اسکودا: مانع تراشی برای برگزاری آزمون وکالت، عرصه مناسبی برای تقابل نیست

پایگاه خبری اختبار- اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در واکنش به اظهارات اخیر معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه درباره نقش آفرینی اسکودا در تغییرات شرایط آزمون و کارآموزی وکالت، تسری اختلافات به آزمون وکالت را، بازی با سرنوشت بیش از هشتاد هزار جوان این کشور دانست.

اسکودا با انتشار اطلاعیه ای استفاده از موضوع آزمون وکالت را به عنوان ابزاری برای تثبیت و تحمیل مواضع قوه قضاییه امری ناپسند بر شمرد و اعلام کرد: اختلاف نظرهای موجود بر سر آیین نامه اجرایی (مصوب ۱۴۰۰) را در فضایی مستقل از بحث آزمون قابل رسیدگی است.

متن اطلاعیه اسکودا در ادامه آمده است:

اطلاعیه روابط‌ عمومی اسکودا درباره برخی مطالب مطرح‌شده درباره نهاد وکالت

 در پی اظهارات اخیر معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه که حاوی مطالبی در خصوص آیین نامه اجرایی (مصوب ۱۴۰۰)، نقش آفرینی اسکودا در امور وکالت دادگستری و آزمون پذیرش کارآموز وکالت دادگستری سال ۱۴۰۰ است، روابط عمومی اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران اطلاعیه ای را به شرح زیر صادر می کند:

نخست

اسکودا ابتکار کانونهای وکلای دادگستری ایران برای اتحاد، همدلی، همبستگی و مدیریت مسائل نهاد وکالت است. نقش آفرینی اسکودا در برگزاری آزمون پذیرش کارآموز وکالت دادگستری، همه ساله پس از تفویض نمایندگی هریک از کانونهای وکلای دادگستری به آن انجام می شود و هیچ خدشه ای ازنظر قانونی بر این فرایند وارد نیست.

ضمنا این روند دست کم در سالیان متمادی پی گرفته شده و طرح برخی تعریضات در مقطع زمانی کنونی تعجب برانگیز است؛ مگر اسکودا امسال به وجود آمده است که درباره آن چنین ایراداتی مطرح می شود؟

اسکودا به همت کانونهای وکلای دادگستری سراسر کشور و عزم و اراده آنها به نقش آفرینی مسئولانه و فعالانه خود در حوزه وکالت ادامه خواهد داد؛ رؤیای انشقاق و تشتت در نهاد وکالت تعبیرناشدنی است.

دوم

دستورالعمل پرسش برانگیزی در روزهای گذشته درباره پذیرفته شدگان آزمون پذیرش کارآموز وکالت دادگستری سال ۱۳۹۹ مطرح شده است که اثرات آیین نامه اجرایی (مصوب ۱۴۰۰) را به سال قبل از آن تسری می دهد. طرح موضوعاتی از این قبیل که برخی مفاد آیین نامه اجرایی (مصوب ۱۴۰۰)، پیشنهاد چه شخصی بوده بحثی ثانویه و انحرافی است.

البته در این زمینه نیز حاضریم در مجالی مناسب، پیش نویس تنظیمی نهاد وکالت را با متن ابلاغی معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در پیش چشم عموم بسنجیم و در خصوص افتراقات اساسی که برخلاف «قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری» (مصوب ۱۳۷۶) و همچنین «لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری» (مصوب ۱۳۳۳) است صحبت کنیم؛

اما امروز عطف به ماسبق شدن یک آیین نامه که فتح بابی عجیب در علم حقوق به شمار می رود! محل بحث داوطلبان و وکلای دادگستری است بدیهی است که اذهان عمومی با طرح مطالبی از این دست، مبنی بر اینکه کجای آیین نامه را چه کسی پیشنهاد کرده است، منحرف نخواهد شد.

در ضمن، کانونهای وکلای دادگستری مستنداً به ماده ۲۲ «لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری» (مصوب ۱۳۳۳) مرجع تنظیم کننده هستند، نه پیشنهاددهنده.

سوم

 امروز منشأ مشکلات موجود در مسیر برگزاری آزمون پذیرش کارآموز وکالت دادگستری روشن است و مکاتبات و مستندات مربوطه و در پیش چشم همگان ازجمله بیش از هشتاد هزار داوطلب عزیز این آزمون قرار دارد.

پیش از این، بارها و بارها در جلسات مشترک با مراجعی که در برگزاری آزمون مانع تراشی میکنند عنوان شده است ازآنجاکه آزمون با سرنوشت و آینده شغلی هزاران نفر از فرزندان این مرزوبوم مرتبط است، عرصه مناسبی برای تقابل نیست.

نهاد وکالت معتقد است که اختلاف نظرهای موجود بر سر آیین نامه اجرایی (مصوب ۱۴۰۰) در فضایی مستقل از بحث آزمون قابل رسیدگی است و نباید ثمره ماهها تلاش و مطالعه شبانه روزی داوطلبان، متأثر از این اختلافات پایمال شود. استفاده از موضوع آزمون به مثابه ابزاری برای تثبیت و تحمیل مواضع، صحیح و پذیرفتنی نیست.

چهارم

 از سال ۱۳۳۳ تاکنون هیچگاه سابقه نداشته است که در امور داخلی کانونهای وکلای دادگستری دخالت شود، اما با اقدامات متعدد اخیر معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه به استناد آیین نامه ای که در تعارض با قانون است، دخالتهایی صورت گرفته که از مصادیق آن می توان به تعیین تکلیف کارآموزان پذیرفته شده در آزمون پذیرش کارآموز وکالت دادگستری سال ۱۳۹۹، نحوه برگزاری آزمون و شیوهٔ برگزاری انتخابات در کانونهای وکلای دادگستری اشاره کرد.

این اقدامات که برای نخستین بار انجام شده اند بسیار خطرناک و در تعارض با دادرسی عادلانه و حقوق ملت هستند. مدیران کانونهای وکلای دادگستری در سراسر کشور چنین اقدامات مداخله گرایانه ای را برنمی تابند.

پنجم

مشکلات موجود بر سر برگزاری آزمون پذیرش کارآموز وکالت دادگستری، با اظهارات تحریک آمیز و رویکرد تقابلی هیچیک از طرفین برطرف نخواهد شد. راهکار اصلی غلبه بر موانع، گفت وگو و مفاهمه است که کانونهای وکلای دادگستری تاکنون به آن پایبند بوده اند.

حساسیت اعلامی معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه بر حقوق داوطلبان را به فال نیک می گیریم و امیدواریم این حساسیت واقعاً به رفع موانع و سهل انگاری ها در مسیر برگزاری آزمون که همه می دانیم در کجا ریشه دارد. بینجآمد.

نهاد وکالت همچنان قایل به چهارچوب تفاهم سه جانبه با حضور نمایندگان اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران، سازمان سنجش آموزش کشور و معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در جلسه مورخ ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ است و اعلام آمادگی می کند که مقدمات برگزاری آزمون را در همان چهارچوب فراهم کند، به شرطی که طرف های دیگر نیز از مواضع خود در آن جلسه و چهارچوب مورد توافق عدول نکنند.

ششم

تکرار می کنیم که آزمون پذیرش کارآموز وکالت دادگستری به حقوق هزاران فرزند جوان این کشور و سرنوشت شغلی آنها گره خورده است و روا نیست که هیچ اختلاف نظری در هیچ مسئله ای به این جوانان که امروز به دلیل ابهام بر سر برگزاری آزمون در معرض شدیدترین اضطراب و فشار روانی قرار دارند، لطمه وارد کند.

برای تعیین تکلیف آزمون و در راستای کمک به داوطلبان، باز هم اعلام آمادگی می کنیم که با گفت وگو و تشریک مساعی با معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در چهارچوب قوانین موضوعه و توافق جلسه مورخ ۲۳ دیماه ۱۴۰۰، هرچه سریع تر مقدمات برگزاری آزمون را فراهم و بیش از هشتاد هزار داوطلب این آزمون را از نگرانی و اضطراب برهانیم.

چنان که اشاره شد، اختلافات در خصوص آیین نامه اجرایی (مصوب ۱۴۰۰) در زمان و بستر دیگری قابل رسیدگی و گفت وگوست و نیازی نیست که تبعات آن بر حقوق و سرنوشت داوطلبان آزمون سایه بیفکند.

منبع: روابط عمومی اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۹ دیدگاه ها

  1. مگه نباید ۹۹ هم طبق قاعده جدید باشه خب هرکی موقع ثبت نام ۲۴ سالش نبوده مردود اعلامش کنید، چرا اینکارو نمیکنید ؟ چون این دیگه خیلی تابلو عطف به ما سبق شدن قانون جدیدتون میشه ؟؟ ولی ۸ ماه علافی خیلی تابلو نیست ؟ اگر قرار قانون جدید باشه همه اونایی که موقع ثبت نام ۲۴ سالشون تموم نبوده مردود اعلام کنید، قانون ظرف میوه نیست سیبشو برداری پرتقالشو بر نداری ، یا همشو اعمال کنید یا هیچی.

  2. اره همین چند وقت پیش گفتن که وکلایی که از نظام حمایت نمیکنن باید پروانشون باطل کنیم. وقتی همه چی زیر ذره بین بره نه وکیل میتونه از زندانیای سیاسی دفاع کنه نه خودش امنیت شغلی داره…

  3. سلام.عزیزان موضوع بر قاعده تحمیل قدرت قوه قضائیه به کانون وکلا مربوط است.اساسا حاکمیت تمایلی به پرورش وتربیت وکیل مستقل ندارد. این مباحث ازمون و…هم بهانه های حمله به نهاد وکالت است.قوه قضائیه وکیلی می‌خواهد که وقت اراده کرد وکیل را زندانی کند،پروانه اش را باطل کند.کسی هم نتواند جیک بزند.

  4. افرادی که به نفع اسکودا صحبت میکنند یه جوراییی معلومه افراد خودشون هستن و منطقی نیست، فقط به نفع هست! آقاجان چرا دقت نمیکنی اسکودای عزیز؟! همه میدونن که شما دنبال منافع جوونها و داوطلبین نیستی. چون بین اینهمه شرکت کننده، ظرفیتهای بسیار پایین گذاشتی که عملا داوطلبین به باد مسخره گرفته شدن.‌ جناب اسکودا دنبال چی هستی؟! اینکه خودت سوال طرح کنی تا بخشی از سوالها به بیرون درز کنه؟ تا سوالها من درآورده و اختلافی باشه؟ در سال ۹۹ سوالها اشتباه فاحش داشت هم در مدنی هم در تجارت.. جناب اسکودا اگر دنبال منافع جوونها بودی ظرفیتها باید لااقل سه برابر میشد و جلوی مجلس و شورای نگهبان هم وا میستادی که بدون آزمون به قضات و نماینده گان پروانه ندن و بر اساس ادعاشون بیان آزمون بدن خودشونو ثابت کنن. (اگرچه که اصلا از دم نباید پروانه بدن چه معنی داره بعد از داشتن یه شغل دوباره بیان شغل بگیرن!) خلاصه اینکه اسکودا دنبال رانت و منافع خودشه نه واقعیت و نه حمایت از جوان.. با این ظرفیتهای تعیینی ۱۴۰۰ عملا و علنا همه داوطلبین فقط بازیچه شدن‌. بین ۱۰۰ هزار نفر شرکت کننده واقعا که تاسف باره. لذا اسکودا باید رفتار و عملکردشو عوض کنه وگرنه کسی مانع تراشی نکرده، وسلام.

  5. وقتی اقای هاشمی وزیر بهداشت قبلی گفت کسی نیست ما وزرا رو با هم هماهنگ کنه،همون موقع فهمیدم ایران تو چه وضعیت مزخرفی قرار گرفته،به نظرم باید نیروهای خط رهبر به این عرصه ها هم وارد بشن.ای کاش یک سردار سلیمانی هم تو حقوقی ها داشتیم. کاش شهید بهشتی دیگری متولد می شد کاش ….

    1. چرا بحث رو انقدر سیاسی میکنید؟ وظیفه رهبر و وظیفه فرمانده نهاد نظامی چیز دیگه‌ایه. همین شماها که مدام مناظر خط گرفتن هستین و از خودتون اختیار و ابتکار عمل ندارید، این کشور رو به قهقرا برده‌.

  6. چرا در کشور دو نهاد مختلف وکالت باید وجود داشته باشد؟یعنی واقعن قوه قضاییه توان رویارویی با کانون رو نداشته و نزدیک ۱۰ سال است این بحث ها مطرح است.هر دو نهاد باید ادغام شوند زیر نظر قوه قضاییه

  7. کانون به حق صحبت میکنه ولی کمی انعطاف نشون دادن هم خوبه،با کارهای اینها مشخصه جنگ قدرته و داوطلبین هیچ اهمیتی برای هیچکدوم ندارن
    واقعا داوطلب رضایت به اجرای طرح تسهیل نداره ولی این ظرفیت اعلامی آزمون که توسط کانون وقوه قضائیه هم مشخص میشه خیلی کمه
    هزینه آزمونها ناعادلانه بالاست
    درسهای بی موردی اضافه شد که واقعا شک میکنم کانون به فکر داوطلبه

  8. همه مشکلات کانون از اونجایی شروع شد که اصرار احمقانه ای بر وجود ظرفیت داشتند و فکر میکردند مخالفت بی فکر یعنی استقلال،کانون وکلا که عملا استقلال نداشت با این کارشان این استقلال اسمی را هم ازشون گرفتند!
    حکومت ما در هر زمینه ای کار نابلد باشد در به خاک مالیدن پوزه مخالفان خود بسیار کاربلد است!

  9. بی شک حال امروز کانون ثمره چندین سال غفلت مدیران وقت کانون ها در رشد و تعالی این نهاد مقدس بود، متاسفانه به جای اینکه خودش پوست اندازی کند مجبور شدند پوست فرسوده اش را بشکافند بلکه شاید پوست تازه ای بروید ولی غافل از اینکه عکس العمل ها و رفتارهای مدیران کنونی کانون ها این را روشن کرد که پوست زیرین نیز بیمار است، کانون های محترم یا باید تغییر می کردید یا تغییر ناخواسته را باید بپذیرید…

    1. به نظرم کانون وکلا باید تابع قوانین حکومت جمهوری اسلامی ایران باشه.وقتی نمایندگان مجلس در شرف تصویب طرح تسهیل بودند،کانون به شورای نگهبان فشار وارد کرد و حتی به طور خصوصی وقت آیات عظام رو گرفت.تمام تلاش خودش رو کرد که انحصار مافیا شکسته نشه،به امید خدا شکسته بشه.

      1. محلس چرا با توجه به قوانین سابق قانون‌گذاری نکنه؟ مجلس چرا تصمیمگیری و قانون‌گذاری عاقلانه نکنه؟

  10. سلام
    علت مخالفت کانون وکلا نسبت به آئین نامه جدید و همچنین طرح تسهیل مجوز کسب و کار مربوط به وکالت این است که ؛
    درصورت اجرایی شدن آئین نامه و همچنین لازم اجرا شدن طرح تسهیل ، نوعی ادغام خاموش کانون وکلا با مرکز وکلا خواهد شد
    ودرصورتی که مجوز برگزاری آزمون به هر نحوی به قوه قضائیه محول شود این موضوع (ادغام) به صراحت در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده و به طور رسمی کانون با مرکز وکلا ادغام خواهد شد

  11. کانون وکلای دادگستری یه نهاد صنفی است. البته بنده هم قبول دارم که کانون وکلای دادگستری به کارآموز و وکیل پایه یک هیچ گونه خدمات رفاهی و علمی در برابر هزینه تمدید پروانه ارائه نمیده. اما درآمد جنابعالی از وکالت ربطی به کانون نداره و شما روز اول نتونستی رتبه خوب بیاری که تو یه شهر بزرگ وکالت کنی! کسی که نتونه بعد از هشت سال و نیم وکالت کنه یه جای کارش ایراد داره!

    موفق و پیروز باشید.

    1. به نام خدا سوال من از وکلای محترم و هیئت مدیره کانون‌های وکلای سراسر کشور این سبب تاکنون که مثلاً استقلال داشتید چه گلی به سر کلا و یا به سر ملت از حیث مسائل روز جامعه و مشکلات قضایی مملکت داشتید و توانسته نقش‌آفرینی مثبتی داشته باشید مطلب دیگر اینکه به نظر می‌رسد که اسکودا و یا کانون های وکلا فقط سنگ آزادی عمل هیئت های مدیری خودشان را به سینه می زنند و به طلبین آزمون هیچگونه اهمیتی نمی‌دهند و نداده‌اند مطلب دیگر اینکه اگر سرنوشت خود اسکودا به قوه قضاییه پیشنهاد گنجاندن دو درس و و سن ۲۴ سال و ۸ ماه دوره کارآموزی بدون گرفتن پرونده جریانی به قوه قضاییه پیشنهاد نمی‌داد و مطلب دیگر اینکه اسکودا و کانون های وکلا فقط به مناقع شخصی خودشان و وکلای در حال کار فکر می‌کنند و سوال‌هایی را تر طرح می‌کند که به مثابه این است که با داوطلبین آزمون پدر کشتگی دارند و به نوعی مانع ایجاد می‌کند که آنان وارد بازار کار نشود سوال هایی طرح می شود که نیاز به هوش برتر بوده و تله های تستی به کار می برند تا با این کار داوطلب از این موسسه به این موسسه در جستجوی استاد هوش باشد این واقعاً تاسف بار است و خدا می داند که مافیای این موسسات و با کدام یک از کانون های وکلا هماهنگ شده است و این است که اگر وجدان آگاه و بیدار داشته باشیم اشکالی ندارد که همه داوطلبین وارد بازار وکالت یا هر شغل دیگری شوند و این قانونی که توسط قوه قضاییه پیشنهاد داده شده و عنوان تسهیل گرفته بی نهایت به نفع جامعه قضایی خواهد بود هر طرحی ممکن است در ابتدا ایراداتی داشته باشد اما در نهایت به نفع مردم کار خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا