آیین نامه اعطای واحدهای سرمایه گذاری به نوزادان (در اجرای ماده (۱۱) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)

مصوبه شماره ۱۱۷۲۱۸/ت۶۰۰۵۴هـ مورخ ۱۴۰۱/۷/۴ هیئت وزیران

وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

سازمان برنامه و بودجه کشور- سازمان ثبت احوال کشور

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران- ستاد ملی جمعیت

هیئت وزیران در جلسه ۲۷/۶/۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده (۱۱) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت -مصوب ۱۴۰۰- و بند (ر) تبصره (۲) ماده واحدها قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور -مصوب ۱۴۰۱-، آیین‌نامه اجرایی ماده مذکور و بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه اجرایی ماده ۱۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و بند ر

تبصره ۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

ماده ۱- در این آیین نامه اصلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱- وزارت: وزارت امور اقتصادی و دارایی.

۲- سازمان بورس: سازمان بورس و اوراق بهادار.

۳- شرکت سپرده‌گذاری: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه.

۴- صندوق سرمایه گذاری: صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله که مجوز خود را از سازمان بورس و تحت عنوان صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام دریافت کرده‌اند.

۵- واحد سرمایه گذاری: واحد سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری

۶- بانک: بانک ملی ایران و پست بانک ایران.

۷- کارگزاری: شرکت کارگزاری بانک ملی ایران.

۸- شعب: شعب بانک ملی ایران و شعب پست بانک ایران.

۹- متولدین: نوزادانی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد شده‌اند یا می‌شوند.

۱۰- سازمان‌های حمایتی: کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور.

ماده ۲- وزارت موظف است به منظور آگاهی والدین متولدین در مورد خرید واحد سرمایه گذاری از طیق اعتبار اعطاء شده توسط دولت، اطلاع رسانی لازم را از ریق رسانه های جمعی به ویژه از طریق سامانه چاپار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و پنجری ملی خدمات دولت هوشمند و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام دهد.

ماده ۳- سازمان بورس موظف است راهنمای چگونگی خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری را تهیه و در اختیار سازمان ثبت احوال کشور قرار دهد.

ماده ۴- سازمان ثبت احوال کشور موظف است راهنمای چگونگی خرید واحدهای سرمایه گذاری را در تمامی شعب خود به ولی قانونی متولدین هنگام صدور شناسنامه ارائه نماید.

ماده ۵- سازمان ثبت احوال کشور موظف است حداکثر پنج روز کاری پس از پایان هر ماه تقویمی مشخصات متولدین آن ماه را در مرکز ملی تبادل اطلاعات به وزارت ارائه دهد.

ماده ۶- بانک به عنوان بانک عامل تعیین می شود و وزارت موظف است بر اساس انتخاب والدین نوزاد در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، مشخصات هویتی نوزاد را برای افتتاح حساب بانک عامل به صورت الکترونیکی و روزانه ارسال نماید.

تبصره- مبلغ تخصیص یافته به هر نوزاد در سال ۱۴۰۰ معادل ده میلیون ریال (۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) است و این مبلغ هر سال به میزان نرخ تورم سالانه اعلامی مرکز آمار ایران یا حکم مربوط در قانون بودجه سنواتی افزایش می‌یابد. در اجرای بند (ر) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، این مبلغ برای مولدین سال ۱۴۰۱، برابر پانزده هزار میلیارد (۱۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال می باشد.

ماده ۷- بانک موظف است با دریافت اطلاعات نوزاد مشمول، نسبت به افتتاح حساب اقدام و شماره شبای حساب افتتاح شده را روزانه از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات به وزارت اعلام نماید. وزارت نیز موظف است بر اساس سال تولد نوزاد مبلغ تعیین شده در این آیین نامه را به صورت روزانه در حساب نوزاد واریز نماید.

ماده ۸- به منظور تبادل اطلاعات و ایجاد خدمات مورد نیاز برای اجرای این آیین نامه و ارایه خدمات هوشمند توسط دولت به والدین متولدین مشمول این آیین نامه به صورت کاملاً الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری به دستگاه های اجرایی یا بانک ها، کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی موظف است حداکثر ظرف یک ماه خدمات مورد نیاز را مصوب و دستگاه های اجرایی مسئول نیز نسبت به ارایه خدمت در مرکز ملی تبادل اطلاعات اقدام نمایند.

ماده ۹- سازمان بورس موظف است فهرست و مشخصات صندوق های سرمایه گذاری شامل نام، مدیر صندوق، بازدهی صندوق در ادوار سه ماهه، شش ماهه و سالانه را به منظور اطلاع رسانی به مشمولین این آیین نامه، حداکثر پنج روز کاری پس از پایان هر ماه تقویمی تهیه کرده و در اختیار بانک و پنجره ملی خدمات دولت هوشمند قرار دهد. بانک موظف است پس از دریافت اطلاعات یادشده از سازمان بورس، آن را در تابلوی اعلانات تمامی شعب خود در سطح کشور و پایگاه اطلاع رسانی بانک، قرار دهد.

ماده ۱۰- بانک موظف است طبق اطلاعات خرید دریافتی از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با مراجعه ولی قانونی متولدین به شعب و ارائه درخواست خرید واحدهای سرمایه گذاری چند صندوق سرمایه گذاری با استفاده از اعتبار ریالی تخصیص یافته به هر یک از متولدین نسبت به خرید واحدهای سرمایه گذاری درخواستی از طریق کارگزاری اقدام کند.

تبصره ۱- بانک موظف است حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، بستر لازم به منظور ارائه درخواست خرید واحدهای سرمایه گذاری توسط ولی قانونی متولدین به صورت الکترونیکی را فراهم نماید.

تبصره ۲- سازمان بورس موظف است در صورت انحلال هر یک از صندوق‌های سرمایه گذاری نسبت به اطلاع رسانی به ولی قانونی متولدین از طریق ارسال پیامک جهت جابجایی واحدهای سرمایه گذاری اقدام نماید.

ماده ۱۱- کارگزاری موظف است فهرست واحدهای خریداری شده به نام هر یک از متولدین را در پایان روز خرید واحد سرمایه گذاری به شرکت سپرده گذاری اعلام کند.

ماده ۱۲- سازمان بورس موظف است سازوکار لازم برای ثبت نام متولدین در سامانه سجام و صدور کد معاملاتی برای آنها به صورت غیرحضوری و احراز هویت برخط والدین و ارایه مدارک لازم به مراکز معرفی شده توسط شرکت سپرده گذاری را فراهم نماید.

ماده ۱۳- شرکت سپرده گذاری موظف است واحدهای سپرده گذاری که خرید آنها توسط کارگزاری اعلام شده را تا ارائه سند ازدواج یا پایان (۲۴) سالگی متولدین بلوکه نماید.

تبصره- در صورت فوت متولد پیش از (۲۴) سالگی، واحدهای سرمایه گذاری آزاد و به وراث قانونی تعلق می‌گیرد.

ماده ۱۴- در صورتی که ولی قانونی هر یک از مولدین مایل به جابه‌جایی واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری باشد، باید هم‌زمان سفارش خرید واحدهای سرمایه گذاری جدید و فروش واحدهای سرمایه گذاری قبلی را به کارگزاری ارائه کند. کارگزاری موظف است پس از دریافت سفارش‌های مذکور، درخواست آزادسازی واحدهای سرمایه گذاری بلوکه شده را به شرکت سپرده‌گذاری ارائه دهد.

تبصره ۱- شرکت سپرده گذاری موظف است حدکثر یک روز کاری پس از دریافت درخواست موضوع این ماده، واحدهای سرمایه گذاری بلوکه‌شده را آزاد کند

تبصره ۲- تعداد واحدهای سرمایه گذاری جدید خریداری شده با توجه به ارزش فروش واحدهای سرمایه گذاری فروخته شده و قیمت خرید واحدهای سرمایه گذاری جدید مشخص می شود.

ماده ۱۵- کارگزاری مکلف است پس از خرید واحدهای سرمایه گذاری جدید، اطلاعات مربوط به واحدهای سرمایه گذاری خریداری شده را در پایان همان روز به شرکت سپرده‌گذاری اعلام کند. شرکت سپرده‌گذاری موظف است واحدهای سرمایه گذاری جدید را بر اساس اطلاعات دریافتی بلوکه کند.

ماده ۱۶- کارگزاری موظف است در پایان هر ماه گزارش کاملی از میزان مصارف اعتبار تخصیص یافته از این محل را به بانک ارائه نموده و متعاقباً بانک موظف است گزارش مزبور را جهت واپایش (کنترل) و نظارت برای وزارت ارسال کند.

تبصره- بانک موظف است در پایان هر سال اعتبار جذب نشده موضوع ماده (۶) این آیین نامه را به وزارت بازگرداند.

ماده ۱۷- با توجه به سقف تعیین شده سالانه برای خرید واحدهای سرمایه گذاری، اولویت با متولدین سال ۱۴۰۰ است، در صورتی که اعتبار مورد نیاز برای متولدین هر سال از سقف مذکور بیشتر باشد، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است مراتب را در اعتبار سال بعد پیش بینی کند.

ماده ۱۸- اعتبار لازم برای اجرای این آیین نامه توسط ستاد ملی جمعیت برای درج در قوانین بودجه سنواتی ذیل اعتبارات پیشنهادی وزارت به سازمان برنامه و بودجه کشور پیشنهاد می گردد. سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است اعتبار پیشنهاد شده را ذیل اعتبارات وزارت ثبت نماید.

ماده ۱۹- سازمان های حمایتی می توانند در صورت موافقت افراد تحت پوشش خود، تمامی فرایندهای ذکر شده در این آیین نامه به جز جابجایی واحدهای سرمایه گذاری را به وکالت از افراد تحت پوشش خود انجام دهند. حکم این ماده برای افراد تحت پوشش سازمان های حمایتی که در قیمومیت قیم قانونی می باشند، منوط به تأیید قیم قانونی می باشد.

ماده ۲۰- هر گونه سیاستگذاری مرتبط با بازار سرمایه که در این آیین نامه مسکوت مانده است به تشخیص شورای عالی بورس و اوراق بهادار خواهد بود.

ماده ۲۱- وزارت مکلف است گزارش عملکرد این آیین نامه را هر شش ماه یکبار به کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارایه نماید.

محمد مخبر- معاون اول رییس جمهور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا