱۴۰۰/۲/۲۰ سازمان حفاظت محیط­زیست و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین ­نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب­ ها موضوع تصویب­نامه شماره ۱۵۷۴۰۸/ت۵۵۰۹۶هـ مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۲۷ به شرح زیر اصلاح می ­شود:

۱ـ در بند (ح) ماده (۱)، عبارت “تالاب که منجر به تغییر مشخصات بوم­شناختی تالاب می ­شود.” به عبارت “که منجر به تنزل برگشت­ناپذیر ارزش­ های بوم شناختی و کارکرد های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیستگاهی تالاب شود.” اصلاح می ­شود.

۲ـ بند (ج) و تبصره ماده (۳) به شرح زیر اصلاح می ­شود:

ج ـ نظارت­ عالی بر اجرای برنامه­ های مدیریت زیست بومی تالاب­ ها و تعیین الزامات آن جهت رعایت در طرح­ های جامع، تفصیلی و هادی.

تبصره ـ شیوه­نامه تعیین حریم بوم­شناختی تالاب­ ها ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین نامه، توسط سازمان با همکاری وزارت جهادکشاورزی تهیه و بعد از تصویب ستاد، ابلاغ می ­گردد.

حریم موضوع ماده (۲) آیین نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۲) قانون اراضی مستحدثات و ساحلی ـ مصوب ۱۳۵۴ـ موضوع تصویب­نامه شماره ۳۲۷۹/ت۳۶۲۵۶ک مورخ ۱۳۸۷/۱/۱۹ به قوت خود باقی است. تعیین حد بستر و حریم صخره­ های مرجانی و علف­ های دریایی و خور ها بر عهده سازمان است.

۳ـ تبصره­ های (۱) و (۲) ماده (۵) به شرح زیر اصلاح می ­شوند:

تبصره۱ـ صدور پروانه اکتشاف و بهره­ برداری معدنی در تالاب­ های موضوع بند (الف) ماده (۳) قانون حفاظت و بهسازی محیط­ زیست ـ مصوب ۱۳۵۳ـ با رعایت بند (چ) ماده (۲۴) اصـلاحی قانون معادن ـ مصوب ۱۳۹۰ ـ مستلزم مجوز شورای­عالی حفاظت محیط­ زیست می ­باشد و در مورد سایر تالاب­ ها الزاما منوط به اخذ تاییدیه سازمان می ­باشد.

تبصره۲ـ صدور پروانه جدید چرای دام در تالاب و حریم بوم­شناختی تالاب­هایی که در پارک­ های ملی و آثار طبیعی ملی قرار دارند، ممنوع است و در سایر تالاب­ها، تجدید ممیزی و صدور پروانه جدید چرای دام در تالاب و حریم بوم­شناختی آن توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور منوط به تایید سازمان است.

۴ـ ماده (۶) به شرح زیر اصلاح می ­شود:

الف ـ در بند (الف)، بعد از واژه “عامل” عبارت “به تشخیص سازمان محاسبه می ­شود” الحاق می ­شود.

ب ـ در بند (ب)، بعد از واژه “آلودگی” واژه “ماهانه” و بعد از عبارت “عوامل زیر” عبارت “به دست می ­آید” الحاق و عبارت “مواد زاید” به واژه “پسماند” اصلاح می ­شود.

پ ـ تبصره (۱) ماده (۶) به شرح زیر اصلاح می ­شود:

تبصره۱ـ تمامی خسارات در رابطه با آلاینده­ های ناشی از تخلیه فاضلاب و پسماند در حوضه آبخیز تالاب محاسبه می ­شود.

۵ ـ جداول شماره (۱)، (۲)، (۳)، (۴) و (۵) پیوست٭ که تایید شده به مهر دفتر هیات دولت است، جایگزین جداول (۱)، (۲)، (۳)، (۴) و (۵) قبلی می شود.

 دانلود جداول پیوست

معاون اول رییس ‎جمهور
محمد مخبر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا