اسکودا: آزمون وکالت متضمن هیچ نوعی از انحصار یا تبعیض نیست

پایگاه خبری اختبار- روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا درباره اظهارات محمود حبیبی، نایب‌رئیس دوم این اتحادیه،‌ در برنامه گفت‌وگوی خبری روز ۲۵فروردین اطلاعیه‌ای منتشر و اعلام کرد که آقای حبیبی در برنامه مورد نظر نه به نمایندگی از اسکودا که به‌عنوان کارشناس مستقل حوزه حقوق و وکالت شرکت کرده و مواضع اعلام شده از سوی وی نیز صرفاً متضمن دیدگاه‌های شخصی او بوده است.

به گزارش اختبار، برنامه میز اقتصاد با موضوع «راهکارهای بهبود میزان دسترسی به خدمات حقوقی» روز پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ از شبکه خبر پخش شد و به موضوع وکالت و حواشی آن پرداخت.

محمود حبیبی نایب رئیس اسکود، زمانیان عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر، سیاح رئیس مرکز پایش و بهبود محیط کسب و کار و شجاعی رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی میهمانان این برنامه بودند.

در بخشی از این برنامه حبیبی در پاسخ به سوال رئیس کمیسین اصل نود مجلس که می‌پرسد «آیا قبول دارید با عملکرد کانون‌های وکلا آیا در نتیجه ولو بدون اراده، انحصار در بازار خدمات حقوقی ایجاد شده است؟» می‌گوید: «انحصار ایجاد شده اما انحصار را قانون ایجاد کرده است و ما آن را ایجاد نکرده‌ایم.»

ویدئوی کامل برنامه میز اقتصاد پنج شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ با موضوع وکالت

این بخش از سخنان این وکیل دادگستری بازتاب گسترده‌ای در برخی رسانه‌ها داشت و از آن با عنوان «اقرار نماینده کانون وکلا بر انحصار در جذب وکیل» یاد کردند.

نهایتاً‌ امروز روابط‌عمومی اسکودا اطلاعیه‌ای به شرح زیر منتشر کرد:

«در پی طرح سوالات متعدد در خصوص محتوای برنامه گفت وگوی ویژه خبری مورخ ۲۵ فروردین سال جاری و مواضع اعلام شده از سوی میهمانان این برنامه که بعضاً از افراد منتسب به صنف وکالت بوده اند، به استحضار وکلا، حقوقدانان و عموم مردم شریف کشورمان می رساند که جناب آقای دکتر محمود حبیبی در برنامه مورد نظر نه به نمایندگی از اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران که بعنوان کارشناس مستقل حوزه حقوق و وکالت شرکت کرده اند و مواضع اعلام شده از سوی ایشان نیز صرفا متضمن دیدگاههای شخصی ایشان بوده است.

اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران، ادعای انحصار در بازار خدمات حقوقی را کلیدواژه انحرافی برای تخریب کانونهای وکلا میداند و چنانچه پیش از این نیز بارها و بارها رسما به اطلاع عموم و رسانده شده، قائل به هیچ نوع از انحصار در بازار خدمات حقوقی نیست؛ نهاد وکالت به موجب قانون، مسئول اعمال مقررات موضوعه در حوزه پذیرش وکیل است و دقیقا بر اساس ترتیبات معین شده در قوانین، برای متقاضیان تصدی منصب وکالت، آزمون برگزار می کند. آزمونی که همه افراد برخوردار از شرایط عمومی مقرر شده در قانون، فرصت شرکت در آن را دارند و متضمن هیچ نوع از انحصار یا تبعیض نیست.

بیشتر بخوانید:

مرکز وکلای قوه قضاییه دو آزمون در سال ۱۴۰۱ برگزار می‌کند

مالکی: «انحصار» و «حق‌الوکاله‌های نجومی» دو رمز تخریب کانون‌هاست

در خصوص ملاک ظرفیت در پذیرش وکلا نیز، بارها توضیح داده شده که اساس تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب سال ۱۳۷۶، ظرفیت پذیرش وکیل در هر استان در کارگروه سه نفره متشکل از رئیس کانون وکلا، رئیس دادگستری و رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب استان تعیین می گردد که دو نفر از این کارگروه سه نفره، از قوه محترم قضائیه هستند. بر همین اساس انتساب انحصارطلبی به نهاد وکالت، قلب واقعیت و فریب افکار عمومی است. صرف نظر از انگیزه های مدعیان انحصار در نهاد وکالت، نهاد وکالت معتقد است که نتیجه این قبیل اقدامات عدول از معیارهای کیفی تصدی منصب وکالت خواهد بود که آشکارا گامی علیه حقوق عامه و مصالح نظام حقوقی و قضائی کشور به شمار می آید.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. هر چند در آن کمیسیون اکثریت با مسئولان قوه است اما آن دو نفر به احترام کانون وکلا هر ظرفیتی که کانون ها دلشان خواسته تایید کرده اند…
    لذا قلب واقعیت در آنجاست که گفته شود نظر کانون ها در ظرفیت موثر نیست…

  2. سلام. نمیدونم الان اکودا و آقای مالکی دقیقا منظورشون چیه. چیزی که آقای حبیبی گفته عین حقیقته با این تفاوت که انحصال را اگر قانون هم درست کرده باشد کانون به آن دامن زده است. تا بوده همین بوده ک یک نهاد و یک ارگان و یک سازمان و یک سیستم از درون متلاشی میشود نه از بیرون و این انتقاد همیشگی ما به کانون بوده است و خواهد بود. البته این هشدار ما به همکاران و متصدیان و مسئولان کانون نیز هست.

  3. بنده خدا آقای حبیبی چقدر در این ویدیو سنگ سینه کانون های وکلای دادگستری رو به سینه زد ، اخرش هم مثل یه مهره سخته کذاشتنش کنار و گفتن فقط مواضع شخصی خودش را عنوان کرد اگه مواضع خودش رو عنوان کرده پس چرا به عنوان نایب رئیس کانون اومده بود. شما ها به خاطر حفظ موقعیت خودتون به خودتون هم رحم نمی کنید حداقل حرمت موی سفید اونو نگه می داشتید.

  4. نمیدونم نظرم منتشر شه یا نه ولی به این اقا برسونید وقتی وزارت علوم بی ضابطه داره بدون ازمون پذیرش میکنه پس حرفی بهتره از انصاف نزنه و انحصاری نیست اگه نیست لطفا پس ظرفیت عددیو حذف کنید و به جاش بر اساس استعداد و نمره بدین بزارین هرکی تونست اون سطح سوادو کسب کنه بره من خودم سه سال شد عمرمو بیخودی هدر دادین دوسال اول دقیقا با اختلاف دو و شش نتونستم ورود پیدا کنم بعد یه مشت بیسواد و کهنسال که ازچندجا سمت و حقوق بگیرن تونستن اونم بخاطر سهمیه که درصداشون خنده داره اگه ببینید حتی ساده ترین نکات حقوق بلد نیستن توانایی تشخیص صلاحیت ندارن و….سال پیشم که کلا برگزار نشد دقیقا منه جوان چه غلطی کنم برم دزدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  5. اگه انحصار نیست پس چرا ظرفیت عددیو تبدیل به نمره نمیکنید و یه سطح نمره در نظر نمیگیرین ؟! هرکی فلان نمره اورد قبول و تموم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا