اسکودا ارائه کرد: نمونه کارنامه هایی که در صورت تصویب طرح جدید مجلس می توانند در آزمون وکالت قبول شوند

پایگاه خبری اختبار- دکتر جعفر کوشا، رئییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با ارسال نامه ای به ریاست  صدا و سیما نسبت به ارائه آمار نادرست در خصوص حداقل نصاب آزمون وکالت اعتراض کرد.

به گزارش اختبار، در روزهای گذشته مجری یک برنامه تلویزیونی با ارائه جدول نمراتی اعلام کرده بود با تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، نمره قبولی داوطلبان آزمون وکالت چندان کم نخواهد شد و نتیجتاً داوطلبان بدون آمادگی و کم‌سواد قبول نمی‌شوند.

در واکنش به این برنامه، رییس اسکودا در نامه‌ای اعتراضی به صدا و سیما این اعداد را غیرواقعی دانست و با اعلام عدد نمره یک درصد برتر آزمون‌های وکالت ۹۸ و  ۹۹، ۷۰ درصد این عدد را محاسبه کرد.

در این نامه، دو نمونه کارنامه داوطلبان که نمره مد نظر این طرح را کسب می‌کنند و امکان قبولی در آزمون وکالت دارند نیز ضمیمه شده است.

گفتنی‌ست بر اساس تبصره ۱ ماده ۶ طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار، کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالا ترین امتیاز را کسب کرده اند، قبول اعلام شده و جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوطه معرفی می گردند.

نامه رییس اسکودا به رییس صدا و سیما

ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

با سلام و عرض تحیت

احتراماً به استحضار عالی می‌رساند که چند روز گذشته به مناسبت بررسی طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس شورای اسلامی مجری محترم برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه اول صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران جناب قالیباف نسبت به ارائه آماری ناصحیح در خصوص حداقل نمرات لازم برای قبولی در آزمون اقدام نموده و اعداد و ارقامی را به عنوان آمار نمره لازم برای قبولی به شکل مقایسه‌ای در حالت قبل و بعد از تصویب احتمالی طرح پیشنهادی به عموم مردم اعلام نموده است.

با تصویب طرح، میانگین نمرات قبولی به زیر ۱۰ خواهد رسید

نظر به اینکه ارقام اعلامی از سوی نامبرده برای حداقل قبولی کذب محض بوده و با تصویب و اجرای احتمالی طرح مذکور، میانگین نمرات قبولی بر اساس ملاک اعلام شده در آزمون با مبنا قرار دادن نمرات سال جاری قطعاً به زیر ۱۰ خواهد رسید.

اقدامی برخلاف رسالت حرفه‌ای و اخلاقی رسانه ملی

مع الاسف مجری محترم برنامه که متاسفانه سوابق موضع‌گیری‌های نادرست و دور از عدالت مکرری نسبت به کانونهای وکلای دادگستری دارد و قبلاً نیز در برنامه تلویزیونی گفت و گوی ویژه خبری به تاریخ ۱۴ اسفند ۹۹ پیرامون بررسی حقوقی مواد ۱ و ۷ قانون اجرای اصل سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، اظهارات غیرعادلانه ایشان را علیه مدیران نهاد وکالت مشاهده کرده ایم، اطلاعات کاملاً نادرستی را در این خصوص به به عموم مردم ارائه داده است که این مهم دور از رسالت حرفه‌ای و اخلاقی رسانه ملی بوده و اصل بی طرفی صدا و سیما را زیر سوال می برد.

آمار اعلامی خلاف واقعیت است

لهذا با عنایت به مراتب مذکور به پیوست نمونه ای از کارنامه های داوطلبین قبول شده در سال اخیر(به انتهای پست مراجعه کنید) به حضور اعلام می گردد که با بررسی نمره مربوطه مشخص خواهد شد که آمار اعلامی از سوی مجری محترم برنامه هیچ انطباق واقع امر ندارند.

فلذا خواهشمند است دستور فرمایید. ضمن توقف این قبیل اقدامات، نادرست بودن آمار ارائه شده از سوی مجری محترم به طرق مقتضی به سمع مردم عزیز کشورمان برسد.

لزوم تغییر رویکرد صدا و سیما

همچنین تقاضا دارد ترتیبی اتخاذ فرمایید تا در راستای رعایت عدالت و پرهیز از شایعه پراکنی، شاهد تغییر رویکرد صدا و سیما در این برنامه باشیم تا مدافعان بی دفاع عرصه عدالت کشور بیش از این از تریبون رسانه ملی تخریب نشوند.

با احترام
جعفر کوشا
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران

بیشتر بخوانید:

دو نمونه کارنامه آزمون وکالت ۹۹ و ۹۸
که بر اساس طرح جدید مجلس، امکان قبولی دارند

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۸۸ دیدگاه ها

  1. چرا نظر بنده را جهت بهره برداری دوستان منعکس ننمودید . شما که به بی طرفی نظرات را منعکس می نمودید .

  2. دوستان مراقب این باشید که وقتی بهتون یک اطلاعاتی داده میشه اون رو درست بررسی کنید اینجا برای جو زده کردن افراد اومدن اینطوری کارنامه رو نشون دادن و اون رو مبنای استدلالشون قرار دادن ببینید اول از همه که با حد نصاب شناور سال به سال نمرات فرق میکنه پس از این دست که به طور مطلق میگن قبولی با نمره ۳ یا ۴ بی اساس کاملا بستگی به سال و سختی سوالات و نمره کسب شده توسط ۱ درصد برتر داره و وقتی میگن از نمره از ۲۰ خواهشا جو زده نشید عموم داوطلبان حتی رتبه های برتر نمره ۲۰ یا همون درصد ۱۰۰ و کسب کنن مثل نمره دانشگاه که نمره مثلا ۱۵ گرفتن از یک استاد خودش در حد ۲۰ هست و در ضمن در آزمون مثلا وکالت آمریکا نمره کامل ۴۰۰ هست که بسته به هر ایالت حداقل نمره قبولی متفاوته ولی حدود ۲۶۰ الی ۲۸۰ هست که اگر ۲۸۰ از ۴۰۰ رو در نظر بگیریم میشه همون ۷۰ درصد که طرح تسهیل هم بر همین مبنا هست مدام نگید این طرح باعث میشه همه فارغ التحصیلان از هر دانشگاهی وکیل بشن این چه استدلالیه هر کسی از هر دانشگاهی باید مراحل آزمون وکالت و کارآموزی و اختبار رو با موفقیت طی کنه تا وکیل بشه اگر یک دانشجو از یک دانشگاه ضعیف هم بتونه این مراحل رو طی کنه یعنی صلاحیت داره که وکیل بشه انقدر تبعیض قائل نشید برای افرادی که سودای عدالت و برابری دارن اینطور استدلال کردن خوب نیست.

  3. می بینم برخی از این دویتان و خانم ها که معترض این طرح هستند همگی یا وکیل یا کارآموز وکالت هستند . خوب بنده خدا که خودت را دانشمند می دانی : آیا قبول شدن در یک آزمون تشریحی یعنی شما فردی مسلط بر مباحث حقوقی هستید ؟ خیر . چنین آزمونی از اساس غلط هست . آزمون تستی برای یک رشته تحلیلی و اسنباطی مثل حقوق غلط و اشتباه است و آزمون در شرایط مساعد باید اول تستی باشد و چند برابر ظرفیت قبول شوند و بعد تشریحی برگزار شود . هرکسی در این دو آزمون قبول شود و نمره خوبی بیاورد معلوم هست از حقوق چیزهایی فهمیده . متاسفانه الان فقط اسکودا و کانون های وکلا فقط دارند با مخالفت های خود فقط و فقط در راستای منافع صنفی خود صورت مسئله را پاک می کنند و خودشان یک طرح یا برنامه ای برای این وضعیت ندارند . والا به خدا قسم در هرجای دنیا بگوئید با یک آزمون تستی دارند وکیل می گیرند و جذب می کنند به شما می خندند . شما جذب وکیل در انگلیس و آمریکا و کانادا و حتی مثل ترکیه و… را ببینید . همه در آزمون های تشریحی و بعد گذارندن یک دوره های تخصصی و باز آزمون تعیین سطح مهارت حقوقی و… شرکت می کنند و آخر الامر هم یا جزو وکلای دعاوی می شوند و یا فقط در حد مشاوران و همکاران وکلا جذب دفاتر حقوقی و… می شوند . در کشور ما اسکودا و کانون های وکلا که بیشتر این عزیزان تحصیل کرده فرنگ و خارجه هستند ما کدام یک از این موارد را می بینیم ؟ هیچ کدام . وضعیت شده یک آزمون تستی بی سرو ته و غیر غلمی و بعد جذب وکیل و… . پس ما از اساس ایراد داریم که متاسفانه هیچ کدوم از این عزیزان به این موضوع توجهی نکرده و نمی کند . همگی موفق باشید .

  4. دوست عزیز درست ترین شیوه پذیرش کارآموز کسب نمره قبولی هست تعیین ظرفیت ثابت تعداد نفرات اصلا درست نیست میشه نمره پذیرش رو بالا تر برد در هیچ جای دنیا برای ورود به یک شغل , آزمون شغلی تعداد ظرفیت نداره چون روش بی منطقیه مثلا آمریکا کانون هر ایالتش یه نمره حداقل برای قبولی داره دقت کنید نمره نه تعداد نفرات تازه کی گفته هر کسی کارآموز بشه میتونه وکیل بشه دوره کارآموزی و آزمون اختبار پس برای چیه؟ من هم موافق کامل نیستم که وکالت به صورت کامل کسب و کار معرفی بشه ولی وقتی از راه دیگه ای جزء کسب و کار تلقی کردن وکالت نمیشه این معیار ظرفیت ثابت که بسیار غیر منطقیه رو تغییر داد پس راه حل چیه؟(البته تا حدودی وکالت معیار های یک کسب و کار رو داره ولی نه کامل کلا درگیر تعاریف نباشیم بهتره , مهم انجام کار درسته و اینکه عزیزان کانون وکلا هیچ راه حلی ندارن فقط با دلایل غیر منطقی موضع گیری کردن واقعا وقتی نامه اساتید رو دیدم افسوس خوردم حداقل مخالفت میکنید مخالفت منطقی باشه شما وکیل و استاد حقوق هستید) بهترین حالت اینه ماده ۸ لایحه استقلال کانون وکلا از این حالت دربیاد و همه لازم بشه آزمون بدن و دوره بگذرونن و تازه عزیزانی که الان وکیل هستن و در کانون وکلا فعالیت میکنن هر چند سال یکبار برای اینکه صلاحیتشون برای ادامه فعالیت احراز بشه آزمون بدن تا تعادل برقرار بشه و افراد ضعیف از لحاظ علمی حذف بشن چون وکالت حرفه مهمیه و حتی کسانی که با سوالات آسون تر و شرایط آسون تر وکیل شدن الان باید صلاحیتشون احراز بشه. دوست عزیز انحصار این نیست که شما کلا کارآموز و وکیل نگیری(این انحصار کامل بازار هست) اون که خلاف حقوق اساسی مردمه یک نوع انحصار میتونه این باشه که الان عرضه خدمت حقوقی(البته با قیمت مناسب) توسط تعداد افراد کمتری نسبت به تعداد لازم داره صورت میگیره چون تعداد پرونده ها بیشتره نسبت به تعداد وکلا خوب یه مدل اقتصادیه ساده است عرضه کمتر از تقاضاست پس قیمت بیشتر میشه وکیل خیلی تعیین کننده میشه باید عرضه(البته عرضه درست) بیشتر بشه تا بازار به تعادل برسه بعد دوستانی که میگن وکیل بیکار داریم در مورد مرکز و مخصوصا شهر تهران مگه میشه الان کسی در شهر تهران زندگی کنه و درآمد اصلا نداشته باشه ( شهرستان متفاوته و باید به نسبت هزینه ها درنظر گفته بشه) اگر وکلایی که میگن کار نداریم منظورشون درآمد های بالاست که این تفکر اشتباهیه امیدوارم عزیزان کار درست رو انجام بدن. و بدونید بدون شک معیار نمره از تعداد ظرفیت ثابت بسیار منطقی تر هست و به عدالت نزدیکتره.

  5. ..با این کارنامه هایی که رو کردن و به گفته جناب رییس اسکودا ۷۰%بیشترین نمره هاست پس نمرات قبول شده تا الان هم باید افتضاح می‌بوده…بطور مثال نمره تجارت کارنامه دوم که صفره باید طبیعتاً ۳میبوده.به همین ترتیب میشه میانگین نمره افراد قبول شده رو محاسبه کرد.یا تا به حال نمرات کسب شده افتضاح بوده یا با این کارنامه ها فقط می‌خوان جوسازی کنن.
    ترازهایی که هر ساله جزو قبولی ها هستند خیلی خیلی بالاست تراز اولین فرد قبولی خراسان حدود۱۲۰۰۰ و ۷۰%این تراز میشه حدود تراز ۸۲۰۰و افراد بالای این تراز قبول میشن آیا تراز پایینه؟؟؟
    دچار جو سازی ها نشید لطفاً.اگر از این میترسید که با بالا رفتن قبولی ها نون تون آجر بشه که باید به توانایی خودتون شک داشته باشید وگرنه شخصی که به خودش و توانایی هایش ایمان داره از رقیب بیشتر هراس نداره و سعی می‌کنه خودش رو بالاتر بکشه و تو رقابت پیروز باشه…

  6. همه اساتید دانشگاه های مطرح و حتی دانشگاه های غیر مطرح هم نامه تقدیمی به مجلس رو امضا کردن من نمیدونم چرا یسری افراد دلشون میخواد اسم وکیل روشون باشه ولی بی سواد باشن

  7. سلام
    یک پیشنهاد عادلانه دارم همه افرادی که از سالیان دورتر حتی جناب کوشا و رفقا در آزمونی که توسط یک نهاد بی طرف مثل دادگستری محترم برگزار میشه شرکت کنند ببینیم رتبه ها به شکل میشه.

  8. کدوم انحصار؟! وقتی هر سال آزمون داره برگزار میشه کدوم انحصار؟! چرا دلیل قبول نشدن رو در خودت جستجو نمیکنی؟! یعنی این همه سال پذیرش کرد تو نتونستی قبول شی؟! تو از پس یه امتحان مهدکودکی اسکودا برنمیای، بعد میخوای بیای وکیل بشی؟! باید هم از این طرح حمایت کنی، چون میدونی بدون این طرح خواب وکیل شدن در کانون رو هم نمیتونی ببینی

  9. دارم به دوستانی که دارن از این طرح حمایت میکنند و احسنت و آفرین نثار بی سوادهای مسبب این طرح می کنند و انگشت اتهامشون رو نشانه گرفتند به سوی اسکودا و صحبت از انحصار میکنند فکر میکنم و تعجب میکنم!!! کانون وکلا هر سال داره آزمون برگزار میکنه با یه ظرفیت مشخص! یعنی تو نتونستی جزو نفرات آخر هم قبول بشی؟!! وای بر تو…

  10. کسی که با سواد باشه آزمون وکالت چیزی نیست واسش و خیلی راحت قبول میشه. یارو تو یه دانشگاه درجه چندم بدون کنکور حقوق خونده انتظار داره با همون سیستم درس خوندن بیاد وکیل هم بشه!! اکثر طرفدارای این طرح کسایی هستند که حاضر نیستن روزی ۷-۸ ساعت وقت بزارن و درس بخونن و میخوان همینجوری وکیل بشن…

    1. دوست عزیز ، لطفا درباره دانشگاه بدون کنکور منصفانه تر نظر بدید. این نوع قضاوت شما صحیح نیست.
      بنده بدون کنکور در آبان ماه سال ۹۶ وارد دانشگاه پیام نور شدم ، و دی ۹۸ بعد از ۵ ترم فارغ التحصیل شدم. در آزمون های مرکز و کانون سال ۹۹ هم قبول شدم، با تراز ۹۶۶۲ که تقریبا معادل رتبه ۱۵۰ آزاد کانون مرکزه، ادعای سواد هم ندارم. برای قبولی کلاس هم نرفتم.
      هر کس تلاش بکنه با هر مدرکی از هر دانشگاهی قبول میشه و نیازی نیست چندسال صرف آزمون کنه

  11. اگه اون موقع که سر هر کوچه یه دانشگاه باز کردن و ارزش درس و علم از بین بردن
    جوان ها به جای اینکه مثلا درس بخونن که اونم نخوندن و مفت نمره گرفتن و فقط توقعشان بالا رفت که لیسانس گرفتیم یا فوق لیسانس به جای اون میرفتن سراغ مهارت اون موقع مجبور نبودن به هر دری بزنن
    که مثلا برای جوانان کار بسازن اونم بدون علم و دانش
    یه مدت هم سر هر کوچه یه بانک تاسیس کردن که آمار اشتغال بالا ببرن چی شد آخرش…
    چرا مسولین ما درس نمیگیرن
    سواد که خیلی ها ندارن لااقل چشم بینا داشته باشن و عبرت بگیرن
    اگه همین موافق های این طرح فکر تلاش و یادگیری بودن و برای علم و دانش زحمت کشیده بودن هیچ وقت این حرف ها رو نمیزدن و به فکر تلاش و یادگیری بیشتر برای موفقیت می بودن
    البته این ها نظر منه

  12. سلام به همه دوستان
    واقعا بعضی از نظرها رو خوندم به فکر رفتم که چه طرز فکری خیلی ها دارن
    من خودم سه ساله برای ازمون تلاش میکنم امسال هم مرکز ۱۸۰۰ شدم و قبول نشدم با درصدهای تقریبا خوب
    ولی چون تجارت و اصول ضعیف بودم حتی مدنی ۷۵ هم کمکم نکرد قبول بشم
    به خودم گفتم حقمه که قبول نشم چون سواد برا مهم بوده و هست
    ولی الان با این طرح اوضاع جامعه از این که هست بدتر میشه دانشجوی بی سواد و با این اوضاع مجازی که مشق مینوشتن یا جواب سوالات از اینترنت میگرفتن
    آیا باید این ها هم وکیل بشن
    به نظر بنده مگه همین افراد طرفدار این طرح باشن که برای علم و سواد ارزشی قائل نیستن و حاضر به تلاش برا کسب موفقیت نیستن مقل مدرک کارشناسی گرفتن
    ارزش علم وقتی از مملکت ما رفت که تو هر کوچه یه دانشگاه باز کردن
    حالا هم چون اونجا گند زدن باید بیان تو شغل هم گند بزنن
    اگه راست میگن طرفدار جوانان بی کار هستن طرح بدن هر کی سابقه کار داره یا شاغل ممنون شرکت تو و ازمون وکالت
    نه اینکه همه معلم ها و شاغل ها میان شرکت میکنن و آمار شرکت کننده رو واهی بالا میبرن
    میگن اگه قبول شدیم چه بهتر نشدیم مجبور به استعفا که نبودیم یا چیزی رو از دست ندادیم
    برین اینها رو ساماندهی بکنن
    ادم اصلاح از خودش شروع میکنه
    همین ها که دفاع از جوان میکنن خودشون چند شغله هستن اگه صداقت دارن هر کدوم به شغل اکتفا بکنن ولا نصف جوانها میرن سر کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا