آیین‌نامه اجرایی بند (ح) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور

آیین‌نامه اجرایی بند (ح) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور

آیین‌نامه شماره ۲۰۱۶۷/ت۵۶۵۴۴هـ مورخ ۱۳۹۸/۲/۲۴ هیأت وزیران

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت

وزارت جهادکشاورزی ـ سازمان برنامه و بودجه کشور

هیأت وزیران در جلسه ۲۲/۲/۱۳۹۸ به پیشنهاد شماره ۵۸۱۵۷ مورخ ۱۱/۲/۱۳۹۸ سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی) و به استناد بند (ح) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، آیین‌­نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی بند (ح) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور

ماده۱ ـ در این آیین‌­نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

ب ـ خزانه: خزانه­‌داری کل کشور.

پ ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور.

ت ـ شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسه‌ها: شرکت­ها، بانک­ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به‌دولت مندرج در پیوست شماره ( ۳) قانون که هزینه پژوهشی برای آنها منظور شده است.

ث ـ منابع: حداقل چهل درصد (۴۰%) از هزینه امور پژوهشی هر یک از شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسه‌ها.

ج ـ مراکز: دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش­ عالی و پژوهشی و فناوری و جهاد دانشگاهی دارای ردیف بودجه ­ای در قانون.

چ ـ دبیرخانه: دبیرخانه شورای­عالی علوم، تحقیقات و فناوری.

ح ـ سامانه: سامانه ملی عرضه و تقاضای پژوهش و فناوری(ساتع).

خ ـ حساب خاص: حساب خاصی که برای واریز منابع موضوع این آیین‌­نامه توسط خزانه ظرف دو هفته پس از ابلاغ این آیین‌نامه تعیین و اعلام می­‌شود.

ماده۲ـ شرکت­ها، بانک‌ها و مؤسسه‌ها موظفند در پایان هر سه ماه معادل بیست و پنج درصد (۲۵%) از مبلغ منابع موضوع این آیین‌­نامه را به حساب خاص واریز و پس از اخذ تأییدیه خزانه، اسناد مثبته را در سامانه بارگذاری نمایند. در صورت واریز نشدن وجوه مربوط در موعد مقرر توسط هر یک از شرکت­ها، بانک­ها و مؤسسه‌­ها، به خزانه­ اجازه داده می­‌شود رأساً مبلغ مربوط را از حساب آنها نزد خزانه برداشت کرده و آن را به حساب خاص واریز کند.

ماده۳ـ منابع موضوع این آیین‌­نامه برای مراکز، مازاد بر درآمدهای اختصاصی مندرج در جدول (۷) قانون می‌باشد. ابلاغ پرداخت توسط سازمان به منزله مازاد درآمد اختصاصی محسوب می‌شود.

ماده۴ـ خزانه مکلف است برای جهاد دانشگاهی حساب درآمد اختصاصی ایجاد نماید و اعتباراتی که از محل منابع موضوع این آیین‌­نامه به جهاد دانشگاهی اختصاص می­یابد به حساب مذکور واریز نماید.

ماده۵ ـ خزانه مکلف است در پایان هر سه ماه، واریزی هر یک از شرکت­ها، بانک­ها و مؤسسه­ ها به تفکیک میزان مبالغ اختصاص یافته به مراکز و نیز پرداختی به مراکز را به سازمان و دبیرخانه گزارش نماید.

ماده۶ ـ منابع موضوع این آیین‌­نامه در راستای حل مسایل و مشکلات شرکت­ها، بانک­ ها و مؤسسه­ ها از قبیل توسعه و ارتقای فناوری و نوآوری، افزایش بهره­ وری، اصلاح ساختار،کاهش هزینه ­های تولید و توسعه بازار در قالب موارد زیر از طریق مراکز هزینه می­‌شود:

الف ـ پروژه­ های پژوهش کاربردی از طریق اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و فناوران.  

ب ـ اجرای پایان‌نامه ­های تحصیلات تکمیلی و پروژه­های پسادکتری.

پ ـ پروژه­ های تحقیقاتی دانش­آموختگان تحصیلات تکمیلی غیرشاغل تحت نظارت یکی از مراکز.

تبصره ـ تعهدات پرداخت نشده توافقنامه ­های سال قبل (ثبت شده در سامانه) در اولویت پرداخت قرار دارد.

ماده۷ـ هزینه­ کرد اعتبارات موضوع این آیین‌­نامه به صورت امانی می­ باشد.

ماده۸ ـ حداقل شصت درصد (۶۰%) مبلغ هر پروژه باید به دانشجویان و یا پژوهشگران پسادکتری و یا دانش­آموختگان پژوهشگر و یا نیروهای کارورز فعال در پروژه پرداخت شود.

ماده۹ـ شرکت‌ها، بانک­ها و مؤسسه­ ها می­ توانند حداکثر تا ده درصد (۱۰%) از منابع موضوع این آیین‌­نامه را از طریق دانشگاه‏ها و مؤسسات پژوهشی که براساس اساسنامه وابسته به وزارتخانه یا سازمان ذی­ربط بوده و دارای ردیف بودجه­ ای و مجوز از شورای گسترش آموزش­عالی می­ باشند و جهاددانشگاهی در چهارچوب این آیین‌­نامه هزینه نمایند.

ماده۱۰ـ توافقنامه ­های منعقد شده بین شرکت­ها، بانک­ها و مؤسسه­ ها و مراکز باید در سامانه ثبت ­شده و مطابقت آن با این آیین ‏نامه به تأیید دبیرخانه برسد و پس از اعلام به سازمان و خزانه، اجرایی می­‌شود. سازمان مبالغ قابل پرداخت به مراکز را به خزانه اعلام می­ نماید. خزانه موظف است نسبت به پرداخت به مراکز مربوط اقدام نماید.

ماده۱۱.مسئولیت اجرای توافقنامه ­ها و هزینه­ کرد کل منابع اختصاص­ یافته از جمله مانده انتقال ­یافته به سال بعد، با بالاترین مقام مراکز مربوط است و گزارش اقدامات انجام­ شده را باید در سامانه ثبت نمایند. تعهدات باقی­مانده سال­ جاری در قالب توافقنامه‏ های منعقده، از محل مانده اعتبار انتقال­ یافته به سال بعد تأمین خواهد شد.

ماده۱۲ـ دبیرخانه موظف است امکان دسترسی به سامانه را برای سازمان فراهم نماید و در راستای به­ روزرسانی سامانه مواردی از قبیل گزارش‌گیری از طرح‌ها، شناسه (کد)گذاری مربوط به طرح‌ها، مشخص نمودن مراحل پرداخت را با هماهنگی سازمان ایجاد نماید.

ماده۱۳ـ دبیرخانه موظف است گزارش اثربخشی و نتایج حاصل از اجرای توافقنامه‌ها را سالانه به سازمان و خزانه اعلام نماید.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا