آیین نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور 

مصوبه شماره۱۳۷۳۳/ت۵۸۷۳۹هـ مورخ ۱۴۰۰/۲/۱۱ هیات وزیران

آیین نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور 

وزارت امور اقتصادی و دارایی

وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت نفت

سازمان برنامه و بودجه کشور

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیات وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۲/۸ به پیشنهاد شماره ۳۷۱۹۲ مورخ ۱۴۰۰/۱/۳۱ سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین ­نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور

ماده۱ـ در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

۲ـ خزانه: خزانه‌داری کل کشور.

۳ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور.

۴ـ سازمان‌های توسـعه­ای: سازمان‌های گـسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت ملی صنایع پتروشیمی.

۵ ـ حسابرسی ویژه: حسابرسی که بر اساس معیارهای ابلاغی سازمان توسط سازمان حسابرسی انجام می­شود .

۶ ـ مطالبات سازمان‌های توسعه‌ای: بدهی دولت مربوط به قبل از سال ۱۳۹۷ به سازمان‌های گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بابت مشارکت در تامین سرمایه بانک تخصصی صنعت و معدن و همچنین مطالبات سازمان­های توسعه­ای بابت سهم آنها از واگذاری سهام مطابق قوانین مربوط که بر مبنای حسابرسی ویژه تعیین می‌شود .

۷(اصلاحی ۱۴۰۰)ـ بدهی سازمان‌های توسعه‌ای: مطالبات دولت بابت مالیات (با تایید سازمان امور مالیاتی کشور) و سود سهام (با تایید خزانه) از سازمان‌های توسعه‌ای و شرکت‌های تابع دولتی که صد درصد (۱۰۰%) سهام آنها متعلق به سازمان‌های توسعه‌ای است.

ماده۲ـ سازمان‌ های توسعه‌ ای موظفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، گزارش مطالبات، بدهی و مبالغ دریافتی از دولت طی برنامه ­های سوم و چهارم توسعه و ماده (۲۹) قانون اجرای سیاست­های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی را تا پایان سال ۱۳۹۷ برای سازمان و سازمان حسابرسی ارسال کنند.

تبصره ـ گزارش سازمان حسابرسی که از مطالبات سازمان‌های توسعه‌ ای در سال ۱۳۹۷ به سازمان و خزانه‌ ارایه شده است، می‌تواند برای سال ۱۴۰۰ ملاک عمل قرار گیرد.

ماده۳ـ سازمان خصوصی­ سازی موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، گزارش مبالغ واگذاری سهام شرکت‌­های تابع و وابسته سازمان‌های توسعه‌ای مربوط به برنامه‌های سوم و چهارم توسعه و قانون اجرای سیاست­های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی تا پایان سال ۱۳۹۷ را به سازمان، خزانه و سازمان حسابرسی ارایه کند.

ماده۴ـ سازمان حسابرسی موظف است تا پایان مردادماه سال ۱۴۰۰ حسابرسی ویژه از مطالبات سازمان‌­های توسعه ­‌ای انجام و گزارش خـود را به سازمان و خزانه ارایه کند.

ماده۵ـ سهم هریک از سازمان‌‌ های توسعه‌ای برای استفاده از تهاتر موضوع این آیین‌ نامه، یک سوم رقم مندرج در ردیف تملک دارایی­های مالی (۵ ـ ۱۰۱۰۰۰) جـدول شماره (۸) قانون، ده هـزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۰) ریال است. در صورت عدم استفاده از این سهم توسط هریک از سازمان‌‌ های توسعه‌‌ ای تا پایان آذرماه سال ۱۴۰۰، با تایید سازمان، سهم آنها توسط سایر سازمان‌­های توسعه‌‌ ای قابل‌مصرف است.

ماده۶ ـ در اجرای این آیین‌نامه، سازمان‌های توسعه‌‌ ای موظف به مبادله موافقت نامه با سازمان هستند.

ماده۷ـ خزانه موظف است پس از مبادله موافقت نامه موضوع ماده (۶) این آیین‌نامه، مطالبات سازمان‌ های توسعه‌ ای را با بدهی آنها تهاتر و اعمال حساب کند.

ماده۸ ـ مبالغ تهاترشده بر اساس این آیین نامه به منزله وصولی تلقی می­شود و در عملکرد ردیف درآمدی (۱۶۰۱۷۲) و منابع عمومی مورد تسویه موضوع جدول شماره (۵) قانون، تامین و اعمال حساب می­شود.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

بند ه تبصره ۷ ماده واحده قانون بودجه

هـ ـ به دولت اجازه داده می‌شود مطالبات قبل از سال ۱۳۹۷ سازمان‌های گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بابت مشارکت در تأمین سرمایه بانک تخصصی صنعت و معدن و همچنین مطالبات سازمان‌های مذکور و وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه بابت سهم متعلق به آنها از واگذاری سهام مطابق قوانین مربوط، مشروط به انجام تکالیف موضوع قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی را با بدهی آنها به دولت بابت مالیات و سود سهام تا سقف ده هزار میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به‌صورت جمعی ـ خرجی از طریق گردش خزانه تهاتر کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا