از ۲۶ شهریور ۹۲ طرح ثبت آنی سند در سراسر کشور اجرایی شد

 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

اولین سند الکترونیکی کشور
در روز ولادت امام رضا به وسیله‌ دفترخانه‌ ۱۷۳ مشهد
در سرور مرکزی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسید

 

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت:‌ از روز گذشته که طرح ثبت آنی اسناد اجرا شده تا کنون ۲۵ هزار و ۲۵۰ سند الکترونیک به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد تویسرکانی در نشست خبری که در رابطه با اجرای طرح ثبت آنی سند از ۲۶ شهریور ۹۲ برگزار شد، گفت: خوشبختانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موفق به اجرای یک طرح بسیار بزرگ ملی در راستای قانون برنامه پنجم توسعه و قانون ارتقای سلامت نظام اداری شده است.

وی با بیان اینکه این طرح زمینه اجرای ثبت آنی اسناد در دفاتر اسناد رسمی را فراهم کرد، گفت: اقدامات بیش از ۷۰۰۰ دفترخانه اسناد در سراسر کشور نقش مهمی در حوزه تثبیت مالکیت و پایداری اقتصاد دارد و سالانه بیش از ۲۵ میلیون سند در موضوعات مختلف تنظیم می‌شود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: در شیوه کاغذی با مشکلات فراوانی مواجه بودیم و تمامی اطلاعات در یک دفترخانه محصور بود و ارزیابی این اطلاعات کار بسیار سختی بود. همچنین تنظیم اسناد نیازمند مکاتبه با سازمان‌های مختلف بود و سالانه ده‌ها میلیون مکاتبه انجام می‌شد.

وی افزود: ما به میمنت ولادت امام رضا (ع) این طرح را در روز ولادت ایشان اجرا کردیم و به طور اتفاقی اولین سند الکترونیکی در شهر مشهد به وسیله‌ دفترخانه‌ ۱۷۳ این شهر در سرور مرکزی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسید.

تویسرکانی افزود: طبیعی است که در اقدامات دستی با خطاها و مشکلات فراوانی مواجه بودیم. همچنین به دلیل مراجعات زیادی که انجام می‌شد بزه جعل و اشتباه در تنظیم اسناد بسیار بالا بود.

وی گفت: به همین جهت ظرف یک سال اخیر اقداماتی صورت گرفت که بخشی از آن به صورت استعلام الکترونیکی و ارسال خلاصه معاملات بود و دفاتر اسناد به امضای الکترونیک مجهز شدند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: در گذشته بعضا متن قراردادها در دفترخانه‌ها به شکل دست‌نویس بود و مشکلات فراوانی داشت. سالانه ده‌ها میلیون برگ کاغذ از خارج وارد می‌شد و توزیع آن در سراسر کشور مشکلات فراوانی ایجاد می‌کرد.

تویسرکانی تصریح کرد: خوشبختانه همه این فرآیندها ساماندهی شد و از ۲۶ شهریور ۹۲ طرح ثبت آنی سند در سراسر کشور اجرایی شد و از زمان اجرای این طرح روند امور ثبت اسناد روند بسیار مطلوبی است و به صورت لحظه‌ای عملکرد مجموعه دفاتر اسناد در سراسر کشور تحت نظارت و کنترل است.

وی اظهار کرد: در اجرای این طرح بسیار مهم و عظیم ما نهایت سعی و تلاش‌مان را کردیم تا اخلالی در خدمت‌رسانی به مردم ایجاد نشود. از جمله این مقدمات، تشکیل کارگروه‌های کارشناسی با مشارکت حقوقدانان، مدیران ثبت و سردفتران بود.

معاون قوه قضاییه گفت: حدود شش ماه این پروژه به شکل آزمایشی در یازده دفترخانه در تهران انجام شد و سپس این تعداد به هزار دفترخانه رسید و پنجاه هزار سند به طور آزمایشی صادر شد.

تویسرکانی با بیان اینکه برای اجرای این طرح بیش از ۱۸ هزار نفر ساعت کار آموزشی و کارشناسی انجام شده است، گفت: خوشبختانه از ساعت ۸ صبح روز گذشته که این طرح اجرایی شد تاکنون ۲۵ هزار و ۲۵۰ سند الکترونیک به ثبت رسیده است که ۲۸ درصد این اسناد مربوط به بیع، ۳۸ درصد مربوط به وکالت و بقیه اسناد مربوط به رهن، اجاره، صلح و موضوعات دیگر است.

وی با بیان اینکه از روز گذشته پنج هزار و ۴۲۹ دفترخانه عملیات ثبت الکترونیکی را انجام داده‌اند، گفت: انجام امور ملی بزرگ با مشکلات بزرگ مواجه می‌شود. ما مشکلاتی را پیش‌بینی می‌کردیم و در این سیستم «بانک ثبت احوال» به صورت برخط هویت‌سنجی می‌کند و با توجه به اطلاعات «بانک افراد ممنوع‌المعامله»، سیستم به صورت خودکار از صدور سند برای افراد ممنوع‌المعامله خودداری می‌کند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به آموزش ارائه شده به سردفتران در سراسر کشور، گفت: در برخی مناطق ممکن است به دلیل مشکلات اینترنتی یا مشکلات خاص سخت‌افزاری نگرانی‌ها یا شکایاتی مطرح شده باشد که به همین دلیل ما در سطح استان‌ها کارگروه‌هایی را به طور اورژانسی فعال کردیم. شماره تلفن ۶۳۴۸۵ نیز با کاربرهای متعدد مشکلات مردم را پاسخگو هستند.

تویسرکانی گفت که از زمان اجرای طرح ثبت آنی سند تا امروز بیش از چهار هزار تماس تلفنی انجام شده که همه موارد پیگیری شده است.

وی ادامه داد: دیروز در ابتدای وقت اخبار ناصحیحی داده می‌شد که بعضی از آنها به لحاظ ناآگاهی و بعضی هم به دلیل اینکه شفاف‌سازی صورت گرفته خیلی از خلوت‌ها و بیزینس‌ها را به هم می‌زند، بود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه طبیعی است که اجرای طرح ثبت آنی سند به ضرر شخصی برخی افراد خواهد بود، گفت: بعضی از خدماتی که دفترخانه‌ها ارائه می‌دادند امروز به طور عمومی و رایگان ارائه می‌شوند و طبیعی است بعضی‌ها به طور آگاهانه مخالفت‌هایی با این طرح داشته باشند.

تویسرکانی افزود: البته برخی اعتراضات بجاست؛ زیرا ممکن است بعضی از دفترخانه‌ها هنوز برای کار با سیستم اشراف کامل را نداشته باشند.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح ده‌ها میلیون مراجعه در سراسر کشور را کاهش داده است، گفت: شاید تصور این بود که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نتواند بر انبوه پرونده‌ها غلبه کند ولی خوشبختانه با تدابیری که اندیشیده شد امروز طلیعه برون‌رفت از یک سیستم سنتی کاملا مشهود است و اگر مشکلاتی هم باشد با صبر و برخورد منصفانه در زمان بسیار کوتاهی به یک وضعیت مطلوب در شان مردم خواهیم رسید.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره شکایت مردم از مشکلات ایجاد شده در این زمینه، گفت: کم‌کاری‌هایی از سوی برخی از سردفتران وجود داشت که با پیگیری‌ها مشخص می‌شد عمدتا به دلیل ناآشنایی سردفتران با سیستم جدید است ولی از هفت هزار دفترخانه‌ای که در سراسر کشور وجود دارند پنج هزار و ۴۲۹ دفترخانه از دیروز تاکنون با این سیستم کار کردند و ۲۵ هزار و ۲۵۰ سند الکترونیک را به ثبت رسانده‌اند.

تویسرکانی گفت: البته ممکن است مشکلاتی برای شهروندان ایجاد شده باشد که من از این بابت از آنها معذرت می‌خواهم و از آنها می‌خواهیم که نظرات و مشکلات خود را از طریق پرتال سازمان ثبت و شماره تلفنی که اعلام شد با ما در میان بگذارند.

وی در واکنش به انتقاداتی مبنی بر اینکه با اجرای این طرح، مشکلاتی در زمینه صدور سند ایجاد شده است، گفت: طبیعی است که هدف ما این است شیوه‌های یکصد ساله را کنار بگذاریم زیرا ما درست نمی‌دانیم که فردی یک سند را با یک خودنویس هر چند با خط تحریری و زیبا بنویسد اما دارای مشکلات فراوانی باشد بلکه این را ضروری می‌دانیم که سندها به صورت یکدست و با نگارش درست باشند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تمامی اطلاعات فرم سند موجود در سامانه با حضور حقوقدانان و معاونت اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بررسی شده است.

تویسرکانی با بیان اینکه با آشنا شدن دفترخانه‌ها به سیستم جدید، روند صدور سند رو به رشد خواهد شد، گفت: اگر یک ماه دیگر در خدمت شما بودیم بر اساس گزارش دقیق مشاهده خواهید دید که این طرح به چه میزان تسهیلات ایجاد کرده است.

وی گفت: با اجرای طرح ثبت آنی اسناد به جای اینکه دفترخانه به دنبال منشی یا همکار با خط خوش باشند باید دنبال افرادی باشند که با فناوری‌های روز آشنا هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا