از پابند های الکترونیکی در استان های تهران و اصفهان استفاده آزمایشی خواهد شد

اولین محموله پابند های الکترونیکی از گمرک ترخیص شد

از این پابند ها در استان های تهران و اصفهان استفاده آزمایشی خواهد شد

ایجاد امکان ملاقات تصویری از راه دور برای خانواده زندانیان در استان گیلان و خراسان

وی با بیان اینکه سازمان زندان‌ها خدمات خود را با حداقل هزینه برای خانواده زندانیان ارائه کرده‌ است، اظهار کرد:‌ با توجه به بررسی‌ها مشخص شد که خانواده زندانیان از نظر معیشت در وضعیت خوبی بسر نمی‌برند. همچنین به دلیل محدودیت زندان‌ها در سراسر کشور و عدم وجود زندان در برخی شهرستان‌ها و استانی بودن اردوگاه‌های مواد مخدر سازمان زندان‌ها زحمت ایاب و ذهاب و هزینه ملاقات را از دوش خانواده زندانیان برداشته است و با فراهم آوردن امکان ملاقات تصویری از داخل زندان، خدمتی به آنها عرضه کرده است.

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی با اشاره به اینکه برای برخی از خانواده زندانیان این امکان فراهم شده تا با زندانی خود از منازل ملاقات تصویری داشته باشند، خاطرنشان کرد: ما سه نوع ملاقات حضوری، خصوصی و کابینی داشتیم که در حال حاضر ملاقات تصویری از راه دور نیز به آن‌ها اضافه شده است. ملاقات تصویری باعث می‌شود تا افرادی که محل اقامت‌شان با زندان فاصله دارد از این خدمت استفاده کنند.

وی تصریح کرد: ملاقات تصویری در استان گیلان و خراسان راه‌اندازی شده و در تهران نیز در شرف راه‌اندازی است.

حتی ماموران و مقامات در بدو ورود به زندان‌ها مورد بازرسی قرار می‌گیرند

اسماعیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اخیرا مطرح شده مواد مخدر از طریق بلعیدن وارد زندان می‌شود و در این راستا وزیر کشور مطرح کرده که ۲۹ کیلوگرم موادمخدر از این طریق در زندان کشف شده است، گفت: ما کشفیات بسیاری در خصوص مواد مخدر داشته‌ایم که ارقام را به ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده‌ایم. البته اکثریت کشفیات در مبادی ورود به زندان‌ها بوده است.

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی بیان کرد: حتی ماموران و مقامات در بدو ورود به زندان‌ها مورد بازرسی قرار می‌گیرند و حتی قرنطینه نیز برای افرادی که وارد زندان می‌شوند در نظر گرفته شده است که این امر باعث پیشگیری از ورود مواد مخدر به زندان می‌شود. با تشدید بازرسی‌ها، میزان کشفیات مواد مخدر در زندان‌ها کاهش یافته است.

وی گفت: در حوزه مواد مخدر اغلب کشفیات به صورت بلع و در بدو ورود بوده که این شیوه ورود مواد شایع‌ترین نحوه ورود مواد بشمار می‌آید به طوری که ما اخیرا فردی را دستگیر کردیم که سه کیلوگرم انواع مواد مخدر را بلعیده بود.

اسماعیلی در مورد اظهارات فرمانده نیروی انتظامی که گفته بود ۸۰ درصد زندانیان ما معتاد هستند،‌ گفت: ۸۰ درصد افرادی که می‌خواهند وارد زندان شوند معتاد هستند، اما من به جرات می‌گویم که سازمان زندانها موفق‌ترین سازمان در زمینه ترک اعتیاد است؛ به طوری که ما اکنون به سه شیوه سم‌زدایی، برنامه‌های درمانی کلینیکی و مشاوره روان‌درمانی معتادان را مداوا می‌کنیم.

از همه زندانیان در بدو ورود به زندان تست اعتیاد گرفته می‌شود

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی تصریح کرد: از همه زندانیان در بدو ورود تست اعتیاد گرفته می‌شود و بنا بر مواد مصرفی و مدت اعتیاد به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند و در روند ترک اعتیاد قرار می‌گیرند. البته تنها معتادانی که امکان ترک برای آنها وجود ندارد بین‌شان متادون رایگان به عنوان جایگزین توزیع می‌شود.

وی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد حبس الکترونیکی گفت: این نوع از حبس راه‌اندازی شده است و ما سالیان متوالی این موضوع را تعقیب کرده‌ایم تا بتوانیم تکنولوژی مراقبت الکترونیکی را برای زندانیان در خارج از زندان داشته باشیم.

اسماعیلی ادامه داد: سیستم مدار بسته در درون زندان برای مراقبت زندانیان وجود دارد که با استفاده از ۱۱ هزار دوربین در زندان‌های کشور زندان‌ها را تحت کنترل داریم و به صورت همزمان امکان مشاهده تصویر هزار دوربین به صورت انتخابی در سازمان زندان‌ها وجود دارد.

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی بیان کرد: پابند و دستبند الکترونیکی برای سه گروه از زندانیان در نظر گرفته شده که شامل زندانیانی است که به مرخصی می‌روند و احتمال ارتکاب جرم توسط آنها وجود دارد، زندانیانی که در کارگاه‌هایی در سطح شهر به کار مشغول هستند و زندانیانی که موضوع بیمه آزادی برایشان در نظر گرفته می‌شود.

۱۰۰۰ دستگاه پابند الکترونیکی از گمرک ترخیص شده است

وی افزود: در حال حاضر ۱۰۰۰ دستگاه پابند ظرف ۲۴ ساعت گذشته از گمرک ترخیص شده و هنوز بهره‌برداری عملیاتی از آن صورت نگرفته است. باید بگوییم که برای ورود این پابندها تاکنون هیچ دولتی بودجه‌ای در اختیار ما قرار نداده است.

اسماعیلی گفت: قرار است در استان‌های تهران و اصفهان فاز اول این تکنولوژی اجرایی شود و ما امیدواریم با دریافت اعتبارات لازم ورود این تکنولوژی گسترده شود و به بومی‌سازی آن بپردازیم.

منبع: ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا