اسکودا خود را متعهد می‌داند اصلاح وضعیت ناعادلانه پذیرش در آزمون وکالت را پیگیری کند

شهبازی‌نیا در واکنش به خواسته بعضی داوطلبان آزمون وکالت ۹۶:

افزایش ظرفیت کانون‌ها در در مقطع زمانی فعلی مغایر قانون است

پایگاه خبری اختبار- رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت: اتحادیه در هیچ یک از مراحل تعیین ظرفیت آزمون وکالت، نقش ندارد و تنها آزمون سراسری وکالت را به نیابت از کانون‌ها برگزار می کند.

به گزارش پایگاه خبری اختبار به نقل از ایرنا، مرتضی شهبازی‌نیا گفت: ظرفیت پذیرش کارآموزان وکالت برای هر کانون پیش از برگزاری آزمون، در یک کمیته‌ای متشکل از رئیس کل دادگستری استان، رئیس دادگاه عمومی و انقلاب استان و رئیس کانون وکلا مشخص می شود بنابراین تعیین ظرفیت در اختیار کانون‌ها هم نیست.

وی با اشاره به اینکه پذیرش کارآموز وکالت براساس معیاری‌هایی تعیین می شود، گفت: وجود وکلای سرپرست برای هدایت و آموزش کارآموزان جدید و آمادگی دادگاه ها و فضای مناسب برای حضور وکلا از جمله معضلاتی است که کانون‌ها برای همین تعداد پذیرش هم در مضیقه هستند و به همین دلیل است که کمیته‌های سه نفره با لحاظ شرایط و نیاز، ظرفیت را تعیین می کنند.

افزایش دامنه شمول ایثارگری در قانون غیرمنصفانه است

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با اشاره به قانون ایثارگران گفت: به نظر می رسد افزایش دامنه شمول ایثارگری در قانون غیرمنصفانه است زیرا سهمیه از ایثارگران به فرزندان ایثارگران تسری پیدا کرده است و به نظرم فرزندان ایثارگران دلیلی ندارد که از چنین سهمیه‌ای برخوردار باشند.

کانون‌ها نمی توانند پاسخگوی اجحاف قانونگذار باشند

شهبازی‌نیا تصریح کرد: این اجحاف از جانب قانونگذار پیش آمده است و کانون‌ها نمی توانند پاسخگوی اجحاف قانونگذار باشند و بیشتر از حد توان، کارآموز بپذیرند که نتیجه آن این می‌شود که کارآموزی جدی انجام نشود و در نهایت، حقوق مردم در معرض تضییع قرار گیرد.

کنون افزایش ظرفیت پذیرش، خلاف قانون است

وی با تاکید بر اینکه کانون‌ها باید از حکومت قانون دفاع کنند، اضافه کرد: همه کانون‌ها این شرایط را درک می کنند و از این شرایط ناراحت هستند اما به هر روی، کانون نهادی است که باید از حکومت قانون دفاع کند و واقعاً اینکه اکنون ظرفیت پذیرش افزایش یابد، خلاف قانون است زیرا در قانون، زمان تشکیل کمیته تعیین ظرفیت مشخص است.

شهبازی‌نیا خاطرنشان کرد: البته هر یک از کانون‌های وکلا مستقل هستند و ترکیب کمیته تعیین ظرفیت هر کانون، مجزاست؛ بنابراین نمی‌توان به عملکرد یک کانون استناد کرد و راجع به دیگر کانون‌ها قضاوت داشت.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: اتحادیه تنها کاری که می توانست انجام دهد این بود که جلسه‌ای برای رایزنی با حضور روسای کانون‌ها تشکیل داد و در آن جلسه هم به تمکین قانون تاکید شد.

شهبازی‌نیا افزود: اتحادیه اسکودا و کانون‌های وکلا خود را متعهد می‌داند که برای آزمون وکالت سال آینده پیگیری‌های لازم را داشته باشند تا ظرفیت پذیرش از این وضعیت ناعادلانه درآید و امیدواریم که نمایندگان مجلس هم در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴۰ دیدگاه ها

  1. همه مشکلشون ایثارگران هستند؟؟سال دیگه ظرفیتو افزایش بدید به جای تغییر قانون.وکلایی هستند بیش از ۸۰سال سن دارن همچنان وکالت می کنن خب بازنشستشون کنید که این بهانه نباشه وکلای جوان بیکارن پس وکیل نمی گیریم

  2. عرض ادب و احترام و خدا قوت خدمت زحمت کشان سایت خوب اختبار
    جناب دکتر هوشیار تنها جایی که می توانیم صدای خود را به گوش دیگران برسانیم سایت اختبار است.
    بنده فرزند جانباز ٣٠٪‏ و آزاده و ۶٠ ماه مدت جبهه هستم ،
    در خصوص اعمال سهمیه در آزمون های وکالت و مشاوران سال ٩۶ با توجه به تصویب ماده ۵۶مکرر قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که این امر در قانون برنامه ششم توسعه لحاظ گردیده عرایضی دارم که چنانچه لطف بفرمایید و منتشر نمایید سپاسگزارتان خواهیم بود.
    ماده ۵۶ مکرر در بند آخر از فرزندان رزمنده با حداقل ١٢ ماه حضور داوطلبانه در جبهه نام برده است و این قشر وسیع را نیز هم ردیف و هم عرض فرزندان شهید ، خود جانبازان و آزادگان و فرزندانشان مشمول سهمیه ٣٠٪‏ در آزمون های فوق الذکر قرار داده است!!
    الحق و الانصاف ذکر نام فرزندان رزمنده آن هم با ١٢ ماه حضور در جبهه و عملا یکسان فرض کردن این قشر وسیع با جمعیت محدود ایثارگران مانند فرزند شهید،جانبازان،آزادگان و… و اعمال سهمیه بدون تفکیک به ٢۵٪‏ و ۵٪‏ دور از انصاف و عدالت نیست؟؟!!
    چنین امری نه تنها موجب تضییع حق اقلیتی همچون فرزندان شهدا،جانبازان و… می شود بلکه موجب گسترش دایره شمول سهمیه داران خواهد شد و چالشی بیش از پیش دشوار تر را بر سر راه این داوطلبین و سایر داوطلبین آزاد قرار می دهد!!
    فی المثل مبیّن عرض بنده را می توان امسال در قبولی های کانون وکلای مرکز مشاهده نمود که اکثر قریب به اتفاق سهمیه داران از فرزندان رزمنده بودند ولاغیر!!
    النهایه، ساده بگویم فرزند یک شهید که پدرش را از دست داد یا جانبازی که عضوی از بدنش از بین رفت و همچنان رنج میبرد با فرزند رزمنده ١٢ ماه جبهه در اعمال سهمیه یکسان هستند و دود این بی تدبیری صرفا در چشم عزیزان ایثارگری رفت که حقیقتا (ایثارگر) هستند.
    والله العالم

    1. احسنت، کاملاً این گفته منطقی و عادلانه میباشد، آقای شهبازی نیا این صحبت این دوستمون رو ملاک کار خودتون قرار بده و همه ایثارگران رو جمع نبند

  3. مجلسی که اکثریتش لیست امید بود و دولت تدبیر و امید این دستپخت رو برای وکالت ترتیب دادن صدرحمت به دولت قبلی که دوسال جلوی لایحه وکلای قوه قضاییه وایساد. درود بر این استاد عزیز که بالاخره ازین ناعدالتی حرف زدند و قفل رو شکستند. حالا فرزندان خانواده معظم شهدا هم خودشون شاکی هستند فقط ما که نیستیم!

  4. لازم نیست خانواده ایثارگران رو محروم کنید از سهمیه شما سهمیه رو درست اعمال کنید، ایثارگر یعنی شهید و جانباز.

  5. ای کاش بجای اینکه برای آزمون دو سهمیه یعنی آزاد و ایثارگر را مدنظر قرار میدادن ، اول همه آزمون را دریک سطح برگزار و بعد از اعلام نتایج آن دسته از عزیزان که دارای مدارک ایثارگری هستند به فرض مثال دوره کارآموزی کمتر ببینند و یا شامل چند درصد تخفیف تمدید پروانه بشوند، نه اینکه آنها را ارجحیت بدیم .

  6. سر و صدای دانش اموختگان حقوق داره بلند میشه.تا شلوغ نکردن و رسانه های بیگانه سو استفاده نکردن به فکر این جوانهای بیچاره باشید.به ولله که دارید ظلم میکنید.از ما گفتن.یا علی مدد

  7. همه کاسه کوزه ها قراره سر ایثارگرا بسکنه مثل اینکه.ایشون اگه همون ۲۵%۵%رو مثل نص قانون اجرا میکرد دیگه حق هیچ کس ضایع نمیشد .سوالای ازمون که افتضاح بود پاسخ نامه یه ماه بعد منتشر شد طبق همونم که چک کردیم درصدای کارنامه رو پایینتر زده بودن یه اعتراض فرمالیته هم برای اینکه دهن مارو ببندن وگدنه همه میدونیم بی اثره

  8. سلام
    در نهایت ملاک قانونه نه نظر رییس اسکودا وحتی رییس جمهور مملکت هم به نقل از امام تابع قانونه

  9. من که امسال به با یه حاشیه امن تو سهمیه ازاد قبول شدم ولی واقعا وضعیت الان اصلا جالب نیست شما کانون های شهرستان رو بررسی کنید میبینید که فی المثل اصفهان تعداد افراد سهمیه ازادی پذیرفته شده با وجود افزایش ظرفیت از تعداد افراد پذیرفته شده در سال ۹۵ کمتر هست و این واقعا با هر منطق و انصافی ناسازگار هست
    از طرفی هم امیدوارم کانونها تنها راه مقابله با این بی عدالتی رو افزایش ظرفیت شناسایی نکنند
    شوخی نیست سرنوشت یه عده ادم زندگی اونها در خطر هست، نباید اشخاصی رو که از کودکی لا اقل دوره راهنمایی برای اینده شون برنامه ریزی کردن و مسیرشون رو انتخاب کردن الان با تصمیمات نابجا به قهقرا فرستاد، عمر ادمی هرگز بر نمیگرده امیدوارم کانون و اسکودا برای عر رفته و پیش روی وکلای جوان ارزش قائل باشند

  10. قانون برای اینکه تصویب بشه کارشناسی میشه اکثریت اعضای مجلس رای میدن بهش تصویب میشه برای تایید میره شورای نگهبان اینا همش مرحله هستش یه نماینده که قانون رو تصویب نکرده بلکه نماینده ی همه ی مردم ایران اعم از تهران کرج تبریز همشون رای مثبت دادن که قانونی شده الان اسکودا اعضاش فقط وکیل پایه یک هستن که یه اتحادیه تشکیل دادن هیات مدیره تشکیل شده و از این حرفا اسکودا اختیار و قدرت انکار قانون رو نداره

  11. خیلی متاسفم از این حقوقدان عزیز..اولا این قانون برنامه پنج ساله هستش و بعدش قسمت ایثارگری اضافه شده به برنامه جامع خدمات ایثارگران که قانون ایثارگران بنا به قانون دایمی است .خواهشا این یک میلیون تومان را رسیدگی کنند.

  12. سلام امکان نداره در عرض یک سال قانون رو عوض کنند .امکان این اتفاق وجود داره؟چون این اصل قانون رو زیر سال میبره ک چون پارسال سهمیه ای ها کم بودن و سهمشون رو به سهمیه آزاد میدادن امسال چون اینوری نشده باید قانون رو عوض کنیم.میشه نظرتون رو بگید ممنون میشم

    1. بحث اینور اونور نیست،،،،پارسال فرق میکرد شامل بچه های ایثارگر نمیشده،،،به قول جناب شهبازی نیا دلیلی نیست بچه های ایثارگران مشمول سهمیه بشن، ،،درضمن پارسال کسی جاشو به ازاد نداده ،،،،درسته ۲۵ درصد سهمیه بوده اما نگفتن حتما بلکه گفتن اگر ۷۰ درصد کسب کردن که نکردن به ازادی ها چه ربطی داره!!!!!!!

      1. واسه من ک هیچ فرقی نداره اما ادم تکلیفش از الان معلوم بشه خیلی بهتره .کاش از الان تکلیف برای بچه های سال بعدم معلوم میشد ادم اینجوری انگیزش میاد پایین.

  13. درود بر استاد عزیز جناب آقای شهبازی نیا.عزیزان متقاضی و اونایی که قبول شدند و ایثارگران رو جایگزینشون کردن،باید بدونند که باید یقه ی مجلس شورای اسلامی و مقنن رو بگیرند که اینجور قوانین اجحاف گونه را درست میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا