آیین نامه اجرایی بند (پ) ماده (۴۸) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آیین نامه اجرایی بند (پ) ماده (۴۸) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

مصوبه شماره۴۸۳۵۶/ت۵۵۶۵۴هـ مورخ ۱۳۹۸/۴/۲۴ هیأت وزیران

سازمان برنامه و بودجه کشور

سازمان انرژی اتمی ایران

هیأت وزیران در جلسه ۱۹/۴/۱۳۹۸ به پیشنهاد مشترک سازمان­های برنامه و بودجه کشور و انرژی اتمی ایران و به استناد بند (پ) ماده (۴۸) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، آیین­‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین­‌نامه اجرایی بند (پ) ماده (۴۸) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

ماده ۱ـ در این آیین­‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

۱ـ قانون: قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.

۲ـ سازمان: سازمان انرژی اتمی ایران.

۳ـ مناطق دارای ساختگاه هسته­ ای: مناطقی از کشور که دارا و یا در صدد ایجاد نیروگاه اتمی و تأسیسات مرتبط با برق هسته­ ای هستند.

۴ـ پذیرش اجتماعی: همراهی و همدلی فرد یا گروهی از افراد جامعه با سیاست‌­ها و تصمیم ­های مرتبط با توسعه نیروگاه­های برق هسته‌ای که از طرف دولت اتخاذشده و زندگی آنها را از لحاظ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تحت تأثیر قرار می­‌دهد.

۵ ـ مشارکت­‌افزایی: ایجاد و افزایش انگیزه در افراد و گروه‌­های ذی­نفع جامعه جهت ترغیب آنها برای به اشتراک­‌گذاری توانمندی­‌های‌شان در راه رسیدن به توسعه پایدار نیروگاه‌­های برق هسته‌ای در کشور.

۶ ـ هماهنگی اجتماعی: مدیریت انطباق و همگرایی مناسبات فرهنگی ـ اجتماعی با طرح­ های مربوط به تولید و توسعه برق هسته‌ای که مانع بروز چالش و تنش­های گوناگون شود.

ماده۲ـ سازمان موظف است در راستای ارتقای آگاهی‌ها، پذیرش اجتماعی و مشارکت‌افزایی در دستیابی به توسعه پایدار برق هسته‌ای و ایجاد اطمینان از عملکرد ایمن و مطمئن نیروگاه‌های اتمی در کشور، نسبت به تبیین وجوه ممیزه آن با سایر منابع انرژی در مسیر توسعه زیرساخت‌های فناوری هسته‌ای و هماهنگی اجتماعی خود، اقدامات لازم را در مناطق دارای ساختگاه هسته‌ای به‌ عمل آورد. سازمان می‌تواند منابع مالی موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه را در قالب واگذاری اعتبار به طرح‌ها، پروژه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و عمرانی به شرح زیر که سالانه متناسب با نیاز ساکنین مناطق دارای ساختگاه هسته‌ای، شرایط زمانی، ظرفیت‌ها و منابع مالی در دسترس نسبت به تدوین و اجرای آنها اقدام می‌شود، با همکاری نهادهای غیردولتی ذی­ربط و تأیید شورای برنامه­ریزی و توسعه استان در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط مصرف نماید:

۱ـ فعالیت‌ اقتصادی: هرگونه فعالیتی که منجر به ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی گردیده و بهره‌برداری از آن به صورت درآمد ـ هزینه با درنظرگرفتن منابع اختصاص یافته باشد.

۲ـ فعالیت‌ عمرانی: مجموعه عملیات و خدمات مشخصی که براساس مطالعات توجیهی در مدت معین و با اعتبار مشخص برای دستیابی به اهداف اقتصادی یا اجتماعی اجرا می‌شود.

۳ـ فعالیت اجتماعی: فعالیتی که هدف اصلی آن حل یک مسأله یا رفع یک نیاز اجتماعی بوده و اثرات اجتماعی ایجاد می‌کند. این امر شامل فرایندها، کنش‌ها و واکنش‌های جامعه در راستای رسیدن به خواسته یا اهدافی مشخص است که تأثیر مستقیم بر زندگی افراد جامعه هدف دارد. همچنین فعالیت‌های حوزه سلامت شامل توزیع اقلام پزشکی و کتابچه‌های آموزشی در سکونت­گاه‌های اطراف ساختگاه هسته‌ای، فراهم‌آوردن شرایط برای استفاده از امکانات پزشکی ساختگاه‌ها برای عموم مردم، کمک به احداث بخش‌های تخصصی هسته‌ای در مراکز پزشکی و بیمارستان‌ها در این دسته قرار می­گیرد.

۴ـ فعالیت فرهنگی: فعالیت‌هایی به شرح زیر که براساس الگوهای فرهنگی و با استفاده از وسایل فرهنگی و هنری برای تولید، انتقال و استفاده از دانش­ها، ارزش­ها، قواعد اجتماعی و یا تغییر آنها انجام می­شوند:

الف ـ فعالیت‌های اطلاع‌رسانی: تولید نشریات، مطبوعات و کتب چاپی و الکترونیکی به‌‌صورت دوره‌ای، تقویت و غنی‌سازی محتوای درگاه (پورتال) سازمان به‌صورت مستمر، تهیه اقلام تبلیغی و ترویجی متناسب با گروه‌های مختلف جامعه، انجام بازدید و نشست‌های تعاملی با مدیران نهادهای دولتی و شبکه‌های صدا و سیما، برگزاری گردهمایی‌های مرتبط، برگزاری نمایشگاه‌های دوره‌ای، توسعه مرکز اطلاع‌رسانی تأسیسات هسته‌ای، توسعه کاربرد اتاقک­ (کیوسک‌)های اطلاع‌رسانی در مراکز پرتردد مجاور ساختگاه‌ هسته‌ای، تولید محتوای مناسب و همکاری در انتشار آنها در رسانه‌های گروهی.

ب ـ فعالیت‌های ورزشی و تفریحی: برگزاری مسابقات و تورهای ورزشی و تفریحی با رویکرد پیام‌رسانی در سراسر کشور، حمایت از تیم‌های ورزشی استانی، برپایی همایش‌های همگانی نظیر پیاده‌روی عمومی و برگزاری اجتماعات مردمی، جشنواره‌های ویژه مردم، کارکنان صنعت هسته‌ای و خانواده آنان به‌صورت دوره‌ای.

پ ـ فعالیت‌های فرهنگی و هنری: تهیه‌ و تدوین پیوست فرهنگی برای نیروگاه‌های هسته‌ای، برگزاری جشنواره استانی و کشوری تولیدات فرهنگی و هنری با موضوع برق هسته‌ای، برگزاری همایش‌های گرامیداشت و تقدیر از چهره‌های سرشناس ملی و محلی.

۵ ـ فعالیت آموزشی: همکاری با آموزش و پرورش برای ایجاد و ارتقای فضاهای آموزشی، گنجاندن دروس مرتبط با برق هسته‌ای در برنامه درسی مقاطع مختلف تحصیلی، برگزاری نشست‌های توجیهی با هدف یکپارچگی در اقدامات مراکز علمی و آموزشی، برگزاری همایش‌های علمی ملی و بین‌المللی، تأسیس موزه‌ و نمایشگاه دایمی صنعت برق هسته‌ای، برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی هدفمند با حضور کارشناسان در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با دانشگاه‌های کشور.

ماده۳ـ منابع مالی اجرای فعالیت­های موضوع این آیین­‌نامه به شرح زیر است:

۱ـ تا پنج در هزار درآمد وصول­شده از فروش برق هسته‌ای شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران از محل اعتبارات مصوب مربوط.

تبصره ـ هزینه­‌های پرداختی شرکت یادشده به عنوان هزینه­‌های قابل قبول مالیاتی موضوع ماده (۱۴۷) قانون مالیات­های مستقیم ـ مصوب ۱۳۶۶ ـ و اصلاحات بعدی آن تلقی می­شود.

۲ـ سهمی از اعتبارات ابلاغی استانی در چهارچوب موافقتنامه متبادله و قوانین و مقررات مربوط توسط سازمان با هماهنگی و تأیید شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان.

۳ـ منابع حاصل از اجرای بند (۱) ماده (۲) این آیین­‌نامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ماده۴ـ سازمان موظف است ضمن ارایه گزارش عملکرد سالیانه منابع و مصارف این آیین­‌نامه به سازمان برنامه و بودجه کشور، گزارش سنجش اثربخشی فعالیت‌های خود را با توجه به ماده (۲) این آیین­‌نامه به صورت سالانه به هیأت وزیران ارایه نماید.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

ماده۴۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه: دولت مکلف است:

پ ـ از طریق سازمان انرژی اتمی ایران در راستای ارتقای آگاهی‌ها و پذیرش اجتماعی و مشارکت‌افزایی در دستیابی به توسعه پایدار برق هسته‌ای و هماهنگی اجتماعی خود اقدامات لازم را طبق قوانین و مقررات مربوطه در این خصوص، با اولویت مناطق دارای ساختگاه هسته‌ای به‌عمل آورد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا