اجرای حکم اعدام سارق مسلح با وصول “توبه نامه” متوقف شد

اجرای حکم اعدام سارق مسلح با وصول "توبه نامه" متوقف شد

پایگاه خبری اختبار – اجرای حکم اعدام سرکرده سارقان مسلح طلافروشی های تهران روز قبل از اجرا با وصول "توبه نامه" از سوی او متوقف شد.

خبر دستگیری این سارقان مسلح در اسفند ماه ۱۳۹۱ منتشر شده بود این سارقان در آخرین اقدام مجرمانه خود به صورت مسلحانه حدود پنج کیلو طلا از یک طلافروشی واقع در جنوب شرق شهر تهران سرقت کرده بودند، رییس پلیس آگاهی تهران‌بزرگ در همان زمان از کشف پنج قبضه اسلحه شامل دو قبضه کلاشینکف، دو قبضه کلت‌کمری و یک قبضه اسلحه جنگی برنو و ۶۰۰ فشنگ و سه مین جنگی ضدنفر از مخفیگاه سارقان خبر داده بود.

در روزهای اخیر خبری مبنی بر اجرای حکم اعدام سرکرده این باند منتشر شد، در این خبر آمده بود که سرکرده این باند در ساعت ۵:۳۰ صبح روز سه شنبه اول دی ماه در محل پارک معلم واقع در‌خیابان قزوین،‌ انتهای خیابان حسنی در ملا عام به دار مجازات آویخته خواهد شد، با این حال متعاقبا خبر دیگری منتشر شد که خبر از توقف اجرای حکم اعدام داشت.

در خبر تکمیلی آمده بود که به علت وصول "توبه نامه" از سوی فرد محکوم، اجرای حکم جهت بررسی موضوع در دادگاه موقتا متوقف شده است.

هر چند جزئیات حکم صادره در مورد این سارقان منتشر نشده است ولی با توجه به اعلام صدور کیفرخواست محاربه برای این سارقان، حتما سرکرده سارقان به اعدام به عنوان یکی از مجازات های جرم محاربه محکوم شده است.

قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ توبه مرتکبان جرایم حدی و جرایم تعزیری درجه شش تا هشت را به شرط احراز اصلاح و ندامت آنان موجب سقوط مجازات دانسته است، البته مرتکبان جرایم مستوجب حد قذف و محاربه از اطلاق مواد ۱۱۴ و ۱۱۵ این ماده مستثنی شده اند.

با این حال در مورد مرتکبان جرم محاربه، توبه پیش از دستگیری به طور مطلق موجب سقوط مجازات دانسته شده است و در مورد توبه بعد از دستگیری و حتی صدور حکم اگر جرم با اقرار متهم اثبات شده باشد به دادگاه اجازه داده شده است که عفو مجرم را به واسطه رئیس قوه قضائیه از مقام رهبری درخواست نماید.

در پرونده حاضر نیز با فرض اینکه جرم با اقرار اثبات شده باشد، دادگاه ابتدا باید به حکم ماده ۱۱۷ قانون مجازات اسلامی مراتب اصلاح و ندامت محکوم را احراز کند و عنداللزوم درخواست عفو او را از طریق رییس قوه قضاییه به مقام معظم رهبری ارائه کند، هر چند طبق ماده ۱۱۴ قانون مذکور دادگاه برای درخواست عفو محکوم اختیار دارد و می تواند بنا بر تشخیص خود عمل کند.

در هر حال اقدام مقام مجری حکم در توقف اجرای مجازات کاملا صحیح و منطبق بر قانون به نظر می رسد و محکوم قانونا حق دارد که توبه خود را اعلام کند و دادگاه صادر کننده حکم نیز مکلف به بررسی ادعای محکوم و اعلام نظر قضایی است.

ویدئوی مربوط به سرقت و دستگیری این سارقان مسلح را از اینجا دریافت کنید


سارقان مسلح هنگام بازسازی صحنه جرم پس از دستگیری


 
اسلحه و مهمات کشف شده از مخفیگاه سارقان مسلح

مواد قانونی مرتبط از قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ :

ماده ۱۱۴- در جرائم موجب حد به استثنای قذف و محاربه هرگاه متهم قبل از اثبات جرم، توبه کند و ندامت و اصلاح او برای قاضی محرز شود، حد از او ساقط می گردد. همچنین اگر جرائم فوق غیر از قذف با اقرار ثابت شده باشد، در صورت توبه مرتکب حتی پس از اثبات جرم، دادگاه می تواند عفو مجرم را توسط رئیس قوه قضائیه از مقام رهبری درخواست نماید.

تبصره ۱- توبه محارب قبل از دستگیری یا تسلط بر او موجب سقوط حد است.

تبصره ۲- در زنا و لواط هرگاه جرم به عنف، اکراه و یا با اغفال بزه دیده انجام گیرد، مرتکب درصورت توبه و سقوط مجازات به شرح مندرج در این ماده به حبس یا شلاق تعزیری درجه شش یا هر دو آنها محکوم می شود.

ماده ۱۱۵- در جرائم تعزیری درجه شش، هفت و هشت چنانچه مرتکب توبه نماید و ندامت و اصلاح او برای قاضی محرز شود، مجازات ساقط می شود. در سایر جرائم موجب تعزیر دادگاه می تواند مقررات راجع به تخفیف مجازات را اعمال نماید.

تبصره ۱- مقررات راجع به توبه درباره کسانی که مقررات تکرار جرائم تعزیری در مورد آنها اعمال می شود، جاری نمی گردد.

تبصره ۲- اطلاق مقررات این ماده و همچنین بند(ب) ماده(۷) و بندهای(الف)و(ب) ماده(۸) و مواد(۲۸)، (۳۹)، (۴۰)، (۴۵)، (۴۶)، (۹۲)، (۹۳) و (۱۰۵) این قانون شامل تعزیرات منصوص شرعی نمی شود.

ماده ۱۱۶- دیه، قصاص، حد قذف و محاربه با توبه ساقط نمی گردد.

ماده ۱۱۷- در مواردی که توبه مرتکب، موجب سقوط یا تخفیف مجازات می گردد، توبه، اصلاح و ندامت وی باید احراز گردد و به ادعای مرتکب اکتفاء نمی شود. چنانچه پس از اعمال مقررات راجع به توبه، ثابت شود که مرتکب تظاهر به توبه کرده است سقوط مجازات و تخفیفات درنظر گرفته شده ملغی و مجازات اجراء می گردد. در این مورد چنانچه مجازات از نوع تعزیر باشد مرتکب به حداکثر مجازات تعزیری محکوم می شود.

ماده ۱۱۸- متهم می تواند تا قبل از قطعیت حکم، ادله مربوط به توبه خود را حسب مورد به مقام تعقیب یا رسیدگی ارائه نماید.

ماده ۱۱۹- چنانچه دادستان مخالف سقوط یا تخفیف مجازات باشد، می تواند به مرجع تجدیدنظر اعتراض کند.

ماده ۱۳ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ :

تعقیب امر کیفری که طبق قانون شروع شده است و همچنین اجرای مجازات موقوف نمی‌شود، مگر در موارد زیر:
الف – فوت متهم یا محکومٌ‌علیه
ب – گذشت شاکی یا مدعی خصوصی در جرایم قابل گذشت
پ – شمول عفو
ت – نسخ مجازات قانونی
ث – شمول مرور زمان در موارد پیش‌بینی شده در قانون
ج – توبه متهم در موارد پیش‌بینی شده در قانون
چ – اعتبار امر مختوم
تبصره ۱- درباره دیه مطابق قانون مجازات اسلامی عمل می‌گردد.
تبصره ۲- …

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. این بخشش ها و ترحم ها درست نیست .

    ترحم بر پلنگ تیزدندان جفا باشد به حق گوسفندان .

    باید این فرد اعدام شود تا عبرت دیگران شود وگرنه منبعد از این هر تبهکاری هنگام دستگیری توبه دروغین میکنه و پس از آزادی خون مردم رو توشیشه . توبه گرگ فقط مرگه .

  2. سلام به نظر میرسد تاخیر دراعلام توبه تا روز قبل از اجرا اماره ای از اضطراروترس از اعدام بوده وتعلیمات سوء زندان هم موثر بوده است "علی ایهال با التفات به اینکه احراز خلوص ونسوح توبه با دادگاه است اقدام دایره اجرا موجه جلوه میکند

  3. سلام

    به نظر میرسد با توجه به نص صریح ماده ۱۱۶ قانون مجازات، این در خواست محکوم به رد است.

  4. وقتی در اجرای حدود الهی اهمال میشه. نباید بیشتر از این هم انتظار داشت. همیشه به دنبال راهی میگردند که حدود رو اجرا نکنن. این قبیل جرایم با نظم عمومی هم در ارتباطند و به صرف یک توبه نامه که از روی ناچاری صادر شده ، بسیار بی عدالتی به نظر میرسه اگر توبه اش قبول واقع بشه و بی عدالتی تر اینکه مشمول عفو و تخفیف هم قرار بگیره. هرچند در این زمانه و این اوضاع و احوال همچین اقدامی جای تعجب هم نداره. فقط اینکه اگر حدود اجرا بشود جرایم کمتر اتفاق میافتد. یا علی 

  5. اگر مرتکب قتل نشده است کار بسیار پسندیده ای است هرچند سزاربکاریا با عفو مخالف بود لیکن در مجازات های سخت مانند مورد مذکور مصلحت جامعه ایجاب می کنند در برخی موارد از شدت مجازات کاست .

  6. سلام

    به نظر من که قبول عفو و توبه ی این گروه سارق ، کاملا اشتباهه.

    این گروه در استان های مختلف ، چندین مورد سرقت همراه با اسلحه داشتن و فیلم هاشون رو من دیدم.

    اگر فقط یک بار این کار رو انجام داده بودن، خب ، می گفتیم حرفه ای نیستن و اشتباه کردن و انسان ؛ ممکن الخطاست. ولی وقتی پای وصف حرفه ای بودن وسط میاد، یعنی روح و روان اونها دیگه پلید شده و از قدیم گفتن، توبه ی گرک؛‌مرگه

    با توجه به اینکه اونها دستگیر شده اند و نه اینکه خودشون ابراز ندامت کنند و تسلیم بشوند، به نظر من پذیرش توبه ی اونها؛ یک بار روانی بسیار منفی در جامعه ایجاد می کنه و در اذهان خیلی ها که استعداد بالقوه ی این جرم رو دارن، اینجور نقش می بنده که اگر من هم این کار رو بنکم؛ فوقش اگه یه روزی دستگیر شدم ، توبه می کنم و…

    همچنین اعتماد مردم و ارامش روانی اونها قطعا خدشه دار میشه.

    به هر حال، صلاح مملکت خویش خسروان دانند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا