اساسنامه کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران

مورخ: ۱۴۰۰/۹/۲

اساسنامه کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران

  • وزارت ورزش و جوانان

هیات وزیران در جلسات ۱۳۹۸/۷/۱۴ و ۱۴۰۰/۳/۲۳ به پیشنهاد شماره ۱۰۰/۵۷۰/ص/۹۶ مورخ ۱۳۹۶/۵/۱ وزارت ورزش و جوانان و به استناد تبصره (۳) ماده واحده قانون انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵، اساسنامه کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران را به شرح زیر تصویب کرد:

اساسنامه کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران

ماده ۱ـ در این اساسنامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می ­روند:

۱ـ کمیته بین‌المللی المپیک (IOC): سازمان بین‌المللی، غیر انتفاعی و غیردولتی می ‌باشد که انجام وظایف، مسئولیت‌ ها و تعهداتی را عهده‌دار است که در منشور المپیک تعیین شده است.

۲ـ کمیته: کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران (NOC) نهاد عمومی غیردولتی و غیرانتفاعی با شخصیت حقوقی مستقل، با مدت فعالیت نامحدود، دارای استقلال مالی و به دور از هرگونه گرایش‌ های نژادی و سیاسی و بدون هرگونه تبعیض است که در چهارچوب مفاد منشور المپیک و با رعایت قوانین و مقررات جاری جمهوری اسلامی ایران فعالیت می ‌نماید. حوزه قانونی و اختیارات کمیته، تمامی قلمرو جغرافیایی حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را در بر می ‌گیرد.

۳ـ منشور المپیک (OC): سندی که اصول اساسی و ارزش‌ های بنیادین جنبش المپیک را گردهم آورده و ضمن اینکه به‌عنوان اساسنامه کمیته بین‌المللی المپیک تلقی می ‌گردد، حقوق متقابل و تعهدات اصلی و نیز ضوابط فعالیت سازمان‌ های رسمی فعال در عرصه ورزش جهان از جمله کمیته‌ های ملی المپیک را تبیین می ‌نماید.

۴ـ فدراسیون بین‌الملل (IF): سازمان بین‌المللی مستقل که عهده‌دار اداره یک یا چند رشته ورزشی در جهان بوده و از سوی کمیته بین‌المللی المپیک به رسمیت شناخته شده باشد.

۵ ـ شورای المپیک آسیا (OCA): سازمانی مستقل و غیردولتی که به‌عنوان بالاترین مرجع ورزشی قاره، کلیه فعالیت‌ های ورزشی در آسیا را تحت نظارت دارد و یکی از پنج نهاد قاره‌ای به رسمیت شناخته شده توسط کمیته بین‌المللی المپیک است.

۶ ـ کنفدراسیون قاره‌ای (CF): سازمانی مستقل و غیردولتی که به نمایندگی و تحت نظر فدراسیون بین‌المللی یک رشته ورزشی، متولی اداره آن رشته در سطح قاره می ‌باشد و از سوی فدراسیون بین‌المللی مربوط و نهاد قاره‌ای ذی‌ربط به رسمیت شناخته می ‌شود.

۷ـ فدراسیون ورزشی ملی (NF): نهاد عمومی غیردولتی که اداره یک یا چند رشته ورزشی را در سطح ملی عهده‌دار بوده و از منظر بین‌المللی، عضو فدراسیون بین‌المللی ذی‌ربط می ‌باشد.

ماده۲ـ اهداف و ماموریت­ های کمیته به شرح زیر است:

۱ـ گسترش، ترویج و صیانت از جنبش المپیک، ترویج صلح، تعالی همه‌جانبه انسان، توسعه و ارتقای ورزش بانوان، حق انتخاب آزادانه رشته­ های ورزشی و ترغیب اخلاق ورزشی (مطابق با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی)، مبارزه با زورافزایی (دوپینگ)، توجه مسئولانه به مسایل زیست‌محیطی.

۲ـ حضور در بازی های آسیایی، المپیک و سایر بازی های مورد تایید کمیته بین‌المللی المپیک.

ماده۳ـ وظایف و اختیارات کمیته به شرح زیر است:

۱ـ اجرای منشور المپیک و نظارت بر اجرای قوانین بین‌المللی ورزش و سایر مقررات موضوعه کمیته بین‌المللی المپیک.

۲ـ هدایت و راهبری و گسترش ورزش قهرمانی در کشور مبتنی بر رویکرد علمی به‌ویژه از طریق بسترسازی برای رشد استعداد های بالقوه و ارتقای توانایی‌ های فکری، جسمی و روانی ورزشکاران.

۳ـ گسترش ورزش همگانی به‌ویژه از طریق ترغیب عموم مردم به انجام فعالیت‌ های ورزشی و حفظ سلامتی خود.

۴ـ اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با هرگونه تبعیض، خشونت و فساد در ورزش، گسترش و ترویج اخلاق ورزشی و نیز مبارزه با پدیده زورافزایی (دوپینگ) با تاکید بر پذیرش و اجرای قوانین جهانی مبارزه با زورافزایی (دوپینگ) و همچنین محترم شمردن نقش و مسئولیت‌هایی که در قانون جهانی مبارزه با زورافزایی (دوپینگ) برای کمیته‌ های ملی المپیک در نظر گرفته شده، به صورتی که اطمینان حاصل گردد که سیاست‌ ها و قوانین، شرایط عضویت و دستورالعمل‌ های مدیریت نتایج آزمایشات در انطباق با آن باشد.

۵ ـ حمایت از فدراسیون‌ های ورزشی ملی در اجرای فعالیت‌هایشان که به‌صورت مستقل و با همکاری و هماهنگی نزدیک فدراسیون‌ های ورزشی بین‌المللی متبوع انجام می ‌شود.

۶ ـ نظارت بر عملکرد فدراسیون­ های ورزشی ملی در انطباق با مقررات فدراسیون­ های بین­المللی ورزشی.

۷ـ حفظ و گسترش ارتباطات کارآمد بین‌المللی به‌ویژه با کمیته بین‌المللی المپیک، شورای المپیک آسیا، فدراسیون‌ های بین‌المللی، کنفدراسیون‌ های قاره‌ ای، کمیته‌ های ملی المپیک سایر کشور ها و سایر تشکل‌ های بین‌المللی مورد تایید کمیته بین‌المللی المپیک که در عرصه ورزش فعالیت می ‌نمایند.

۸ ـ تدوین و اجرای برنامه‌ های فرهنگی، هنری، آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی با رویکرد علمی کردن ورزش و بهسازی منابع انسانی آن، از طریق تشکیل و اداره نهاد های علمی، فرهنگی و هنری مرتبط از جمله آموزشگاه (آکادمی) ملی المپیک و موزه المپیک.

۹ـ حمایت و پشتیبانی از دفاتر و دبیرخانه‌ های فدراسیون‌ های بین‌المللی، کنفدراسیون‌ های قاره‌ای و سایر نهاد ها و فدراسیون‌ های بین‌المللی ورزشی به رسمیت شناخته شده از سوی کمیته بین‌المللی المپیک که در کشور مستقر می ­شوند و نیز حمایت از نمایندگان ذی‌صلاح جمهوری اسلامی ایران در جهت کسب و حفظ کرسی‌ های رسمی ورزشی در عرصه بین‌المللی.

۱۰ـ کمک به ارتقای سطح کمی و کیفی ورزش زنان در همه ابعاد آن در کشور.

۱۱ـ حمایت از سازمان‌‌ های عمومی و مردمی فعال در عرصه ورزش کشور به‌ویژه باشگاه‌ های ورزشی، تیم‌‌ های دانشجویی، دانش‌آموزی و نیرو های مسلح، در حد امکانات و مقدورات کمیته.

۱۲ـ انتخاب و نامزدی شهر های متقاضی میزبانی بازی­ های المپیک و سایر رویداد های به رسمیت شناخته شده از سوی کمیته بین‌المللی المپیک، از بین شهر های کشور. کمیته در این رابطه از حق انحصاری برخوردار است.

۱۳ـ تشکیل و اداره شرکت و بنگاه‌ های اقتصادی مرتبط با حوزه فعالیت کمیته با رعایت قوانین مربوط و سیاست­ های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی، بنا به ضرورت در جهت کمک به درآمدسازی کمیته و همچنین عقد قرارداد با حامیان مالی مشروط بر اینکه درآمد حاصله منحصرا جهت انجام ماموریت، ایفای نقش، تحقق اهداف و وظایف و نیز فعالیت‌هایی که کمیته مطابق با مفاد منشور المپیک و اساسنامه حاضر برای آن ها تشکیل شده است، مصرف شود.

۱۴ـ همکاری و ارتباط مطلوب با سازمان‌ های دولتی و غیردولتی که می ‌توانند کمیته را در نیل به اهداف و انجام وظایفش یاری نمایند.

در عین حال، این همکاری نباید به شکلی باشد که در منافات با مفاد منشور المپیک بوده و یا منجر به هرگونه دخالتی از سوی سازمان‌ های مزبور شود.

۱۵ـ مقابله و عدم پذیرش هرگونه فشار سیاسی، حقوقی، مذهبی، اجتماعی، اقتصادی و تبعیض جنسیتی و نیز هرگونه درخواست و اعمال نفوذ اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان‌ ها و گروه‌ های دولتی و غیردولتی که در تعارض با قوانین بین‌المللی ورزش و مفاد منشور المپیک قرار داشته باشد. تحت هر شرایطی، کمیته باید استقلال خود را حفظ نماید.

۱۶ـ تدوین، تالیف، ترجمه و انتشار کتب، نشریات و مقالات ورزشی، فرهنگی، هنری، علمی و خبری مرتبط با اهداف و وظایف کمیته و نیز ایجاد بانک‌ های اطلاعاتی مورد نیاز.

۱۷ـ اجرای برنامه های ویژه گرامیداشت روز یا هفته المپیک.

۱۸ ـ تهیه پرچم، نماد و سرود کمیته که باید پس از تصویب هیات اجرایی کمیته به تایید کمیته بین‌المللی المپیک برسد.

۱۹ـ مشارکت در برنامه‌ ها و بهره‌مندی از حمایت‌ های المپیک همبستگی المپیک (سولیداریتی) کمیته بین‌المللی المپیک به‌منظور تحقق هر چه بهتر ماموریت‌ ها و وظایف کمیته.

تبصره- به جز ماموریت، نقش، اهداف و وظایف منبعث از منشور المپیک که باید تماما توسط کمیته و تحت اختیارات و مسئولیت انحصاری آن انجام شود، کمیته می ‌تواند با تصویب هیات اجرایی و تایید مجمع عمومی، اجرای بخشی از سایر وظایف خود را به سایر نهاد ها و سازمان‌ های ورزشی کشور تفویض نماید.

ماده۴ـ ارکان کمیته به شرح زیر است:

۱ـ مجمع عمومی.

۲ـ هیات اجرایی.

۳ـ رییس.

۴ـ حسابرس(بازرس قانونی).

ماده۵ ـ ترکیب مجمع عمومی بهشرح زیر است:

۱ـ هر ایرانی صاحب صلاحیت که عضویت کمیته بین‌المللی المپیک را داشته باشد.

۲ـ شش نفر از میان قهرمانان فعال یا بازنشسته‌ای که از آخرین حضورشان در بازی­ های المپیک بیش از سه دوره نگذشته باشد، ضمن آن‌که انتخاب حداقل دو نفر از آن ها از میان زنان خواهد بود.

این قهرمانان در چهارچوب دستورالعمل کمیته بین‌المللی المپیک توسط کمیسیون ورزشکاران با امعان نظر به دو شاخص عمده سطح عناوین کسب شده و ویژگی‌ های اخلاقی ایشان انتخاب می ‌شوند.

۳ـ رییس و در صورت غیبت رییس، نماینده عضو و منتخب هیات رییسه هر فدراسیون ملی عضو فدراسیون‌ های بین‌المللی که رشته یا رشته‌ های ورزشی تحت پوشش آن ها بر مبنای آخرین تصمیمات کمیته بین‌المللی المپیک در برنامه بازی­ های المپیک قرار می ‌گیرند.

فهرست اسامی این فدراسیون‌ ها به شرح پیوست شماره (۱) که تاییدشده به مهر دفتر هیات دولت است، می ­باشد.

۴ـ رییس و در صورت غیبت رییس، نماینده عضو و منتخب هیات رییسه هر فدراسیون ملی عضو فدراسیون‌ های بین‌المللی که رشته یا رشته‌ های تحت پوشش آن ها بر مبنای آخرین تصمیمات شورای المپیک آسیا در برنامه بازی­ های آسیایی قرار می ‌گیرد.

فهرست اسامی این فدراسیون‌ ها به شرح پیوست شماره (۲) که تاییدشده به مهر دفتر هیات دولت است، می ­باشد.

تبصره- در زمان برگزاری مجمع عمومی یا فوق­العاده کمیته، هر فدارسیون ورزشی که همزمان در برنامه بازی­ های آسیایی قرار دارد، عضو مجمع محسوب خواهد شد.

۵ ـ رییس و در صورت غیبت رییس، نماینده عضو و منتخب هیات رییسه هر فدراسیون ملی عضو فدراسیون‌ های بین‌المللی که رشته یا رشته‌ های ورزشی تحت پوشش آن ها ریشه در فرهنگ غنی ایرانی دارند. فهرست اسامی این فدراسیون‌ ها به شرح پیوست شماره (۳) که تاییدشده به مهر دفتر هیات دولت است، می ­باشد.

۶ ـ اعضای هیات رئیسه هیات اجرایی کمیته.

۷ـ دو نماینده (یک زن و یک مرد) از میان مربیان و یا داورانی که در بازی­ های المپیک شرکت داشته‌اند، به انتخاب هیات اجرایی.

۸ ـ روسای تشکل‌ ها و فدراسیون‌هایی که چندین رشته ورزشی مورد تایید کمیته را تحت پوشش دارند و نیز مسئولان و یا نمایندگان سازمان‌ ها و نهاد های ورزشی کشور که متعهد به ارتقای می زان اثربخشی کمیته بوده و یا خدمات چشمگیری را در راستای نیل به اهداف ورزش و جنبش المپیک ارایه می ‌کنند، به شرح زیر:

الف ـ وزیر ورزش و جوانان.

ب ـ پنج نفر از کارشناسان خبره در امور بازی­ های المپیک به پیشنهاد رییس و تصویب هیات اجرایی که حداقل دو نفر از آن ها از میان بانوان و یک نفر از بین کارشناسان حوزه ورزش دانش‌آموزی (با توجه به اهمیت بازی­ های المپیک جوانان) خواهد بود.

انتخاب این کارشناسان بر اساس دستورالعملی که به تصویب کمیته می ‌رسد، انجام خواهد شد.

پ ـ رییس آموزشگاه (آکادمی) ملی المپیک.

ت ـ رییس کمیته ملی پارالمپیک.

ث ـ رییس فدراسیون پزشکی ورزشی.

ج ـ رییس فدراسیون ورزش‌‌ های همگانی.

چ ـ رییس فدراسیون ورزش مدارس.

ح ـ رییس فدراسیون ورزش کارگری.

خ ـ رییس فدراسیون ورزش‌‌ های دانشگاهی.

د ـ رییس فدراسیون اسلامی ورزش زنان.

ذ ـ دو نفر نماینده باشگاه‌ های ورزشی فعال در رشته‌ های المپیکی به پیشنهاد اتحادیه باشگاه‌ های کشور و تایید هیات اجرایی. در صورت عدم تشکیل اتحادیه مزبور، انتخاب نمایندگان باشگاه‌ ها توسط هیات اجرایی کمیته انجام می ‌پذیرد.

ر ـ مسئول ورزش نیرو های مسلح با معرفی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح.

تبصره ۱ـ در صورت غیبت روسای فدراسیون‌ های موضوع بند های (۳)، (۴) و (۵)، هیات رییسه فدراسیون می ‌تواند به ‌صورت استثنا یک عضو دیگر منتخب هیات رییسه فدراسیون را که در مجمع عمومی فدراسیون ورزشی ملی و در زمان و شرایط مقرر انتخاب شده است، به‌ عنوان نماینده معرفی نماید.

تبصره ۲ـ فدراسیون‌ های وابسته به فدراسیون‌ های بین‌‌المللی که رشته ورزشی آن ها در برنامه باز­ی­ های المپیک قرار دارند (موضوع بند (۳) این ماده) به‌علاوه اعضای ایرانی کمیته بین‌المللی المپیک و نیز قهرمانان المپیک عضو مجمع (موضوع بند های (۱) و (۲) این ماده) همواره باید اکثریت آرای مجمع را تشکیل دهند.

اعمال تغییرات در فهرست فدراسیون‌ های موضوع بند (۳) این ماده، بر اساس آخرین تغییرات مندرج در کتاب راهنمای کمیته بین‌المللی المپیک و نیز اعمال تغییرات در فدراسیون‌ های موضوع بند (۴) این ماده بر اساس آخرین تصمیمات رسمی شورای المپیک آسیا ضروری خواهد بود که مراتب پس از بررسی و تایید هیات اجرایی انجام می ‌پذیرد.

تبصره۳ـ هیچ ‌یک از اعضای اخراجی کمیته بین‌المللی المپیک نمی‌توانند در مجمع کمیته عضویت داشته باشند.

تبصره۴ـ کلیه اعضای مجمع با داشتن شرط وثاقت و امانت باید منحصرا دارای تابعیت ایرانی باشند.

تبصره ۵ ـ مقامات و مراجع دولتی و عمومی نمی‌توانند هیچ‌یک از اعضای مجمع کمیته را تعیین نمایند.

در عین حال، مجمع کمیته می ‌تواند بر اساس صلاحدید خود و با رعایت مفاد منشور المپیک براساس صلاحدید، از میان مراجع مزبور، نمایندگانی را به عضویت بپذیرد.

تبصره۶ـ متقاضیان جدید عضویت در مجمع باید درخواست خود مبنی بر عضویت در مجمع را به هیات اجرایی ارایه نمایند. هیات اجرایی این درخواست را پس از بررسی اولیه و در صورت رعایت کلیه پیش‌شرط‌‌ های لازم، برای تصمیم‌گیری تسلیم اولین جلسه آتی مجمع عمومی می ‌‌نماید. درخواست‌کننده نیز باید در جریان تصمیم مجمع عمومی قرار گیرد.

تبصره۷ـ عضویت هر عضو ممکن است به دلایل زیر خاتمه یابد:

۱ـ در ارتباط با یک فدراسیون یا نهاد ورزشی:

الف ـ انحلال یا اعلام ورشکستگی.

ب ـ اتمام عضویت در صورتی که عضو بر اساس ضوابط مندرج در این اساسنامه حایز شرایط عضویت نباشد.

۲ـ در ارتباط با اشخاص حقیقی:

الف ـ فوت، استعفا و یا از دست دادن سمتی که به موجب آن، فرد به‌عنوان عضو مجمع شناخته شده است.

ب ـ محرومیت از حقوق اجتماعی به موجب تصمیم مراجع قضایی ذی‌صلاح.

تبصره۸ ـ زمانی که عضوی از مجمع در انجام وظایف و امور محوله قصور نشان دهد، و یا از مفاد این اساسنامه، منشور المپیک و قوانین اخلاقی کمیته بین المللی المپیک تخطی نماید، به نحوی که به منافع، حیثیت و شئون کمیته خدشه‌ای وارد شود و یا به تصمیمات ارکان کمیته احترام نگذاشته و آن ها را اجرا نکند، یا نتواند خود را با شرایط عضویت همسو با این اساسنامه منطبق نماید، با توجه به سطح اهمیت حقایق و می زان صدمات و خسارات وارده، اقدامات و محرومیت‌ های زیر متوجه وی خواهد شد:

۱ـ تذکر

۲ـ تعلیق عضویت حداکثر به مدت یک سال

۳ـ اخراج

تبصره۹ـ کمیسیون اخلاق کمیته پس از طی روال مقرر و دادن فرصت منطقی برای استماع توضیحات عضو مربوط، مورد را بررسی و پیشنهاد خود را برای تصمیم­گیری تسلیممراجع ذی­صلاح کمیته می ­نماید.

هرگونه تصمیم بر تذکر توسط هیات اجرایی اتخاذ می ­شود که گزارش آن در جلسه آتی مجمع عمومی ارایه می ­شود. هر تصمیمی که منجر به تعلیق یا اخراج عضو شود، باید توسط مجمع عمومی اتخاذ گردد.

تبصره۱۰ـ کمیته برای هر رشته ورزشی وابسته به فدراسیون بین‌المللی مربوط، نباید بیش از یک فدراسیون ملی را به رسمیت بشناسد.

افزون بر این، فدراسیون ملی در صورتی توسط کمیته به رسمیت شناخته شده و به‌عنوان عضو پذیرفته می ‌شود که مجری یک فعالیت ورزشی خاص، واقعی و مداوم بوده، به عضویت فدراسیون بین‌المللی مورد تایید کمیته بین­المللی المپیک درآمده باشد و از اصول منشور المپیک و قوانین فدراسیون بین‌المللی ناظر بر مقررات فنی مربوط پیروی نماید.

تبصره۱۱ـ اطلاعات ثبت‌نامی اعضا باید ثبت و تحت مسئولیت دبیرکل به‌طور منظم به‌روز شود. این سوابق باید به‌ویژه شامل اطلاعاتی همچون نام و نشانی عضو، تاریخ عضویت، نوع عضویت و وضعیت عضویت باشد.

ماده۶ ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی به‌عنوان بالاترین رکن تصمیم‌گیری کمیته به شرح زیر است:

۱ـ بررسی، ارزیابی و تطبیق گزارش عملکرد سالانه کمیته که پس از تصویب هیات اجرایی، به‌وسیله رییس به مجمع ارایه می ‌شود.

۲ـ بررسی و تصویب گزارشات و صورت‌ های مالی حسابرسی شده کمیته که توسط خزانه‌دار و بازرس قانونی و پس از تایید هیات اجرایی به مجمع ارایه می ‌شود.

۳ـ بررسی و تایید کلیات برنامه عملیاتی و بودجه سالانه کمیته که توسط هیات اجرایی تنظیم می ­شود.

۴ـ تصمیم‌گیری در مورد پذیرش عضویت، تعلیق یا اخراج هریک از اعضای مجمع کمیته.

۵ ـ بررسی و تایید پیشنهادات ارایه شده از سوی هیات اجرایی در زمینه تغییرات مواد اساسنامه جهت ارایه به هیات وزیران.

۶ ـ بررسی و تصمیم‌گیری در مورد پیشنهادات و طرح‌ های ارایه‌شده از سوی هیات اجرایی.

۷ـ انتخاب اعضای هیات اجرایی در صورت اتمام دوره قانونی مسئولیت یا بلاتصدی ماندن برخی از مسئولیت‌ های هیات اجرایی.

۸ ـ تصمیم‌گیری درخصوص کلیه موضوعاتی که در چهارچوب این اساسنامه در دستور جلسه مجمع قرار می ‌گیرد.

۹ـ بررسی و تصویب کلیه آیین‌نامه‌ های داخلی کمیته اعم از آیین‌نامه‌ های اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۱۰ـ بررسی و تصویب تشکیلات کلان و تفصیلی کمیته و موسسات و نهاد های وابسته.

تبصره۱ـ نیروی انسانی شاغل در کمیته تابع قانون کار می ­باشند.

تبصره۲ـ دستورالعمل نحوه برگزاری انتخابات (موضوع بند (۷) این ماده) توسط هیات اجرایی پیشنهاد و پس از تایید کمیته بین‌المللی المپیک و تصویب مجمع عمومی قابل اجرا خواهد بود.

ماده۷ـ جلسات مجمع عمومی به شرح زیر است:

۱ـ جلسات عادی: حداقل سالی یک بار تشکیل می ‌شود. زمان برگزاری و دستور جلسه مجمع عمومی عادی با امعان نظر به شرح وظایف و اختیارات مجمع موضوع ماده (۶) این اساسنامه توسط هیات اجرایی تعیین می ‌گردد.

۲ـ جلسات فوق‌‌العاده: این جلسات با تصویب هیات اجرایی یا بر اساس تقاضای کتبی حداقل دو سوم از اعضای مجمع یا با درخواست رییس کمیته تشکیل خواهد شد.

تبصره۱ـ ریاست مجمع به عهده رییس کمیته بوده و در غیاب وی، یکی از نواب رییس، ریاست مجمع را عهده‌دار خواهد بود.

تبصره۲ـ دعوتنامه شرکت در جلسه مجمع عمومی به‌همراه دستور جلسه، حداقل یک ماه قبل از تشکیل مجمع با پست سفارشی برای اعضای مجمع ارسال خواهد شد.

ماده۸ ـ جلسات عادی مجمع با حضور حداقل دوسوم اعضای مجمع رسمیت می ‌یابد و مصوبات آن با اکثریت مطلق آراء (نصف به‌علاوه یک) اعضای دارای حق رای حاضر در جلسه معتبر می ‌باشد.

تبصره۱ـ در صورتی که در نشست اول، حد نصاب رسمیت جلسه حاصل نشود، جلسه بعدی ظرف یک ماه مجددا تشکیل می ­شود. این جلسه با حضور حداقل نیمی از اعضای دارای حق رای رسمیت می ‌یابد.

چنانچه در نشست دوم نیز نصاب تعیین شده حاصل نگردد، جلسه سوم به فاصله یک ماه از جلسه دوم با هر تعداد شرکت‌کننده دارای حق رای تشکیل شده و رسمیت می ‌یابد.

تبصره۲ـ در مواردی که موضوعات منحصرا مرتبط با بازی­ های المپیک در دستور جلسه قرار داشته باشد، صرفا آرای اعضای هیات اجرایی به‌همراه روسای فدراسیون‌ های ورزشی که رشته ورزشی آن ها در برنامه بازی­ های المپیک قرار دارد، به‌علاوه اعضای ایرانی کمیته بین‌المللی المپیک و نیز قهرمانان المپیک عضو مجمع (موضوع بند های (۱)، (۲) و (۳) ماده (۵) این اساسنامه) لحاظ خواهد شد.

ماده۹ـ جلسات فوق‌العاده مجمع عمومی با حضور حداقل دوسوم اعضای دارای حق رای مجمع رسمیت یافته و تصمیمات متخذه در آن با آرای دوسوم اعضای دارای حق رای مجمع معتبر خواهد بود، مگر به صورت دیگری در این اساسنامه آمده باشد.

ماده۱۰ـ جلسات مجمع عمومی (عادی یا فوق‌العاده) با دستور جلسه انتخابات اعضای هیات اجرایی، منحصرا با حضور حداقل دوسوم کل اعضای دارای حق رای مجمع رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت مطلق (نصف به‌ اضافه یک) آرای اعضای دارای حق رای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.

ماده۱۱ـ هریک از اعضای مجمع صرفا دارای یک رای می ‌باشند.

ماده۱۲ـ رییس کمیته موظف است ظرف یک هفته نسبت به ابلاغ مصوبات مجمع اقدام نماید. مصوبات مجمع پس از ابلاغ رییس کمیته لازم الاجرا است.

ماده۱۳ـ رییس و دبیرکل کمیته موظفند صورتجلسه مجمع را ظرف یک هفته تنظیم و برای شورای المپیک آسیا و کمیته بین‌المللی المپیک ارسال نمایند.

ماده۱۴ـ هیات اجرایی متشکل از (۱۱) نفر عضو دارای شرط وثاقت و امانت می ‌باشد که (۳) نفر از آنان، اعضای هیات رییسه (رییس، دو نایب‌رییس) بوده، (۷) عضو، روسای فدراسیون‌ های ملی می ‌باشند که رشته یا رشته‌ های ورزشی تحت پوشش آن ها در برنامه بازی های المپیک قرار می ‌گیرند و یک نفر نماینده ورزشکاران که به انتخاب کمیسیون ورزشکاران معرفی می ‌­شود.

تبصره۱ـ یک نفر از نواب رییس الزاما از بین بانوان داوطلب انتخاب می ­شود.

تبصره۲ـ خزانه­دار و دبیرکل با معرفی رییس کمیته و تایید هیات اجرایی منصوب می شوند و در جلسات هیات اجرایی بدون حق رای شرکت می ­نمایند.

تبصره۳ـ نماینده کمیسیون ورزشکاران در چهارچوب دستورالعمل‌ های کمیته بین‌المللی المپیک و بر اساس آیین‌نامه مربوط که به تصویب کمیته بین‌المللی المپیک رسیده است، انتخاب و پس از تایید مجمع عمومی به ‌مدت چهار سال به‌عنوان عضو دارای حق رای در ترکیب هیات اجرایی قرار می ‌گیرد.

تبصره۴ـ روسای فدراسیون‌ های ملی که رشته یا رشته‌ های ورزشی تحت پوشش آن ها در برنامه بازی­ های المپیک قرار می ‌گیرند، باید همواره در هیات اجرایی حایز اکثریت آرا باشند.

تبصره۵ـ در صورت وجود عضو یا اعضایی از جمهوری اسلامی ایران در کمیته بین‌المللی المپیک، چنین افرادی به اعتبار سمت خود با داشتن شرط وثاقت و امانت، در هیات اجرایی عضو بوده و دارای حق رای خواهند بود. در این صورت، تعداد اعضای هیات اجرایی، یازده نفر به ‌علاوه اعضای ایرانی عضو کمیته بین‌المللی المپیک خواهد بود.

ماده۱۵ـ کلیه اعضای هیات اجرایی منحصرا از میان اعضای رسمی دارای حق رای مجمع کمیته انتخاب می ‌شوند.

تبصره۱ـ نامزد های کلیه کرسی‌ های هیات اجرایی باید ضمن اشتهار به اخلاق حسنه، دارای سابقه مدیریت موثر در عرصه ورزش کشور باشند.

تبصره۲ـ افراد عضو مجمع نامزد احراز کرسی‌ های مختلف هیات اجرایی ظرف پانزده روز تا یک ماه پیش از مجمع انتخاباتی ‌باید شخصا با مراجعه به کمیته، برگه (فرم)‌ های مخصوص ثبت‌نام و آمادگی شرکت در انتخابات را تکمیل و به ‌همراه مدارک لازم از جمله زندگینامه (بیوگرافی) و سوابق کاری مختصر تحویل داده و رسید دریافت نمایند. پس از انقضای مهلت، درخواست دیگری پذیرفته نخواهد شد.

دبیرخانه کمیته حداقل هفت روز قبل از انتخابات، اسامی و زندگینامه (بیوگرافی) مختصر کلیه نامزد ها را در اختیار اعضای دارای حق رای مجمع قرار می ‌دهد.

تبصره۳ـ افراد می ‌توانند جهت احراز دو کرسی در هیات اجرایی ثبت‌نام کنند ولیکن در صورت انتخاب، صرفا می ‌توانند یک کرسی را احراز نمایند. بنابراین، این‌گونه نامزد ها در صورتی که در هنگام برگزاری انتخابات، موفق به کسب آرای لازم برای کرسی انتخاب اول خود شوند، عملا از فهرست نامزد های کرسی انتخاب دوم خود حذف می ‌شوند.

تبصره۴ـ انتخابات با رای مخفی و کتبی و به ترتیب زیر انجام می ‌شود:

۱ـ انتخاب رییس کمیته.

۲ـ انتخاب نواب رییس (هم‌زمان).

۳ـ انتخاب هفت عضو هیات اجرایی (هم‌زمان).

تبصره۵ـ چنانچه در مرحله اول انتخابات، هریک از نامزد ها موفق به کسب اکثریت مطلق آرای (نصف به ‌علاوه یک) اعضای حاضر در جلسه نشوند، در رای‌گیری مرحله دوم، فردی که اکثریت نسبی آراء را کسب نماید، منتخب مجمع خواهد بود.

در صورت کشیده شدن انتخابات برخی از کرسی‌ ها به مرحله دوم، نامزد های حایز اکثریت نسبی به تعداد دو برابر کرسی‌ های باقی‌مانده، به مرحله دوم انتخابات می ‌روند.

تبصره۶ـ در مجامع انتخاباتی، سه نفر از اعضای مجمع به‌عنوان ناظر توسط مجمع برای نظارت در امر انتخابات تعیین می ‌شوند. این سه نفر نباید نامزد کرسی‌ های مختلف باشند، باید مستقل و بی‌طرف بوده و هیچ‌گونه منافعی در ارتباط با انتخابات نداشته باشند.

ماده۱۶ـ دوره فعالیت کلیه اعضای هیات اجرایی از زمان انتخاب، چهار سال بوده و انتخاب دوباره آن ها در دوره‌ های بعدی بلامانع است.

تبصره۱ـ چنانچه هریک از اعضای هیات اجرایی به دلایل زیر نتوانند در جلسات شرکت نمایند، در صورت تصویب حداقل دوسوم اعضای هیات اجرایی مبنی بر برگزاری انتخابات برای کرسی(های) بلاتصدی، انتخابات با رعایت کلیه ضوابط مربوط مطابق مفاد این اساسنامه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

هیات اجرایی می ‌تواند تا زمانی که در جلسه بعدی مجمع عمومی، انتخابات مجدد برای کرسی(های) بلاتصدی با رعایت کلیه ضوابط مندرج در این اساسنامه برگزار گردد، با تصویب دوسوم اعضا، نسبت به جایگزینی موقت در رابطه با سمت­(های) مزبور اقدام نماید. در هر صورت، این جایگزینی تا پایان همان دوره هیات اجرایی معتبر خواهد بود:

۱ـ فوت.

۲ـ استعفا.

۳ـ ازکارافتادگی کامل یا بیماری‌‌ای که مانع حضور در جلسات گردد.

۴ـ غیبت غیرموجه بیش از شش ماه.

تبصره۲ـ چنانچه مفاد تبصره (۱) این ماده در رابطه با رییس کمیته حادث گردد، نایب رییس اول تا انتخاب رییس جدید، عهده‌دار انجام وظایف وی خواهد بود.

تبصره۳ـ داوطلب­هایی که به نمایندگی فدراسیون‌ های متبوع در انتخابات هیات اجرایی شرکت می ‌کنند، پس از انتخاب، به‌عنوان عضو حقیقی و برای یک دوره چهار ساله، در ترکیب هیات اجرایی قرار می ‌گیرند.

ماده۱۷ـ وظایف و اختیارات هیات اجرایی به شرح زیر است:

۱ـ هدایت و راهبری کلیه امور کمیته اعم از امور اداری، مالی، فنی و بین‌المللی.

۲ـ بررسی و تصویب برنامه عملیاتی و بودجه سالیانه جهت ارایه به مجمع.

۳ـ تایید دبیرکل و خزانه‌دار که از سوی رییس کمیته پیشنهاد می ‌‌گردد.

۴ـ تایید مسئولان و مدیران ستادی کمیته شامل رییس آموزشگاه (آکادمی) ملی المپیک، رییس مرکز نظارت بر تیم‌ های ملی، مدیر امور بین‌‌الملل، مدیر امور همبستگی، روسای کمیسیون‌ ها و سرپرستان کاروان‌ های اعزامی که توسط رییس کمیته پیشنهاد می ‌گردد.

۵ ـ تایید نمایندگان کشور در رویداد ها، اجلاس و کنگره‌ های بین‌المللی به پیشنهاد رییس کمیته.

۶ ـ همکاری و حمایت از فدراسیون‌ های ملی و سایر نهاد های ورزشی کشور در مجامع بین‌المللی و نیز پشتیبانی و رسیدگی به مسایل نمایندگان ایرانی عضو فدراسیون‌ های بین‌المللی، کنفدراسیون‌ های آسیایی و سایر تشکل‌ های ورزشی بین‌المللی مورد تایید کمیته بین‌المللی المپیک.

۷ـ پیشنهاد حسابرس(بازرس قانونی) جهت معرفی و تصویب در مجمع عمومی.

۸ ـ ارایه گزارش عملکرد حسابرسی‌شده جهت تصویب در مجمع عمومی.

تبصره- هیات اجرایی می ‌تواند بخشی از وظایف خود را به رییس، هیات رییسه و یا هریک از اعضای آن تفویض نماید.

ماده۱۸ـ هیات اجرایی حداقل ماهی یک بار تشکیل جلسه خواهد داد. جلسات فوق‌العاده به درخواست رییس و یا درخواست کتبی اکثریت اعضای هیات اجرایی تشکیل خواهد شد.

تبصره۱ـ جلسات با حضور اکثریت اعضای دارای حق رای رسمیت خواهد داشت. تصمیمات هیات اجرایی با کسب اکثریت (نصف به‌علاوه یک) اعضای دارای حق رای حاضر در جلسه تصویب خواهد شد. در هنگام رای‌گیری چنانچه آرا برابر باشد، رای رییس نافذ خواهد بود.

تبصره۲ـ رییس کمیته به‌عنوان رییس هیات اجرایی جلسات را اداره خواهد کرد. اداره جلسات در غیاب رییس، به‌عهده یکی از نواب رییس خواهد بود.

ماده۱۹ـ خدمت رییس، اعضای هیات اجرایی و مجمع افتخاری بوده و شغل تلقی نمی‌گردد. رییس و اعضا وظایف و مسئولیت‌ های اجرایی به ‌‌عهده نداشته و در قبال ارایه خدمات، حقوق دریافت نمی‌نمایند، اما پرداخت هزینه های سفر، اسکان و سایر هزینه‌ های موجه در جهت انجام ماموریت محوله طبق ضوابط مقرر در آیین­نامه­ های مالی و معاملاتی کمیته بلامانع است.

تبصره۱ـ دستورالعمل اجرایی این ماده به پیشنهاد هیات اجرایی به تصویب مجمع

خواهد رسید.

تبصره۲ـ دبیرکل، وظایف و مسئولیت‌ های اجرایی کمیته و خزانه‌دار، وظایف و مسئولیت‌ های مالی و اعتباری کمیته را در چهارچوب مفاد این اساسنامه، به‌صورت تمام‌وقت بر عهده داشته و از شمول این ماده مستثنی می ­باشند. حقوق و مزایای مسئولیت­ های مزبور در چهارچوب قانون کار قابل پرداخت خواهد بود.

ماده ۲۰ ـ وظایف و اختیارات رییس کمیته به شرح زیر است:

۱ـ اجرای سیاست‌ ها، برنامه‌ ها و فعالیت‌ های کمیته و نظارت بر عملکرد کلیه حوزه‌ های وابسته.

۲ـ گسترش تعامل و همکاری مشترک میان کمیته، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون‌ ها و کلیه وزارتخانه‌ ها و نهاد های دولتی، عمومی و خصوصی.

۳ـ برنامه‌ریزی مستمر در راستای تحقق اهداف ورزش قهرمانی در چهارچوب اساسنامه کمیته.

۴ـ اطلاع‌رسانی مستمر عملکرد کمیته به افکار عمومی، رسانه‌ ها و جامعه ورزشی.

۵ ـ گسترش روابط ورزشی با کمیته بین‌المللی المپیک، شورای المپیک آسیا و کمیته‌ های ملی المپیک کشور ها در راستای ایجاد فرصت‌ های جدید و کسب کرسی‌ های بین‌المللی با هماهنگی نهاد های مسئول در حوزه سیاست خارجی.

۶ ـ ارایه طرح‌ ها و برنامه‌ های اجرایی جهت تصویب در هیات اجرایی.

۷ـ مدیریت کلان و نظارت بر رویداد های ورزش قهرمانی در چهارچوب اساسنامه کمیته.

۸ ـ پیشنهاد دبیرکل و خزانه‌دار به هیات اجرایی جهت تصویب.

۹ـ پیشنهاد رییس آموزشگاه (آکادمی) ملی المپیک، رییس مرکز نظارت بر تیم‌ های ملی، روسای کمیسیون‌ ها و سرپرستان کاروان‌ ها به هیات اجرایی جهت تصویب.

۱۰ـ انتصاب مدیران و مسئولان کمیته دارای شرط وثاقت و امانت پس از تایید هیات اجرایی.

ماده۲۱ـ دبیرکل به پیشنهاد رییس کمیته و تایید هیات اجرایی انتخاب می ‌شود. دبیرکل وظایف و مسئولیت‌ های اجرایی کمیته را در چهارچوب مفاد این اساسنامه، تحت نظارت رییس کمیته به عهده دارد. مدیریت سازمان اداری و اجرایی کمیته بر عهده وی بوده و بر کلیه امور اجرایی کمیته نظارت دقیق می ‌نماید و دارای وظایف و اختیارات زیر است:

۱ـ اجرای مصوبات هیات اجرایی.

۲ـ مدیریت و ایجاد هماهنگی لازم بین بخش‌ های مختلف کمیته.

۳ـ تنظیم، برگزاری و حضور در جلسات هیات اجرایی و مجمع عمومی و همچنین ارسال دعوتنامه برای اعضا و تنظیم صورتجلسات.

۴ـ انجام مکاتبات جاری داخلی و خارجی کمیته.

۵ ـ تنظیم بودجه کمیته با هماهنگی رئیس کمیته و خزانه‌دار.

۶ ـ معرفی نمایندگان کمیته به کلیه مراجع قضایی، اداری، ثبتی، حقوقی، مالی، بانکی.

تبصره۱ـ دبیرکل از میان افراد باتجربه، دارای شرط وثاقت و امانت و اشتهار به اخلاق حسنه و نیز دارای حداقل (۱۰) سال سابقه اجرایی یا مدیریتی در امور ورزشی، دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی و آشنا به حوزه بین‌الملل ورزش و زبان انگلیسی منصوب می ­شود.

تبصره۲ـ در صورت نیاز به خدمات کارکنان سازمان‌ ها و نهاد های دولتی و غیردولتی با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به بکارگیری آنان در کمیته اقدام خواهد شد.

تبصره۳ـ امور اجرایی، اداری، مالی و پشتیبانی کارکنان (پرسنلی) و سایر موارد ذی­ربط در کمیته تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می ­باشد.

ماده۲۲ـ سرپرست هر کاروان ورزشی کمیته، حداقل یک سال و نیم قبل از هر رویداد از میان مدیران دارای شرط وثاقت و امانت باتجربه و توانمند ورزشی، به پیشنهاد رییس و تصویب هیات اجرایی انتخاب و با حکم رییس کمیته منصوب می ‌شود.

سرپرست هر کاروان اعزامی به رویداد های بین‌المللی، ضمن برنامه‌ریزی و انجام هماهنگی‌ های لازم در جهت پیگیری دقیق کلیه امور مربوط به اعزام و مدیریت کاروان، وظایف زیر را عهده‌دار می ‌باشد:

۱ـ برنامه‌ریزی جهت تدارکات و پشتیبانی مطلوب کاروان اعزامی کمیته.

۲ـ انتخاب اعضای گروه سرپرستی کاروان از بین افراد دارای شرط وثاقت و امانت و باتجربه در زمینه اعزام‌ های بین‌المللی ورزشی با هماهنگی هیات اجرایی.

۳ـ برگزاری جلسات منظم با مسئولان ذی‌ربط فدراسیون‌ های ورزشی به‌منظور هماهنگی‌ های لازم برای آماده‌سازی تیم‌‌ های ملی.

۴ـ سرکشی و بازدید از تمرینات و روند آماده‌سازی تیم‌ های ملی.

۵ ـ ارتباط دایمی و مستمر با کمیته برگزاری بازی­ ها.

۶ ـ شرکت در جلسات سرپرستان کاروان‌ های ورزشی در کشور میزبان.

۷ـ برگزاری جلسات منظم روزانه با سرپرستان تیم‌ های ملی کشور در ایام بازی­ ها.

۸ ـ انجام هماهنگی‌ های لازم در جهت اداره مطلوب کلیه امور کاروان اعزامی.

۹ـ تهیه گزارش ارزشیابی نهایی عملکرد کاروان پس از بازگشت و ارایه به رییس و مرکز نظارت تیم‌ های ملی جهت پردازش و تکمیل و ارایه به هیات اجرایی.

ماده۲۳ـ پس از خاتمه هر رویداد ورزشی بین‌المللی که کاروان کمیته در آن حضور داشته است، به‌ویژه در پایان هر دوره بازی­ های المپیک و آسیایی، مرکز نظارت بر تیم‌‌ های ملی با همکاری سرپرست کاروان اعزامی، گزارش کاملی از چگونگی و کیفیت انجام امور در خلال بازی­ ها و عملکرد قهرمانان، مربیان و سرپرستان در هر رشته ورزشی تهیه و به رییس و هیات اجرایی تسلیم خواهد داشت.

ماده۲۴ـ کمیسیون‌ ها به‌عنوان مراکز تصمیم‌سازی، نقش کارگروه‌ های مشورتی را در حوزه‌‌ های تخصصی مختلف برای هیات اجرایی ایفا نموده و ضمن اینکه ماهیت اجرایی ندارند، در اتخاذ تصمیمات به رییس و هیات اجرایی کمک می ‌کنند.

ماده۲۵ـ کمیسیون‌ های کمیته عبارتند از:

۱ـ کمیسیون مدیریت و برنامه‌ریزی.

۲ـ کمیسیون توسعه روابط بین‌الملل.

۳ ـ کمیسیون توسعه منابع و بازاریابی.

۴ـ کمیسیون ورزشکاران.

۵ ـ کمیسیون رسانه‌ ها.

۶ ـ کمیسیون حقوق ورزشی.

۷ـ کمیسیون مربیان.

۸ ـ کمیسیون ورزش برای همه.

۹ـ کمیسیون زنان و ورزش.

۱۰ـ کمیسیون گردشگری (توریسم) ورزشی.

۱۱ـ کمیسیون آموزش و پژوهش.

۱۲ـ کمیسیون پزشکی ورزشی.

۱۳ـ کمیسیون ورزش و محیط‌زیست.

۱۴ـ کمیسیون فرهنگی.

۱۵ـ کمیسیون صلح و ورزش.

۱۶ـ کمیسیون روان‌شناسی و مشاوره ورزشی.

۱۷ـ کمیسیون اخلاق.

تبصره۱ـ رییس هر کمیسیون با داشتن شرط وثاقت و امانت از طرف رییس به هیات اجرایی پیشنهاد و برای یک دوره دو ساله انتخاب می ‌شود. انتخاب مجدد وی بلامانع می ‌باشد.

تبصره۲ـ هر کمیسیون مرکب از یک رییس، یک دبیر و (۷) الی (۱۱) عضو می ‌باشد که از طرف رییس کمیسیون به رییس کمیته پیشنهاد و برای یک دوره دو ساله انتخاب می ‌شوند. انتخاب مجدد آن ها بلامانع است.

تبصره۳ـ آیین‌نامه کمیسیون‌ ها توسط هر کمیسیون به کمیسیون مدیریت و برنامه‌ریزی پیشنهاد و سپس جهت تایید به هیات اجرایی ارسال خواهد شد.

ماده۲۶ـ “آموزشگاه (آکادمی) ملی المپیک” مرکز علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و هنری وابسته به کمیته می ‌باشد و دارای وظایف زیر است:

۱ـ انجام کلیه امور و فعالیت‌ های کمیته در حوزه آموزشی، تحقیقاتی، پژوهشی، علمی و فرهنگی.

۲ـ ارایه خدمات جهت آمادگی کلیه فدراسیون‌ های ورزش قهرمانی به‌عنوان مرکز تمرینات تیم‌ های ملی.

۳ ـ مدیریت و اجرای کلیه آزمایش (تست)‌ های قهرمانی، پزشکی، روان‌شناسی.

۴ـ مدیریت و ارایه خدمات کتابخانه‌ ای، بایگانی (آرشیوی) و اسنادی به کلیه مراکز علمی پژوهشی، پژوهشگران و دانشجویان.

تبصره- رییس آموزشگاه (آکادمی)، از میان مدیران دارای شرط وثاقت و امانت و آشنا به امور ورزشی، علمی و آموزشی دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد و پنج سال سابقه مدیریت در عرصه ورزش کشور، با پیشنهاد رییس، توسط هیات اجرایی و برای یک دوره چهارساله تعیین و توسط رییس کمیته ابلاغ می ­شود. انتخاب مجدد وی برای دوره‌ های بعدی بلامانع است.

ماده۲۷ـ خزانه‌دار کمیته از میان کارکنان رسمی دارای شرط وثاقت و امانت و به پیشنهاد رییس و تصویب هیات اجرایی و ذی­حساب کمیته به ترتیب مقرر در تبصره (۲) ماده (۳۱) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن انتخاب می ­شوند و با رعایت ضوابط و مقررات جاری و آیین‌نامه‌ های ذی‌ربط و در چهارچوب تصمیمات هیات اجرایی، نسبت به پادارنمودن اعتبارات کمیته، با نظر رییس و یا دبیرکل اقدام می ‌نمایند و دارای وظایف و اختیارات زیر هستند:

۱ـ نظارت بر فعالیت‌ های مربوط به جمع‌آوری حق عضویت و جذب کمک‌ های مالی و هدایا.

۲ـ اقدام و پیگیری لازم برای وصول مطالبات و تامین اعتبار کمیته و اهتمام درخصوص افزایش درآمد های مربوط.

۳ـ نظارت دقیق بر حسن اجرای امور مالی و معاملاتی کمیته و تنظیم دفاتر قانونی و اسناد جاری.

۴ـ تدوین بودجه و هزینه‌کرد بودجه مصوب در بخش اعتبارات غیردولتی برابر مقررات جاری با هماهنگی رییس و رعایت آیین‌‌نامه‌ ها و دستورالعمل‌‌ های مصوب.

۵ ـ نظارت بر کلیه امور مربوط به هزینه‌ های کمیته.

۶ ـ تهیه، تنظیم و ارایه گزارش مالی به هیات اجرایی و بازرس قانونی برای طرح در مجمع عمومی.

تبصره۱ـ خزانه‌دار، ترازنامه و گزارش سالیانه عملکرد بودجه را با همکاری رییس کمیته تنظیم و پس از تایید هیات اجرایی تقدیم مجمع می ‌نماید.

تبصره۲ـ هیات اجرایی جهت تایید عملیات مالی کمیته، نسبت به معرفی حسابرس (بازرس قانونی) به مجمع عمومی اقدام می ‌نماید. انتخاب قطعی حسابرس(بازرس قانونی) معرفی‌شده منوط به تایید مجمع عمومی بوده و حسابرسی باید بر اساس استاندارد های بین‌المللی مربوط انجام شود.

تبصره۳ـ خزانه‌دار کمیته در چهارچوب مفاد این اساسنامه به‌صورت تمام‌وقت فعالیت می ‌نماید و حقوق و مزایای مسئولیت مزبور را بر اساس ضوابط و مقررات مصوب هیات وزیران دریافت خواهد نمود.

تبصره۴ـ اوراق و اسناد مالی تعهدآور کمیته با امضای رییس یا دبیرکل و امضای ثابت خزانه‌دار با رعایت قانون محاسبات عمومی کشور و با مهر کمیته معتبر است.

ماده۲۸ـ حسابرس (بازرس قانونی) از میان سازمان حسابرسی یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران توسط مجمع تعیین می شود و نظارت بر عملکرد مالی، دفاتر، اسناد و مدارک، درآمد ها، دارایی‌ های نقدی و غیرنقدی و اوراق بهادار کمیته را انجام می ‌دهد و همچنین درخصوص ترازنامه و تفریغ بودجه سال قبل اظهارنظر می ‌نماید.

ماده۲۹ـ منابع درآمدی و عواید کمیته شامل موارد زیر است:

۱ـ بودجه و اعتباراتی که از محل کمک دولت در چهارچوب قوانین و مقررات جاری کشور و با رعایت ضوابط منشور المپیک منظور می ‌شود.

۲ـ کمک‌ های مالی و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی.

۳ـ عواید مسابقات و میزبانی رویداد های ورزشی.

۴ـ عواید حاصل از برگزاری روز یا هفته المپیک.

۵ ـ عواید حاصل از فروش تمبر، سکه‌ های ورزشی و نشان‌ های المپیک، مشروط به موافقت کمیته بین‌المللی المپیک.

۶ ـ درآمد های حاصل از فعالیت شرکت اقتصادی وابسته به کمیته.

۷ـ درآمد های حاصل از عقد قراداد های تبلیغاتی و حامیان مالی.

۸ ـ سایر درآمد ها با تایید هیات اجرایی.

ماده ۳۰ـ کلیه عواید و درآمد های کمیته در قالب بودجه‌بندی سالیانه در جهت نیل به اهداف و انجام وظایف پیش‌بینی‌شده در این اساسنامه، هزینه­شده و تراز مالی سالیانه آن به مجمع عمومی ارایه خواهد شد.

ماده۳۱ـ کمیته با تصمیم سه‌چهارم اعضای دارای حق رای حاضر در مجمع عمومی فوق‌العاده (در صورت رسیدن به حد نصاب دوسوم) با رعایت فرایند قانونی مربوط می ‌تواند منحل شود، مشروط بر آن‌که مجمع عمومی فوق‌العاده مشخصا به همین منظور تشکیل شده باشد.

در صورت انحلال، کلیه اموال و دارایی‌ های کمیته، برحسب تصمیم مجمع عمومی و مشروط به مشورت و هماهنگی قبلی با کمیته بین‌المللی المپیک به جانشین قانونی کمیته (در صورت وجود) یا به سازمان و یا ارگان‌هایی که اهداف مشابه کمیته را در کشور دنبال می ‌کنند، منتقل خواهد شد.

این اساسنامه به موجب نامه شماره ۱۰۲/۲۸۳۴۵ مورخ ۱۴۰۰/۸/۲۴ شورای نگهبان تایید شده است.

معاون اول ریس ‎جمهور
محمد مخبر

پیوست شماره (۱)

فهرست فدراسیون‌ های ملی عضو فدراسیون‌ های بین‌المللی که رشته یا رشته‌ های ورزشی تحت پوشش آن ها طبق آخرین تصمیمات کمیته بین‌المللی المپیک در برنامه بازی­ های المپیک قرار دارند شامل موارد زیر می ­باشد:

  1. فدراسیون اسکی
  2. فدراسیون بدمینتون
  3. فدراسیون بسکتبال
  4. فدراسیون بوکس
  5. فدراسیون تکواندو
  6. فدراسیون تیراندازی
  7. فدراسیون تیر و کمان
  8. فدراسیون تنیس
  9. فدراسیون تنیس روی میز
  10. فدراسیون جودو
  11. فدراسیون دوچرخه‌سواری
  12. فدراسیون دو و میدانی
  13. فدراسیون ژیمناستیک
  14. فدراسیون سوارکاری
  15. فدراسیون سه‌گانه
  16. فدراسیون شمشیربازی
  17. فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو
  18. فدراسیون فوتبال
  19. فدراسیون قایقرانی
  20. فدراسیون کشتی
  21. فدراسیون گلف
  22. فدراسیون والیبال
  23. فدراسیون وزنه‌برداری
  24. فدراسیون هندبال
  25. فدراسیون هاکی
  26. فدراسیون انجمن‌ های ورزشی
  27. فدراسیون کاراته
  28. فدراسیون کوهنوردی
  29. فدراسیون اسکیت

پیوست شماره (۲)

فهرست فدراسیون­ های ملی عضو فدراسیون­ های بین­المللی که رشته یا رشته­ های ورزشی تحت پوشش آن ها در برنامه بازی­ های آسیایی قرار می گیرند شامل موارد زیر می ­باشد:

۱ـ فدراسیون اسکواش

۲ـ فدراسیون بولینگ و بیلیارد

۳ـ فدراسیون کبدی

۴ـ فدراسیون ووشو

پیوست شماره (۳)

فهرست فدراسیون­ های ملی که رشته یا رشته­ های ورزشی تحت پوشش آن ها، ریشه در فرهنگ غنی ایران دارند:

۱ـ فدراسیون ورزش­ های پهلوانی و زورخانه ­ای.

۲ـ فدراسیون چوگان.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا